Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Blijkbaar is er een neuraal netwerk ingericht om regen te herkennen. Mogelijk worden ook andere sensoren dan de camera’s gebruikt. Er is geen algoritme om regen te herkennen. Er is alleen een training. En een zo klein mogelijke fout. Niemand weet achteraf meer waarom de wisser afgaat.
Niemand kan je uitleggen waarom een neuraal netwerk een duitse herder op een foto herkent. Same thing.

Om een neural net te trainen moet het wel sensor input hebben welke ook daadwerkelijk zinvolle input kan geven. Je hebt gelijk dat het er meerdere camera's kunnen zijn maar welke sensoren zouden nog meer input kunnen geven? :-D

Dat is nu juist het probleem met de feedback loop die Tesla heeft toegevoegd aan Deep Rain. Je drukt op "wipe", de camera sensors sturen één maar waarschijnlijk meerdere frames of misschien zelfs al pixels als sensors maar als de camera geen verschil kan waarnemen op pixel/druppel niveau gaat het juist andere verschillen als input gebruiken en door puur randomness op patronen gaat reageren omdat het collective toevallig statistisch relevant elke keer bij een orange stoplicht op "wipe" drukt :)
 
Maar als die sensor maar een 1x1 pixel als input heeft, kan deze dan nog met statistische relevantie dit dan nog steeds of ben je het met me eens dat het dan gewoon randomness/noise is?
1 enkel bit van een mens kan nooit de enige input zijn. Er zal dus meer zinnige input gebruikt worden. Geen idee hoe het werkt. Maar dat vraag ik me ook niet af (bij neurale netwerken).
 
50.7 komt er aan!?!? Wat voor moois zit daar in?
 

Attachments

  • 69896919-7030-4C5C-9404-2C61E35C88F1.jpeg
    69896919-7030-4C5C-9404-2C61E35C88F1.jpeg
    115.9 KB · Views: 45
Zijn er al Tesla's met AP2.0 MCU1 FSD gespot met versie 2019.40.50.x?
Krijg het vermoeden dat deze er nog niet zijn....

Hier AP 2.5 MCU1: op 2019.40.2.5. Kan niet zeggen wat die versie heeft opgeleverd. Release notes zijn, ook met alle truckjes die her en der te vinden zijn, niet meer te lezen. Ben wel begonnen met wissen van de geschiedenis van de navigatie, dat zou mogelijk nog kunnen helpen. Dat kan alleen één voor één, dus dat is een projectje.
 
Die mening mag je hebben :)

Met normale of stevige regen heeft en had de Tesla niet echt een probleem maar nu met Deep Rain is in de schemering het wel een stuk beter.

Waar Tesla faalt is dus miezer/motregen, hele fijne regen die heel langzaam je voorruit vult met kleine spikkels. Nu ook nog met Deep Rain.

Toch had ik gister een 'wtf' momentje, bij vrij minimale miezer, echt spikkeltjes zoals je zegt, begon de ruitenwisser toch af en toe een swipe te geven.... Dat deed hij tot paar weken geleden ECHT niet.
Hoe ze het doen maakt me niet uit, en tis nog verre van ideaal (lees: een gewone regensensor) maar ik zie wel verbetering ;)
 
  • Like
Reactions: Bas.
Toch had ik gister een 'wtf' momentje, bij vrij minimale miezer, echt spikkeltjes zoals je zegt, begon de ruitenwisser toch af en toe een swipe te geven.... Dat deed hij tot paar weken geleden ECHT niet.
Hoe ze het doen maakt me niet uit, en tis nog verre van ideaal (lees: een gewone regensensor) maar ik zie wel verbetering ;)
Grappig he. Dat heet biomechanical integration. Jij neemt het nu over van de auto met je linker hand en je hebt het zelf niet eens meer door ;)
 
  • Funny
Reactions: Lars_R and Cely
Die mening mag je hebben :)

Met normale of stevige regen heeft en had de Tesla niet echt een probleem maar nu met Deep Rain is in de schemering het wel een stuk beter.

Waar Tesla faalt is dus miezer/motregen, hele fijne regen die heel langzaam je voorruit vult met kleine spikkels. Nu ook nog met Deep Rain.


Een bestuurder ziet dat heel snel want:

a. stereoscopisch zich
b. het feit dat de druppels zich 60-90cm van de ogen bevinden
c. het hoofd beweegt
d. het waar te nemen oppervlak zeer groot is


Dan hebben we de Tesla cameras:

1: Resolutie is maar 1280 x 960 pixels, dat is echt weinig
2: Framerate moet hoog blijven, dus diafragma niet te klein want anders valt er te weinig ligt binnen
3: Stereoscopisch zicht zou door AP geemuleerd kunnen worden
4: Camera's zitten heel dicht op het glas
5: Camera's zijn fixed
6: Camera's kunnen niet focussen op het glas, ook al zouden ze dat WEL kunnen dan zouden ze niets meer kunnen waarnemen op afstand, hoe harder je rijd hoe belangrijker het wordt om de verte scherp te hebben.

Je kunt controleren natuurlijk wat AP ziet door nu gewoon een TeslaCam snapshot te nemen.
Is een oplossing een aparte vaste extra camera en sensor voor regen een optie?
Een side note mbt Neural Network: Ik krijg steeds meer het gevoel dat we te maken krijgen met THE BORG..........All is futile......
 
Last edited:
Die mening mag je hebben :)

Met normale of stevige regen heeft en had de Tesla niet echt een probleem maar nu met Deep Rain is in de schemering het wel een stuk beter.

Waar Tesla faalt is dus miezer/motregen, hele fijne regen die heel langzaam je voorruit vult met kleine spikkels. Nu ook nog met Deep Rain.


Een bestuurder ziet dat heel snel want:

a. stereoscopisch zich
b. het feit dat de druppels zich 60-90cm van de ogen bevinden
c. het hoofd beweegt
d. het waar te nemen oppervlak zeer groot is


Dan hebben we de Tesla cameras:

1: Resolutie is maar 1280 x 960 pixels, dat is echt weinig
2: Framerate moet hoog blijven, dus diafragma niet te klein want anders valt er te weinig ligt binnen
3: Stereoscopisch zicht zou door AP geemuleerd kunnen worden
4: Camera's zitten heel dicht op het glas
5: Camera's zijn fixed
6: Camera's kunnen niet focussen op het glas, ook al zouden ze dat WEL kunnen dan zouden ze niets meer kunnen waarnemen op afstand, hoe harder je rijd hoe belangrijker het wordt om de verte scherp te hebben.

Je kunt controleren natuurlijk wat AP ziet door nu gewoon een TeslaCam snapshot te nemen.
Ik denk dat ik wat gemist heb maar blijkbaar schrijven we LICHT anno 2020 gewoon als ‘ligt’. Even wennen... maar dan heb je het ligt gezien.
 
  • Funny
Reactions: ramonneke and Dim70
1 enkel bit van een mens kan nooit de enige input zijn. Er zal dus meer zinnige input gebruikt worden. Geen idee hoe het werkt. Maar dat vraag ik me ook niet af (bij neurale netwerken).

Mijn voorbeeld van 1x1 gaat over de resolutie om uberhaupt minuscule druppels waar te nemen.

Ik kijk nu bijvoorbeeld naar buiten en ziemotregen! Dus even een klein filmpje gemaakt:


Ik beweeg eerst naar het glas toe en houd vervolgens m'n mobiel op een aantal centimeter afstand en beweeg over het raam. Vergeet even niet dat dit zelfs in 4K (3840 × 2160=8294400 pixels) is en niet 1280 x 960 (=1228800 pixels) en dus nog geen 15% van de informatie heeft (1228800 / 8294400).


Toch had ik gister een 'wtf' momentje, bij vrij minimale miezer, echt spikkeltjes zoals je zegt, begon de ruitenwisser toch af en toe een swipe te geven....

Zeker, "Deep Rain" werkt wel beter dan wat we voorheen hadden met vooral voor mij het hinderlijke "Hey ik word wakker gemaakt en ik ga even wild op de voorruit als ik in stap in de snelste modus want de voorruit is beslagen en ik denk dat het regen is." bestaat niet meer. Ook heb ik niet meer meegemaakt dat in tunnels of bij viaducten plots de ruitenwissers aan gaan. Dus het is zeker een merkbare verbetering.


Natuurlijk maakt het trouwens voor AP/FSD niet uit. Als de camera het niet kan waarnemen dan blijft AP het gewoon goed doen maar het is voor de bestuurder vooral een gemak.
 
Mijn voorbeeld van 1x1 gaat over de resolutie om uberhaupt minuscule druppels waar te nemen.

Ik kijk nu bijvoorbeeld naar buiten en ziemotregen! Dus even een klein filmpje gemaakt:


Ik beweeg eerst naar het glas toe en houd vervolgens m'n mobiel op een aantal centimeter afstand en beweeg over het raam. Vergeet even niet dat dit zelfs in 4K (3840 × 2160=8294400 pixels) is en niet 1280 x 960 (=1228800 pixels) en dus nog geen 15% van de informatie heeft (1228800 / 8294400).




Zeker, "Deep Rain" werkt wel beter dan wat we voorheen hadden met vooral voor mij het hinderlijke "Hey ik word wakker gemaakt en ik ga even wild op de voorruit als ik in stap in de snelste modus want de voorruit is beslagen en ik denk dat het regen is." bestaat niet meer. Ook heb ik niet meer meegemaakt dat in tunnels of bij viaducten plots de ruitenwissers aan gaan. Dus het is zeker een merkbare verbetering.


Natuurlijk maakt het trouwens voor AP/FSD niet uit. Als de camera het niet kan waarnemen dan blijft AP het gewoon goed doen maar het is voor de bestuurder vooral een gemak.
Het op hol slaan van de ruitenwissers heb ik nog nooit begrepen. Als je stil staat moet dat gewoon niet eens MOGELIJK zijn. Kwestie van software aanpassen. En waarom gaat hij niet gewoon één keer als je een hogere stand kiest. De computer kan simpelweg concluderen dat de bestuurder zijn wissers inschakelt omdat hij dat nodig vindt.
 
Ik denk dat ik wat gemist heb maar blijkbaar schrijven we LICHT anno 2020 gewoon als ‘ligt’. Even wennen... maar dan heb je het ligt gezien.
Het is idd een beetje grappig, maar............niet iedereen is de taal even machtig, welke oorzaak dat ook hebben mag. Daarnaast maken mensen ook typefouten in de snelheid of hebben stijlen uit bepaalde decennia. Ik maak ook fouten en doe aan een bepaalde stijl die mij is aangeleerd in de jaren zestig en zeventig. Het gaat er om dat je begrijpt wat er staat. Bovendien zie ik bij sommigen dat ze snel de taal leren. Dat is complimentwaardig, vind ik.
 
Toch had ik gister een 'wtf' momentje, bij vrij minimale miezer, echt spikkeltjes zoals je zegt, begon de ruitenwisser toch af en toe een swipe te geven.... Dat deed hij tot paar weken geleden ECHT niet.
Hoe ze het doen maakt me niet uit, en tis nog verre van ideaal (lees: een gewone regensensor) maar ik zie wel verbetering ;)
Volledig mee eens, ik zie ook duidelijk verbetering, met name bij miezerregen. En mijn BMW5 met regensensor deed het bij miezer ook niet altijd perfect, daar moest ik ook af en toe handmatig wipen...

Noem me maar een fanboy, maar ik vind de verwachtingen van sommigen héél hoog en vind het jammer dat de nadruk vaak ligt op wat er (nog) niet werkt i.p.v. op de verbeteringen met elke update. Hetzelfde met de spraakbediening. De aanpak van Tesla met de vele updates brengt gewoon met zich mee dat het vaak two steps forward, one step back is. Deal with it... Het alternatief is veel minder frequente updates, en dus ook veel langer wachten op nieuwe functionaliteit. Ik weet wel wat ik prefereer...
 
Het is idd een beetje grappig, maar............niet iedereen is de taal even machtig, welke oorzaak dat ook hebben mag. Daarnaast maken mensen ook typefouten in de snelheid of hebben stijlen uit bepaalde decennia. Ik maak ook fouten en doe aan een bepaalde stijl die mij is aangeleerd in de jaren zestig en zeventig. Het gaat er om dat je begrijpt wat er staat. Bovendien zie ik bij sommigen dat ze snel de taal leren. Dat is complimentwaardig, vind ik.
Nu heb ik nog één vraag. LIGT of LEGT een haan een ei?
 
Zijn er hier al mensen die met hun MS of MX en AP2.0 (met FSD) al op de nieuwe versie 2019.40.50.x draaien?
Ik dacht laatst deze nieuwe versie te krijgen maar het bleek 2019.40.2.5 te zijn.....

En weet iemand mij wellicht te vertellen hoe ik kan voorkomen dat mijn Tesla het oproepgeluid op mijn Galaxy S10+ (Android 10) uit zet nadat ik ben uitgestapt. Dit had ik eerder niet met mijn telefoon maar blijkbaar regelt de Bluetooth verbinding van de Tesla de volumes van mijn toestel maar zet niks terug na ontkoppelen/uitstappen.
Geen nood aan de man maar wel onhandig om telkens je "mute' handmatig te moeten uitschakelen....
Zijn er al Tesla's met AP2.0 MCU1 FSD gespot met versie 2019.40.50.x?
Krijg het vermoeden dat deze er nog niet zijn....
Ik heb nog steeds 40.2