Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Mmmm, misschien niet helemaal V10 on topic, maar dit heb ik eigenlijk nooit meegemaakt dit jaar: vandaag naar omgeving Maastricht en terug naar Eindhoven gereden en best vervelende dingen mee gemaakt met NoA eigenlijk, misschien vooral omdat mijn man erbij zat en hij de foutjes minder kon accepteren dan ik:

1 - Op de heenweg, met de zon vrij laag nog om 9u (denk dat dat de reden moet zijn?) is NoA incl AP gestopt met rode stuur en "ik kan niet meer voldoende zien" waarschuwing. Na een paar minuut kon AP weer aan om weer de zelfde probleem te treffen. Na drie keren heb ik maar zelf gereden want mijn man vond het echt niet grappig meer (de piepjes zijn misschien een beetje angstaanjagend voor iemand die niet achter de stuur zit). Ik zag de auto leek niet de andere autos meer te kunnen zien. Heel gek want het was verder een prachtige weer op de snelweg. Op de terug weg echter daarmee geen enkel probleem meer.

2 - Op de terug weg op de A2 was de rechtse baan open, wat houd in dat er af en toe (bij invoerstroken) een witte streep door de baan loopt, voor als het niet open is. Niet compleet onverwacht maar daar kon AP echt niks mee, sterker nog hij wou de lijn volgen en leek niet te letten op auto's in de andere baan (waar hij in rijd) wat erg gevaarlijk was. Na drie keren proberen kijken of hij het zelf ging corrigeren (en ingegrepen want ik vertrouwde het niet) toch maar gestopt met deze test die niet werd gewaardeerde door mijn passagier :'-). Is het iets dat ik best kan melden aan Tesla of is het eigenlijk reeds bekend en nog opgelost moet hebben?

3 - Bijna thuis neemt NoA de afslag richting Eindhoven, wat twee banen wordt, en hij doet ook netjes, twee keer naar recht van zelf aangezien het een afslag is. Ik rij graag sportief, maar ik vond dat wel een beetje te veel van het goeie van NoA die ons bijna zelfs te ver naar recht gooide. Heel gek, nooit meegemaakt dat NoA zo aggressief een afslag neemt. Is dat de nieuwe assertiever lane-change? :'-)

Dat en 4- vandaag leek de "waterdamp" (mist? hoe heet dat in nederlands?) op de vooruit maar niet helemaal weg te willen gaan, het leek vet-fimpje over heen, van alles geprobeerd met de ventilatie, ook nooit mee gemaakt, normaal in "auto" gaat het perfect. Kortom, ik was vandaag niet erg tevreden met mijn favoriete speelgoed en ik vroeg me af of dit herkenbaar was en vooral voor 1 en 4 of men een reden/oplossing voor heeft?
 
Het blijft nog hit & miss met NoA in deze versie. Donderdag heb ik een rondje gereden: Wassenaar-Gorinchem-Amsterdam-Wassenaar. Slechts één keertje ingegrepen op de snelweg en dat was omdat een vrachtwagen dreigde me in te halen. Vrijdag naar de TOC borrel in Raamsdonksveer geweest. Heen in de file keer op keer moeten overnemen omdat het niks werd met NoA en zelfs op de terugweg om half acht moest ik meer dan eens ingrijpen. Een keer omdat ik dreigde gesandwicht te worden tussen twee vrachtwagens.
 
2 - Op de terug weg op de A2 was de rechtse baan open, wat houd in dat er af en toe (bij invoerstroken) een witte streep door de baan loopt, voor als het niet open is. Niet compleet onverwacht maar daar kon AP echt niks mee, sterker nog hij wou de lijn volgen en leek niet te letten op auto's in de andere baan (waar hij in rijd) wat erg gevaarlijk was. Na drie keren proberen kijken of hij het zelf ging corrigeren (en ingegrepen want ik vertrouwde het niet) toch maar gestopt met deze test die niet werd gewaardeerde door mijn passagier :'-). Is het iets dat ik best kan melden aan Tesla of is het eigenlijk reeds bekend en nog opgelost moet hebben?
Op A27 bij Vianen, Hagestein, Houten vanaf Breda naar Almere idem, levensgevaarlijk die doorgetrokkenstreep die dwars over de weg gaat richting de afrit (of als de oprit erbij komt) die laat zien dan de spits strook ook dicht kan zijn. Ik heb bijna tegen een auto gezeten daar, gelukkig kon ik terugsturen met flink wat kracht.
 
Op A27 bij Vianen, Hagestein, Houten vanaf Breda naar Almere idem, levensgevaarlijk die doorgetrokkenstreep die dwars over de weg gaat richting de afrit (of als de oprit erbij komt) die laat zien dan de spits strook ook dicht kan zijn. Ik heb bijna tegen een auto gezeten daar, gelukkig kon ik terugsturen met flink wat kracht.
Ik denk niet dat je de wegbeheerder hiervoor aansprakelijk kan stellen. Maar die spitsstroken vindt ik echt tegen alle regels in gaan. Doorgetrokken strepen zijn niet om overheen te rijden. Prutswerk is het.
 
Nou ja, mijn insteek hier was, gewoon vaak de auto pilot onderbreken, hopelijk pikt Tesla het op als een edge case en gaat hij ook nog van leren, maar om de hand terug te pakken op het stuur krijg je wel altijd een klein schok en dat is niet best met medepassagiers. Maar ja, ik vraag me dus af, net zoals onze rare fietspadden waar lane-departure last van had (heb het idee dat het nu wel erg verbeterd is), is het iets wat reeds bekend is of dat we beter kunnen melden? (en zo ja hoe, twitter, bug report in de auto zelf?)
 
ik vroeg me af of dit herkenbaar was en vooral voor 1 en 4 of men een reden/oplossing voor heeft?

1 en 2 erg herkenbaar. Had vanochtend ook continu een waarschuwing dat blinde hoek waarschuwing niet werkte waardoor ook auto lane change niet mogelijk was. Wordt veroorzaakt doordat de laagstaande zon in een van de camera's schijnt waardoor deze camera niet goed kan functioneren. Best irritant.

Spitsstroken zijn een drama voor de AP, omdat de camera niets anders kan dan lijnen volgen. Als er dus een slinger in de vluchtstrook/ spitstrook zit, wordt de slinger gevolgd, ongeacht of er een andere auto in de baan naast je zit. Als je het eenmaal weet, kan je er rekening mee houden. Ik rij in ieder geval nooit met de AP aan op een spitsstrook.

Het is ook een achterlijk ontwerp. Ook buitenlanders snappen er niets van. Mijn vader van 86 durft er niet te rijden (A10 en A1) want hij raakt in verwarring door de doorgetrokken strepen en blokken op de rijbaan.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Spitsstrook-autosnelweg.jpg


Zoek het maar uit met de AP. Wie verzint het ...
 
Tja, en toch.... wij mensen begrijpen het en het gaat zelden fout. De AP zal slimmer moeten worden.
Ik als Belg begrijp dat dus niet want in Belgie wordt erin gedramd dat een volle, ononderbroken lijn, echt niet overschreden mag worden. "Je moet het als een muur behandelen, je mag er niet over".

De enkele spitsstrook in België wordt ook gewoon door onderbroken strepen aangeduid.
 
Ik als Belg begrijp dat dus niet want in Belgie wordt erin gedramd dat een volle, ononderbroken lijn, echt niet overschreden mag worden. "Je moet het als een muur behandelen, je mag er niet over".

De enkele spitsstrook in België wordt ook gewoon door onderbroken strepen aangeduid.
Ik vindt dat het ook zo hoort. Belachelijk dat je ooit geleerd hebt NOOIT een doorgetrokken streep te mogen overschrijden en nu mag het ineens. Ja. Soms. Maar niet overal. GEEF JE VERSTAND EENS VOORRANG!
 
Ik als Belg begrijp dat dus niet want in Belgie wordt erin gedramd dat een volle, ononderbroken lijn, echt niet overschreden mag worden. "Je moet het als een muur behandelen, je mag er niet over".

De enkele spitsstrook in België wordt ook gewoon door onderbroken strepen aangeduid.
Ben het hier als Nederlander volledig mee eens. Spitsstroken in NL zijn volledig achterlijk en brengen net zo veel mensen in de war als Tesla's.

Je ziet AP zelfs hoffelijk wachten op invoegers van rechts en hoort vervolgens nog net geen verbaasde schrik als de auto in kwestie snoeihard rechtdoor van oprit naar vluchtstrook rijdt.

Compleet van de pot gerukt, geschift en achterlijk. Welkom op de Nederlandse snelwegen.
 
Er is overigens 1 feature van NoA in versie 10 die ik compleet zat ben... Het onvoorspelbare gedrag van "oh deze auto ga ik niet inhalen want ik vind dat je in die rijstrook moet invoegen". Dat komt vooral voor als ik net de snelweg ben opgereden en door trager verkeer al naar de linker rijstrook ga, en dan EAP/NoA wil aanzetten. Dan wilt NoA me terug naar de rechter rijstrook sturen want dat is de rijstrook naar mijn bestemming en best ook afremmen naar een snelheid zoals het verkeer op die rijstrook, want inhalen willen we niet.

Zat ben ik het.
 
Nou ja, dat het slim is of niet, punt is, het bestaat en we kunnen niet verwachten dat de infrastructuur altijd zal kloppen om de auto veilig te laten rijden, of ja, dan halen we dus nooit fase 5 van autonoom rijden. De auto moet ook slimmer worden. Als mens kijken we naar meer hints, wat andere doen, borden op de weg en zelfs als we het niet snappen dan kiezen we alsnog niet om kei hard in de andere baan te rijden tegen een andere auto in. Dat moet AP dus nog leren, op zijn minste een betere reactie te hebben. Wat ik me afvraag is hoe kunnen we dit soort feedback het best doorgeven aan Tesla of moeten we vertrouwen op hun algoritme om dit soort edge case te gaan vangen op den duur?
 
Nou ja, dat het slim is of niet, punt is, het bestaat en we kunnen niet verwachten dat de infrastructuur altijd zal kloppen om de auto veilig te laten rijden, of ja, dan halen we dus nooit fase 5 van autonoom rijden. De auto moet ook slimmer worden. Als mens kijken we naar meer hints, wat andere doen, borden op de weg en zelfs als we het niet snappen dan kiezen we alsnog niet om kei hard in de andere baan te rijden tegen een andere auto in. Dat moet AP dus nog leren, op zijn minste een betere reactie te hebben. Wat ik me afvraag is hoe kunnen we dit soort feedback het best doorgeven aan Tesla of moeten we vertrouwen op hun algoritme om dit soort edge case te gaan vangen op den duur?
Met mijn Belgische kentekenplaten rij ik dan vrolijk op de middelste rijstrook. Zie ik de meeste andere mensen ook doen.
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: Superendo and Cely
Mmmm, misschien niet helemaal V10 on topic, maar dit heb ik eigenlijk nooit meegemaakt dit jaar: vandaag naar omgeving Maastricht en terug naar Eindhoven gereden en best vervelende dingen mee gemaakt met NoA eigenlijk, misschien vooral omdat mijn man erbij zat en hij de foutjes minder kon accepteren dan ik:

1 - Op de heenweg, met de zon vrij laag nog om 9u (denk dat dat de reden moet zijn?) is NoA incl AP gestopt met rode stuur en "ik kan niet meer voldoende zien" waarschuwing. Na een paar minuut kon AP weer aan om weer de zelfde probleem te treffen. Na drie keren heb ik maar zelf gereden want mijn man vond het echt niet grappig meer (de piepjes zijn misschien een beetje angstaanjagend voor iemand die niet achter de stuur zit). Ik zag de auto leek niet de andere autos meer te kunnen zien. Heel gek want het was verder een prachtige weer op de snelweg. Op de terug weg echter daarmee geen enkel probleem meer.

2 - Op de terug weg op de A2 was de rechtse baan open, wat houd in dat er af en toe (bij invoerstroken) een witte streep door de baan loopt, voor als het niet open is. Niet compleet onverwacht maar daar kon AP echt niks mee, sterker nog hij wou de lijn volgen en leek niet te letten op auto's in de andere baan (waar hij in rijd) wat erg gevaarlijk was. Na drie keren proberen kijken of hij het zelf ging corrigeren (en ingegrepen want ik vertrouwde het niet) toch maar gestopt met deze test die niet werd gewaardeerde door mijn passagier :'-). Is het iets dat ik best kan melden aan Tesla of is het eigenlijk reeds bekend en nog opgelost moet hebben?

3 - Bijna thuis neemt NoA de afslag richting Eindhoven, wat twee banen wordt, en hij doet ook netjes, twee keer naar recht van zelf aangezien het een afslag is. Ik rij graag sportief, maar ik vond dat wel een beetje te veel van het goeie van NoA die ons bijna zelfs te ver naar recht gooide. Heel gek, nooit meegemaakt dat NoA zo aggressief een afslag neemt. Is dat de nieuwe assertiever lane-change? :'-)

Dat en 4- vandaag leek de "waterdamp" (mist? hoe heet dat in nederlands?) op de vooruit maar niet helemaal weg te willen gaan, het leek vet-fimpje over heen, van alles geprobeerd met de ventilatie, ook nooit mee gemaakt, normaal in "auto" gaat het perfect. Kortom, ik was vandaag niet erg tevreden met mijn favoriete speelgoed en ik vroeg me af of dit herkenbaar was en vooral voor 1 en 4 of men een reden/oplossing voor heeft?
1. Heb ik standaard als het blauwe lucht is en laagstaande zon waar ik recht tegenin moet kijken. Vorige week zondag op de A2 van Amsterdam richting Utrecht exact hetzelfde. Ziet geen lijnen meer (ik had er ook zelf moeite mee).
2. Is ook een idiote situatie hoe ze dat gedaan hebben. Je moet over een doorgetrokken streep heen, ik snap dat de Tesla dat ook niet meer snapt. De spitsstroken zijn uberhaupt een belachelijk systeem. Je moet over een doorgetrokken streep heen terwijl je met rijles leert dat dat niet mag.