Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Q-park key en homelink

This site may earn commission on affiliate links.
Anders gezegd, de Q-park key is/gebruikt geen Homelink en dus moeten we niet (meer) de hoop gaan hebben met de Tesla zo via je touch-screen de parkeergarage binnen te gaan rijden.
Jammer, weer een illusie armer. Leek me ideaal als je de auto gewoon een bepaald signaal kunt inleren en dat je vervolgens met de middenconsole kunt versturen. Parkeergarage openen, al rijdend charge ports van Tesla's openen (en daarmee ook die van mij, niet zo handig dus), de auto van de buurman ontgrendelen...staaltje jongensachtige naïviteit.
 
Is niet helemaal waar dat het een echte Homelink moet zijn want ik heb hier ook geen officiële Homelink poort maar blijkbaar wel een die op de 433MHz frequentie werkt, kreeg hem dus ook (na paar keer proberen) aangeleerd in de Tesla en het werkt nu super. Heb wel gemerkt dat ik met de neus vd auto dichtbij en in de richting vd de ontvanger moet staan, anders werkt het niet. De handzender heeft een veel groter bereik.
Als die qpark zenders ook op 433MHz werken heb je dus kans dat het zou kunnen werken, maar het zou best kunnen dat het communicatie protocol van qpark te ingewikkeld/beveiligd is om een andere zender (zoals de Tesla) aan te kunnen leren.
 
Hallo Arjan,
Ik ben halverwege. De code werd ingelezen toen ik de key zo goed als tegen het midden hield van de kunststof cone aan de voorzijde (buitenzijde).
Daarbij gebruikte ik wel een tweede key die ik heb die groter is en denk ik ook meer zendvermogen heeft.
Sommige posts op het US-deel geven aan dat het gemakkelijker is aan de binnenzijde van de frunk (ook in het midden tegen de voorzijde aan meen ik gelezen te hebben).

Is inderdaad behoorlijk onduidelijk allemaal. Als je de sleutel ingedrukt houdt, gaat na het oplichten van de blauwe led even later een rode led branden.
Ik heb het ingedrukt gehouden tot ca. 30 seconden; die rode led is dan overigens alweer even uitgegaan. Kort loslaten en daarna weer hetzelfde: gedurende 30 sec. ingedrukt houden.
Na 3 à 4 keer gaf de MS een seintje dat de code gelezen was. Ik weet niet meer hoeveel; ik was te blij dat het eindelijk lukte...
Vervolgens heb ik even geprobeerd hem in te lezen bij de Supramatic E die ik heb.
Dat is echter nog niet gelukt; de tijd om te programmeren (knipperende code 11) blijkt behoorlijk kort te zijn.
Moet ik nog een keer gaan doen met hulp van iemand die in de MS gaat zitten, zodat ik niet de keukentrap op en af hoef te racen (het aantal ongelukken met zo'n trap is behoorlijk hoog) :wink:

Helaas alles geprobeerd, nieuwe batterij in beide afstandsbedieningen, bij speaker houden, frunk houden, 5min lang indrukken of telkens opnieuw na doven led. Geen reactie van de auto. Ik ga komende week wel even langs sc Amsterdam.
 
Na veel proberen uiteindelijk gelukt.
Mijn remote geeft een 40MHz signaal.
Voor de neus van de auto gehouden met nieuwe batterij en knopje continue ingedrukt.
Na een minuut? signaal van de auto dat het signaal ingelezen is, maar deur openen via de auto ho maar.
zelfde procedure een paar weken later herhaald, weer geen resultaat de auto leest wel in, maar de deur reageert niet op de auto.
Nogmaals geprobeerd en nu werkt het opeens.
De deur is nu zelfs van grotere afstand te openen dan via de handzender.
 
Is niet helemaal waar dat het een echte Homelink moet zijn want ik heb hier ook geen officiële Homelink poort maar blijkbaar wel een die op de 433MHz frequentie werkt, kreeg hem dus ook (na paar keer proberen) aangeleerd in de Tesla en het werkt nu super. Heb wel gemerkt dat ik met de neus vd auto dichtbij en in de richting vd de ontvanger moet staan, anders werkt het niet. De handzender heeft een veel groter bereik.
Als die qpark zenders ook op 433MHz werken heb je dus kans dat het zou kunnen werken, maar het zou best kunnen dat het communicatie protocol van qpark te ingewikkeld/beveiligd is om een andere zender (zoals de Tesla) aan te kunnen leren.

Ik heb Nedap (leverancier van de transponders) een mail gestuurd voor meer info/hulp. Wie weet....
 
Ik heb Nedap (leverancier van de transponders) een mail gestuurd voor meer info/hulp. Wie weet....


Inmiddels een (super snel!) antwoord van Nedap betreffende Q-Park:


Onderstaande vraag kreeg ik via de website toegestuurd. De Q-key behoort bij ons zogenaamde TRANSIT platform. De RFID transponder en reader opereren op 2,45 GHz. Dat gaat niet met het Homelink systeem werken helaas. De transponder is overigens ook geen zender, maar een RFID label dat door middel van ‘modulated backscatter’ het signaal van de reader reflecteert.
 
Voor wie het interesseert: ik probeerde zonet voor de eerste maal die Homelink te programmeren met mijn bijna 20 jaar geleden geautomatiseerde garagepoort (waarvan ik noch het merk, noch het type weet). Ik maakte mij dus eerlijk gezegd weinig illusies.
Dit is wat gebeurde:
- Je geeft een naam aan de nieuwe Homelink verbinding
- Dan begint ie een kleine minuut te "mediteren"
- Daarna word je gevraagd uit te stappen met de zapper, die vooraan aan de cone te houden en de knop ingedrukt te houden totdat de lichten even gaan flashen. Dit zou tot 30 seconden kunnen duren, wat het in mijn geval ook deed!
- Eerlijk gezegd was ik al verbaasd om zover geraakt te zijn. Dus dan maar terug ingestapt, waar ik op de display uitgenodigd werd om bovenaan op de pas gedefinieerde Homelink verbinding te tikken (de naam die je gekozen had, komt nu tevoorschijn als je op het Homelink symbooltje tikt)
- En... de poort kwam tot leven! Netjes helemaal open laten gaan, binnen gereden, en met hetzelfde gebaar terug laten sluiten.

Werkt vlekkeloos!

Alweer liet de Model S mij - voor de zoveelste maal - sprakeloos nagenieten van een sterk stukje technologie...
 
Voor alle mensen die vruchteloos proberen hun zender in te leren, er is een oplossing. Je kunt een extra CAME ontvanger aansluiten op je poort. Werkt prima, voor prijs en advies, pm.

came ontvanger.jpg
came zender.jpg