Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Je moet wel licht meesturen, gewoon het stuur vasthouden en een klein tikje die kant op. Niet zo hard dat je AP uitschakeld, maar hard genoeg om het stuur mee te geven dat je die kant op wilt.
Het maakt niet uit welke kant je op stuurt, je moet alleen laten voelen dat je het stuur vasthoudt. Ook als je dat net 3 seconden eerder al gedaan had. Is Europese vereiste, staat expliciet zo in de wet, hij MOET je handen detecteren tussen het moment waarop je de richtingaanwijzer gebruikt en het moment waarop hij de lane change begint.

Als ik me niet vergis, beschouwt hij in de VS eender welke actie op het stuur als "handen aan het stuur", bv. ook het gebruik van het scrollwieltje en waarschijnlijk ook de richtingaanwijzer. Maar in Europa is dat dus niet toegelaten.
 
  • Informative
Reactions: knakworst
Ben nog niet enthousiast over 2019.20.1 NoA...

Vanochtend A1 via A27 naar Utrecht, bij Maarsen.
- Invoegen niente
- daarna elke keer dat hij wilde inhalen terwijl ik 2 km onder max (en ingesteld) reed;
- A1 naar A27 pakte hij de afslag niet;
- afslag 31 naar Maarsen wilde hij de afrit naar het benzinestation pakken ipv afslag;
- terugweg terwijl ik 20km onder max (en ingesteld) reed en er voldoende ruimte was, geen inhaal suggestie;
- en toen achter elkaar phantom brakes.

Heb EAP maar uitgeschakeld en zelf gereden....
 
Hi allemaal. ik word gek van de onbereikbaarheid van de TeslaDesk. daarom een graag aan jullie als experts:

Ik heb een Model S. hardware 2.5 en sinds kort ook de nieuwe autopilot. Het wisselen van rijstrook is mij sinds deze update nog nooit gelukt. Uiteraard ingesteld in het menu. Als nu de autopilot activeer en naar een voorganger toerijd, verminderd hij vaart. Daarna krijg ik geen meldingen. Als ik daarna mijn knipper naar links doe krijg ik de melding: "Wisselen van rijbaan verhinderd'. of ik de hendel nu vastklik of niet en of er nu een auto naast me rijdt of niet ( ik krijg dus geen rode lijn oid)

Iemand daar mee bekend?
Met de Model S en Model X kan je de richtingsaanwijzer door drukken tot ie geblokkeerd links of rechts staat. Zo ver mag je niet duwen.

Je moet je richtingsaanwijzer licht een tik geven, zoals je vroeger zou tikken om de richtingsaanwijzer 3 keer te laten knipperen. Daarna moet je direct ook even aan je stuur leunen alsof je wil bevestigen dat je er bent. Dan pas zal je Model S en X van rijstrook wisselen, als er niemand naast je rijdt of achter je nadert.

Bij de Model 3 moet je wel de richtingsaanwijzer doorduwen tot einde.
 
Vanochtend met 2019.16.3 naar Brussel gereden met mijn Model X en ik ben vrij blij. Ja, niet alles gaat perfect, maar eigenlijk ging het wel heel goed. Ik vond het herkennen van een plotse file ook wel meer zekerheid geven dan in het verleden.

Deze middag 2019.20.1 geïnstalleerd. Testen is voor op de terugweg.

Ik vind het al handig dat ie 2-3km voor een afrit me al een signaal geeft. Ik ben notoir ik-mis-de-afrit rijder...
 
Daar waar de de AP in de latere V9 versies alleen wat is gaan hoeken, heeft hij nu al verschillende keren de AP ontkoppelt uit zichzelf.
Uit mijn ervaring gaat AP nu trager de bochten rond om toch die EU norm te halen van niet teveel laterale G-krachten. Als je gas bijgeeft, gaat AP bepalen dat ie niet aan die snelheid door de bocht kan en schakelt ie uit. Maar goed, dan zit ik al op het watt-pedaal bij te geven, dus het stuur overnemen kan ik ook nog wel.
 
Uit mijn ervaring gaat AP nu trager de bochten rond om toch die EU norm te halen van niet teveel laterale G-krachten. Als je gas bijgeeft, gaat AP bepalen dat ie niet aan die snelheid door de bocht kan en schakelt ie uit. Maar goed, dan zit ik al op het watt-pedaal bij te geven, dus het stuur overnemen kan ik ook nog wel.

Die norm is echt bezopen en levensgevaarlijk.
Hij vertraagd ver onder de VMax of zelfs ver onder de adviessnelheid om dan alsnog de bocht niet te kunnen halen.

Op AP rijden is dus eigenlijk onmogelijk geworden
 
Op AP rijden is dus eigenlijk onmogelijk geworden
Sorry maar dat is onzin.

In een 270º afrit die ik soms neem vertraagt ie nu tot 60 km/u. Ja, ik ga er graag aan 80 door, maar ik moet ook eerlijk zijn: als ik achter een Opel Astra of Dacia Logan rij, ga ik daar ook maar aan 60 door hoor...

Er zijn zeer veel stukken waar je nog probleemloos met AP kan rijden. En waar het niet kan of de auto niet mag, neem je over.
 
  • Disagree
Reactions: Hannes85
Precies en is hij bij jou ook al een paar keer uit de AP gelopen in de bochten op de snelweg waar hij normaal gewoon de bocht neemt.

Daar waar de de AP in de latere V9 versies alleen wat is gaan hoeken, heeft hij nu al verschillende keren de AP ontkoppelt uit zichzelf.
Heb ik inderdaad ook gehad. Na melding AP beperkt snelheid omlaag. Zelf power gegeven en sturen brak af. Vanmiddag bochten gereden alsof ik ladderzat was. Normaal 100. Nu tussen 70 en 90 met alle vormen van een zwaar aangetast zenuwstelsel. Snelheid op en neer. Hoekig sturen. Echt om te JANKEN!
 
Sorry maar dat is onzin.

In een 270º afrit die ik soms neem vertraagt ie nu tot 60 km/u. Ja, ik ga er graag aan 80 door, maar ik moet ook eerlijk zijn: als ik achter een Opel Astra of Dacia Logan rij, ga ik daar ook maar aan 60 door hoor...

Er zijn zeer veel stukken waar je nog probleemloos met AP kan rijden. En waar het niet kan of de auto niet mag, neem je over.
Ik heb vaak AP gedemonstreerd. Mensen heel enthousiast gemaakt. Ik laat het nu uitstaan als er iemand meerijdt omdat het gewoon zo slecht werkt. Dit is wel erg Bèta!!
 
Sorry maar dat is onzin.

In een 270º afrit die ik soms neem vertraagt ie nu tot 60 km/u. Ja, ik ga er graag aan 80 door, maar ik moet ook eerlijk zijn: als ik achter een Opel Astra of Dacia Logan rij, ga ik daar ook maar aan 60 door hoor...

Er zijn zeer veel stukken waar je nog probleemloos met AP kan rijden. En waar het niet kan of de auto niet mag, neem je over.

Jouw mening en jouw situatie.

Ook zonder gas bijgeven loopt hij hier uit de bochten uit met nog geen 70km/u terwijl iedereen je met 100+ voorbij komt.
Oké je mag er maar 100km/u en met de V8 versies liep de AP er ook zonder problemen met 105km/u op de teller doorheen.
De latere V9 versie werden hoekig en nog later zakte de snelheid naar 70-80km/u en nog steeds extreem hoekig.

Iets onzin noemen omdat jij de situatie niet kent is misselijkmakend fanboy gedrag.
Bij updates verwacht je verbeteringen en geen levensgevaarlijk gedrag van de AP.
 
Ik heb vaak AP gedemonstreerd. Mensen heel enthousiast gemaakt. Ik laat het nu uitstaan als er iemand meerijdt omdat het gewoon zo slecht werkt. Dit is wel erg Bèta!!

Compleet mee eens, EAP is een lachertje geworden. Mensen die meerijden worden gek van het AP aan/uit gedingel vanwege de aborts, het niet van rijbaan kunnen wisselen buiten de snelweg en de bochtensnelheid.

Er zijn zeer veel stukken waar je nog probleemloos met AP kan rijden.

Zolang ze maar rechtzijn en je waarschijnlijk buiten de randstad rijd want hier regio Rotterdam Den Haag waar ik veel rijd is het bijna niet mogelijk lane change assist te gebruiken puur op basis van de NOA suggesties.
 
  • Like
Reactions: sybo
Merkte net dat na de update naar 2019.20.1 mijn Teslacam/Sentry niet meer werkte.
Prik er even mijn telefoonlader erin om te testen, ook dood, kwam gewoon geen stroom/niks uit de rechter USB poort.
Gelukkig met een rebootje (knoppen stuur) weer gefixt en doen ze het allebei weer..
 
Grappig.

Na de update 2019.20.1 bleef de tik van de knipper ‘hangen’ in een soort van permanente lane change.
Maar inderdaad ondanks dat geen baanwissel helaas... Belooft niet veel goeds.

Was heel even in sync met ‘So lonely’ van Sting.

Opgelost door een reset-met-stuurkopjes.

Wat mij trouwens wel opviel een paar keer op de snelweg was een rode lijn na het inzetten van een lane change naar rechts op eigen intiatief. Waar er voorheen ‘zonder opgaaf van reden’, dus niets zichtbaar op scherm, regelmatig lane changes werden geweigerd.
En nee, ik bedoel hier dus niet een situatie waar het scherm al vooraf rood gekleurd was vanwege andere weggebruikers.

Is dit daadwerkelijk dat de Tesla nu aangeeft dat er niet gewisseld gaat worden van baan? Of is dit mijn wishful thinking.
Zou wel een fraaie verbetering zijn.

Had overigens, voor het eerst bij mij, een weigering na inzetten van een lane change. Niet zo fraai idd.

Morgen maar eens flink lane change testen
 
Zojuist eens een 350kW Fastned uitgeprobeerd met de nieuwe update op mijn m3.

Hij piekte hem even naar 136kW. Maar zakte snel terug naar 100kW. Moet wel zeggen dat de accu nog 40% vol zat. Wellicht bij een wat legere accu dat hij verder piekt en langer daarop blijft hangen.

Bij deze nog wat foto’s anders is het niet gebeurd toch?

708F639E-E536-40FF-8D3E-E7719D8BBA0E.jpeg
98FC9A7D-F934-48E0-889F-2454D1F97C52.jpeg
 
Zolang ze maar rechtzijn en je waarschijnlijk buiten de randstad rijd want hier regio Rotterdam Den Haag waar ik veel rijd is het bijna niet mogelijk lane change assist te gebruiken puur op basis van de NOA suggesties.
Kijk, ik ben er mee eens dat 2019.16.x omwille van de UN regels minder aan kan, en ik vind dat jammer. Maar om nu te zeggen dat AP onbruikbaar is, daar kan ik absoluut niet mee akkoord zijn. In 2017 en volgens mij een stuk van 2018 had je zelfs helemaal geen auto lane change, en moest je voor elke rijstrookwissel AP uit zetten. Ook zonder de UN regels ging lane change soms mis in mijn Model X, en de mensen in een Model 3 hebben nooit beter gekend want zij kwamen af-fabriek met UN regels.
 
  • Like
Reactions: resrc