Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade door gebruik Autopark

This site may earn commission on affiliate links.
Dank voort jullie reactie. Maar blijkbaar ben ik 'verdacht' met mijn verhaal. Misschien wel begrijpelijk want ik had na 35.000 km en anderhalf jaar tevreden rijden (en zo nu en dan auto-park) dit ook nooit verwacht. Ik sluit de foto van mijn schade in en de foto van de plaats waar het gebeurde: de mercedes met de trekhaak. Ik wil het dashcamfilmpje niet insluiten omdat ik niet een rijtje kentekens van anderen wil publiceren.
Hij kon niet in een keer achteruit de parkeerhaven in en moest dus eenmaal naar voren steken. Zicht was normaal, sensoren niet afgedekt ... tot nu toe voor mij een raadsel.
Tesla gat bumper.jpg
Tesla trekhaak botsing.jpg
Mijn Teslagarage heeft wel al mij beeldmateriaal, maar nog niet gereageerd.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook toen ik mijn model X had 1x heb gehad dat de auto tijdens autopark in een keer heel hard nasr voren optrok en op de rem ben gaan stasn omdat ik er van schrok dat hij eerst met een slakkengangetje manouvreerde ( had het idee dat ik eerst 5 sec stil stond) en in een keer keihard optrok naar voren en ik het idee had dat als ik niet had ingegrepen hij er misschien wel tegenop kon zitten. Maar dat is bij mij denk ik ondertussen 4 updates geleden.
 
Ik heb ook een keer met autopark (file parkeren) een deuk in mijn voorste kentekenplaat opgelopen omdat ie een trekhaak blijkbaar niet zag. Ik gebruik 't niet vaak maar hou het sowieso altijd scherp in de gaten.

Het parkeervak was trouwens groot zat, dus er was sowieso geen noodzaak om zo ver naar voren te rijden. Had gewoon 30cm van die auto af kunnen blijven.
 
de eerste keer dat ik autopark gebruikte met mijn gloednieuwe S destijds reed ie meteen tegen de stoeprand aan met als gevolg beschadigde velgen. Tesla Case aangemaakt maar het was mijn verantwoordelijkheid zeiden ze.
Dus voor mij nooit geen autopark meer.
Is niet meer dan een gagdet, en zelf parkeren kan ik zo ie zo beter en sneller.
 
de eerste keer dat ik autopark gebruikte met mijn gloednieuwe S destijds reed ie meteen tegen de stoeprand aan met als gevolg beschadigde velgen. Tesla Case aangemaakt maar het was mijn verantwoordelijkheid zeiden ze.
Dus voor mij nooit geen autopark meer.
Is niet meer dan een gagdet, en zelf parkeren kan ik zo ie zo beter en sneller.


Dat had ik met de autopilot waar hij na 5 min bij een versmalling al te dicht langs de stoep ging en ook gelijk de velg beschadigde. Na de updates doet hii dat stukje nu wel goed.
 
Summon ziet in ieder geval een fiets niet. Ik reed de auto laatst met summon de garage in, mijn zoon had zijn fiets in het autodeel gezet, dat had ik niet gezien en de trapper zat er al tegen aan. Gelukkig geen schade.

Ik kan me voorstellen dat een trekhaak ook niet gezien wordt door de sensoren.
 
Zal het ook eens proberen want meer dan een gimmick is het niet. Mega traag en draait niet het stuurwiel tijdens het rollen maar bij stilstand.....
Vooral met de brede banden van de Tesla is sturen bij stilstand niet goed voor het mechaniek. Voor mij ook een reden om autopark nooit te gebruiken. Overigens parkeer ik zelf een stuk vlotter dan autopark.

Maar gisteren had ik een aantal collega's aan boord, dus maar even laten zien. Mijn auto reed langzaam vooruit en naderde een afwateringsgoot. Daardoor begon de auto ineens flink sneller te rollen. Zelf de rem ingetrapt en inparkeren overgenomen. De auto zat er heel kort op en ik denk dat ik een tikje had uitgedeeld aan de auto voor mij als ik niet had ingegrepen. Ik verbaas mij niet over deze schades.

Overigens ben je zelf altijd aansprakelijk voor wat de auto doet. Een claim richting Tesla is dan ook kansloos, maar ik zou dit soort issues wel altijd melden.
 
Hallo mensen,
Gisteren reed mijn S100D bij auto inparkeren zomaar tegen de trekhaak van de stilstaande auto voor mij aan. Die haak boorde zich door mijne voorbumper. Hele rare ervaring. Je bent op slag je vertrouwen kwijt.
Heb direct gebruik kunnen maken van de nieuwe dashcamfunctie dus het staat op m'n stick.
Ik heb Tesla gevraagd de actie uit te lezen en ben heel benieuwd wat de oorzaak kan zijn.
* Ik hoor graag of iemand ervaring heeft met de afhandeling van dit soort kwesties.

Ik vind het raar dat je vertrouwen hebt in dit systeem.
Ik niet. Zit altijd met mijn voet bij de rem en let erg goed op. Als ik het niet vertrouw stop ik voordat ik iets raak.
 
  • Like
Reactions: J-Peters
Ik vind het raar dat je vertrouwen hebt in dit systeem.
Ik niet. Zit altijd met mijn voet bij de rem en let erg goed op. Als ik het niet vertrouw stop ik voordat ik iets raak.

Ik zit ook met mijn voet boven op de rem, maar begrijp hem wel. Volgens mij zijn er meer auto's die inparkeren en heb ik daar nog nooit iets over gehoord. Dingetje a la regensensor denk ik dan maar: perfect werkende oplossing was 2 euro, nu, na zo veel jaar werkt het nog steeds niet.
 
  • Like
Reactions: Herbie65
Ik vind het raar dat je vertrouwen hebt in dit systeem.
Ik niet. Zit altijd met mijn voet bij de rem en let erg goed op. Als ik het niet vertrouw stop ik voordat ik iets raak.
Ik ben het met bovenstaande reacties niet eens. Als je autopark niet kunt vertrouwen kun je hem eigenlijk nooit meer gebruiken. Je hebt te weinig zicht rondom om te beoordelen wat verantwoord is. Temeer daar hij doorrijdt tot de laatste plm 10 cm.
Voet bij de rem is dus niet afdoende.
 
ja precies, een voorwiel in de goot moet hem verward hebben. Het is gebeurd in een halve tel en dan helpt een voet boven de rem echt niet. Ik lees in reacties dat (bij anderen) de auto heel langzaam een obstakel nadert en ruim op tijd keert. Dat is bij mij nooit geweest. Ik verbaasde mij dat hij zulke krappe marges hanteerde. Ik hoop dat er een sensor niet goed functioneerde, of dat hij te 'scherp' stond afgesteld. Dan heb je een verklaring en vertrouw je m weer.
 
Temeer daar hij doorrijdt tot de laatste plm 10 cm.
Voet bij de rem is dus niet afdoende.

Dat gedrag heb ik niet met mijn S. Autopark is super voorzichtig en houd voor auto's in ieder geval ruim afstand. Om die reden heb je ook een gigantische parkeerplek nodig die je zelden in Nederland tegenkomt ;-)

Mijn grootste issues zijn:

- Autopark vaak niet beschikbaar is terwijl je het wel verwacht
- vaak de auto 15 a 20cm van de stoeprand staat, de auto al breed is en daardoor echt uitsteekt richting de straat
- de stoeprand duidelijk geraakt gaat worden terwijl de band/velg al bijna parallel aan de stoeprand staat waardoor de kans op velgschade zeer groot is