Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Tendentieus artikel in Test-Aankoop over ecologische afdruk bij city trips. Er wordt een vergelijk gemaakt gebaseerd op een S 75.
Ik wist niet dat mijn tripje van Brussel naar Amsterdam me elke keer €426 kost... Nog meer eigenlijk omdat ik een 90D heb :rolleyes:
 

Attachments

  • reizen low impact of low budget.pdf
    2.8 MB · Views: 71
Tendentieus artikel in Test-Aankoop over ecologische afdruk bij city trips. Er wordt een vergelijk gemaakt gebaseerd op een S 75.
Ik wist niet dat mijn tripje van Brussel naar Amsterdam me elke keer €426 kost... Nog meer eigenlijk omdat ik een 90D heb :rolleyes:

Ik zou zeggen dat het ronduit misleidend is. Wat een afschuwelijk slecht artikel dat niet eens vermeld wat de basis is voor de berekende kosten (op wat vage woorden na).
 
Test-aankoop is waardeloos.

Iedere keer weer dat er een test in staat over producten die ik toevallig heel goed ken, staat het artikel vol flagrante fouten.
Zou het dan beter zijn met artikels over producten waar ik niets van ken, en waarom ik dus een beroep zou doen op hun 'kunde' ?
Ik dacht het niet....

Het is overigens niet de eerste keer dat ze Tesla 'afbreken' door foute info.


(en... mijn Tesla kost nu al minder dan 1€/kg- en er gaan nog vele "gratis" kilometers volgen )
 
  • Love
Reactions: NicoV
Test-aankoop is waardeloos.

Iedere keer weer dat er een test in staat over producten die ik toevallig heel goed ken, staat het artikel vol flagrante fouten.
Zou het dan beter zijn met artikels over producten waar ik niets van ken, en waarom ik dus een beroep zou doen op hun 'kunde' ?
Ik dacht het niet....

Het is overigens niet de eerste keer dat ze Tesla 'afbreken' door foute info.

Ik deel volledig jouw mening! In mijn vakgebied kan ik over de tests meespreken en geloof me, ze maken er een soepje van!

Weinig geloof hechten aan hun mening is de boodschap!
 
Bij mijn lease MS: 1650 EUR inclusief stroom per maand voor 40000 per jaar. Das ook 49,5 cent per kilometer.
De oorspronkelijke stelling was dat als ik besluit naar Parijs te rijden met mijn Model S mij dat €.426,00 gaat kosten. Dat ziet er dramatisch uit maar klopt (gelukkig) niet.
Men gooit vaste en variabele kosten op één hoop.
Onderbouwing: Je koopt een auto van een ton en zet deze op het erf en rijdt er nauwelijks (of zelfs helemaal niet) mee. Na drie jaar wil je hem verkopen en zie je dat je er al een behoorlijk bedrag op hebt afgeschreven. Dat deel ben je altijd kwijt, of je nu alleen zondag naar de kerk rijdt in het dorp of dagelijks op en neer naar Parijs pendelt.
Deze kosten worden niet meer of minder in euro's.

Daarnaast heb je de variabele kosten.
Wat afschrijving betreft gaat het dan om datgene wat je extra op de auto afschrijft doordat de kilometerstand hoger is. Dat is veel minder. Je ziet vaak zelfs dat bij verkoop een verschil van bijv. 20.000 km op de teller nauwelijks verschil maakt in de verkoopprijs.

Zeker bij elektrische auto's speelt de kilometerstand marginaal mee. Een voorbeeld, de auto van een ton nieuw levert na drie jaar met 10.000 op de teller 70.000 op en met 100.000 km is dat 50.000. Aan variabele afschrijving betekent dat 90 k km voor 20 k € ofwel ruim 20 cent per km. Dat scheelt al aardig maar daarnaast zal het als je zit ergens tussen de 60.000 km en die 90.000 km niet tot een meetbare extra kostenpost leiden.

Er zijn natuurlijk wel kosten zoals de stroom (voor ons nog 0€) en wat slijtage. Allemaal minimaal dus.

Je hoeft dus niet te denken dat het je 426€ gaat kosten als je naar Parijs gaat. En, het spiegelbeeld, je bespaart ook geen 426€ door niet te gaan.

Tenslotte kun je vaststellen dat de kilometerprijs op basis van vaste en variabele afschrijving afneemt naarmate er meer kilometers worden gereden. In het voorbeeld hierboven in situatie A waarin 30.000 wordt afgeschreven op 10.000 km zijn de kosten wegens afschrijving €.3,00 per kilometer. In situatie B is het drastisch anders. Je rijdt dan 100k km voor een afschrijvingsprijs van €.50k dus een afschrijving per km van €.0,50.
Als je je dan toch wilt fixeren op de afschrijving per kilometer help je jezelf door naar Parijs te rijden want dat verlaagt de prijs per km.

Dus eigenlijk een onzinverhaal.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: simonsmidt
met 50K km en thuis laden ben ik inderdaad slechts 3,7 cent per km kwijt (ipv 21 cent...) - naast de afschrijving natuurlijk
3,7 CT per km? Wat zit daar dan wel inbegrepen? Verzekering, banden, wat onderhoud en je zit zo op meer dan een CT. Gemiddeld haal ik 1 op 4,5, dus qua elektriciteit ook zeker 4 cent. Afschrijving ca 15k per jaar dus 23 CT. Dus ben erg benieuwd wat je telt met 3,7 CT.
 
Misschien een beetje overdreven, maar op basis van de lijst van tweede hands prijzen die vorig jaar langs kwam op het forum is het zeker in de eerste twee jaar toch echt wel meer dan 50 cent.
Mijn P85 van 12/2013 met 98k km's kan denk ik nog zo'n 55k euro's ex BTW opbrengen, aanschaf was 93k ex BTW.

Afschrijving 38.000
Verzekering 3.000
Onderhoudscontract (zucht) 2.400
Banden 3.000
Energie 4500 (zonnepanelen komen eraan)

Kom ik op 50.900 ergo 52 centjes per kilometer. De zuurpruim kan nog vragen naar de extra Burgers en Happy Meals.