Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Projectvoorstel: improve trunk lighting

This site may earn commission on affiliate links.
Lijkt erop dat ik de juiste lampjes wel gevonden heb. Zal wat samples over laten komen. Hou jullie op de hoogte.
Iemand al geteld hoeveel van deze lampjes er in de auto zitten?
Tot nu toe ben ik tegenkomen:
1x frunk, 2x kofferbak, 1x kofferbakdeksel, 1x dashboardkastje
Van die laatste is het de vraag of je daar nu zoveel meer licht wilt hebben.

Overigens heb ik pas ook de rand waar de hoedenplank op ligt volledig gedemonteerd (inbouwen rear dashcamera BlackVue 550) . Veel mooiere oplossing dan de LEDstrip zou het uitsnijden van een rechthoekje zijn en dan zo'n zelfde lampje erin (mits de lichtopbrengst voldoende is). Daar is in ieder geval plek zat voor. (ben je het risico kwijt dat de plakstrip gaat loslaten)

Verder zouden dezelfde lampjes nog in de onderkant van de deuren kunnen zitten (licht op de grond bij het instappen).
Zal er vanavond eens kijken.
 
Aanpassing van de bestaande lampjes (voor de gevorderde knutselaar)

De verlichting in de trunk is inderdaad voor verbetering vatbaar. Ik heb dus eens gekeken wat de mogelijkheden zijn in de bestaande behuizingen. Hieronder heb ik de demontage van de bestaande lampjes in stapjes weergegeven.
IMG_6724.JPG
IMG_6725.JPG
IMG_6726.JPG

Als je voorzichtig de nokjes iets openbuigt, kan het bestaande lampje uit elkaar. Hier zie je meteen het probleem; 1 klein ledje moet voldoende licht maken in een donkergrijze bak...:crying:
Ik heb het lampje even aangesloten aan een 12V voeding en heb de hoeveelheid licht met een vaste instelling gefotografeerd. De stroom heb ik ook gelijk maar gemeten.
IMG_6728.JPG
IMG_6729.JPG


Ik had voor de kentekenplaatverlichting wad lampjes bij Conrad besteld. Deze zijn echter net te diep en te breed voor de kentekenplaatverlichting en waren dus beschikbaar voor andere taken. Hieronder de verdere demontage.
IMG_6731.JPG
IMG_6733.JPG
IMG_6734.JPG
IMG_6736.JPG


Helaas paste het printje niet in de behuizing en heb ik dus even wat componenten iets moeten verplaatsen. Daarna het printje gemonteerd en aangesloten in de behuizing.

IMG_6737.JPG
IMG_6738.JPG
IMG_6739.JPG
IMG_6742.JPG


Hierna heb ik de nieuwe situatie aangesloten op de 12V voeding en de situatie gefotografeerd met dezelfde instelling als hierboven. Ook de nieuwe stroom even gemeten. De gemeten stroom van 38mA bij 12V resulteert in minder dan 0,5W. Dat moet kunnen in zo'n plastic behuizing.

IMG_6740.JPG
IMG_6741.JPG


Omdat het nieuwe printje iets meer ruimte nodig heeft dan het oude heb ik de transparante behuizing iets gemodificeerd, zodat hij weer gewoon dicht kon. Daarna met plasti dip de behuizing netjes gesloten.

IMG_6743.JPG
IMG_6745.JPG
IMG_6748.JPG
IMG_6751.JPG
IMG_6747.JPG


Na de laatste check op de werkbank het lampje weer in de auto gemonteerd. Daarvan heb ik ook weer foto's gemaakt met een vaste instelling. Voor het overzicht links en rechts even een keukendoek voor het lampje gelegd. Ik heb de foto's bewust wat donker gehouden, om het verschil duidelijk te maken. Voor het oog is het met 1 aangepast lampje al bijna voldoende.
IMG_6756.JPG
IMG_6757.JPG
 
Mooi project! Vast een hoop lol gehad bij de uitvoering. Super voor de hobbyist (zou het ook proberen)
Maar wel een hoop werk natuurlijk.
Ik gok dat een setje lampjes (2) max EUR 20 gaat kosten.
Daar kunnen de meesten van ons niet zo heel lang voor werken...

Het toont in ieder geval aan dat er met de vervanging van de lampjes best wat te winnen is in de trunk. Hoewel het niet wint van strips/lampjes onder de hoedenplank is dit voor velen een erg simpele upgrade (Met het lampje uit China: lampje eruit, stekkertje eruit, stekkertje erin, lampje terug op zijn plek en klaar).
 
That was easy!
Bestaande gat iets breder moeten maken met een mesje:

Vervolgens kabeltje losmaken (zit vast aan andere kabel met tape), inpluggen en klaar:

Saai verhaal hoor. Veel te simpel. Ik vond het verhaal van @thelosen met plastidip, remodelling, mutimeters, led-reenginering etc. veel stoerder.
Plug en play is voor watjes.

:biggrin: :biggrin: :biggrin:
 
Bekleding vanaf de bovenkant loshalen. Die zit achter een rand geklemd.
Het kabeltje zit tegen de achterwand, in de buurt van het geperforeerd gaf.

bedankt Maurice,
de kabels heb ik nu gevonden en zitten beide reeds door het gat, nu de lamjes nog bestellen (zijn deze enkel in china te bestellen?)

De lampjes staan al in bestelling: setje van 2 stuks (€15,90)
 
Last edited: