Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

P85D krachtverlies

This site may earn commission on affiliate links.
Momenteel overweeg ik de aanschaf van een 85D of P85D. Op het Engelstalige stuk van het forum las ik echter klachten van eigenaars die beweren dat wanneer zij een tijd aan het rijden zijn met hun P85D en de batterij dus voor een stuk gebruikt is, de kracht ook wegvalt bij het versnellen. Hierdoor bleek zelfs de 85D soms sneller/even snel te zijn dan de P85D.

Zijn dit ervaringen dat jullie ook hebben?

Bedankt!
 
Logisch nadenken doet mij vermoeden dat een 85D nooit sneller zal zijn, dan een P85D. Immers gebruiken ze dezelfde accu.

Dat een accu minder vermogen af kan geven als deze minder "gevuld" is, lijkt me evident. Dat Tesla daar geen aandacht aan geeft, kan ik helaas wel begrijpen (maar had liever gezien dat dit wel aangegeven zou zijn).

Er is een apart topic over dit fenomeen in het forum: Performance bij verschillende battery status (SOC)
 
Volgens mij heeft een batterij hier niets mee te maken maar gaat het vooral om de hitte in de rotor die op een gegeven moment zorgt dat het vermogen begrensd wordt toch?. Het vermogen wat een 85kWh batterij kan afgeven is toch niet de beperkende factor?
 
Volgens mij heeft een batterij hier niets mee te maken maar gaat het vooral om de hitte in de rotor die op een gegeven moment zorgt dat het vermogen begrensd wordt toch?. Het vermogen wat een 85kWh batterij kan afgeven is toch niet de beperkende factor?

Wel degelijk. Zeker als je SoC daalt, dan kan de batterij minder vermogen afgeven.

Lager voltage is meer Amperage, is meer warmte, is minder vermogen. Met een volle accu is je auto sneller dan met een lege(re).
 
Momenteel overweeg ik de aanschaf van een 85D of P85D. Op het Engelstalige stuk van het forum las ik echter klachten van eigenaars die beweren dat wanneer zij een tijd aan het rijden zijn met hun P85D en de batterij dus voor een stuk gebruikt is, de kracht ook wegvalt bij het versnellen. Hierdoor bleek zelfs de 85D soms sneller/even snel te zijn dan de P85D.

Zijn dit ervaringen dat jullie ook hebben?

Bedankt!

Het fenomeen dat de wagen minder krachtig optrekt wanneer de SoC lager begint te worden geldt voor alle Tesla's, dus ook voor de 85D.
Mijn ervaring is dat de P85D tussen de 80 en 100% SoC los gaat als een beest (niet normaal). Daaronder is het een erg snelle wagen.

Het belangrijkste om te weten van de P85D is dat hij boven de 120 km/u eerder 400 pk in de weegschaal legt dan 700 pk.
De ludicrous mode moet daarin verandering brengen gezien optrekken naar 250 km/u 20% sneller zou verlopen.

De verbeterde acceleratie van 3,3 seconden naar 3,0 seconden tot 100 km/u zie ik eerder als een nadeel omdat 1G al ziekelijk is.
De 1,1G die de ludicrous mode levert is helemaal gek.

Als je het budget hebt en de snelste Model S je gelukkig kan maken moet je eigenlijk voor de P90DL gaan.
De 85D is de meest verstandige keuze.

Ik heb mijn verstand niet gebruikt maar ja... :tongue:
 
Thanks allemaal voor de reacties. Ik heb inderdaad ook veel gelezen dat het te maken heeft met de hitte en dat dit misschien zou veranderen met de P90D. Budget plus 10K weeral :)

Als je een paar keer stevig doortrekt wordt het vermogen inderdaad begrenst. Wat niemand weet is welke component(en) hierbij de zwakke schakel is (zijn). Is het de motor, de batterij, de zekering, de contactor, de invertor, de kabels? Ik zou er dus niet van uit gaan dat dit beter zal zijn bij een wagen met de ludicrous upgrade. Die zal wel 1500A kunnen trekken maar voor hoe lang? Tesla doet dit om de levensduur van de componenten niet in het gedrang te brengen. Een Model S is op dit vlak nog niet vergelijkbaar met een andere (super)sportwagen. Zowiezo is het geen racewagen. Ik wist dit toen ik hem bestelde en kan er perfect mee leven. Echt sportief rijden doe ik maar heel zelden maar dan heb je na 10 minuten wel prijs.
 
Als je een paar keer stevig doortrekt wordt het vermogen inderdaad begrenst. Wat niemand weet is welke component(en) hierbij de zwakke schakel is (zijn). Is het de motor, de batterij, de zekering, de contactor, de invertor, de kabels? Ik zou er dus niet van uit gaan dat dit beter zal zijn bij een wagen met de ludicrous upgrade. Die zal wel 1500A kunnen trekken maar voor hoe lang? Tesla doet dit om de levensduur van de componenten niet in het gedrang te brengen. Een Model S is op dit vlak nog niet vergelijkbaar met een andere (super)sportwagen. Zowiezo is het geen racewagen. Ik wist dit toen ik hem bestelde en kan er perfect mee leven. Echt sportief rijden doe ik maar heel zelden maar dan heb je na 10 minuten wel prijs.

Bijkomend: met een "echte" (super)sportwagen sta je ook elke 15.000 km in de garage voor (preventief) onderhoud.

Naar ik begreep zou bij Ludicrous mode een zekering en contactor geupgrade worden. Bron: http://www.teslamotors.com/blog/three-dog-day
Luuudicrous Mode
While working on our goal of making the power train last a million miles, we came up with the idea for an advanced smart fuse for the battery. Instead of a standard fuse that just melts past a certain amperage, requiring a big gap between the normal operating current and max current, we developed a fuse with its own electronics and a tiny lithium-ion battery. It constantly monitors current at the millisecond level and is pyro-actuated to cut power with extreme precision and certainty.

That was combined with upgrading the main pack contactor to use inconel (a high temperature space-grade superalloy) instead of steel, so that it remains springy under the heat of heavy current. The net result is that we can safely increase the max pack output from 1300 to 1500 Amps.

Welke andere componenten zwakke schakels zijn (zwak is relatief natuurlijk):
- een batterij mag/kan je mits behoud van een redelijke levensduur maar ontladen aan een veelvoud van z'n lading (i.e. State of Charge) http://www.batteryuniversity.com/learn/article/what_is_the_c_rate.
Dit verklaart volgens mij grotendeels waarom de Model S al dan niet merkbaar trager worden naarmate de SoC afneemt. Misschien dat het verschil bij de P modellen groter is dan bij de non-performance S'jes.
- de inverter: warmte. Een aantal keer hernemen en de limiter roept je tot de orde. Met een 'classic' P85 accelereren van 0 geeft de limiter rond 150-160 km/u. Mogelijk dat de P85D het wat dat betreft beter doet. Iemand testen? :smile:
- kabels: lijkt me onwaarschijnlijk dat dit een zwak punt is. Mocht dat al een zwak punt zijn, gewoon dikker maken.
- motor: iets met ijzerverliezen te maken vanaf een zeker toerental. Weet er het fijne (nog) niet van.
- ...
 
De belangrijkste reden van het afnemen van vermogen na enkele minuten is gewoon de temperatuur van het koelwater.
De capaciteit van het koelsysteem van de MS is niet berekend op continue zeer hoge snelheid rijden / zeer hoog vermogen leveren.

Ook dat. Maar van een elektromotor de rotor koelen is ook lastig.

De rotor is het draaiende gedeelte in het binnen van de motor en dat is lastig te koelen.
 
De belangrijkste reden van het afnemen van vermogen na enkele minuten is gewoon de temperatuur van het koelwater.
De capaciteit van het koelsysteem van de MS is niet berekend op continue zeer hoge snelheid rijden / zeer hoog vermogen leveren.

Als dat zo is, bestaat de kans dat een wagen met ludicrous mode nog sneller wordt begrensd. Aan de motoren en koeling zijn er immers geen wijzigingen en deze zullen alleen maar nog sneller warm worden. Ik heb gevraagd mij op de wachtlijst te zetten voor de ludicrous upgrade maar zal het maar laten uitvoeren nadat ik op het US forum de ervaringen heb kunnen lezen van anderen.

Zowiezo vind ik het eigenaardig dat ludicrous mode de wereld werd ingestuurd zonder dat de upgrade ook daadwerkelijk beschikbaar is. Ben benieuwd hoeveel maanden het gaat duren alvorens de eerste P90DL het licht ziet.

- - - Updated - - -

Enig idee of je die temperatuur via één of ander service menu bekijken of via OBD uitlezen?

De temperatuur van het koeling systeem (en eigenlijk alle key onderdelen) is inderdaad beschikbaar in een service scherm maar wij krijgen daar geen toegang toe. Ik denk dat het te veel een aantal zwakke punten weergeeft en Tesla dat dus liever niet publiek maakt. De concurrentie vindt dat immers ook interessant.