Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Bedenk dan dat als je in de herfst, winter en het voorjaar het interieur van je M3 lekker comfortabel voorverwarmt, je dan een ruimte zonder enige isolatie (energielabel G) met een haarföhn laat verwarmen gedurende 30-60 minuten.
Een diesel standkachel kan dat veel efficienter.
Een standkachel voor een personenwagen is 3 tot 4 kW en gebruikt een halve liter brandstof per uur. De verwarming van de Tesla zal ook niet continue op 6kW draaien maar gemiddeld op 3 kW. Kost dus €0,66 per uur. Een halve liter diesel á €1,48 is dan nog duurder. Ook ontbreekt een warmtewisselaar in een Tesla dus moet je een luchtverwarmer toepassen die minder efficiënt is. Kansloze actie dus om nog maar te zwijgen over diegenen onder ons die zelf zonne-energie of zakelijk voordeligere energie ter beschikking hebben.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Een standkachel voor een personenwagen is 3 tot 4 kW en gebruikt een halve liter brandstof per uur.
maximum verbruik is een halve liter per uur. ik denk dat de personenwagen in no time warm genoeg heeft en dan moet ie nauwelijk een beetje onderhouden. Voor verwarming is het echt een pak efficiënter.
maar goed tis volgens mij een non discussie want volgens mij ga je niet snel iemand vinden die dat wil of kan inbouwen
 
maximum verbruik is een halve liter per uur. ik denk dat de personenwagen in no time warm genoeg heeft en dan moet ie nauwelijk een beetje onderhouden. Voor verwarming is het echt een pak efficiënter.
maar goed tis volgens mij een non discussie want volgens mij ga je niet snel iemand vinden die dat wil of kan inbouwen
De enige reden zou zijn je range vergroten door je verwarming op brandstof en rijden op electra. Als je aan de stekker staat en genoeg range hebt voegt het niets toe. Efficiënter is het namelijk niet.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
De enige reden zou zijn je range vergroten door je verwarming op brandstof en rijden op electra. Als je aan de stekker staat en genoeg range hebt voegt het niets toe. Efficiënter is het namelijk niet.
enige reden waar ik aan dacht is voor het voorverwarmen s ochtends. Puur theoretisch, ik zou het nooit doen, er zit een perfect adequate verwarming in. Kost alleen veel stroom. Twas voor mij gewoon een denk oefening
 
k merk ook wel dat de M3 tijdens de rit moeilijk zij temperatuur kan vasthouden.
Bij staat hij altijd op 21° en na het voorverwarmen terwijl hij nog aan de stekker hangt is het interieur goed op temperatuur.
Tijdens de rit echter begint hij regelmatig oude lucht ertussen te blazen omdat het dan waarschijnlijk iets te warm is volgens mijn 21°.
Hij blijft moeilijk op een constante temperatuur en blaast dan afwisselend warme en koude lucht.
Mijn passagiers valt het ook op want ze vragen regelmatig om die koude luchtstroom uit te zetten.

Heb je de AC dan wel uit? Ik merk juist dat het op wat langere ritten geleidelijk steeds warmer wordt in de auto (zet hem op 21 graden, blower stand 1 en niet op auto), omdat op een gegeven ogenblik de accu warmer wordt en dan ook de warme naar de cabine leidt. Ik zet de kachel dan terug vnaar 19,5 graden en dat is icm stoelverwarming ruim voldoende. Misschien scheelt het dat ik een tijdje terug als onderdeel van geluidsisolatie de deuren hebt laten voorzien van extra rubbers.
 
Heb je de AC dan wel uit? Ik merk juist dat het op wat langere ritten geleidelijk steeds warmer wordt in de auto (zet hem op 21 graden, blower stand 1 en niet op auto), omdat op een gegeven ogenblik de accu warmer wordt en dan ook de warme naar de cabine leidt. Ik zet de kachel dan terug vnaar 19,5 graden en dat is icm stoelverwarming ruim voldoende. Misschien scheelt het dat ik een tijdje terug als onderdeel van geluidsisolatie de deuren hebt laten voorzien van extra rubbers.

Die ervaring deel ik ook. 's Winters kan het onaangenaam worden (koude luchtstroom) en het uitzetten van de Airco helpt om de cabine aangenaam warm te houden.
 
Heb je de AC dan wel uit? Ik merk juist dat het op wat langere ritten geleidelijk steeds warmer wordt in de auto (zet hem op 21 graden, blower stand 1 en niet op auto), omdat op een gegeven ogenblik de accu warmer wordt en dan ook de warme naar de cabine leidt. Ik zet de kachel dan terug vnaar 19,5 graden en dat is icm stoelverwarming ruim voldoende. Misschien scheelt het dat ik een tijdje terug als onderdeel van geluidsisolatie de deuren hebt laten voorzien van extra rubbers.
Airco staat aan, bij mijn vorige auto's ook en nooit geen problemen mee had.
Maar ik probeer het eens met de airco uit.
 
Ik heb een EV gekocht om de fossiele sappen in de grond te laten. Ik tank liever geen stinkdiesel meer.

In de winter heb je een jas aan, die houd ik aan tijdens woon/werk ritten.
En inderdaad stoeverwarming aan, ventilatie handmatig op 3 en geen airco aan. Ook de luchtstroom op de voeten uit!

Nog geen dag de Model 3 als koud ervaren...zelfs niet zonder pre-heating.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and Bas.
Veel mensen zijn gefocust op het cijfertje van de thermostaat.
In zo'n beetje iedere auto die ik heb gehad heb ik een andere ideale temperatuur waarop de auto stond ingesteld.

Dezelfde discussie ook gehad toen we in de woonkamer een nieuwe thermostaat plaatste.
Het voelde ineens een stuk kouder in huis. De oude ernaast gezet en bleek dat deze een graad kouder aangaf dan de nieuwe.
De nieuw toen een graadje hoger gezet en ineens was het voor het gevoel net zo warm in de woonkamer. Duh..

In de Tesla heb ik hem veel op 21C en soms zelfs op 22C staan. (Ik heb een hekel aan koude en nooit een jas aan in de auto.)
Mijn S en nu mijn loaner 3 zijn nu binnen 1,5km op een 60km weg al redelijk op temperatuur terwijl een dinosapstoker dan pas voor het eerst een beetje warmte gaat geven.
 
  • Like
Reactions: Hbrink