Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
hoe groot is de kans om in de Ardennen op het "neuter probleem" te stuiten?
Ik heb ergens gelezen dat dit probleem meer voor komt in stedelijke gebieden.
We zitten met de MTB club half augustus in Domaine Long Pré in Stavelot
ik heb al eens een email gestuurd naar daar, maar geen reactie tot op heden.
Volgens plugshare.com zijn er weinig laadmogelijkheden in de omgeving.
 
hoe groot is de kans om in de Ardennen op het "neuter probleem" te stuiten?
Ik heb ergens gelezen dat dit probleem meer voor komt in stedelijke gebieden.
We zitten met de MTB club half augustus in Domaine Long Pré in Stavelot
ik heb al eens een email gestuurd naar daar, maar geen reactie tot op heden.
Volgens plugshare.com zijn er weinig laadmogelijkheden in de omgeving.

Kans is redelijk groot, er zijn al eerder meldingen in die zin geweest.
Zie ook pm.
 
hoe groot is de kans om in de Ardennen op het "neuter probleem" te stuiten?
Ik heb ergens gelezen dat dit probleem meer voor komt in stedelijke gebieden.
We zitten met de MTB club half augustus in Domaine Long Pré in Stavelot
ik heb al eens een email gestuurd naar daar, maar geen reactie tot op heden.
Volgens plugshare.com zijn er weinig laadmogelijkheden in de omgeving.

Ik kan je mijn ratio lader wel bezorgen. Dan kan je zeker laden.
 
Ik heb ergens gelezen dat dit probleem meer voor komt in stedelijke gebieden.

Wel, dit intrigeert mij. Ik ga ervan uit dat er voor nieuwe transformator-installaties uitsluitend 400V-netten worden aangelegd en dat het probleem zich daar nooit voordoet.
Dit gezegd zijnde zou het bijzonder interessant zijn om de elektriciteitsnetwerken in België geografisch in kaart te brengen.
 
Ik kan je mijn ratio lader wel bezorgen. Dan kan je zeker laden.

thanks, heb hetzelfde aanbod al van Dirk gekregen (ééntje meenemen voor de veiligheid lijkt me al genoeg)
vandaag een email van het park gekregen:
"we hebben hier gewone stopkontakten van 220V met aarding, is dit voor u OK?" :rolleyes:

- - - Updated - - -

Wel, dit intrigeert mij. Ik ga ervan uit dat er voor nieuwe transformator-installaties uitsluitend 400V-netten worden aangelegd en dat het probleem zich daar nooit voordoet.
Dit gezegd zijnde zou het bijzonder interessant zijn om de elektriciteitsnetwerken in België geografisch in kaart te brengen.

ik heb deze week ook al aan het zoeken geweest of zo een kaart niet te vinden is...
 
hoe groot is de kans om in de Ardennen op het "neuter probleem" te stuiten?
Ik heb ergens gelezen dat dit probleem meer voor komt in stedelijke gebieden.
We zitten met de MTB club half augustus in Domaine Long Pré in Stavelot
ik heb al eens een email gestuurd naar daar, maar geen reactie tot op heden.
Volgens plugshare.com zijn er weinig laadmogelijkheden in de omgeving.

Als ik naar mijn eigen ervaring (regio Sankt Vith) kijk vrij klein. Want heel wat huizen worden met elektrische accumulatiekachels verwarmd... (en dus 400V).
 
Heb eigenlijk eenzelfde vraag. Ga naar de Ardennen (Rendeux) dit weekend en vroeg me af wat de kans is dat ik tegen het neuter probleem aanloop. Er staan nogal weinig palen in de buurt en heb slechts een single charger..

Het probleem doet zich nooit voor bij openbare laadpalen, enkel bij gewone stopcontacten. Een driefasige - 5polige aansluiting is evenmin een probleem.
Indien het de bedoeling is om aan een gewoon stopcontact te laden, dan is de kans reëel.
Indien dat inderdaad het plan B is, kan ik je via pm een noodoplossing doorsturen.
 
Ik maakte een diagnosestekker waarmee enkele veel voorkomende problemen kunnen gedetecteerd worden:
het neuterpobleem
de faseverwisseling
Bij een conform stopcontact licht de groene LED op. Het laden zou moeten lukken.
Bij een stopcontact met faseverwisseling, licht de rode LED op: het laden zou moeten lukken na het omdraaien van de stekker of het aanpassen van de aansluitingen
Bij een neuterprobleem of bij een ontbrekende aarde lichten groen en rode stekker op.
Het probleem kan dan enkel opgelost worden met een aangepaste lader of middels mijn andere hulpmiddel: een neuter-oplosser.
Enkele foto's:
Beide LEDs lichten op: klopt ook want ik heb thuis een neuterprobleem.
diagnose_2.jpg

Enkel de groene LED licht op bij het gebruik van het tussenkabeltje met neuteroplossing.
diagnose_1.jpg
 
Het is inderdaad een noodoplossing die met de nodige voorzichtigheid moet worden aangewend. Voor het laden van een Zoe aan een stopcontact met neuterprobleem zijn er twee oplossingen: het plaatsen van een transformator of mijn oplossing.
Thuis plaatste ik een transformator, maar die kan ik moeilijk onderweg meenemen.
Wanneer mijn oplossing wordt toegepast, ontstaat er tussen de massa van de Zoe en de aarde een spanning van 135V: dit is een potentieel gevaarlijke situatie. De reden hiervoor is volgens mij het ontbreken van een galvanische scheiding tussen net en batterij.
Zou iemand met een laadstation dat voor de MS het neuterprobleem oplost, eens willen nagaan of daar niet dezelfde situatie ontstaat: een spanning over massa voertuig en aarde?
 
Hi Folks

So I want to get, or make a short extension cable so that I can inverse the neutral and live pins when I travel to Normandy (I'm in Brussels right now).

Can anyone recommend where I can buy a ready-made product or the necessary parts? Other option is to buy the French UMC adaptor from Tesla, but a few metres of extra cable length might be useful to have to hand anyway.

Cheers, Dave
 
Thanks fivari - I only have a single charger and this is purely for destination charging with the facility to inverse the pins for France.

I will order...

Or maybe I should take 25m rather than 10m - just in case I need it...

Is this safe to do when charging a Model S? Tesla always seem to be saying that you shouldn't use expansion cables...?
 
Hi Folks

So, to perhaps answer my own question. This cable, would it be OK to use for charging? As far as I can tell, the 3G2,5 seems to be enough to handle the current and being Schuko would allow me to invert the pins on the UMC:

as - Schwabe SchukoUltra II Baustellen Panzerleitung H07BQ-F 3G2,5, 10 m, extrem robust, für Gewerbe / Außenbereich, orange, 62262: Amazon.de: Baumarkt

Any ideas?

Thanks, Dave

Hi Dave!

No, it does NOT work!! I bought exactly the same one (only 25 m. version) at Conrad.nl a couple of weeks ago. But the problem is that the UMC wil NOT fit in the female part of this cable (too deep) and therefore even the slightest movement of the cable removes the pins of the UMC out of the cable and loading stops immediately.

In theory it is a very good product. It looks extremely strong, but it simply does not fit properly. With Conrad this is no problem as I could return the cable and get my money back.
So, I would recommend not to buy this product actually.

But, since some days our forum member LuckyLuke has one in his webshop (laadkabelwinkel.nl) that does fit! I ordered it, received it yesterday and tested it today. And it works. :biggrin: