Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range Anxiety... is voor niks nodig

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan als bestuurder makkelijk 10% efficiënter rijden

Ligt het dus niet aan mij :D en dan wel een goed om te weten in het kader van dit range anxiety draadje.

AP maakt mij wel veel meer als 10% relaxter :)

Eens, en ik ben nog vol verwachting over hoe dat nog veel beter kan. Als ik hier en daar goed lees is de huigige versie van AP2 niet de meest soepele. Benieuwd hoeveel procent het nog relaxter kan, maar da's tuurlijk off topic :)
 
sorry kon ik niet wat een z*kerd
(Gaat over ene ton) inderdaad, dat is het juiste woord. Geen enkele tweet (ook diegenen die niet over Tesla gaan) is positief voor zover ik er snel efkes doorheen heb gebladerd.
Maar goed, trollen moet je negeren dus laat maar lekker. Zolang als het bij woorden blijft en hij niet mensen of auto's fysiek lastig valt mag hij zijn eigen mening hebben en die van de daken schreeuwen wat mij betreft. Ik heb er wel lol om.

Sterker nog, hij heeft hier en daar wel een valide punt:
de vampire drain is echt best wel hoog, zowat vergelijkbaar met het basisvermogen dat mijn woning verbruikt ('s nachts, dus nachtverlichting, routers, servers, dingen die 24/7 aanstaan dus). Dat moet toch beter kunnen.
Verder kan er m.i. wel iets gedaan worden aan het koppel dat beschikbaar is tijdens inparkeren, stapvoets rijden in de buurt van obstakels etc, om de mogelijke schade bij per ongeluk pedaal verwisselen te verlagen. Laat het via het middenscherm eenvoudig te overriden zijn voor als je op pole position voor het stoplicht staat... (of laat het een aparte versnelling zijn op het pookje bijv.)

Het zal vast wel ergens op de overvolle backlog van een van de software teams bij Tesla staan...
 
  • Disagree
Reactions: EelkoV
D
(Gaat over ene ton) inderdaad, dat is het juiste woord. Geen enkele tweet (ook diegenen die niet over Tesla gaan) is positief voor zover ik er snel efkes doorheen heb gebladerd.
Maar goed, trollen moet je negeren dus laat maar lekker. Zolang als het bij woorden blijft en hij niet mensen of auto's fysiek lastig valt mag hij zijn eigen mening hebben en die van de daken schreeuwen wat mij betreft. Ik heb er wel lol om.

Sterker nog, hij heeft hier en daar wel een valide punt:
de vampire drain is echt best wel hoog, zowat vergelijkbaar met het basisvermogen dat mijn woning verbruikt ('s nachts, dus nachtverlichting, routers, servers, dingen die 24/7 aanstaan dus). Dat moet toch beter kunnen.
Verder kan er m.i. wel iets gedaan worden aan het koppel dat beschikbaar is tijdens inparkeren, stapvoets rijden in de buurt van obstakels etc, om de mogelijke schade bij per ongeluk pedaal verwisselen te verlagen. Laat het via het middenscherm eenvoudig te overriden zijn voor als je op pole position voor het stoplicht staat... (of laat het een aparte versnelling zijn op het pookje bijv.)

Het zal vast wel ergens op de overvolle backlog van een van de software teams bij Tesla staan...
Die vampier drain kun je sterk verlagen door de settings zo zuinig mogelijk te zetten incl always connected uitzetten.
Maar ja, dan moet je elke keer als je instapt lang wachten tot ie tot leven komt...
 
  • Like
Reactions: S-19910
D

Die vampier drain kun je sterk verlagen door de settings zo zuinig mogelijk te zetten incl always connected uitzetten.
Maar ja, dan moet je elke keer als je instapt lang wachten tot ie tot leven komt...
Dat zou dus verbeterd moeten worden, die lange opstarttijd. Als de systemen snel kunnen booten hoef je alleen maar een WiFi routertje van 10W warm te houden...
 
Sinds juni X100 en prima range. Nauwelijks last v anxiety. Ook net niet op vakantie in Italië.

Desalniettemin is het ook niet altijd relaxed.
En al die stoere verhalen hier .... dat het reuze meevalt .... als je wat zoekt zijn er ook al heel wat ervaren rijders stil komen te staan. Misschien wel als hoogte (diepte) punt teslabjorn.

Wat mij qua verbruik tot nu opvalt: mooi zomers weer en 100-120 km/u dan is alles top. Dan haal ik de typical range met gemak. Versla ik de trip planner (dat bolletje): yeah!!

Echter: briesje tegen, temperatuur richting 12oC, snelheid 130-135, regenbuitje. Een van deze factoren >> en daar gaat je verbruik en range zo met 10-30%. Ik vond dit verschil wel verbijsterend en dan is het nog geen winter.

Nog geen reden voor anxiety, dan maar wat onderweg opladen. Het blijft echter onhandig (als je geen planner bent). En kennelijk toch wel iets om rekening mee te houden als je ineens in ander weer terecht komt.
 
@Edi99 Zei ik inderdaad hierboven ook.
Maar moet toch even terugdenken aan een vriend die me van het voorjaar uit bed belde...omdat ze zonder benzine langs de A2 stond. Of ik even met een jerrycan kon langskomen :).
Dat gebeurt dus ook (Moet me inhouden om niet 'dat soort mensen bestaat dus ook' te zeggen).
En de punishment bij vergissingen blijft bij EV's groter dan bij fossiel, je kan niet met een liter batterijen langsgaan.
 
Ben benieuwd in welke categorie (LHBTIQAPC) je vriend/ze valt... -;)
en het gebeurt zeker .. is mij in m'n laatste ICE-jaar ook overkomen.. ook op de A2.. eerder ook nog eens vlakbij huis trouwens..
Verschil is dat een Tesla veel beter aangeeft hoe ver je nog kunt gaan, je waarschuwt op een gegeven moment en zelfs met een lijst van bekende nog te halen laadpunten komt.. Dat heb ik bij een ICE nog nooit gezien.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Wat is eigenlijk de marge als de teller op 0 staat. Ik weet wel dat je dat punt altijd moet vermijden natuurlijk, maar hoeveel Wh/km zijn er dan nog over?

Ik kan me voorstellen dat je dat toch even bij een standaard laadpaal gaat laden (ook al duurt dat erg lang en is het behoorlijk prijzig). Doen jullie dat wel eens?
 
Wat is eigenlijk de marge als de teller op 0 staat. Ik weet wel dat je dat punt altijd moet vermijden natuurlijk, maar hoeveel Wh/km zijn er dan nog over?

Ik kan me voorstellen dat je dat toch even bij een standaard laadpaal gaat laden (ook al duurt dat erg lang en is het behoorlijk prijzig). Doen jullie dat wel eens?

1. Onder het motto 'Don't Try this' zou ik zeggen NUL is NUL !!

2. Kan het aantal keren nog op mijn 1 hand tellen… .
 
Wat is eigenlijk de marge als de teller op 0 staat. Ik weet wel dat je dat punt altijd moet vermijden natuurlijk, maar hoeveel Wh/km zijn er dan nog over?

Ik kan me voorstellen dat je dat toch even bij een standaard laadpaal gaat laden (ook al duurt dat erg lang en is het behoorlijk prijzig). Doen jullie dat wel eens?
Het hangt ervan af hoe goed de door de auto berekende state of charge (SoC) overeenkomt met de werkelijk fysieke lading van de accu's. Als een accu lang niet is gebalanceerd (dit proces gebeurt als je tot 100% vol laadt) dan kan het zijn dat er minder energie beschikbaar is dan wat de auto denkt. Tesla houdt hier voor zover ze kunnen rekening mee.
Meestal kun je dus tot voorbij 0km rijden, sommigen zelfs tot -20km maar het kan dus ook dat de auto ermee stopt bij -1km of zelfs boven de 0km. Best om het er niet op aan te laten komen inderdaad.
 
  • Like
Reactions: Yero
Je somt eigenlijk in 1 zin op waar heel veel mensen geen zin in hebben.
En waardoor ze niet relaxed zullen blijven.
</advocaatvandeduivel>
Ik SuC (klinkt beetje vreemd, misschien maar geen werkwoord van maken...) meestal in Duitsland. Daar gaat het eigenlijk net andersom:
1. Ik voer mijn eindbestemming in
2. Kies vervolgens de eerste aanbevolen SuC als einddoel
3. Zet het scherm op gebruiksgrafiek/prognose (bolletje/pijltje)
4. Bij verwachte restcapaciteit >5% bij aankomst, 10km/h harder rijden.
5. Na 10km rijden opnieuw stap 4 uitvoeren
6. Bij aankomst SuC: rinse & repeat
 
(Gaat over ene ton) inderdaad, dat is het juiste woord. Geen enkele tweet (ook diegenen die niet over Tesla gaan) is positief voor zover ik er snel efkes doorheen heb gebladerd.
Maar goed, trollen moet je negeren dus laat maar lekker. Zolang als het bij woorden blijft en hij niet mensen of auto's fysiek lastig valt mag hij zijn eigen mening hebben en die van de daken schreeuwen wat mij betreft. Ik heb er wel lol om.

Sterker nog, hij heeft hier en daar wel een valide punt:
de vampire drain is echt best wel hoog, zowat vergelijkbaar met het basisvermogen dat mijn woning verbruikt ('s nachts, dus nachtverlichting, routers, servers, dingen die 24/7 aanstaan dus). Dat moet toch beter kunnen.
Verder kan er m.i. wel iets gedaan worden aan het koppel dat beschikbaar is tijdens inparkeren, stapvoets rijden in de buurt van obstakels etc, om de mogelijke schade bij per ongeluk pedaal verwisselen te verlagen. Laat het via het middenscherm eenvoudig te overriden zijn voor als je op pole position voor het stoplicht staat... (of laat het een aparte versnelling zijn op het pookje bijv.)

Het zal vast wel ergens op de overvolle backlog van een van de software teams bij Tesla staan...
ik heb op hem gereageerd en hem nu geblokt
 
!

Echter: briesje tegen, temperatuur richting 12oC, snelheid 130-135, regenbuitje. Een van deze factoren >> en daar gaat je verbruik en range zo met 10-30%. Ik vond dit verschil wel verbijsterend en dan is het nog geen winter.

Nog geen reden voor anxiety, dan maar wat onderweg opladen. Het blijft echter onhandig (als je geen planner bent). En kennelijk toch wel iets om rekening mee te houden als je ineens in ander weer terecht komt.
idd vond ik ook ben ik met mijn S ook van verschoten .... maar je hebt er wel erg veel invloed op wat trager rijden en het komt goed