Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Hi Folks

Just to give feedback, but I ordered this from LuckyLuke yesterday and it arrived today - stellar service.

Verlengkabel Schuko 3x2.5mm2 25meter Laadkabels voor elektrische auto's

I cannot test the cable as I have no neutral connection at home and my charger has a Mennekes plug, but the cable appears to be of excellent quality.

Thanks for the help in guiding me to the right choice.

Dave
 
hallo, in het kader van de installatie van een laadstation zoek ik wat meer informatie. Ik heb in mijn woning in de kelder mennekes stopcontacten (rood). Ik heb dit destijds zo voorzien mocht ik houtbewerkingsmachines willen installeren. Ik meet tussen elke fase en N +/- 230V (3x), tussen de fasen 400V (2x). De kabel is 4mm x 4 VOB en afgezekerd 20A (4 polig). Zijn er laders die hierop aangesloten kunnen worden (in 3 fasen) ? Met welke capaciteit kan ik dan laden ? 230 x 20 = 4,6 kW of mag ik rekenen 400 x 20 = 8 kW ?
Ik heb de indruk dat de meeste laders op 1 fase aangesloten worden, wil ik op 7kW kunnen laden dan moet ik andere kabel leggen (wat kan), maar mag ik dan deze op 1 fase aansluiten aan de kast, ik lees iets over scheeflast ?...
thx !

oh ja, iemand ervaringen met crOhm ?
 
hallo, in het kader van de installatie van een laadstation zoek ik wat meer informatie. Ik heb in mijn woning in de kelder mennekes stopcontacten (rood). Ik heb dit destijds zo voorzien mocht ik houtbewerkingsmachines willen installeren. Ik meet tussen elke fase en N +/- 230V (3x), tussen de fasen 400V (2x). De kabel is 4mm x 4 VOB en afgezekerd 20A (4 polig). Zijn er laders die hierop aangesloten kunnen worden (in 3 fasen) ? Met welke capaciteit kan ik dan laden ? 230 x 20 = 4,6 kW of mag ik rekenen 400 x 20 = 8 kW ?
Ik heb de indruk dat de meeste laders op 1 fase aangesloten worden, wil ik op 7kW kunnen laden dan moet ik andere kabel leggen (wat kan), maar mag ik dan deze op 1 fase aansluiten aan de kast, ik lees iets over scheeflast ?...
thx !

oh ja, iemand ervaringen met crOhm ?

je heb in elk geval het juiste net om te laden.
het rode CEE-stopcontact zal een 16a zijn; daar kan je met de meegeleverde tesla-umc op laden aan 50 km per uur; 11kW.
(3*230V*16A)

je kan desgevallend een laadstation kopen, Mennekes of Keba of anderen; en deze instellen op 16A.
dan kan de Tesla-UMC in de wagen blijven.

Er is geen enkele reden om in jouw geval monofazig te laden.
 
Heb ik het neuterprobleem als ik tussen aardingspen en beide contacten van een stopcontact een spanning van 137 V meet? Tussen beide contacten natuurlijk wel 230V...

(Eerste post - MS85 zilver/tan-pano-stoeltjes besteld half juni, verwacht oktober)
 
Yes, dan heb je geen neuter. Als je wel een neuter hebt zou je tussen de ene pen en de aarding ongeveer 230V meten en tussen de andere pen en de aarding 0V...


Heb ik het neuterprobleem als ik tussen aardingspen en beide contacten van een stopcontact een spanning van 137 V meet? Tussen beide contacten natuurlijk wel 230V...

(Eerste post - MS85 zilver/tan-pano-stoeltjes besteld half juni, verwacht oktober)
 
Heb ik het neuterprobleem als ik tussen aardingspen en beide contacten van een stopcontact een spanning van 137 V meet? Tussen beide contacten natuurlijk wel 230V...

(Eerste post - MS85 zilver/tan-pano-stoeltjes besteld half juni, verwacht oktober)

Yep.
Eerst en vooral, en zo snel mogelijk, bij uw netbeheerder informeren of er toch geen 3x380 in de straat ligt.
Het gebeurt wel meer dat men het net vernieuwd, terwijl de oude kabels ook in gebruik blijven. (Eandis of Infrax).

Als er geen 380 is, dan is de enige degelijke oplossing de scheidingstransfomator.

Succes

- - - Updated - - -

op weekend in domein long pre te stavelot. ook hier het neuterprobleem. zonder lader van Dirk had het hier niet goed gekomen. thanks Dirk,
Graag gedaan, altijd blij een medeteslarijder te kunnen helpen.
 
Als er geen 380 is, dan is de enige degelijke oplossing een scheidingstransformator

hallo, dank voor de reactie. Ik heb een enkele lader besteld, en zal weinig dagelijkse kilometers doen. Ik denk aan een blauwe stekker van 32a genoeg te hebben -dat is toch 220v dacht ik. Die wallbox van vetronic kan blijkbaar ook op 32a eenfasig aangesloten worden. Laadt die in dat geval dan even snel als de umc op een blauwe stekker? Geen transfo, geen graafwerken, de neuter komt toe in mijn elektriciteitskast, maar is blind afgeknipt, niet aangesloten (volgens eandis wel, ze komen kijken). Dan zou de elektriciteitsaanpassing minimaal (enkel neuter aansluiten en enkele draden aanpassen in de kast?) zijn, en het laden aan 36(?)km/h ruim voldoende voor mij. Heb ik het juist of maak ik van mijn dromen werkelijkheid?
 
hallo, dank voor de reactie. Ik heb een enkele lader besteld, en zal weinig dagelijkse kilometers doen. Ik denk aan een blauwe stekker van 32a genoeg te hebben -dat is toch 220v dacht ik. Die wallbox van vetronic kan blijkbaar ook op 32a eenfasig aangesloten worden. Laadt die in dat geval dan even snel als de umc op een blauwe stekker? Geen transfo, geen graafwerken, de neuter komt toe in mijn elektriciteitskast, maar is blind afgeknipt, niet aangesloten (volgens eandis wel, ze komen kijken). Dan zou de elektriciteitsaanpassing minimaal (enkel neuter aansluiten en enkele draden aanpassen in de kast?) zijn, en het laden aan 36(?)km/h ruim voldoende voor mij. Heb ik het juist of maak ik van mijn dromen werkelijkheid?

je hebt er niets aan dat 'jouw' neuter aangesloten wordt; niet als je de Tesla-UMC wil gebruiken; en ook niet met andere laders.

Tesla-UMC werkt enkel als de neuter +-0Volt heeft; en de faze vervolgens 220V. Bij jouw heeft de faze 137V. Zal niet werken... ook niet met de BlauweStekker.
En ook andere laders hebben niks aan 135V... Die willen 220V,al dan niet met neuter.


Wat betreft de wallbox van VETronic op 220V zonder neuter; dat weet ik niet.... Maar ik zal het eens navragen.
(eigenlijk vermoed ik dat dit wel kan werken -zoals bij mijn lader- maar enkel monofazig ; dat wordt dan inderdaad laden aan pakweg 33km per uur)
 
hallo, dank voor de reactie. Ik heb een enkele lader besteld, en zal weinig dagelijkse kilometers doen. Ik denk aan een blauwe stekker van 32a genoeg te hebben -dat is toch 220v dacht ik. Die wallbox van vetronic kan blijkbaar ook op 32a eenfasig aangesloten worden. Laadt die in dat geval dan even snel als de umc op een blauwe stekker? Geen transfo, geen graafwerken, de neuter komt toe in mijn elektriciteitskast, maar is blind afgeknipt, niet aangesloten (volgens eandis wel, ze komen kijken). Dan zou de elektriciteitsaanpassing minimaal (enkel neuter aansluiten en enkele draden aanpassen in de kast?) zijn, en het laden aan 36(?)km/h ruim voldoende voor mij. Heb ik het juist of maak ik van mijn dromen werkelijkheid?

Als je slechts één lader in je model s hebt besteld, dan kun je toch maximaal laden aan 16A, dus bij 220V eis dat laden zijn aan 17 km/u...

Ik ga voor mezelf ook blijven op een eenfasige aansluiting en heb omwille van die reden ook een duolader besteld zodat ik kan laden aan 35 km/u wat voor mij zou volstaan (ik ga niet zover wonen van de toekomstige SuC in Urmond)
 
Als je slechts één lader in je model s hebt besteld, dan kun je toch maximaal laden aan 16A, dus bij 220V eis dat laden zijn aan 17 km/u...

Ik ga voor mezelf ook blijven op een eenfasige aansluiting en heb omwille van die reden ook een duolader besteld zodat ik kan laden aan 35 km/u wat voor mij zou volstaan (ik ga niet zover wonen van de toekomstige SuC in Urmond)

neen, klopt niet.
het is in deze niet de stroom die bepalend is; het is het vermogen.
een monolader is max. 11kW; en daar kom je met 1x32A niet aan...
je kan dus wel laden aan 32A; monofazig.


Aanvulling : probeer eens Tesla Opladen | Tesla Motors kies de blauwe stekker; en zoek het verschil tussen mono en duolader.
 
Last edited:
Hi,

Ik heb hier in Ardooie ook een 3 x 220V voeding zonder neutre, dus ik heb ook 'prijs'… .
Nu vond ik dat Electrabel ( mijn energieleverancier ) een eigen oplaadunit kan leveren, nl. de Carplug.
Heeft iemand al ervaring met de Carplug? Kan dit in combinatie met een 3 x 220 net zonder neutre?

Alvast bedankt!

Xavier
 
Hi,

Ik heb hier in Ardooie ook een 3 x 220V voeding zonder neutre, dus ik heb ook 'prijs'… .
Nu vond ik dat Electrabel ( mijn energieleverancier ) een eigen oplaadunit kan leveren, nl. de Carplug.
Heeft iemand al ervaring met de Carplug? Kan dit in combinatie met een 3 x 220 net zonder neutre?

Alvast bedankt!

Xavier

Carplug : zie juiste topic. Goesting zal snel over zijn.

Laden zonder neuter : lees dit topic ! In post 1 zijn alle problemen en mogelijke oplossingen netjes samengevat.
Er zijn geen uitzonderingen, het antwoord of je kan laden (3x220) is : niet , dus.

Ik herhaal nog maar eens :
1. Contacteer netbeheerder, vraag op er 3x380V. beschikbaar is in de straat.
2. Als antwoord negatief is : enige oplossing om drie fazig te laden is scheidingstransfo.
Je kan eventueel wel monofazig laden, Max. 32km/u (vs 100 driefazig, met duolader.)
 
Last edited:
[Laatste Update: 17/06/2014]


De Oplossingen voor het eerste probleem (beide pinnen onder spanning - Δ230V) :
1) Laadpaal
Wat: Thuis een type2-laadpaal installeren om monofase 32A (7kW) te laden. Let bij aankoop van de laadpaal op (vraag het aan uw leverancier) dat hij kan aangesloten worden op Δ230V. Er zijn genoeg voorbeelden van laadpalen die er geen probleem van maken om de auto te laten opladen.
Voordeel: kan tot 32A (mits duolader, monolader is steeds beperkt tot 16A)
Nadeel: is enkel een oplossing voor thuis
Voorbeelden:
*) Keba
*) Ratio wallbox
*) EV-box...
Referenties: Forumleden met deze oplossing:

Als je kijkt op de Tesla-site zou het nochtans toch moeten kunnen op 32 A en een single charger en dus 36 km/h?
Screen Shot 2014-08-18 at 21.01.05.png
(waarom dit screenshot zo klein is weet ik ook niet -- edit : zo klein is het toch niet)
Terwijl een tweede charger geen benefit geeft :
Screen Shot 2014-08-18 at 21.13.49.png

Eigenaardige is dat men wel van drie fasen spreekt (dat doet er toch niet toe?)
Bij de installatiedetails staat dan weer duidelijk eenfasig :
Screen Shot 2014-08-18 at 21.15.27.png
(bron : http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_blue_nl.pdf )

Zou de Tesla-site verkeerd zijn? Of moet het met een wallbox dus effectief mogelijk zijn monofasisch te laden aan 32A - ook zonder neuter ?
@ S-19910 : jij doet het toch zo? Moet de eerste post van het topic dan niet aangepast worden?
De installateur die Tesla gestuurd heeft om een offerte te maken zei ook dat singlecharger direct wil zeggen 16A (op 220V) - waar zit het misverstand?
 
Last edited:
Als je kijkt op de Tesla-site zou het nochtans toch moeten kunnen op 32 A en een single charger en dus 36 km/h?
Eigenaardige is dat men wel van drie fasen spreekt (dat doet er toch niet toe?)
Bij de installatiedetails staat dan weer duidelijk eenfasig
Zou de Tesla-site verkeerd zijn? Of moet het met een wallbox dus effectief mogelijk zijn monofasisch te laden aan 32A - ook zonder neuter ?
@ S-19910 : jij doet het toch zo? Moet de eerste post van het topic dan niet aangepast worden?
De installateur die Tesla gestuurd heeft om een offerte te maken zei ook dat singlecharger direct wil zeggen 16A (op 220V) - waar zit het misverstand?

Het gaat om de maximale kW/h.. die is 11 met een single, en 22 met een duo lader... Singel 32a bij 230 volt = 7,4 kW (32x230) Er word idd vaak (onterecht) gesproken alleen over de Ampérage. een 3x16a = 11kW (3x16x230) en een 3x32a = 22kW (3x32x230)
Dus.. 32a kan, enkel fase op een single lader en is dus 7,4kW.. Dus je moet een blauwe CEE plug laten installeren, 32a afgezekerd.
 
Het gaat om de maximale kW/h.. die is 11 met een single, en 22 met een duo lader... Singel 32a bij 230 volt = 7,4 kW (32x230) Er word idd vaak (onterecht) gesproken alleen over de Ampérage. een 3x16a = 11kW (3x16x230) en een 3x32a = 22kW (3x32x230)
Dus.. 32a kan, enkel fase op een single lader en is dus 7,4kW.. Dus je moet een blauwe CEE plug laten installeren, 32a afgezekerd.

@Stev : zoals pvh terecht schrijft : je kan met een monolader, en de blauwe stekker, laden met 32A.

Je kan selsrog (Roger, uit Kortenberg) eens PMen. Die heeft beide systemen :
als plan B : een blauw stopcontact 32A, voor gebruik met de Tesla-UMC met blauwe stekker.
als plan A : een scheidingstransfo met dan een laadpaal.

Ik weet wel niet (meer?) of hij een duo dan wel een monolader heeft.
 
dank voor de uitleg nogmaals. Wil gewoon zeker vermijden de tesla in de garage te hebben zonder te kunnen opladen...
Ik laat de verzwaring naar 400V aan mij voorbijgaan ($$$), en laat laadpaal (allicht de ve wegens significant prijsverschil met ev en keba) op singlefase 32A installeren. Hopelijk kan de krultang van mevrouw dan nog zijn werk doen tijdens het frieten bakken en de was drogen.

ik betaal niet graag voor onnodige dingen - dan hou ik geld over om de s te kunnen betalen
 
Carplug : zie juiste topic. Goesting zal snel over zijn.

Laden zonder neuter : lees dit topic ! In post 1 zijn alle problemen en mogelijke oplossingen netjes samengevat.
Er zijn geen uitzonderingen, het antwoord of je kan laden (3x220) is : niet , dus.

Ik herhaal nog maar eens :
1. Contacteer netbeheerder, vraag op er 3x380V. beschikbaar is in de straat.
2. Als antwoord negatief is : enige oplossing om drie fazig te laden is scheidingstransfo.
Je kan eventueel wel monofazig laden, Max. 32km/u (vs 100 driefazig, met duolader.)

Thanks !

Nog even herlezen, dus momenteel of scheidingstransfo of 3rd party chargers; deze maken blijkbaar dan geen probleem met het 3 x 220 net…?

Heeft er al iemand weet wat de HPWC van Tesla doet met het 3 x 220 net?

Xavier