Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Projectvoorstel: improve trunk lighting

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand al de kentekenverlichting vervangen door LED lampjes?

Zover ik weet mag je niet zomaar met je kentekenverlichting gaan 'rommelen' i.v.m. de typegoedkeuring van je auto. Zie Infopolitie: Vraag en Antwoord Toon onderwerp - Legaliteit van LED-vervangingslampen

"De vraag is of een dergelijk ledlamp wel de lichtopbrengst kan leveren die de gloeilamp evert; zeker als men zich realiseert dat zo'n ledlamp eigenlijk alleen maar licht vooruit straalt, maar niet naar achteren en opzij zoals bij een gloeilamp. Eeen ledlamp maakt dus minimaal gebruik van de reflector die in de armatuur zit. Een dergelijke ledlamp verlicht dus eigenlijk alleen het lampglas en levert dus mogelijk minder licht. Daarmee komt ook de afgegeven E-keur in het geding. De lamp is gekeurd met gloeilamp, maar niet met leds ook daar zit een probleem.

Iets anders is het als je gebruik maakt van vervangingsarmaturen die specifiek ontworpen zijn voor het gebruik van leds. Wel dient men zich te realiseren dat men dan mogelijker wijs weer afwijkt van de afgegevene typegoedeuring van het voertuig. In Duitsland dient een dergelijke wijziging bijvoorbeel ook TÜV-gekeurd te worden en wordt als het voldoet aan de eisen bijgeschreven op de autoppapieren. De instantie die hier in Nederland iets over te zeggen heeft is de RDW. Een agent die twijfelt aan de juistheid van de verlichting kan de kentekenpapieren vorderen en de eigenaar opdracht geven het voertuig te aten keuren bij de RDW. Al met al glad ijs lijkt me."
 
Na de verslagen hier gelezen te hebben met veel optimisme begonnen met het installeren van de led-trunk verlichting. Aangezien ik ook geen lichtpakket heb, ben ik als eerste begonnen met het zoeken naar de connectoren. Aan de bijrijders zijde voorzichtig een inkeping gemaakt en de zoektocht gestart. Maar helaas. Geen connector gevonden. Wél een kabelboom (in een zwart flexibel buisje), maar voor zover ik kon zien over de gehele lengte géén connector te bespeuren. Vervolgens voorzichtig de bekleding los proberen te halen, en daar wel een grote kabelboom aangetroffen die voor het grootste deel eindigde bij de geluidsinstallatie / subwoofer. Verder naar achteren kreeg ik de bekleding echter niet los. Ook hier geen ongebruikte connector te vinden dus.

Vervolgens de zoektocht maar vervolgd aan de bestuurderszijde. Achter de bekleding bij de inkeping zit bij mij helemaal niets. Nada. Vervolgens het klepje bij de laadpoort verwijderd en daar een zoektocht gestart. Voldoende draden bespeurt, maar geen enkele met een ongebruikte connector.

Na anderhalf uur speuren, voorzichtig losmaken, hier en daar wat snijden toch maar weer gestopt. Project suspended :-(

Iemand hier die mij een gouden tip van de hand kan doen? Of heb ik de pech dat ik net dát model heb waarbij de kabelboom is aangepast?

@Stev: kun je misschien aangeven waar je de connector aan de bestuurderszijde precies hebt gevonden?
 
Na de verslagen hier gelezen te hebben met veel optimisme begonnen met het installeren van de led-trunk verlichting. Aangezien ik ook geen lichtpakket heb, ben ik als eerste begonnen met het zoeken naar de connectoren. Aan de bijrijders zijde voorzichtig een inkeping gemaakt en de zoektocht gestart. Maar helaas. Geen connector gevonden. Wél een kabelboom (in een zwart flexibel buisje), maar voor zover ik kon zien over de gehele lengte géén connector te bespeuren. Vervolgens voorzichtig de bekleding los proberen te halen, en daar wel een grote kabelboom aangetroffen die voor het grootste deel eindigde bij de geluidsinstallatie / subwoofer. Verder naar achteren kreeg ik de bekleding echter niet los. Ook hier geen ongebruikte connector te vinden dus.

Vervolgens de zoektocht maar vervolgd aan de bestuurderszijde. Achter de bekleding bij de inkeping zit bij mij helemaal niets. Nada. Vervolgens het klepje bij de laadpoort verwijderd en daar een zoektocht gestart. Voldoende draden bespeurt, maar geen enkele met een ongebruikte connector.
Na anderhalf uur speuren, voorzichtig losmaken, hier en daar wat snijden toch maar weer gestopt. Project suspended :-(

Iemand hier die mij een gouden tip van de hand kan doen? Of heb ik de pech dat ik net dát model heb waarbij de kabelboom is aangepast?

@Stev: kun je misschien aangeven waar je de connector aan de bestuurderszijde precies hebt gevonden?

in de bekleding zaten bij mij aan beide kanten de gaten al in (wel een beetje te klein) maar via deze gaten kon ik de kabelboom niet vinden. Eerst kreeg ik de bekleding ook niet los, maar na een tip van Maurice lukte het wel. de bekleding naar beneden trekken en zo los maken.(zie #93 en #94 in dit draadje) daarachter zat aan beide kanten een kabelboom met een extra stekker die met tape rond de kabel was gekleefd. de chinese ledlampjes paste niet perfect op de stekkers maar zitten wel vast en geven contact. het gat in de bekleding moest ik een klein beetje groter maken.
 
IMG_3062.jpg
Aan de bestuurderszijde heb ik bovenaan de bekleding losgemaakt (net waar een gat in de bekelding zit, en zo naar binnen. Kabelboom gevonden, en kabeltje vd verlichting zat vast aan de kabelboom, net thv het dekselttje in de bekleding thv de chargeport.

aan de passagierskant heb ik van langs de opgaande kofferzijde naar buiten toe (dus heel wat lager!) een kabelboompje (veel dunner) gevonde, met daar opgevouwen en vastgekleefd het bewuste kabeltje met connector.
ik probeer een foto te posten EDIT: wat dus niet lukt - blijft uploaden, zonder resultaat.
Kijk eens naar post nr 40 in deze tread! Ik heb zo'n plaatje met 6x6 leds op het blote metaal gekleefd. Virtueel onzichtbaar, en massa's licht!
 
Last edited:
Én gelukt! De stekkers zaten voor mij toch behoorlijk onbereikbaar waardoor ik genoodzaakt was om de bekleding toch iets verder los te halen. Maar nadat ik wat meer ruimte had was het uiteindelijk redelijk makkelijk om de stekkers van de kabelboom los te halen. Met een oase van licht als resultaat :cool:

IMG_0873.jpg



Bedankt voor de tips!
 
Én gelukt! De stekkers zaten voor mij toch behoorlijk onbereikbaar waardoor ik genoodzaakt was om de bekleding toch iets verder los te halen. Maar nadat ik wat meer ruimte had was het uiteindelijk redelijk makkelijk om de stekkers van de kabelboom los te halen. Met een oase van licht als resultaat :cool:

Bedankt voor de tips!

Ziet er goed uit.
Had Tesla dit zelf niet even in de fabriek kunnen doen, die paar lampjes van een paar euro monteren denk ik dan... Ik heb nooit begrepen waarom 'improved interior lighting' tezamen met de 'parcel shelf' los op de optielijst stonden, en dan ook nog voor zo'n belachelijke bedragen... Intussen wordt de parcel shelf standaard geleverd, en zit de improved interior lighting bij de extra stukjes leer en jachtvloer inbegrepen (a 4400 euro... de 'I am rich' optie).
 
Ik zie het zelf sleutelen niet zo zitten. Weet iemand wat het kost om Tesla dit te laten doen?

De prijs van de lampjes (die niet genoeg licht geven en op de verkeerde plek zitten) en en uurtje werk. Gokje: € 250? En het maken van en afspraak bij Tesla SC op korte termijn is al een hele toer op zich... Elk inbouw bedrijf doet het zo voor je. Wil je ook wel helpen voor noppes:)