Zelfs die vergelijking loopt spaak. Ja alles staat lokaal op je iPhone, maar als je ook een iPad hebt en je wil je foto's op beide toestellen hebben, zal je echt wel via iCloud gaan.
Ik kan er voor kiezen om de foto's niet te uploaden naar iCloud.
Voertuiggegevens worden enkel in de volgende situaties opgeslagen en gekoppeld aan het account (zie
privacybeleid ):
- Als uw voertuig mogelijk onderhoud of reparatie nodig heeft of u als daar om een andere reden om vraagt
- Als er zich een veiligheidsvoorval voordoet (zoals een botsing van het voertuig, het activeren van een airbag of een noodstop)
- Als uw voertuig veiligheidsdiensten nodig heeft, zoals noodhulp of pechhulp
- Als uw voertuig een hardware- of softwareprobleem ondervindt dat kan worden geïnspecteerd en verholpen door middel van een toekomstige software-update of een andere oplossing
- Als u uw toestemming verleent of als er een andere juridische grondslag van toepassing is
Item 2, 3 en 5 zijn redelijk expliciet en geven geen reden dat Tesla zomaar je gegevens mag gebruiken. Maar item 1 en 4 is dat veel minder expliciet en zou Tesla bij een kleine storing dit al mogen doen. Ik heb het service-menu vaak geopend en er zijn best vaak kleine storingen. Volgens de privacy policy mag Tesla dan de gegevens al uitlezen.
Bij het
proefproces van TeslaClaim werd de eiser door Tesla geconfronteerd met de telemetrie van zijn auto. Dit toonde Tesla aan met behulp van log-data van de auto, waarbij de rij-informatie werd vergeleken met dat van 12 willekeurige andere gebruikers van een Model S. Blijkbaar mocht Tesla hier gebruik van maken, omdt er een reparatie noodzakelijk was. Er zijn dus best vaak gevallen, waarbij Tesla die data wel opslaat. Dit is een duidelijk geval dat Tesla je garantie afwijst met de data die is gegenereerd door jouw auto.
Ik denk ook dat TeslaClaim bewust een MS heeft "mishandelt" om hun punt te maken. Ik begrijp dat Tesla hier tegenin heeft willen gaan, maar de waarde van dit proefproces is voor mij vooral dat Tesla vaker data opslaat dan ik had verwacht volgens hun privacybeleid.
Zelfde met Tesla: ja je kan remote access uit zetten, maar dan heb je niks aan je Tesla app want dan kan je app niet aan de gegevens van je Tesla.
Ik heb dit nooit uitgezet, omdat ik heb begrepen dat dan alle communicatie met Tesla is uitgeschakeld. Dan krijg je dus ook geen updates meer en zal er waarschijnlijk wel meer niet meer werken. Als ik bij mijn iPhone de iCloud synchronisatie uitzet, dan krijg ik gewoon updates en kan ik verder gewoon alle functionaliteit gebruiken. Bij Tesla is het alles of niets. Een pictogram in je scherm dat Tesla op dat moment telemetrie verzamelt van je auto zou het al een heel stuk transparanter maken. Of dat je ergens in je account kan inzien wanneer er telemetrie (gekoppeld aan je account) is verstuurd.
Die gegevens van je Tesla worden overigens pas gedeeld wanneer je app (of een andere app die je via de API toegang geeft tot je account) contact opneemt met de API en de API je auto gaat bevragen.
Voor reguliere zaken zal dat inderdaad zo zijn, maar Tesla kan ook mijn auto uitlezen zonder mijn toestemming (zie bovengenoemde privacybeleid). Daar ga ik ook nooit achterkomen dat het is gebeurd. De zaak van TeslaClaim toont dit duidelijk aan dat Tesla dit redelijjk ruim opvat.
Zoals je zelf aanvoelt, is er geen manier om Tesla de toegang tot jouw auto te ontzeggen, behalve als je alle remote access uit zet. Dat komt uit de architecturele keuze dat geen enkele Tesla bloot op het internet zet, maar zijn communicatie altijd via een beveiligd VPN doet tussen je auto en het Tesla moederschip. Je iPhone daarentegen is een computer die rechtstreeks op het internet is aangesloten als je via 3G/4G/5G verbonden bent.
Dat Tesla hun auto's enkel via VPN aan het internet hangt vind ik een begrijpelijke keuze (en lijkt me ook de meest logische). Daar heb ik ook geen problemen mee. Overigens loopt niet al het netwerkverkeer via hun servers, maar ik vermoed alleen communicatie m.b.t. de Tesla servers. Ook zullen alle ingaande poorten zijn afgesloten (mag ik hopen).
Ik ga er vanuit dat zaken als de browser, Spotify, YouTube gewoon rechtstreeks gaan. Dat zou anders best latency toevoegen en ook een (onnodige) extra belasting van de Tesla servers.