Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Met de Kia Soul EV kan je alle verwarming aanhouden en dan nog haal je het makkelijk (zelfs de stuurverwarming kan aanblijven) Actieradius ongeveer 160 KM.

Mijn ervaringen met de soul zijn anders. We hebben gedurende 3 dagen een kunnen testen en kwamen niet verder dan 120km. Door de berichten lagen mijn verwachtingen ook hoger.
 
De Renault Zoë moet dat wel kunnen halen als je zonder verwarming rijdt. Jammer dat ze die niet hebben meegenomen in die test. In de zomer op 17" haalde ik 150 km. Winter met 15" zie ik dat ze 125 halen. Zomer 15" gaan we nog eens testen. Deze afstanden zijn 75% snelweg gebruik overigens.
Volgens mijn ervaring is dat inderdaad mogelijk: 90 km/u op de snelweg moet die 150 km wel te halen zijn.
Volgende test geeft ook een vergelijking van de meest courante 2de klasse EVs:
met op minuut 14 een samenvattende tabel. De Soul komt idd het verst.

Dergelijke vergelijkende tests liggen altijd wat moeilijk omdat het verbruik van een auto zeer sterk afhangt van de bestuurder en van de verkeerssituatie. Zelfs van de gemoedsgesteldheid van de bestuurder, merk ik.
Er is een objectieve test die het verbruik van die wagens vergelijkt en dat is het NEDC-verbruik. Het verschil met de realiteit is groot, maar de vergelijking gebeurt wel objectief.
 
Last edited by a moderator:
onlangs een artikel gelezen in een automagazine over een test met de BMW i3, Nissan Leaf en Volkswagen E-golf. Men wou met deze 3 auto's van Doel naar Tihange rijden (2 kerncentrales) over een afstand van ongeveer 140 Km. Zowel BMW als Volkswagen hadden vooraf gezegd dat dit te ver zou zijn op 1 lading. Toch wou men het proberen op meest zuinige modus. Geen verwarming dus en beperkt vermogen. De rest van het artikel ging dan over het feit dat het koud in de wagen was en dat ze er uiteindelijk niet geraakt zijn (Nissan kwam 10 Km te kort). Het is tegenwoordig echt moeilijk om iets zinnig te schrijven over een elektrische wagen.

Ik heb de auteurs van dat artikel indertijd een mailtje gezonden (kreeg overigens een vriendelijk antwoord):

"Heren - heb jullie artikel in AW 346 wel gesmaakt, maar als litteratuur, niet echt als journalistiek. U weet dat u, mits wat moeite, ook laadpalen vindt tussen Doel en Tihange. O ja, dat duurt wat langer dan benzine of diesel tanken, maar dat weet iedereen die met een zuiver elektrische wagen rijdt. Ik rijd al een jaar en 30.000 km met een Tesla S, en ga ze zelfs mee op wintersport (met de verwarming op 21°, natuurlijk, en aan 120 km/u, niet 90 km/u). Dat neemt wat meer tijd (wegens de drie stops van telkens 30 minuten die ik maken moet) maar je past gauw je rij- en levensstijl aan, en dat nadeel weegt niet op tegen het zuivere plezier van elektrisch te rijden.

Natuurlijk is zonder verwarming in de vrieskou rijden en opzettelijk waarschuwingen om bij te laden negeren de « slechtste reclame voor elektrische wagens ». Maar het was wel jullie beslissing om bijna dood te vriezen en zelfs geen kwartier te stoppen om wat bij te laden. Ik begrijp de toegevoegde waarde van dit soort journalistiek niet - een Toyota Land Cruiser beoordeel je toch niet (of toch niet alleen) op haar kwaliteiten als ‘stadswagen’, en een Fiat 500 niet (alleen) op haar kwaliteiten om met z’n vijven op skivakantie te trekken? Hier hebben jullie drie EV’s met een vrij kleine autonomie alleen beoordeeld op iets waar ze per definitie niet voor gemaakt waren, namelijk een lang bereik. U start in Doel met 113 km autonomie in de BMW en denkt dan 145 km verder te geraken? En dan is het « slechte reclame » omdat dat niet lukt en u kou heeft geleden? Intellectueel vrij oneerlijk."
 
"Vriendelijk", zoals ik schreef. Wat we zelf schrijven mogen we zoveel posten als we willen, maar het antwoord (voor zover niet publiek gemaakt door de auteur) valt natuurlijk ergens onder het briefgeheim. Er stond naar mijn smaak trouwens niet echt iets inhoudelijks in :). Magazine was gewoon heel verkeerd bezig met dat artikel (al was het best wel heel leesbaar/spannend - het doet wel wat denken aan de "Top Gear"-test waar ze zowat dezelfde grap uithaalden met een Tesla Roadster, als ik me goed herinner).
 
Last edited:
"Vriendelijk", zoals ik schreef. Wat we zelf schrijven mogen we zoveel posten als we willen, maar het antwoord (voor zover niet publiek gemaakt door de auteur) valt natuurlijk ergens onder het briefgeheim. Er stond naar mijn smaak trouwens niet echt iets inhoudelijks in :). Magazine was gewoon heel verkeerd bezig met dat artikel (al was het best wel heel leesbaar/spannend - het doet wel wat denken aan de "Top Gear"-test waar ze zowat dezelfde grap uithaalden met een Tesla Roadster, als ik me goed herinner).

Als ik mij niet vergis is de omhooggevallen "leader of the pack" van Top Gear zwaar allergisch aan elektrische wagens. Hij zit nog volop in de ontkenningsfase en zweert hardnekkig bij veel benzinegeslurp en massa's elektronisch gecultiveerde decibels die zeer macho uit minstens vier brede, liefst rechthoekige (want nu in de mode), rioolpijpen bulderen... Ach ja, beati sunt pauperes spiritu, toch ?
 
Als ik mij niet vergis is de omhooggevallen "leader of the pack" van Top Gear zwaar allergisch aan elektrische wagens. Hij zit nog volop in de ontkenningsfase en zweert hardnekkig bij veel benzinegeslurp en massa's elektronisch gecultiveerde decibels die zeer macho uit minstens vier brede, liefst rechthoekige (want nu in de mode), rioolpijpen bulderen... Ach ja, beati sunt pauperes spiritu, toch ?

Of nog - leuke complottheorie :smile: - de traditionele merken maken EV's om imago-redenen (en om technisch niet teveel achterstand te hebben op de concurrentie) maar verdienen vandaag aan die wagen geen rooie duit en verkopen dus veel liever hun ICE's. Ze hebben er dan ook geen probleem mee dat een automagazine alle drie EV's een nul geeft.

Trouwens, de drie betrokken merken hadden een paginagrote advertentie in dat nummer van het tijdschrift. Hmmhmm, the plot thickens. :smile:

Grapje natuurlijk. Kan best wel geloven dat sommige autoliefhebbers (en die journalisten zullen dat wel zijn) echt het geluid van een V8-met-sportuitlaat missen in een EV. Maar gelet op het feit dat 95% van de mensen zo aangenaam verrast zijn met hun eerste EV-ervaring vind ik het vreemd dat dit percentage wat 'minder' lijkt bij die journalisten. Nu ja, misschien kan je ook minder schrijven over een auto zonder versnellingsbak, koppeling, ontsteking, cilinders, injectie, turbo, uitlaat, startmotor, sleutel, startknop, katalysator, oliecircuit, benzinetank, en, euh, handrem?
 
Of nog - leuke complottheorie :smile: - de traditionele merken maken EV's om imago-redenen (en om technisch niet teveel achterstand te hebben op de concurrentie) maar verdienen vandaag aan die wagen geen rooie duit en verkopen dus veel liever hun ICE's. Ze hebben er dan ook geen probleem mee dat een automagazine alle drie EV's een nul geeft.

Trouwens, de drie betrokken merken hadden een paginagrote advertentie in dat nummer van het tijdschrift. Hmmhmm, the plot thickens. :smile:

Grapje natuurlijk. Kan best wel geloven dat sommige autoliefhebbers (en die journalisten zullen dat wel zijn) echt het geluid van een V8-met-sportuitlaat missen in een EV. Maar gelet op het feit dat 95% van de mensen zo aangenaam verrast zijn met hun eerste EV-ervaring vind ik het vreemd dat dit percentage wat 'minder' lijkt bij die journalisten. Nu ja, misschien kan je ook minder schrijven over een auto zonder versnellingsbak, koppeling, ontsteking, cilinders, injectie, turbo, uitlaat, startmotor, sleutel, startknop, katalysator, oliecircuit, benzinetank, en, euh, handrem?

Wat ik begreep is dat Fiat met de 500ev verlies leed en zelf in de VS tegen dealers zei liever de auto niet te verkopen.
Zo kom je ook bijna nergen iets tegen van de Ford Focus EV.
Renault-Nissan doen nog enig sinds hun best, nu zelf een ZOË op komst met 30km meer range :s

Top-gear is niets meer dan een stel malloten die graag hard en onbezonnen in veel te dure auto's rijden.
Wat niet wegneemt dat het een grappig programma is om naar te kijken.
 
Weliswaar uit de Duitse pers, maar kreeg volgend stuk van een Duitse zakenrelatie opgestuurd wat wel interessant is:

[]

ROUNDUP: Bundestag lässt Elektroautos auf die Busspur
05.03.2015 - 19:20 | Quelle: dpa-AFX
BERLIN (dpa-AFX) - Neue Privilegien sollen in Deutschland mehr umweltschonende Elektroautos auf die Straße bringen. Dieses Ziel verfolgt ein Gesetz, das der Bundestag am Donnerstagabend verabschiedet hat. Den Städten und Gemeinden wird damit das Recht eingeräumt, kostenlose Parkplätze für sogenannte E-Autos zu reservieren und ihnen die Nutzung von Busspuren zu erlauben. "Wir steigern die Attraktivität für die Nutzer", sagte Verkehrsstaatssekretär Norbert Barthle (CDU).

Die Opposition hält dies jedoch für nicht ausreichend. Der verkehrspolitische Sprecher der Grünen-Fraktion, Stephan Kühn, sagte, eine verstärkte Nachfrage könne nur durch Marktanreize gelingen, etwa durch eine Kaufprämie. Gegenwind kommt auch aus den Kommunen. Die meisten Großstädte sind nämlich nicht bereit, ihre Busspuren tatsächlich für Elektroautos zu öffnen. "Wir machen also ein Gesetz, das draußen so gut wie niemand braucht", spottete Thomas Lutze von der Linken.


Fahrzeuge mit Elektro- oder Hybridmotoren gelten als umweltfreundliche Alternative zum Pkw mit Verbrennungsmotor. Bis zum Jahr 2020 sollen deshalb eine Million E-Autos über die deutschen Straßen rollen - bislang sind es lediglich gut 125 000. Als größte Probleme gelten die geringe Reichweite, hohe Anschaffungskosten und eine kaum ausgebaute Infrastruktur zum Wiederaufladen.

Neben der Nutzung von Busspuren und den kostenlosen Parkplätzen sieht das Gesetz auch spezielle Kfz-Kennzeichen vor, damit die neuen Privilegien nicht von den Falschen genutzt werden. Eine staatliche Förderung für den Kauf solcher Fahrzeuge ist hingegen nicht vorgesehen.

Genau das stößt jedoch auf Kritik. Der Grünen-Abgeordnete Kühn sagte, in Ländern mit einer Kaufprämie sei die Nachfrage nach Elektroautos bis zu 20 mal höher als in Deutschland. Er warb deshalb für einen Kaufzuschuss in Höhe von 5000 Euro. Gegenfinanzieren könne man dies mit einer höheren Kfz-Steuer für Autos mit starkem CO2-Ausstoß.

Auch die Nutzung der Busspuren ist umstritten. Die Linke warnt, dadurch würde der Busverkehr in den Innenstädten ausgebremst. Staatssekretär Barthle betonte hingegen, in Norwegen habe man mit der Freigabe der Busspuren gute Erfahrungen gemacht. Die meisten Städte halten dies aber für keine gute Idee. Eine Freigabe der Busspuren wird dem Vernehmen nach in gerade einmal zwölf deutschen Kommunen ernsthaft geprüft./ax/DP/stw




[]
 
Weliswaar uit de Duitse pers, maar kreeg volgend stuk van een Duitse zakenrelatie opgestuurd wat wel interessant is:

[]

ROUNDUP: Bundestag lässt Elektroautos auf die Busspur
05.03.2015 - 19:20 | Quelle: dpa-AFX
BERLIN (dpa-AFX) - Neue Privilegien sollen in Deutschland mehr umweltschonende Elektroautos auf die Straße bringen. Dieses Ziel verfolgt ein Gesetz, das der Bundestag am Donnerstagabend verabschiedet hat. Den Städten und Gemeinden wird damit das Recht eingeräumt, kostenlose Parkplätze für sogenannte E-Autos zu reservieren und ihnen die Nutzung von Busspuren zu erlauben. "Wir steigern die Attraktivität für die Nutzer", sagte Verkehrsstaatssekretär Norbert Barthle (CDU).

Die Opposition hält dies jedoch für nicht ausreichend. Der verkehrspolitische Sprecher der Grünen-Fraktion, Stephan Kühn, sagte, eine verstärkte Nachfrage könne nur durch Marktanreize gelingen, etwa durch eine Kaufprämie. Gegenwind kommt auch aus den Kommunen. Die meisten Großstädte sind nämlich nicht bereit, ihre Busspuren tatsächlich für Elektroautos zu öffnen. "Wir machen also ein Gesetz, das draußen so gut wie niemand braucht", spottete Thomas Lutze von der Linken.


Fahrzeuge mit Elektro- oder Hybridmotoren gelten als umweltfreundliche Alternative zum Pkw mit Verbrennungsmotor. Bis zum Jahr 2020 sollen deshalb eine Million E-Autos über die deutschen Straßen rollen - bislang sind es lediglich gut 125 000. Als größte Probleme gelten die geringe Reichweite, hohe Anschaffungskosten und eine kaum ausgebaute Infrastruktur zum Wiederaufladen.

Neben der Nutzung von Busspuren und den kostenlosen Parkplätzen sieht das Gesetz auch spezielle Kfz-Kennzeichen vor, damit die neuen Privilegien nicht von den Falschen genutzt werden. Eine staatliche Förderung für den Kauf solcher Fahrzeuge ist hingegen nicht vorgesehen.

Genau das stößt jedoch auf Kritik. Der Grünen-Abgeordnete Kühn sagte, in Ländern mit einer Kaufprämie sei die Nachfrage nach Elektroautos bis zu 20 mal höher als in Deutschland. Er warb deshalb für einen Kaufzuschuss in Höhe von 5000 Euro. Gegenfinanzieren könne man dies mit einer höheren Kfz-Steuer für Autos mit starkem CO2-Ausstoß.

Auch die Nutzung der Busspuren ist umstritten. Die Linke warnt, dadurch würde der Busverkehr in den Innenstädten ausgebremst. Staatssekretär Barthle betonte hingegen, in Norwegen habe man mit der Freigabe der Busspuren gute Erfahrungen gemacht. Die meisten Städte halten dies aber für keine gute Idee. Eine Freigabe der Busspuren wird dem Vernehmen nach in gerade einmal zwölf deutschen Kommunen ernsthaft geprüft./ax/DP/stw




[]

In Nederland zijn eerst nog wat aanpassingen nodig.

bussluis 2.jpg
 
Hoe de F heeft hij dit voor elkaar gekregen? En waarom krijg ik bij een Quote veel meer info? Hidden Info, of toevallig aan het Editen geslagen ebullio???

Toen ik deze week in een huurauto rondreed, vroegen vrienden of ik met m'n Tesla over een sloot gesprongen was, huh?
Blijkt dat er iemand een paar honderd meter van mijn huis dit dus echt gedaan heeft:

Dukes of Hazzard Tesla

De Middelweg is een lange rechte weg door de polder die aan het einde omhoog gaat een dijk op.
Die vaart is best nog breed.
View attachment 74279
 
Toen ik deze week in een huurauto rondreed, vroegen vrienden of ik met m'n Tesla over een sloot gesprongen was, huh?
Blijkt dat er iemand een paar honderd meter van mijn huis dit dus echt gedaan heeft:

Dukes of Hazzard Tesla

De Middelweg is een lange rechte weg door de polder die aan het einde omhoog gaat een dijk op.
Die vaart is best nog breed.
View attachment 74279

Heeft men deze week niet vergaderd over het programma voor de komende E-rally?
Misschien heeft iemand gepleit om er het onderdeel fierljeppen met Model S aan toe te voegen en wou men alvast even uitproberen of dit wel realistisch was.
 
Last edited:
Ik hoor net wie het was, had een leuke borrel gehad een stukje verderop.
Zou ook knap zijn als je dit nuchter voor elkaar krijgt.

Een jaar of wat geleden zou dit de wereld rond gegaan zijn. Gelukkig is de focus een beetje van Tesla wat dat betreft. Zelfs in het artikel werd niet genoemd dat het om een Tesla gaat maar de foto is natuurlijk duidelijk.

Blijft bizar. Gelukkig niet gewond en oh oh wat zonde van de auto.