Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ben het hier als Nederlander volledig mee eens. Spitsstroken in NL zijn volledig achterlijk en brengen net zo veel mensen in de war als Tesla's.

Je ziet AP zelfs hoffelijk wachten op invoegers van rechts en hoort vervolgens nog net geen verbaasde schrik als de auto in kwestie snoeihard rechtdoor van oprit naar vluchtstrook rijdt.

Compleet van de pot gerukt, geschift en achterlijk. Welkom op de Nederlandse snelwegen.

Tja. Wat al zal helpen is dat Tesla in ieder geval de verkeersregels correct implementeert. Invoegen is nog steeds een bijzondere actie en die invoegers hebben geen voorrang in NL zover ik weet. Tesla gaat bij invoegers bijna een noodstop uitvoeren om ze ruimte om in te voegen te geven, zelfs als je snelheidsverschil fors is :confused: In mijn ogen is dat wel een beetje te hoffelijk.
 
Spitsstrook-autosnelweg.jpg


Zoek het maar uit met de AP. Wie verzint het ...
Dit is nog niet zo erg, je gaat de afrit af.. maar hier verderop is het gevaarlijk, als de invoegers de spitsstrook op moeten, en bij gesloten spitsstrook de 2e baan (doorgetrokken streep) volgen. De AP gaat hier ook vrolijk in mee...
 
Als ik achteruit op mijn afrit parkeer, nu met HOLD geactiveerd, gaat mijn auto in R vooruit rijden als ik wil stoppen. Het lijkt alsof hij de helling wil compenseren met voorwaartse druk. Met andere woorden, hij zet de motoren in D om het laatste stukje te stoppen, dat dan weer een eigenaardig effect heeft bij achteruit parkeren op een afrit.
@Hans_TM3 Waarom een Disagree?? Heb je stiekem mijn afrit geprobeerd?
 
Tja. Wat al zal helpen is dat Tesla in ieder geval de verkeersregels correct implementeert. Invoegen is nog steeds een bijzondere actie en die invoegers hebben geen voorrang in NL zover ik weet. Tesla gaat bij invoegers bijna een noodstop uitvoeren om ze ruimte om in te voegen te geven, zelfs als je snelheidsverschil fors is :confused: In mijn ogen is dat wel een beetje te hoffelijk.

Wat wil je dan, dat hij hem er bovenop parkeert?
Hij remt alleen als deze auto ook feitelijk gaat en al over de streep rijdt.
Voorrang is geen recht dat je mag afdwingen en zo ziet de AP het ook. Iemand moet jou voorrang geven en is de leidraad voor als het fout is gegaan niet iets dat je kunt en mag afdwingen.

Ik rij 99% van de snelwegen op EAP of NoA en als er op een rit van dik 40km enkele reis er 2 auto's tussen komen en ik 3s vertraging heb dan heb je het wel gehad. Als iemand zijn auto er hufterig voor plempt dan wil je van een AP niet dat hij chicken gaat spelen maar gewoon de veilige keuze maakt. Dat wij mensen zo debiel zijn dat we er een machtsstrijd van maken en door blijven douwen in de hoop dat de ander terug schrikt naar zijn baan of iig even een punt willen maken, dit hoef je echter nooit te gaan verwachten bij een AP.
 
Vanmorgen een nieuwe ervaring...
In volledige stilstand met hillassist (handrem) geactiveerd verbruikt de auto toch nog energie volgens de meter.
Ik snap dat verwarming/entertainment ook stroom kost, maar dat wordt dacht ik niet op die meter zichtbaar.
Ook is mijn verbruik met vlagen extreem hoog (ook hoger dan voorheen in de kou).
Meer mensen hier last van?
E82C4895-1D94-4846-BEE7-A2B7F5A90203.jpeg
 
Vanmorgen een nieuwe ervaring...
In volledige stilstand met hillassist (handrem) geactiveerd verbruikt de auto toch nog energie volgens de meter.
Ik snap dat verwarming/entertainment ook stroom kost, maar dat wordt dacht ik niet op die meter zichtbaar.
Ook is mijn verbruik met vlagen extreem hoog (ook hoger dan voorheen in de kou).
Meer mensen hier last van?
View attachment 478623
Ik weet niet hoe je erbij komt dat de verwarming niet veel kost? Ik geloof dat de verwarming alleen al 6kW verbruikt. Bij een standaard thuis-lader loopt je accu dus onder het laden al leeg als je de verwarming aanzet. De verwarming verbruikt bij mij al iets van 6% per uur bij de huidige temperaturen.
Dit heeft trouwens weinig met Software 10 te maken :)
 
Wat wil je dan, dat hij hem er bovenop parkeert?
Hij remt alleen als deze auto ook feitelijk gaat en al over de streep rijdt.
Voorrang is geen recht dat je mag afdwingen en zo ziet de AP het ook. Iemand moet jou voorrang geven en is de leidraad voor als het fout is gegaan niet iets dat je kunt en mag afdwingen.

Ik rij 99% van de snelwegen op EAP of NoA en als er op een rit van dik 40km enkele reis er 2 auto's tussen komen en ik 3s vertraging heb dan heb je het wel gehad. Als iemand zijn auto er hufterig voor plempt dan wil je van een AP niet dat hij chicken gaat spelen maar gewoon de veilige keuze maakt. Dat wij mensen zo debiel zijn dat we er een machtsstrijd van maken en door blijven douwen in de hoop dat de ander terug schrikt naar zijn baan of iig even een punt willen maken, dit hoef je echter nooit te gaan verwachten bij een AP.

Hij remt wel degelijk af als die auto gewoon op de naast gelegen rijbaan (lees spitsstrook) rijdt. Misschien afhankelijk van HW versie, maar mijn X laat altijd ruimte voor niet invoegende spitsstrookrijders. Ik rij dan ook nooit op AP om de baan naast de spitsstrook waar invoegvakken bij geen spits zijn.
 
Ik weet niet hoe je erbij komt dat de verwarming niet veel kost? Ik geloof dat de verwarming alleen al 6kW verbruikt. Bij een standaard thuis-lader loopt je accu dus onder het laden al leeg als je de verwarming aanzet. De verwarming verbruikt bij mij al iets van 6% per uur bij de huidige temperaturen.
Dit heeft trouwens weinig met Software 10 te maken :)

ik schrijf nergens dat de verwarming weinig kost. Ik dacht alleen dat dat niet in de dashboard meter zichtbaar was. Dat daar enkel het stroomverbruik voor de aandrijving weergegeven wordt.
Omdat het voor mij na bijna anderhalf jaar voor het eerst voorkomt dacht ik dat het mogelijk software gerelateerd is. Ook in de vorige winter met koudere temperaturen dan nu is dit niet eerder geweest.
 
Wat wil je dan, dat hij hem er bovenop parkeert?
Alleen dat hij rustig wat snelheid vermindert in plaats van ineens te gaan remmen en je achterliggers de stuipen op het lijf te jagen en te doen vloeken van "wat voor een idioot is dat die op de rem gaat omdat er iemand voor hem invoegt, ik zat er bijna op!"

Normale chauffeurs gaan niet ineens remmen omdat er iemand voor hen invoegt.
 
Vanmorgen een nieuwe ervaring...
In volledige stilstand met hillassist (handrem) geactiveerd verbruikt de auto toch nog energie volgens de meter.
Ik snap dat verwarming/entertainment ook stroom kost, maar dat wordt dacht ik niet op die meter zichtbaar.
Ook is mijn verbruik met vlagen extreem hoog (ook hoger dan voorheen in de kou).
Meer mensen hier last van?
View attachment 478623
Was bij mijn S ook zo. Betekent idd dat het wat energie kost voor de verwarming enz
 
  • Like
Reactions: mfmvdsande
Ik weet niet hoe je erbij komt dat de verwarming niet veel kost? Ik geloof dat de verwarming alleen al 6kW verbruikt. Bij een standaard thuis-lader loopt je accu dus onder het laden al leeg als je de verwarming aanzet. De verwarming verbruikt bij mij al iets van 6% per uur bij de huidige temperaturen.
Dit heeft trouwens weinig met Software 10 te maken :)
Kosten vallen wel mee hoor. Je zet de verwarming aan voor 20 min en die energie krijg je ook weer terug tijdens het rijden, wanneer de verwarming dan niet op volle kracht hoeft te werken.
 
  • Like
Reactions: arne-nl
Alleen dat hij rustig wat snelheid vermindert in plaats van ineens te gaan remmen en je achterliggers de stuipen op het lijf te jagen en te doen vloeken van "wat voor een idioot is dat die op de rem gaat omdat er iemand voor hem invoegt, ik zat er bijna op!"

Normale chauffeurs gaan niet ineens remmen omdat er iemand voor hen invoegt.

Nog leuker is als je op de A50 rijdt en het is lekker rustiger en je rijdt daar lekker 100 of 110 (foei) en de vrachtwagen rijdt naast je op de spittstrook 80 en rijdt over het invoegvak. Gaat hij heerlijk vol in de ankers om 80 te matchen, kan je gas geven, maar zo snel je die loslaat (AP uit, maar TACC niet), remt ie meteen weer. WAF is dan totaal... 0 op dat moment en al helemaal voor de achterliggers ;)

Auto's op de spitsstrook bij invoegvakken kleuren net voor het invoegdeel helder wit, tot +/- 100 meter na de invoegsstrook bij mij.. Lijkt alsof andere een heel andere ervaring hebben als ik het soms lees.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Hij remt wel degelijk af als die auto gewoon op de naast gelegen rijbaan (lees spitsstrook) rijdt. Misschien afhankelijk van HW versie, maar mijn X laat altijd ruimte voor niet invoegende spitsstrookrijders. Ik rij dan ook nooit op AP om de baan naast de spitsstrook waar invoegvakken bij geen spits zijn.

Zelfs op stand 1 laat hij naar de mening van veel mensen te veel ruimte tot de voorganger.
Hij houdt immers ca. 1sec aan dat is de helft van wat je zou moeten aanhouden maar in de Nederlandse praktijk is 4m bij 100km/u al ruim genoeg met als gevolg dat je iedere dag files hebt i.v.m. kop-staartbotsingen.

Bij 100km/h laat hij dan ook bijna 30m afstand. Dat is omdat dit minimaal nodig is om het veilig te houden. Dat een invoeger daar gebruik van maakt omdat het met wat risico past is natuurlijk wat anders. Zo kort op de voorganger gaan rijden dat het niet meer past is onverantwoord en dat gaat een AP dus ook niet doen.

Wat hij wel doet is anticiperen op iemand die nog in zijn baan zit maar wel naar richting de jouw baan komt.
Ook al heeft hij voorrang dan nog zal hij dit niet nemen omdat je nu eenmaal geen voorrang mag nemen.
 
Alleen dat hij rustig wat snelheid vermindert in plaats van ineens te gaan remmen en je achterliggers de stuipen op het lijf te jagen en te doen vloeken van "wat voor een idioot is dat die op de rem gaat omdat er iemand voor hem invoegt, ik zat er bijna op!"

Normale chauffeurs gaan niet ineens remmen omdat er iemand voor hen invoegt.

Dat is gewoon onzin. De gemiddelde chauffeur wellicht niet omdat hij het niet in de gaten heeft en het normaal vindt om een risico te nemen.
Wil jij dat een FSD dadelijk met je kinderen risico's gaat nemen omdat jij dat wel altijd doet. Ik zie de krantenkoppen al als het een keer mis gaat.

Je percept van afremmen is daarbij in die gevallen waarschijnlijk groter omdat je het niet zelf doet en als iemand zo kort achter je zit dat die daardoor verrast wordt dan zit die er gewoon veel te kort op en niet op te letten wat er voor jou gebeurd.

Mensen vergeten vaak dat de regel is minimaal 2s afstand houden 99% denkt dat 4m bij 100km/u genoeg is wat het natuurlijk niet is.
 
Nog leuker is als je op de A50 rijdt en het is lekker rustiger en je rijdt daar lekker 100 of 110 (foei) en de vrachtwagen rijdt naast je op de spittstrook 80 en rijdt over het invoegvak. Gaat hij heerlijk vol in de ankers om 80 te matchen, kan je gas geven, maar zo snel je die loslaat (AP uit, maar TACC niet), remt ie meteen weer. WAF is dan totaal... 0 op dat moment en al helemaal voor de achterliggers ;)

Auto's op de spitsstrook bij invoegvakken kleuren net voor het invoegdeel helder wit, tot +/- 100 meter na de invoegsstrook bij mij.. Lijkt alsof andere een heel andere ervaring hebben als ik het soms lees.

Hij remt idd wel eens af voor een vrachtwagen met een waarschijnlijk appende chauffeur die dreigt in jouw baan te komen.
Meestal geef ik dan tijdig een tik op de claxon zodat deze in zijn baan blijft en dan gaat de AP ook gewoon door.

De AP gaat niet uit door gas bij te geven dus blijkbaar vond je uitwijken zelf ook nodig.