Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range calculator

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Austi P, misschien toch nog even verduidelijken wat er precies bedoelt wordt met wat bovenaan het documentje "Range calculator" staat.
De beschikbare kW x 3km tellen, geeft enkel aan waar je zonder stress mag op rekenen bij een volle lading en dus als gulden regel aangeeft op welk moment vnl. bij roadtrips je best een laadmogelijkheid inplant. Gebeurt nu ook al automatisch via de tripplanner van Tesla (laatste software-update). Deze geeft zelfs aan hoe lang je op elk supercharger laadpunt zal moeten blijven staan om tot de volgende te geraken.
Al het overige (x4km of zelfs x5km) is reserve voor de omstandigheden die je vooraf moeilijk kan inschatten. Uiteraard zal je op vakantie wat voller geladen zijn en weet je waarschijnlijk vooraf wel dat je wel of geen sneeuw gaat tegenkomen. Regen en temperatuur daarentegen heb je niet in de hand.
Snelheid dan weer wel. Hoewel je bij autosnelwegen (en zeker buiten België) al snel boven de 120km wil gaan rijden. Dit is sowieso -25% en dus zitten we al onder de x4km meer.
Kortom, als je een autovakantieganger bent, ga je hoe dan ook voor een 85kW, zoals je zelf reeds besloten had.

Gezien je duidelijk je keuzes aan het afwegen bent, wil ik je gerust uitleggen hoe ik mijn Tesla nu zou samenstellen moest ik opnieuw een keuze moeten maken en waarom. Dit is uiteraard een eigen keuze vnl. wat kleuren en interieur betreft. Maar voor alle overige opties gaat dat om uitleg. Wij hebben dan ook alle opties meegekregen die beschikbaar gingen zijn in de modellen van maart/2015 in een showmodel van 2014 dat wij hebben kunnen "op de kop tikken" van Tesla. En dat maakt dat we dus vele snufjes hebben die we zelf niet zouden gekozen hebben in eerst instantie.
Laat maar iets weten, wil je mijn mening weten, dan schrijf ik het even uit.
 
Goeiemorgen Wannes. Bedankt voor jou post. Het was lang aarzelen, zeker owv de troeven van de 70: de D en 4000€ goedkoper. Maar met jongens die nog zeker de komende 5 jaar samen met ons op reis zullen gaan, zullen deze meestal met de auto gebeuren, en dus de extra range zal mij gerust stellen en toelaten om sneller te reizen (snelheid en wacht tijd bij SuC).
Later, wanneer de kids niet meer met ons op vakantie zullen komen, gaan we waarschijnlijk meer met de vliegtuig reizen, dus een 70 zal dan ok zijn. Maar dat is voor pas heel later: deze 85 zal ik sowieso langer houden. Ik ben toch geïnteresseerd in jou verhaal en redenering, dus laat weten wat jou mening is.:smile: