Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand problemen met dashcam opnames in V9?
Ik heb netjes een usb stick geformateerd (FAT32). een root map "TeslaCam" aangemaakt.
in de usb poort vooraan geprikt, begon volgens mijn schempje netjes op te nemen.
Dus je zou denken alles werkt prima. Maar na een ritje van 30 min de usb stick verwijderd en op de pc/laptop de boel gechecked.

Bleek dat er maar een paar video bestanden zijn opgeslagen. 8x een video van ongeveer 1 min terwijl ik ruim 30 min gereden heb.
Ik neem aan de auto wel meer op moet kunnen nemen toch?

Het is mij ook nog niet duidelijk hoe de dashcam qua wegschrijven naar de USB stick werkt. Op mijn USB disk staat de rit van vanmorgen bijna in zijn geheel op de disk, echter de opname begint niet direct op het moment van rijden. Ik heb nergens op geklikt of zo. Afgelopen week ben ik keer weggereden vanaf huis en toen stond het wel direct vanaf het begin erop.

De rit van vanmiddag terug staat er bijvoorbeeld helemaal niet op. Slechts enkele seconden op het moment van aansluiten USB stick in de auto staan er wel op, maar daarna is er tot aan huis helemaal niets opgenomen. Gisteren ongeveer hetzelfde verschijnsel. De rit in de ochtend staat er wel op, maar de rit in de middag dan weer niet. Het kan iets te maken hebben met het feit dat ik tussendoor de USB disk verwijderen omdat ik natuurlijk benieuwd ben naar de kwaliteit van de opnames (die ik overigens best wel goed vind)

Volgens het icoontje wordt er wel degelijk opgenomen, maar het lijkt een beetje willekeurig of de opname wel of niet naar de USB disk worden geschreven. Ik heb dit nog niet netjes getest. Zo weet ik bijvoorbeeld niet meer zeker:
  • Of ik de USB disk had laten zitten of net had geplaatst
  • Of het icoontje wel aangaf op te nemen
Als ik het goed begrijp moet je de disk plaatsen en dan zou de opname moeten starten en deze ook moeten wegschrijven naar disk. Wanneer je op het icoontje klik dan worden de laatste 10 minuten bewaard op disk, maar houdt dit dan in dat de rest niet automatisch wordt bewaard? Dit lijkt niet te stroken met mijn bevindingen tot nu toe. Ik heb gezien dat op het icoontje klikken wel werkt, want de keren dat ik erop heb geklikt is de opname van 10 minuten ook echt bewaard.

In de release notes staat het volgende over de Dashcam en de opnames: "Opnames die na een uur niet zijn gedownload, worden verwijderd" Wat bedoelen ze hiermee?

kortom: het werkt nog niet 100%
 
Ik zou denken dat files met een last update timestamp ouder dan een uur en beginnen met "recent-*" worden verwijderd. Wil je dus het laatste uur bewaren dan moet je dus meteen de stick eruit halen en niet laten zitten.

Dat zou kunnen. De bestanden van eerdere dagen hebben inderdaad "saved" in de naam en worden dus niet verwijderd. Echter de rit van vanmorgen staat er nog op en de rit van vanmiddag niet op een opname van minder dan 1 minuut na. Dit verklaart dan wel weer waarom ik de eerste minuten van de rit van vanmorgen mis. Deze is natuurlijk overschreven door de lengte van de rit in de morgen en mogelijk door de korte opname van vanmiddag.

Kortom.
  • Er wordt maximaal een uur naar de USB disk geschreven
  • Wanneer je op het icoontje klikt (kort) dan worden de laatste 10 minuten permanent bewaard op de USB disk
  • Wanneer de rit langer duurt van 1 uur, worden de oudste opnamen per minuut overschreven
Ik heb echter nog geen verklaring waarom de rit van vanmiddag dan niet is opgeslagen. Deze is na enkele seconden gestopt en niet meer gestart. Wellicht even beter controleren of de opname wel loopt door het icoontje in de gaten te houden
 
Last edited:
Ik heb echter nog geen verklaring waarom de rit van vanmiddag dan niet is opgeslagen. Deze is na enkele seconden gestopt en niet meer gestart.

Ik denk dat dit komt omdat je de USB drive niet 'veilig' kunt loskoppelen waardoor 'open' bestanden nog niet of niet volledig naar disk zijn geschreven. Dit kun je soort van forceren door het dashcam icoontje aan te tikken want dat zorgt ervoor dat bestanden worden volledig weggeschreven. Wellicht is er ook wel een ander truukje mogelijk maar ik denk dat er enkel een bewaar garantie is voor als je dus het dashcam icoontje aantikt.
 
Wat ik toch jammer vindt is dat er zo veel data beschikbaar is er gewoon niet beschikbaar is om te gebruiken. Nu moeten we het doen met een minuscule feature(ik doel op de Teslacam feature)

Met name als er impact(dmv de sensoren of de airbag) gereden snelheid, lokatie, positie van stuur/pedalen, meerdere camera's en ook bijvoorbeeld het geluid (via de microfoon) zou imho beschikbaar moeten zijn voor de eigenaar.
 
Dat wel, maar je moet wel uitgekozen zijn. Ik was een dag eerder nog bij Tesla ik Tilburg en vroeg of ze de update misschien konden stagen. Hij is toen in z'n computer gaan kijken en zag dat hij al onderweg was maar in de wacht omdat ik nog niet aan de wifi had gehangen die voorgaande nacht. Toen ik thuis kwam en aan de wifi zat gebeurde er weinig. Na de factory reset kwam hij binnen. Ik denk dat hij anders misschien in de nacht was binnengekomen. Ik heb nu twee keer mee gemaakt dat een factory reset een update binnenhaalde. Het haalt wel degelijk iets uit.
 
Dat zou kunnen. De bestanden van eerdere dagen hebben inderdaad "saved" in de naam en worden dus niet verwijderd. Echter de rit van vanmorgen staat er nog op en de rit van vanmiddag niet op een opname van minder dan 1 minuut na. Dit verklaart dan wel weer waarom ik de eerste minuten van de rit van vanmorgen mis. Deze is natuurlijk overschreven door de lengte van de rit in de morgen en mogelijk door de korte opname van vanmiddag.

Kortom.
  • Er wordt maximaal een uur naar de USB disk geschreven
  • Wanneer je op het icoontje klikt (kort) dan worden de laatste 10 minuten permanent bewaard op de USB disk
  • Wanneer de rit langer duurt van 1 uur, worden de oudste opnamen per minuut overschreven
Ik heb echter nog geen verklaring waarom de rit van vanmiddag dan niet is opgeslagen. Deze is na enkele seconden gestopt en niet meer gestart. Wellicht even beter controleren of de opname wel loopt door het icoontje in de gaten te houden

Kan nu al niet wachten op de volgende update (iig betreft de dashcam feature).
Mooist zou zijn als je de usb stick met video bestanden via de big ass scherm meteen al kan aanklikken en bekijken/bewerken opslaan ect.
Genoeg werk aan de winkel dus.

Ik heb ook het gevoel dat als je de usb stick verwijderd, ook al hou je de dashcam icoon in zodat opnames op pauze staat, dat de video bestand niet correct wordt af gesloten en er een corrupt file op je usb stick staat. Enige wat nog wel “oke” werkt is het een x kort op de icoon klikken zodat de laatste 10min wordt opgeslagen. Maar goed je wilt misschien de hele rit van bijv een uur opslaan en niet alleen de laatste 10 min.
Ik heb een stick van 32GB. Wat omgerekend zo’n 17 uur aan beeld materiaal zou moeten kunnen opslaan.

Als iem weet hoe dit feature precies werkt dan hoor oo het graag.
 
Ben ook erg tevreden over de update. Autopilot gaat gelukkig iets harder door verbindingsbogen, ik vond het altijd erg irritant dat ie erg veel vaart minderde. Verder valt mij op dat de auto-lang change ook op 4 baans n-wegen werkt.

Ik vind het alleen wel jammer dat de navigatie altijd op de voorgrond is. Ik had vaak de teslawaze website in de browser bovenin staan in combinatie met muziek onderin (zeker tijdens mijn standaard woon- werkverkeer). Nu moet ik na het wijzigen van mijn muziek weer handmatig overschakelen naar de browser
Je kan schermen stapelen. Bij mij muziek (iets verkleind) onder en energie boven. Daaronder beweegt de navigatie maar niet hinderlijk. Je zou kunnen proberen of dat ook werkt voor website en muziek.
 
35DF877A-D42C-47AB-87C3-5D4E70E3F63D.png
Ik heb sinds vanochtend v9.0. Even snel alle menu's doorlopen, het ziet er goed uit. Het viel me op dat bij de equalizer settings van de media player een optie stond als "Allow mobile control" of iets dergelijks. Ik weet niet precies hoe het heette, maar iets in die strekking. Wat houdt dat in? Ik kom daar eigenlijk nooit aan dus misschien is het niet eens nieuw, maar suggereert dat dat je je audio settings vanaf je app kunt bepalen of zo? Lijkt me stug en nutteloos, maar ik weet niet zo snel iets anders te bedenken.
Ineens een media menu optie in mijn app die leidt tot dit schermpje