Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
De toepassing van de Duitse regelgeving is soms een beetje raar. Voorbeeld: Je mag in Duitsland nooit de plaats van een ongeval verlaten als je betrokken bent bij dat ongeval. Dat klinkt op zichzelf logisch. Praktijk: een familielid van mij schatte op een rustige landweg een bocht verkeerd in, vloog uit de bocht en sloeg over de kop. Eenzijdig ongeval, geen andere betrokken. Is zelf uit de auto geklommen en is bij de dichtst bijzijnde boerderij hulp gaan halen want was zelf wel gewond geraakt. Hulpdiensten er uiteraard bij enzovoort. Resultaat: Dikke boete vanwege het verlaten van de plaats van het ongeval.

Hoe dan? Wat moet je dan doen in zo'n geval, maar liggen creperen langs de kant van de weg in de hoop dat er iemand langs komt? Dan liever een boete riskeren lijkt me.

Een paar jaar terug ook zoiets van iemand gehoord.
Bonje met een Duitser die hem afsneed en de auto's raakte elkaar maar geen schade aan zijn eigen voertuig.
Hij werd extreem vijandig benaderd toen ze stopte en is toen maar weggereden om escalatie te voorkomen.
100km verderop van de weggehaald en een hele dikke boete gehad.
 
  • Informative
Reactions: Laurens_S
De toepassing van de Duitse regelgeving is soms een beetje raar. Voorbeeld: Je mag in Duitsland nooit de plaats van een ongeval verlaten als je betrokken bent bij dat ongeval. Dat klinkt op zichzelf logisch. Praktijk: een familielid van mij schatte op een rustige landweg een bocht verkeerd in, vloog uit de bocht en sloeg over de kop. Eenzijdig ongeval, geen andere betrokken. Is zelf uit de auto geklommen en is bij de dichtst bijzijnde boerderij hulp gaan halen want was zelf wel gewond geraakt. Hulpdiensten er uiteraard bij enzovoort. Resultaat: Dikke boete vanwege het verlaten van de plaats van het ongeval.

Hoe dan? Wat moet je dan doen in zo'n geval, maar lHeeft hij dit voor laten komen? iggen creperen langs de kant van de weg in de hoop dat er iemand langs komt? Dan liever een boete riskeren lijkt me.
Heeft hij/zij dit voor laten komen? Dit lijkt me eerder een geval van een onflexibele diender (die hebben we hier ook , hoor), een rechter zou dit waarschijnlijk anders hebben beoordeeld.
 
Ben benieuwd hoeveel model 3 rijders daar gebruik van maken

Voor navigatie en bellen gebruik ik spraakbediening altijd -> scheelt erg veel tijd :)
Voor dashboardkastje ook vaak.
Alle stoelverwarming uitzetten is ook wel handig (gaat in 1 keer voor alle stoelen en achterbank)

Werkt perfect (met uitzondering van een maand eerder dit jaar -> update had alles tijdelijk om zeep geholpen)
 
Voor navigatie en bellen gebruik ik spraakbediening altijd -> scheelt erg veel tijd :)
Voor dashboardkastje ook vaak.
Alle stoelverwarming uitzetten is ook wel handig (gaat in 1 keer voor alle stoelen en achterbank)

Werkt perfect (met uitzondering van een maand eerder dit jaar -> update had alles tijdelijk om zeep geholpen)
Waar kan ik de beste lijst met instructies vinden?
 
Waar kan ik de beste lijst met instructies vinden?

Je vraag naar lijstje is al super beantwoord.
Ik verzin de instructies veelal zelf en sta vaak te kijken van correcte opvolging.
Ik hou me daarbij aan de volgende stelregels:
  • Noem als eerste het item (voorbeeld ruitenwisser, dashboardkastje, stoelverwarming, navigeer naar, bel, etc.)
  • Daarna commando (aan / uit / naam / adres / etc.)
Dus rechter knopje op stuur indrukken en vervolgens kort en bondige instructies.

Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en google achtige opdrachten geven -> navigeer naar "bedrijfsnaam" + "plaats"
Werkt echt goed en voegt ook echt wat toe (bij mijn vorige auto's gebruikte ik het nooit vanwege beperkingen)

En nu maar weer snel on topic ;)
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Heel eerlijk gezegd vind ik de uitspraak zo raar nog niet. Daarmee zeg ik niet dat ik er blij mee ben maar er is wel een vrij belangrijk argument: met 'ouderwetse knoppen' heb je tactiele feedback. Je kunt ze, als je de auto kent, normaalgesproken zelfs blind bedienen, en zo niet dan is een korte blik om de knop te lokaliseren vaak al voldoende en kun je daarna op de tast verder.
Met een touchscreen kan dat niet. Je moet altijd naar het scherm kijken om de knop in te kunnen drukken. En niet even lokaliseren en dan alsnog op de tast, maar je moet de hele tijd kijken anders tik je makkelijk mis. Hoe goed je de auto ook kent. En al die tijd kijk je niet door je voorruit. Dit heb ik zelf altijd al een nadeel van het touchscreen gevonden.
 
Bijzondere en interessante zaak: German Court Suspends Driver For Adjusting Wiper Speed In Tesla Model 3

Ongeluk als gevolg van bedienen van ruitenwissers via het scherm. De bediening via het scherm ligt onder vuur en mag dus niet van het hof tijdens het rijden volgens de Duitse wet. Kan grote implicaties hebben voor Europa en Tesla (en andere fabrikanten die bediening van primaire elementen via een touchscreen doen).

Ik denk dat ze in Duitsland nog steeds een oude Nokia gebruiken om te bellen:D Lekker veel knoppen en lang zoeken tot je de juiste persoon in het adresboek hebt gevonden.
Ik heb enkele jaren een Opel gereden en daar zaten zoveel knoppen op het dashboard dat ik veel meer tijd nodig had om de juiste functie te zoeken dan in een menu op een scherm van welke andere auto dan ook. Wat dat betreft vond ik de bediening in de Opel veel gevaarlijker.

Ben inderdaad wel benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben. Niet alleen voor Tesla maar ook voor andere merken die steeds meer overschakelen naar bediening via het scherm.
 
Heel eerlijk gezegd vind ik de uitspraak zo raar nog niet. Daarmee zeg ik niet dat ik er blij mee ben maar er is wel een vrij belangrijk argument: met 'ouderwetse knoppen' heb je tactiele feedback. Je kunt ze, als je de auto kent, normaalgesproken zelfs blind bedienen, en zo niet dan is een korte blik om de knop te lokaliseren vaak al voldoende en kun je daarna op de tast verder.
Met een touchscreen kan dat niet. Je moet altijd naar het scherm kijken om de knop in te kunnen drukken. En niet even lokaliseren en dan alsnog op de tast, maar je moet de hele tijd kijken anders tik je makkelijk mis. Hoe goed je de auto ook kent. En al die tijd kijk je niet door je voorruit. Dit heb ik zelf altijd al een nadeel van het touchscreen gevonden.
Bestaan er al aftermarket iDrive-knoppen waarmee je door de menu’s van een Tesla Model 3 kan draaien/klikken?
 
  • Funny
Reactions: JanG007
Ik vraag mij nu wel af wat je precies aan het uitvreten bent als dit zolang duurt voordat je de setting gevonden hebt, nog los van het feit dat je met je linker hand de ruitenwissers kan bedienen om ondertussen een veilig plekje te vinden om naast de weg te gaan staan.

Als dit een nieuwe tesla bestuurder is....misschien maar toch. (Nog geen excuus maar ja)

Ik vermoed dat hier toch ook meer aan de hand is geweest....lees appen ofzoiets..
 
Heel eerlijk gezegd vind ik de uitspraak zo raar nog niet. Daarmee zeg ik niet dat ik er blij mee ben maar er is wel een vrij belangrijk argument: met 'ouderwetse knoppen' heb je tactiele feedback. Je kunt ze, als je de auto kent, normaalgesproken zelfs blind bedienen, en zo niet dan is een korte blik om de knop te lokaliseren vaak al voldoende en kun je daarna op de tast verder.
Met een touchscreen kan dat niet. Je moet altijd naar het scherm kijken om de knop in te kunnen drukken. En niet even lokaliseren en dan alsnog op de tast, maar je moet de hele tijd kijken anders tik je makkelijk mis. Hoe goed je de auto ook kent. En al die tijd kijk je niet door je voorruit. Dit heb ik zelf altijd al een nadeel van het touchscreen gevonden.
Helemaal eens. Stuk teveel design in de Tesla.
Tactile feedback rules.
Ooit dacht ik dat het cool was om met 1 appje op mijn iPhone tv, stereo etc allemaal te kunnen bedienen. Na veel gepruts weer weggegooid en weer een ouderwetse afstansbediening in gebruik genomen.

Ruitenwissers is een kritische functie op het moment datje in een zeer hevige bui terecht komt, die moet je op de tast kunnen bedienen. Regensensor of niet.
 
  • Like
Reactions: BjörnTM and horta
Helemaal eens. Stuk teveel design in de Tesla.
Tactile feedback rules.
Ooit dacht ik dat het cool was om met 1 appje op mijn iPhone tv, stereo etc allemaal te kunnen bedienen. Na veel gepruts weer weggegooid en weer een ouderwetse afstansbediening in gebruik genomen.

Ruitenwissers is een kritische functie op het moment datje in een zeer hevige bui terecht komt, die moet je op de tast kunnen bedienen. Regensensor of niet.

Daarvoor zit dat knopje toch op het uiteinde van de linker handle?

Snap je punt niet.