Allen, ik lees hier veel over trips naar Italie en andere verre landen, volgens mij heeft iedereen die dat doet een 85kw batterij onderin liggen.
Nu heb ik een S60 en dacht ik, laat ik ook eens een verre rit maken om te kijken of dat gaat. Het plan was:
vrijdag heen van Rotterdam naar St Anton via superchargers
zaterdag 2 van de 10 mooiste autoroutes van europa rijden die toevallig in de buurt van st anton liggen
zondag terug van St Anton naar Rotterdam via superchargers
Dit alles samen met een vriend die ook wel van autorijden houdt gelukkig, de familie met kinderen heb ik hiervoor maar thuisgelaten.
Vrijdag
om 7 uur uit Rotterdam vertrokken, en gereden via Zevenaar, Wilnsdorf, Bad Rappenau, Aichstetten en uiteindelijk St Anton. Veel gebruik gemaakt van de Tesla hoogte webapp om te checken of de volgende “leg” ruim of krap ging lukken. Het ging steeds prima, veel op de cruise op 120, soms ook de limieten van de auto kunnen uitproberen. Bij elke supercharger wel een uur bezig om weer helemaal vol te laden.
Uiteindelijk kwamen we om 10 uur ’s avonds aan, dus 15 uur op de weg, dat vond ik toch wel vrij lang. We kwamen niet vermoeid uit de auto, dus we konden nog even doorzakken in een pub in St Anton samen met een stel noren die ook met de Tesla daar waren.
Zaterdag
2 fantastische routes gereden, de Silvretta pas en de Hahntennjoch pas. Echt een aanrader. Het dorp St Anton is ook leuk om even rond te kijken en zo in de zomer zijn hotelkamers vrij goedkoop. De passen zelf zijn erg indrukwekkend, en bijvoorbeeld de weg van St Anton naar de noordzijde van de Hahntennjoch gaat via Lech, die weg is ook al super om te rijden.
2 foto’s:
Zondag
We namen dezelfde route terug. We hebben nog gekeken of we nog iets konden optimaliseren, maar voorlopig zit je vast aan deze route. Als de supercharger in Limburg er ook staat kun je misschien 1 supercharger overslaan. We vertrokken om 6 uur ’s ochtends, en kwamen al om 19u weer aan in Rotterdam. Dus 13 uur bij elkaar. Wat zou het verschil zijn? De weersomstandigheden waren onderweg hetzelfde. Het verkeer was iets minder druk op zondag, dus we konden wat sneller doorrijden. Ook reden we terug gemiddeld genomen “berg af”. Maar verklaart dat het verschil van 2 uur?
In Wilnsdorf zagen we trouwens nog een hele rare Tesla bij de supercharger:
En bij het wegrijden stond hij in achteruit ipv vooruit, dus reed hij het Tesla supercharger bordje half om!
Conclusie
Ook met een S60 is een supercharge rit prima te doen. Uiteindelijk ben je wel meer tijd kwijt dan in een benzine auto, maar je rijdt dan ook wel gratis ruim 2000 kilometer door europa. Wat ik me afvraag is hoe lang jullie met een 85kw over deze trip doen? We gingen terug bijna gelijk op met een andere nederlandse Tesla (P85) en die zagen we steeds bij dezelfde superchargers. Dus het is niet zo dat je met een 85 een supercharger kan overslaan en daarom veel tijd wint. Misschien bij het laden zelf?
Nu heb ik een S60 en dacht ik, laat ik ook eens een verre rit maken om te kijken of dat gaat. Het plan was:
vrijdag heen van Rotterdam naar St Anton via superchargers
zaterdag 2 van de 10 mooiste autoroutes van europa rijden die toevallig in de buurt van st anton liggen
zondag terug van St Anton naar Rotterdam via superchargers
Dit alles samen met een vriend die ook wel van autorijden houdt gelukkig, de familie met kinderen heb ik hiervoor maar thuisgelaten.
Vrijdag
om 7 uur uit Rotterdam vertrokken, en gereden via Zevenaar, Wilnsdorf, Bad Rappenau, Aichstetten en uiteindelijk St Anton. Veel gebruik gemaakt van de Tesla hoogte webapp om te checken of de volgende “leg” ruim of krap ging lukken. Het ging steeds prima, veel op de cruise op 120, soms ook de limieten van de auto kunnen uitproberen. Bij elke supercharger wel een uur bezig om weer helemaal vol te laden.
Uiteindelijk kwamen we om 10 uur ’s avonds aan, dus 15 uur op de weg, dat vond ik toch wel vrij lang. We kwamen niet vermoeid uit de auto, dus we konden nog even doorzakken in een pub in St Anton samen met een stel noren die ook met de Tesla daar waren.
Zaterdag
2 fantastische routes gereden, de Silvretta pas en de Hahntennjoch pas. Echt een aanrader. Het dorp St Anton is ook leuk om even rond te kijken en zo in de zomer zijn hotelkamers vrij goedkoop. De passen zelf zijn erg indrukwekkend, en bijvoorbeeld de weg van St Anton naar de noordzijde van de Hahntennjoch gaat via Lech, die weg is ook al super om te rijden.
2 foto’s:
Zondag
We namen dezelfde route terug. We hebben nog gekeken of we nog iets konden optimaliseren, maar voorlopig zit je vast aan deze route. Als de supercharger in Limburg er ook staat kun je misschien 1 supercharger overslaan. We vertrokken om 6 uur ’s ochtends, en kwamen al om 19u weer aan in Rotterdam. Dus 13 uur bij elkaar. Wat zou het verschil zijn? De weersomstandigheden waren onderweg hetzelfde. Het verkeer was iets minder druk op zondag, dus we konden wat sneller doorrijden. Ook reden we terug gemiddeld genomen “berg af”. Maar verklaart dat het verschil van 2 uur?
In Wilnsdorf zagen we trouwens nog een hele rare Tesla bij de supercharger:
En bij het wegrijden stond hij in achteruit ipv vooruit, dus reed hij het Tesla supercharger bordje half om!
Conclusie
Ook met een S60 is een supercharge rit prima te doen. Uiteindelijk ben je wel meer tijd kwijt dan in een benzine auto, maar je rijdt dan ook wel gratis ruim 2000 kilometer door europa. Wat ik me afvraag is hoe lang jullie met een 85kw over deze trip doen? We gingen terug bijna gelijk op met een andere nederlandse Tesla (P85) en die zagen we steeds bij dezelfde superchargers. Dus het is niet zo dat je met een 85 een supercharger kan overslaan en daarom veel tijd wint. Misschien bij het laden zelf?