Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Panoramisch dak - doen of niet doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Allen,

sta in twijfel (niet meer voor de Model S ;-) in verband met het Panoramische dak.
Mijn huidige auto heeft het: in de winter sluit ik de "zonnewering" (vaak) omwille van de kou, en in de zomer omwille van de zon (te warm).

Laat de Tesla nou juist geen zonnewering hebben...

In het tussenseizoen is het dikke fun op de kleine wegen, op de autostrade doe je het dan typisch weer dicht...

We rijden en leven in BeNe met deze geweldige wagen, het weer is aldus - zoals jullie allemaal weten - zeer wisselvallig.

Vraagje voor de gelukkige rijders en wachter: wat hebben jullie gekozen?
Vraagje voor de twijfelaars: wat gaan jullie kiezen?

PS: vraagje tussen haakjes, hebben de achterramen zonneweringen (al dan niet in optie)?

Cheers!
 
Ik heb een panorama dak en ik zou het weer doen.
Je hebt daardoor ook wat meer hoofdruimte.
Ik had laatst een loaner zonder panorama dak. Hoerdoor raakte m'n zoon iedere keer net met z'n haren het dak, waarvan hij geen last had bij het panorama dak.
Wanneer je achterin de auto zit, geeft het ook een ruimtelijk effect (heb ik gehoord :) )
Het is ook gewoon leuk om met een "swipe" over het scherm je dak open te doen :)

Je kunt wel eens pech hebben met een kraak of een fluit in je dak. Tesla heeft dat bij mij vlot opgelost.
 
Allen,

sta in twijfel (niet meer voor de Model S ;-) in verband met het Panoramische dak.
Mijn huidige auto heeft het: in de winter sluit ik de "zonnewering" (vaak) omwille van de kou, en in de zomer omwille van de zon (te warm).

Laat de Tesla nou juist geen zonnewering hebben...

In het tussenseizoen is het dikke fun op de kleine wegen, op de autostrade doe je het dan typisch weer dicht...

We rijden en leven in BeNe met deze geweldige wagen, het weer is aldus - zoals jullie allemaal weten - zeer wisselvallig.

Vraagje voor de gelukkige rijders en wachter: wat hebben jullie gekozen?
Vraagje voor de twijfelaars: wat gaan jullie kiezen?

PS: vraagje tussen haakjes, hebben de achterramen zonneweringen (al dan niet in optie)?

Cheers!
Om te beginnen: ik heb het, en zou zonder enige aarzeling het opnieuw bestellen.

En dit zijn mijn ervaringen:
- Het dak is erg donker, veel donkerder dan ik had verwacht en eigenlijk iets _te_ donker om het een "panorama dak" te noemen. Maar ja, er is verder natuurlijk geen additionele zonnewering die je er voor kunt schuiven, dus waarschijnlijk ben ik daar straks in de zomer wel blij mee.
- Mijn dak lekt niet. Geen druppel. Tenzij je het met je domme kop opendoet na een regenbui om het aan iemand te showen, dan krijg je een koude douche (waar gebeurd) ;)
- Windgeruis. Ik heb een wat "oudere" Tesla, en de extra beugel die er tegenwoordig af fabriek in zit zat er bij mij oorspronkelijk niet op. Ik had een keer storm tegen met 140km/h, en de luchtstroom over het dak heen trok het "open", zodat het een gruwelijk geluid maakte. Ze hebben bij Tesla die beugel er in gezet, en nooit meer een probleem met windgeruis gehad. Ik heb direct na ophalen hetzelfde stuk snelweg, in dezelfde richting, met dezelfde snelheid gereden als ik kort daarvoor met de leenauto had getest (een BMW met een gewoon, dicht dak) en het windgeruis was minder in de Tesla mét panodak. Sindsdien maak ik me er geen zorgen meer om. Soms hoor je meer windgeruis, soms minder, maar dat is gewoon afhankelijk van het weer en in mijn volle overtuiging nooit erger dan het met een "gewone" auto zou zijn.
- Kraken: maanden nadat ik "de beugel" had gekregen begon het dakraam zachtjes te "tikken" - alsof het voortdurend begon te regenen. Het werd met de weken luider, en omdat het heel dicht bij je oren zit, goed irritant. Op een gegeven moment kon je het geen "tikken" meer noemen, maar begon het ronduit te kraken. Er kwam een tip op het forum langs dat je met een simpel stukje tape om het "metalen lipje" in aan de voorkant van het schuifraam dit kon verhelpen. Duurde twee minuten om het netjes te doen, en geen geluid meer, niks nakkes nada. Ik heb het de volgende keer dat Tessie voor onderhoud naar Tesla ging aangegeven, en ze hebben het structureel gefixed: stukje tape is weg, nog steeds geen _enkel_ geluidje uit het dak. En om even het kader te schetsen, want ik heb gemerkt dat de tolerantie voor tikjes en kraakjes nogal verschilt van persoon tot persoon: ik hoor echt _alles_, en stoor me echt aan _alles_, ik vind de MS in verhouding met mijn vorige twee auto's (een Volvo en een BMW) naar verhouding een "rammelbak", maar mbt het dak heb ik nul-komma-niks te klagen.
- Rijden met dak open: HEERLIJK, in de bebouwde kom doe ik met ieder zonnetje, zelfs met 5 graden buiten, het dak helemaal open, zet ik de airco uit en stoelverwarming op 3: genieten. Buiten de bebouwde kom: niet doen. Op de snelweg - ik zou bang zijn dat ik het dak uit zijn voegen zou trekken.
- Oh, en dichtdoen vóórdat je boven de 80 komt, anders schrikken jij en je passagiers zich dood bij het geluid tijdens de laatste centimeters sluiten.

Hope this helps :)
 
Allen,

sta in twijfel (niet meer voor de Model S ;-) in verband met het Panoramische dak.
Mijn huidige auto heeft het: in de winter sluit ik de "zonnewering" (vaak) omwille van de kou, en in de zomer omwille van de zon (te warm).

Laat de Tesla nou juist geen zonnewering hebben...

In het tussenseizoen is het dikke fun op de kleine wegen, op de autostrade doe je het dan typisch weer dicht...

We rijden en leven in BeNe met deze geweldige wagen, het weer is aldus - zoals jullie allemaal weten - zeer wisselvallig.

Vraagje voor de gelukkige rijders en wachter: wat hebben jullie gekozen?
Vraagje voor de twijfelaars: wat gaan jullie kiezen?

Ik heb in veel eerdere auto's een open dak gehad. Nooit open gehad.
De enige reden waarom ik een panoramisch dak heb genomen is dat uitsluitend de versie met panoramisch dak een viertal aansluitpunten heeft voor een - Whispbar - dakdrager.
Ik rij met een velomobiel op het dak naar wedstrijden. Nu kan ik de fiets voor het eerst door het dak op het dak zien staan.
 
Om te beginnen: ik heb het, en zou zonder enige aarzeling het opnieuw bestellen.

En dit zijn mijn ervaringen:
- Het dak is erg donker, veel donkerder dan ik had verwacht en eigenlijk iets _te_ donker om het een "panorama dak" te noemen. Maar ja, er is verder natuurlijk geen additionele zonnewering die je er voor kunt schuiven, dus waarschijnlijk ben ik daar straks in de zomer wel blij mee.
- Mijn dak lekt niet. Geen druppel. Tenzij je het met je domme kop opendoet na een regenbui om het aan iemand te showen, dan krijg je een koude douche (waar gebeurd) ;)
- Windgeruis. Ik heb een wat "oudere" Tesla, en de extra beugel die er tegenwoordig af fabriek in zit zat er bij mij oorspronkelijk niet op. Ik had een keer storm tegen met 140km/h, en de luchtstroom over het dak heen trok het "open", zodat het een gruwelijk geluid maakte. Ze hebben bij Tesla die beugel er in gezet, en nooit meer een probleem met windgeruis gehad. Ik heb direct na ophalen hetzelfde stuk snelweg, in dezelfde richting, met dezelfde snelheid gereden als ik kort daarvoor met de leenauto had getest (een BMW met een gewoon, dicht dak) en het windgeruis was minder in de Tesla mét panodak. Sindsdien maak ik me er geen zorgen meer om. Soms hoor je meer windgeruis, soms minder, maar dat is gewoon afhankelijk van het weer en in mijn volle overtuiging nooit erger dan het met een "gewone" auto zou zijn.
- Kraken: maanden nadat ik "de beugel" had gekregen begon het dakraam zachtjes te "tikken" - alsof het voortdurend begon te regenen. Het werd met de weken luider, en omdat het heel dicht bij je oren zit, goed irritant. Op een gegeven moment kon je het geen "tikken" meer noemen, maar begon het ronduit te kraken. Er kwam een tip op het forum langs dat je met een simpel stukje tape om het "metalen lipje" in aan de voorkant van het schuifraam dit kon verhelpen. Duurde twee minuten om het netjes te doen, en geen geluid meer, niks nakkes nada. Ik heb het de volgende keer dat Tessie voor onderhoud naar Tesla ging aangegeven, en ze hebben het structureel gefixed: stukje tape is weg, nog steeds geen _enkel_ geluidje uit het dak. En om even het kader te schetsen, want ik heb gemerkt dat de tolerantie voor tikjes en kraakjes nogal verschilt van persoon tot persoon: ik hoor echt _alles_, en stoor me echt aan _alles_, ik vind de MS in verhouding met mijn vorige twee auto's (een Volvo en een BMW) naar verhouding een "rammelbak", maar mbt het dak heb ik nul-komma-niks te klagen.
- Rijden met dak open: HEERLIJK, in de bebouwde kom doe ik met ieder zonnetje, zelfs met 5 graden buiten, het dak helemaal open, zet ik de airco uit en stoelverwarming op 3: genieten. Buiten de bebouwde kom: niet doen. Op de snelweg - ik zou bang zijn dat ik het dak uit zijn voegen zou trekken.
- Oh, en dichtdoen vóórdat je boven de 80 komt, anders schrikken jij en je passagiers zich dood bij het geluid tijdens de laatste centimeters sluiten.

Hope this helps :)

Leuk om te lezen. Vooral omdat ik ook laatste moment voor pano koos. En mei is dan natuurlijk een prachtige maand om auto op te halen!
 
Ik heb het pano dak gekozen en zou het weer doen.

Nu hebben we hier geen harde winter gehad en zonder twijfel zal de isolatie van een echt dak behoorlijk beter zijn.
Echter heb ik al gemerkt dat het comfort reuze meevalt, rijden met een open dak met 100km/u gaat reuze comfortabel en geeft een heerlijke 'breeze' in de auto zonder daarbij extra veel lawaai.

Houdt wel rekening met het volgende : ALLE geluiden in deze auto zullen extra naar voren komen vanwege het gebrek van een verbrandingsmotor. Zo hoor je plots de banden extra en de wind blazen langs de auto. Iets wat nooit echt veel opviel in je oude 'benzine' auto.

Komt uiteindelijk neer op de volgende vraag :
Wil je de mogelijkheid hebben om eens met open dak te kunnen rijden of prefereer je ten alle tijden een 'warmere' auto ?
 
Om te beginnen: ik heb het, en zou zonder enige aarzeling het opnieuw bestellen.

En dit zijn mijn ervaringen:
- Het dak is erg donker, veel donkerder dan ik had verwacht en eigenlijk iets _te_ donker om het een "panorama dak" te noemen. Maar ja, er is verder natuurlijk geen additionele zonnewering die je er voor kunt schuiven, dus waarschijnlijk ben ik daar straks in de zomer wel blij mee.
- Mijn dak lekt niet. Geen druppel. Tenzij je het met je domme kop opendoet na een regenbui om het aan iemand te showen, dan krijg je een koude douche (waar gebeurd) ;)
- Windgeruis. Ik heb een wat "oudere" Tesla, en de extra beugel die er tegenwoordig af fabriek in zit zat er bij mij oorspronkelijk niet op. Ik had een keer storm tegen met 140km/h, en de luchtstroom over het dak heen trok het "open", zodat het een gruwelijk geluid maakte. Ze hebben bij Tesla die beugel er in gezet, en nooit meer een probleem met windgeruis gehad. Ik heb direct na ophalen hetzelfde stuk snelweg, in dezelfde richting, met dezelfde snelheid gereden als ik kort daarvoor met de leenauto had getest (een BMW met een gewoon, dicht dak) en het windgeruis was minder in de Tesla mét panodak. Sindsdien maak ik me er geen zorgen meer om. Soms hoor je meer windgeruis, soms minder, maar dat is gewoon afhankelijk van het weer en in mijn volle overtuiging nooit erger dan het met een "gewone" auto zou zijn.
- Kraken: maanden nadat ik "de beugel" had gekregen begon het dakraam zachtjes te "tikken" - alsof het voortdurend begon te regenen. Het werd met de weken luider, en omdat het heel dicht bij je oren zit, goed irritant. Op een gegeven moment kon je het geen "tikken" meer noemen, maar begon het ronduit te kraken. Er kwam een tip op het forum langs dat je met een simpel stukje tape om het "metalen lipje" in aan de voorkant van het schuifraam dit kon verhelpen. Duurde twee minuten om het netjes te doen, en geen geluid meer, niks nakkes nada. Ik heb het de volgende keer dat Tessie voor onderhoud naar Tesla ging aangegeven, en ze hebben het structureel gefixed: stukje tape is weg, nog steeds geen _enkel_ geluidje uit het dak. En om even het kader te schetsen, want ik heb gemerkt dat de tolerantie voor tikjes en kraakjes nogal verschilt van persoon tot persoon: ik hoor echt _alles_, en stoor me echt aan _alles_, ik vind de MS in verhouding met mijn vorige twee auto's (een Volvo en een BMW) naar verhouding een "rammelbak", maar mbt het dak heb ik nul-komma-niks te klagen.
- Rijden met dak open: HEERLIJK, in de bebouwde kom doe ik met ieder zonnetje, zelfs met 5 graden buiten, het dak helemaal open, zet ik de airco uit en stoelverwarming op 3: genieten. Buiten de bebouwde kom: niet doen. Op de snelweg - ik zou bang zijn dat ik het dak uit zijn voegen zou trekken.
- Oh, en dichtdoen vóórdat je boven de 80 komt, anders schrikken jij en je passagiers zich dood bij het geluid tijdens de laatste centimeters sluiten.

Hope this helps :)

Prima verhaal! Niets meer aan toe te voegen. Gewoon dat pano dak nemen; ook ik heb geen enkel rammeltje daar en ben er erg tevreden over.
 
Ik sluit me volledig aan bij wat pebell schrijft. Een aanvullend pluspunt van het panodak is dat er bevestigingspunten inzitten voor dakdragers.

Toevallig heb ik vanmorgen onze Tesla naar Tilburg gebracht en een P85 met dicht dak mee terug gekregen. Ik hoorde in de lener zonder pano meer windgeruis (van de zijruiten) dan in de onze met panodak. Ik zou het dak er ook zeker weer bij nemen. Dus doen!
 
Ik heb het en zou het een volgende keer niet meer doen. De reden waarom ik ervoor koos was omdat ik de mogelijkheid voor dakdragers open wilde houden ook al heb ik daar geen noodzaak toe.. Mijn laatste 2 auto's, X5 en Espace hadden ook een panorama dak en m'n auto's daarvoor een gewoon open dak. Ik denk dat 99% vd Tesla's met panorama dak geleverd zijn in NL en BE. Zelf ben ik niet zo lang, 1,80m dus de hoogte daar heb ik geen last van. Achteraf vind ik de S een stuk mooier zonder pano en hij wordt meteen een stuk exclusiever :)
 
Ik heb het en zou het een volgende keer niet meer doen. De reden waarom ik ervoor koos was omdat ik de mogelijkheid voor dakdragers open wilde houden ook al heb ik daar geen noodzaak toe.. Mijn laatste 2 auto's, X5 en Espace hadden ook een panorama dak en m'n auto's daarvoor een gewoon open dak. Ik denk dat 99% vd Tesla's met panorama dak geleverd zijn in NL en BE. Zelf ben ik niet zo lang, 1,80m dus de hoogte daar heb ik geen last van. Achteraf vind ik de S een stuk mooier zonder pano en hij wordt meteen een stuk exclusiever :)

+1 ;)
 
Ik heb er niet voor gekozen. Aangezien ik de auto nog niet heb kan ik mijn ervaringen niet delen :)
De reden voor mij was dat ik de prijs van € 2500,- niet vind opwegen tegen de toegevoegde waarde. De gadget-waarde is wel erg hoog, iedere Model S eigenaar laat trots de swipe aan iedereen zien, maar voor mij voegt het niets toe denk ik.
Ik zal het ook niet missen, aangezien ik het nooit gehad heb. Wel een gewoon open dak in tweedehands auto's, maar ik zou daar zelf nooit een meerprijs voor neerleggen.
Ik ben niet erg lang, dus daarvoor heb ik het ook niet nodig. Dat er een link was met bevestingspunten voor dagdragers wist ik alleen niet :eek:. Misschien wil ik er wel eens een dakkoffer op monteren. Kan dat dan helemaal niet meer?
 
Ik heb er niet voor gekozen. Aangezien ik de auto nog niet heb kan ik mijn ervaringen niet delen :)
De reden voor mij was dat ik de prijs van € 2500,- niet vind opwegen tegen de toegevoegde waarde. De gadget-waarde is wel erg hoog, iedere Model S eigenaar laat trots de swipe aan iedereen zien, maar voor mij voegt het niets toe denk ik.
Ik zal het ook niet missen, aangezien ik het nooit gehad heb. Wel een gewoon open dak in tweedehands auto's, maar ik zou daar zelf nooit een meerprijs voor neerleggen.
Ik ben niet erg lang, dus daarvoor heb ik het ook niet nodig. Dat er een link was met bevestingspunten voor dagdragers wist ik alleen niet :eek:. Misschien wil ik er wel eens een dakkoffer op monteren. Kan dat dan helemaal niet meer?

Dat is inderdaad zonder pano niet mogelijk.
 
Ik betaalde "maar" € 1.322 ex. En dan worden er nog allerlei fiscale faciliteiten op los gelaten

Dat scheelt nogal. De prijzen veranderen nogal eens bij Tesla. Volgens mij was het toen ik bestelde € 2500,- en nu is het € 2400,- zag ik.
Ieder maakt zo z'n eigen afwegingen. Ik heb bijv. wel de 21" velgen gekozen, daar kun je ook een leuke discussie over voeren of het nut daarvan opweegt tegen de prijs :biggrin:
 
Dat scheelt nogal. De prijzen veranderen nogal eens bij Tesla. Volgens mij was het toen ik bestelde € 2500,- en nu is het € 2400,- zag ik.
Ieder maakt zo z'n eigen afwegingen. Ik heb bijv. wel de 21" velgen gekozen, daar kun je ook een leuke discussie over voeren of het nut daarvan opweegt tegen de prijs :biggrin:

Is dat nou net niet het leuke van de opties ?
Iedereen heeft dezelfde auto, maar net toch iets anders.

Ben al dagen aan het kwijlen op die velgen/banden configuratie van Luckyluke en ergens wil ik dan toch andere velgen bestellen zodat ik niet helemaal hetzelfde heb. (Misschien heeft het ook te maken dat we beide dezelfde, beste uitziende, rode kleur met zwart interieur hebben.....)
 
Ik wilde in eerste instantie het panorama dak niet. Ik heb het eerder gehad in mijn Q7 en vond het echt niets. Teveel licht en te warm in de zomer waardoor het rolgordijntje iedere keer dicht moest. Ik heb zware twijffels gehad bij de Tesla en heb het uiteindelijk genomen om de simpele reden dat dit de enige optie is om een dakkoffer te kunnen monteren (dit gaat niet als je geen panorama dak hebt).

Nu we enkele warmere/lichtere dagen achter ons hebben moet ik zeggen dat ik de optie zo weer zou kiezen. Het dak is zo donker dat de lichtinval echt stukken minder is als bij vergelijkbare panorama's van de duitse merken. Kwa warmte schijnt het ook stukken beter te zijn. Maar dat gaan we in de zomer merken.