Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren waste ik mijn tesla y bij een wasbox. Tijdens het borstelen vloog uit het niet de borstel van de lans en in die beweging maakte de lans een lange en diepe kras. Medewerkers daarop aangesproken. Wassen was eigen risico zeiden ze maar de manager was er di weer. Dus als ik er over wilde praten moest ik later terugkomen. Hij gaf aan dat een voorganger de borstel blijkbaar gemold hadden. Ze controleerden de borstels niet gaf hij aan. De borstel was van de schroefdraad afgelopen, want gelijk na het incident gingen ze borstel met gereedschap weer op de lans draaien. Ik snap het punt van eigen risico bij een wasstraat maar in dit geval vind ik dat de wasstraat materiaal heeft dat niet deugdelijk is. Je mag er tijdens het gebruik er van uitgaan dat een borstel blijft vastzitten vind ik. Hij moet deugdelijk materiaal te beschikking stellen, daar betaal je ook voor. Ik had ook geen invloed op de schade door bijvoorbeeld de borstel anders te gebruiken zodat de borstel er niet vanaf ging. Met de bordjes van wassen op eigen risico kun je volgens mij niet alle verantwoordelijkheid bij je weg houden. En er is in dit geval ook geen twijfel of de schade door de lans was ontstaan. Dat werd ook toegegeven door de medewerker. Er zijn foto’s gemaakt. Hoe kijken jullie hierna? Is de wasstraat in gebreke en aansprakelijk voor de schade? Ik vind van wel.

En is de schade een beetje eenvoudig te herstellen of gaat dit in de papieren lopen?
View attachment 1044754View attachment 1044755

Wat als je krassen hebt na een bezoek aan de carwash?​

Laat je niet misleiden. Ook al hangt er een bordje met de mededeling ‘Wij zijn niet aansprakelijk voor ongevallen’ als je de carwash binnenrijdt: het is de carwashuitbater die ervoor moet zorgen dat je wagen zonder beschadigingen uit de wasstraat komt.
Daarom is het belangrijk na elke wasbeurt je auto toch even goed te bekijken. Maakt één van de borstels een kras in de wagen, dan is de uitbater verantwoordelijk en moet je samen met hem of haar een aanrijdingsformulier invullen. Daarna meld je het ongeval aan je verzekeraar.

Let op: Hou je aan de instructies​

Als je auto beschadigd raakt omdat je je niet houdt aan de instructies van de carwashuitbater, dan ben je wel zelf aansprakelijk. Zet je de versnelling van je wagen bijvoorbeeld niet in z’n vrij als je dat gevraagd wordt, dan draai je zelf voor eventuele schade op.
Idem als je tegen een paaltje rijdt en je een ferme deuk in je koetswerk hebt. In dat geval gelden dezelfde regels als hierboven: enkel met een full omnium ben je verzekerd voor eigen schade.
 
  • Like
Reactions: Nick-m

Wat als je krassen hebt na een bezoek aan de carwash?​

Laat je niet misleiden. Ook al hangt er een bordje met de mededeling ‘Wij zijn niet aansprakelijk voor ongevallen’ als je de carwash binnenrijdt: het is de carwashuitbater die ervoor moet zorgen dat je wagen zonder beschadigingen uit de wasstraat komt.
Daarom is het belangrijk na elke wasbeurt je auto toch even goed te bekijken. Maakt één van de borstels een kras in de wagen, dan is de uitbater verantwoordelijk en moet je samen met hem of haar een aanrijdingsformulier invullen. Daarna meld je het ongeval aan je verzekeraar.

Let op: Hou je aan de instructies​

Als je auto beschadigd raakt omdat je je niet houdt aan de instructies van de carwashuitbater, dan ben je wel zelf aansprakelijk. Zet je de versnelling van je wagen bijvoorbeeld niet in z’n vrij als je dat gevraagd wordt, dan draai je zelf voor eventuele schade op.
Idem als je tegen een paaltje rijdt en je een ferme deuk in je koetswerk hebt. In dat geval gelden dezelfde regels als hierboven: enkel met een full omnium ben je verzekerd voor eigen schade.
Er is wel een verschil tussen een automatische wasstraat, en een stel hogedrukreinigers met borstels die je zelf bedient en gebruikt.
Ja een borstel hoort er niet af te vallen... maar het is wel de klant die de borstel vast heeft.

En met elke hogedrukreiniger kan je schade veroorzaken aan een auto. Spuit maar eens véél te lang en van veel te kort op een chip, of in je spiegelbehuizing, en er zal wel schade zijn.

Om maar te zeggen, dat dit geval niet zo eenvoudig is, en als je het voorlegt aan 3 verschillende rechters kan je wel eens verschillende uitspraken krijgen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Gisteren waste ik mijn tesla y bij een wasbox. Tijdens het borstelen vloog uit het niet de borstel van de lans en in die beweging maakte de lans een lange en diepe kras. Medewerkers daarop aangesproken. Wassen was eigen risico zeiden ze maar de manager was er di weer. Dus als ik er over wilde praten moest ik later terugkomen. Hij gaf aan dat een voorganger de borstel blijkbaar gemold hadden. Ze controleerden de borstels niet gaf hij aan. De borstel was van de schroefdraad afgelopen, want gelijk na het incident gingen ze borstel met gereedschap weer op de lans draaien. Ik snap het punt van eigen risico bij een wasstraat maar in dit geval vind ik dat de wasstraat materiaal heeft dat niet deugdelijk is. Je mag er tijdens het gebruik er van uitgaan dat een borstel blijft vastzitten vind ik. Hij moet deugdelijk materiaal te beschikking stellen, daar betaal je ook voor. Ik had ook geen invloed op de schade door bijvoorbeeld de borstel anders te gebruiken zodat de borstel er niet vanaf ging. Met de bordjes van wassen op eigen risico kun je volgens mij niet alle verantwoordelijkheid bij je weg houden. En er is in dit geval ook geen twijfel of de schade door de lans was ontstaan. Dat werd ook toegegeven door de medewerker. Er zijn foto’s gemaakt. Hoe kijken jullie hierna? Is de wasstraat in gebreke en aansprakelijk voor de schade? Ik vind van wel.

En is de schade een beetje eenvoudig te herstellen of gaat dit in de papieren lopen?
View attachment 1044754View attachment 1044755
Bij ons hetzelfde overkomen. We hadden het niet gemerkt. We werden door de wasstraat gebeld die er zelf was achtergekomen dat er iets was losgegaan. Hij heeft toen de video's nagekeken en zelf gebeld. Werd door z'n verzekering gedekt
 
Bij ons hetzelfde overkomen. We hadden het niet gemerkt. We werden door de wasstraat gebeld die er zelf was achtergekomen dat er iets was losgegaan. Hij heeft toen de video's nagekeken en zelf gebeld. Werd door z'n verzekering gedekt
Dank voor de informatie. In mijn geval hanteerde ik zelf de borstel want het was in een selfservice wasbox. Maar wel een vallende borstel. Door de beweging die je maakt kun je niet gelijk stoppen zodra de borstel ervan valt, als je wel kunt stoppen was dit natuurlijk niet gebeurd
 
Er is wel een verschil tussen een automatische wasstraat, en een stel hogedrukreinigers met borstels die je zelf bedient en gebruikt.
Ja een borstel hoort er niet af te vallen... maar het is wel de klant die de borstel vast heeft.

En met elke hogedrukreiniger kan je schade veroorzaken aan een auto. Spuit maar eens véél te lang en van veel te kort op een chip, of in je spiegelbehuizing, en er zal wel schade zijn.

Om maar te zeggen, dat dit geval niet zo eenvoudig is, en als je het voorlegt aan 3 verschillende rechters kan je wel eens verschillende uitspraken krijgen.
Ik ben idd degene die de borstel gebruikt . Maar zoals geschreven ik kan het afvallen en in die kleine beweging die de lans nog maakt als de borstel valt niet voor komen. In mij gebruik is dus niets verwijtbaar.
 
Ik ben idd degene die de borstel gebruikt . Maar zoals geschreven ik kan het afvallen en in die kleine beweging die de lans nog maakt als de borstel valt niet voor komen. In mij gebruik is dus niets verwijtbaar.
In plaats van hier te gissen en te doemdenken, zou je het antwoord de uitbater niet afwachten? Hij is daarvoor verzekerd. Misschien is het dan gewoon geen probleem meer.
 
Verkeerd besteld wellicht. Magazijniers leveren geen ruiten. Ze leveren nummertjes. Verkeerd nummer, verkeerde levering.
Edit: Interne logica van je opmerking schort wat aan: goed nummer, verkeerde levering kan alsnog. Zowel volledig als deel geautomatiseerde fulfilment processen kunnen ondanks correcte input de verkeerde output opleveren.

Tesla after-sales heeft geen goede reputatie, dus ik geef daarom Carglass het voordeel van de twijfel. Dat gezegd hebbende: Carglass gaf aan dat er niet besteld kan worden op basis van het artikelnummer op de huidige ruit, en ook het kenteken en chassisnummer geen uitsluitsel geven. Hoe bestel je dan de correcte ruit? Ik moest foto's maken van het deel rond de camera's, en nu werd na inspectie daarvan geconcludeerd dat de verkeerde ruit was geleverd. Iets met het aantal verwarmingsdraden in dat deel. Het kan zijn dat Carglass de foto's niet goed heeft beoordeeld en de verkeerde ruit heeft besteld (en mij dus heeft voorgelogen), maar het aantal kenmerken dat moet worden opgegeven om de juiste ruit geleverd te krijgen doet mij vermoeden dat het proces aan beide kanten waarschijnlijk zeer foutgevoelig is. Overigens gaf een andere monteur van Carglass aan dat dit bij andere merken ook voorkomt.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Tesla after-sales heeft geen goede reputatie, dus ik geef daarom Carglass het voordeel van de twijfel. Dat gezegd hebbende: Carglass gaf aan dat er niet besteld kan worden op basis van het artikelnummer op de huidige ruit, en ook het kenteken en chassisnummer geen uitsluitsel geven. Hoe bestel je dan de correcte ruit? Ik moest foto's maken van het deel rond de camera's, en nu werd na inspectie daarvan geconcludeerd dat de verkeerde ruit was geleverd. Iets met het aantal verwarmingsdraden in dat deel. Het kan zijn dat Carglass de foto's niet goed heeft beoordeeld en de verkeerde ruit heeft besteld (en mij dus heeft voorgelogen), maar het aantal kenmerken dat moet worden opgegeven om de juiste ruit geleverd te krijgen doet mij vermoeden dat het proces aan beide kanten waarschijnlijk zeer foutgevoelig is. Overigens gaf een andere monteur van Carglass aan dat dit bij andere merken ook voorkomt.
Dat is dan wellicht een probleem bij Carglass. Bij Autotaalglas doen ze dat wel zo voor de ruiten van mijn Model S. Alleen voor het glazen dak moet je langskomen omdat die in verschillende kleuren zijn gemaakt met dezelfde artikelnummers
 
Hoe bestel je dan de correcte ruit? Ik moest foto's maken van het deel rond de camera's, en nu werd na inspectie daarvan geconcludeerd dat de verkeerde ruit was geleverd.
Als het zo specifiek is en niet gelinkt zou kunnen worden aan chassisnummer/model, dan zou ik bij deze stap toch even langs Carglass rijden of dat ze zelf een mobiel team sturen om het te inspecteren.
 
  • Like
Reactions: NielsA