Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Tja die spraakbediening lijkt nog steeds ondergedocumenteerd. Tesla schrijft wel “Als u niet zeker weet of een functie met spraakbediening kan worden bediend, raden we u aan eerst de betreffende handeling op het touchscreen te zoeken om dit te controleren.” - lijkt te suggereren dat je in het touchscreen er info over vindt. Mij nooit opgevallen.

bron Spraakopdrachten
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Maarten and OttoR
Vanochtend ook eindelijk zover, ben as we speak 2021.4.6 aan het installeren. Voor mij is de achteruitrijcamera fix wel enorm wenselijk om opgelost te hebben dus zat hier op te wachten! Vanavond gelijk uitproberen :D

Zojuist (vóór 21.00 uur :D ) ook hier bevestigd dat de achteruitrijcamera nu weer uitstekend werkt zoals voorheen.
 
Vandaag een wat langere rit gemaakt. Gemiddeld verbruik over 50 km 152 Wh/km over snelweg, autoweg, provinciale wegen, bebouwde kom en 30-zones. (Rondje Amsterdam Oost, Hoofddorp, Heemstede, Amsterdam Oost)

Wat vooral opviel was dat een scherpe bocht welke voorheen niet genomen werd nu - zij het vrij aarzelend - bijna in zijn geheel wel genomen werd. Het was alsof een beginnend bestuurder plaats had genomen, maar het viel op dat de auto het überhaupt deed.

Ook reed de auto nu voor het eerst, na gestopt te zijn in de rij voor het verkeerslicht op Autopilot, zelfstandig weer door nadat de voorganger weer begon te rijden. (Ik heb geen FSD)
 
Eergister versie 2020.48.37.1 geinstalleerd. Het kleine scherm voor heeft mooiere kleur blauw en de iconen zijn groter. De nieuwe interface bevalt goed.
Wat nog veel beter bevalt is dat de laadsnelheid goed is toegenomen voor de Model S 90D van 2015.

Voorheen was ik geknepen op 95 kWh. Nu begon de snelheid ,met 109 kWh en dat hield ie ook een aardige tijd vol. :):)
 
  • Like
Reactions: RudiDL and Phil V
Vandaag een wat langere rit gemaakt. Gemiddeld verbruik over 50 km 152 Wh/km over snelweg, autoweg, provinciale wegen, bebouwde kom en 30-zones. (Rondje Amsterdam Oost, Hoofddorp, Heemstede, Amsterdam Oost)

Wat vooral opviel was dat een scherpe bocht welke voorheen niet genomen werd nu - zij het vrij aarzelend - bijna in zijn geheel wel genomen werd. Het was alsof een beginnend bestuurder plaats had genomen, maar het viel op dat de auto het überhaupt deed.

Ook reed de auto nu voor het eerst, na gestopt te zijn in de rij voor het verkeerslicht op Autopilot, zelfstandig weer door nadat de voorganger weer begon te rijden. (Ik heb geen FSD)

Bij mij gisteren bij afrit Helmond op de A2 een vrij scherpe bocht: melding in het scherm dat ie een sharp curve aan het nemen was dus opletten voor bestuurder maar hij pakte hem helemaal netjes.

Ook vanavond een phantom break gezien maar veel minder heftige remactie en ook eerder weer door, dus geen pedaal nodig.
 
  • Like
Reactions: OttoR
brokenphantom.jpg

Daar is ie weer! De phantom break!
 
Bij mij op 2021.4.6 een veel meer zoekerig gedrag op NoA. De auto hangt meer aan de zijkant bij klaverblad rijstroken en geeft daarbij het gevoel dat de wagen veel te dicht naar de vangrail wil. Geen prettig gevoel!
Nog steeds hinderlijke wijzigingen van snelheid als je op de snelweg de snelheid hebt vastgezet op je eigen snelheid en waarbij er helemaal geen snelheidswijziging op het traject is.
NoA kan ook nog steeds geen snelheid wijziging door opengestelde of gesloten rijstroken detecteren en blijft bv vrolijk 100 rijden waar de snelheid naar 80 is aangepast door de open rijstroken (A27 Houten zuidelijke richting). Slechts 1x een onnodige remactie (op ong 500 km rijden) leek ingegeven door een vMax aanpassing; onbekend waardoor want ik reed gewoon op de snelweg.
Het wordt ook een tijd voor nieuwe navigatie kaarten ( zie discussie op dit aparte topic) want daardoor nog steeds heel veel onnodige rijstrook wissel voorstellen; als de auto autonoom zou mogen rijden zou dit veel ergernis geven aan andere weggebruikers......
 
De achteruitrijcamera is niet enkel voor MCU1 upgrades beter.

Ik kon gisteren eindelijk testen om de plek waar het voorheen totaal onbruikbaar was. Dus ook voor MCU2 owners! Eindelijk na 2.5 jaar een prettig achteruitrijcamera!

Beter laat dan nooit zeggen we dan maar......
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Sinds 2021.4.6 kan ik vanuit de app de deuren van mijn MX niet meer ontgrendelen. Is dat anderen ook opgevallen?
Zojuist voor je getest. Werkt nog prima.

Als je onlangs een MCU2 upgrade hebt laten doen, dan kan dat eerder een reden zijn, soms vergeten ze met de MCU2 upgrade nog wel wat processtappen waardoor het remote unlocken van de auto via de app niet meer werkt.
 
  • Like
Reactions: Tampert
...
Nog steeds hinderlijke wijzigingen van snelheid als je op de snelweg de snelheid hebt vastgezet op je eigen snelheid en waarbij er helemaal geen snelheidswijziging op het traject is.
NoA kan ook nog steeds geen snelheid wijziging door opengestelde of gesloten rijstroken detecteren en blijft bv vrolijk 100 rijden waar de snelheid naar 80 is aangepast door de open rijstroken (A27 Houten zuidelijke richting). Slechts 1x een onnodige remactie (op ong 500 km rijden) leek ingegeven door een vMax aanpassing; onbekend waardoor want ik reed gewoon op de snelweg.
... als de auto autonoom zou mogen rijden zou dit veel ergernis geven aan andere weggebruikers......

Precies dit is wat de Autopilot slecht maakt. En waardoor ik de hulpsystemen van VW prettiger vind rijden. Ze zijn voorspelbaar en daarmee kan je anticiperen op wat de auto doet.

Bij Autopilot op de A4 bij Hoofddorp met 100 km/u de wegwerkzaamheden door blijven rijden en het 90 bord missen; maar vervolgens op het stuk waar je 100 mag en ik 105 heb ingesteld vervolgens wel telkens vertragen naar 80, 90, 100.

Het rijdt niet prettig, je moet continu naar het scherm kijken (ipv op de weg) om uit te vinden of de Autopilot nog wel de ingestelde snelheid blijft rijden, als je achter mij zou rijden zou je je afvragen bij welk pakje boter ik mijn rijbewijs heb gehaald.
 
Precies dit is wat de Autopilot slecht maakt. En waardoor ik de hulpsystemen van VW prettiger vind rijden. Ze zijn voorspelbaar en daarmee kan je anticiperen op wat de auto doet.

Bij Autopilot op de A4 bij Hoofddorp met 100 km/u de wegwerkzaamheden door blijven rijden en het 90 bord missen; maar vervolgens op het stuk waar je 100 mag en ik 105 heb ingesteld vervolgens wel telkens vertragen naar 80, 90, 100.

Het rijdt niet prettig, je moet continu naar het scherm kijken (ipv op de weg) om uit te vinden of de Autopilot nog wel de ingestelde snelheid blijft rijden, als je achter mij zou rijden zou je je afvragen bij welk pakje boter ik mijn rijbewijs heb gehaald.

Op de dag dat ik mijn X gekocht heb reden we met 2 auto's van Eindhoven naar huis. Mijn vrouw zou achter me aanrijden, al voor Zaltbommel hield ze het voor gezien en haalde me in. Ze reed nu voor me op haar domme Cruise Control en dat reed ook voor mij een stuk rustiger.
 
  • Like
Reactions: OttoR
De snelheid op het terrein van Supercharger Badhoevedorp (Amsterdam) is 10km/u. Exit gaat naar 50km/u, dan een weg van 80 km/u en dan de bebouwde kom weer in. Nou, Tesla vindt dat ik dat allemaal op 10 km/u moet rijden - is al een paar maand zo. Heeft niet door dat als je een gesloten terrein af gaat, dat je weer 50 km/u mag - daar gaan ze nooit een bordje plaatsen. De 80 km/u weg op is lastiger, want het bord is ondergegroeid. Echter staat dit wel op de kaart-informtie waar de bebouwde kom eindigt.
Dit is einde 10km/u (oude foto's - daar staat nu een hefboom): Google Maps
Dit is waar ie van 50 naar 80 zou moeten gaan: Google Maps

Verder laatst ook een eindesnelheidsbeperkingsbord wel gezien (op de visualisatie) maar niet gebruikt! Dus wou vrolijk 60 km/u doorrijden. Die vond ik erg vreemd
 
Last edited:
Waarom ik nog niet denk dat een Tesla zonder hendels mogelijk is. Ik had de kids gebracht en stapte weer in om weg te rijden - ik kreeg een suggestie om te gaan parkeren. Het paadje is een stoep.

In deze buurt zijn er veel meer van dit soort voorbeelden. Deze specifiek was met 2021.4.
20210219_084437.jpg
 
Op de dag dat ik mijn X gekocht heb reden we met 2 auto's van Eindhoven naar huis. Mijn vrouw zou achter me aanrijden, al voor Zaltbommel hield ze het voor gezien en haalde me in. Ze reed nu voor me op haar domme Cruise Control en dat reed ook voor mij een stuk rustiger.
Dat gedrag heb je ook met gewone cruise control, en zelfs zonder enige vorm van cruise control. In colonne rijden is gewoon vermoeiend.
 
Precies dit is wat de Autopilot slecht maakt. En waardoor ik de hulpsystemen van VW prettiger vind rijden. Ze zijn voorspelbaar en daarmee kan je anticiperen op wat de auto doet.

Bij Autopilot op de A4 bij Hoofddorp met 100 km/u de wegwerkzaamheden door blijven rijden en het 90 bord missen; maar vervolgens op het stuk waar je 100 mag en ik 105 heb ingesteld vervolgens wel telkens vertragen naar 80, 90, 100.

Het rijdt niet prettig, je moet continu naar het scherm kijken (ipv op de weg) om uit te vinden of de Autopilot nog wel de ingestelde snelheid blijft rijden, als je achter mij zou rijden zou je je afvragen bij welk pakje boter ik mijn rijbewijs heb gehaald.
Vreemd, ik vind dat je op de hulpsystemen van Tesla ook kan anticiperen.

Dat autopilot onverwacht vertraagt voel je wel, en prettig is het niet, maar door gewoon wat zachtjes gas geven rij je terug wat sneller.
 
Ik heb laatst een nieuwe elektrische mixer gekocht. Af en toe stopt ie met mixen. Dat is helemaal niet erg want ik heb altijd een garde bij de hand om het even over te nemen.
Hij stopt niet met mixen, maar gaat trager mixen naar de omstandigheden. Dat is handiger dan een domme mixer die gewoon aan constante snelheid blijft doordraaien en je keuken vol spetters steekt omdat je eens een keer niet de snelheid zelf had aangepast.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon and Woek