Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL/BE] CHAdeMO adapter

This site may earn commission on affiliate links.
Wat raar. Een topic over Chademo en nog enkele reactie van @WidodH? :tongue:

Toch een gevalletje NDA?

Rustig aan, net van de veerboot en al weer 500km door Noorwegen gereden. Bij de SuC in Lillehammer (druk!) typ ik dit bericht.

De 41kW is wel wat ik verwacht had. Ik kan niet wachten! FastNed zal mij vaak zien. 50.000km/j, dan is dit ideaal.
 
op /www.oplaadpalen.nl/w/oplaadpunten-stekkers/ lees ik dat in 2017 de Combo stekker de standaard wordt. Moeten we dan weer een andere adapter kopen? En heeft het dan zin om in de ChaDeMo te investeren?

CHAdeMO is nu ook EU standaard: CHAdeMO Officially Accepted As European DC Fast Charging Standard

Snelladers krijgen dus gewoon CCS en CHAdeMO. 43kW zal uitsterven gok ik.

CHAdeMO blijft dus. De adapter zou tot 200A kunnen, nu nog 200A laders. Alles wat er nu staat is 125A.
 
CHAdeMO is nu ook EU standaard: CHAdeMO Officially Accepted As European DC Fast Charging Standard

Snelladers krijgen dus gewoon CCS en CHAdeMO. 43kW zal uitsterven gok ik.

CHAdeMO blijft dus. De adapter zou tot 200A kunnen, nu nog 200A laders. Alles wat er nu staat is 125A.

AC zal niet uitsterven, is erg goedkoop t.o.v. DC laders, overal te installeren en er zijn er al 15.000+ in Nederlands alleen al. Ook zijn ze prima voor "kleinere" accu's. Want leuk zo een dikke DC lading, maar in een 30-32kW accu (zal de standaard worden voor kleinere voertuigen, kan je dan echte 200-220 km mee rijden) gaat anders al heel snel omlaag in laadsnelheid. (zoals we allemaal wel inmiddels weten aan de SuC, en dan hebben we een 85kW pakket) Een 32kW heb je met een 43kW lader van 20% naar 80% in 30 minuten gedaan. Kan je al snel weer 100-120 km rijden tot 20%.

Ook is COMBO niet voor niets combo.. Je kan ook met je combo voertuig AC laden.

CHAdeMO gaat eerder uitsterven naar mijn mening. Waarom zou je nog CHAdeMO willen als je Combo krijgt waar je 70-120 kW mee kan laden bij een DC lader, en ook op AC?

En je bent net een mooi stuk aan het schrijven om AC laadstations bij bedrijven te bevorderen, denk je dat ze een DC lader gaan installeren welke met gemak €35.000 kan kosten voor de goedkoopste variant? Laat staan willen betalen voor de hoge installatiekosten en het vergroten van de aansluiting. Ze doen nu al moeilijk om €1000 uit te geven voor een AC laadstation.

CCSCombo.png
 
Last edited:
AC zal niet uitsterven, is erg goedkoop t.o.v. DC laders, overal te installeren en er zijn er al 15.000+ in Nederlands alleen al. Ook zijn ze prima voor "kleinere" accu's. Want leuk zo een dikke DC lading, maar in een 30-32kW accu (zal de standaard worden voor kleinere voertuigen, kan je dan echte 200-220 km mee rijden) gaat anders al heel snel omlaag in laadsnelheid. (zoals we allemaal wel inmiddels weten aan de SuC, en dan hebben we een 85kW pakket) Een 32kW heb je met een 43kW lader van 20% naar 80% in 30 minuten gedaan. Kan je al snel weer 100-120 km rijden tot 20%.

Ook is COMBO niet voor niets combo.. Je kan ook met je combo voertuig AC laden.

CHAdeMO gaat eerder uitsterven naar mijn mening. Waarom zou je nog CHAdeMO willen als je Combo krijgt waar je 70-120 kW mee kan laden?

En je bent net een mooi stuk aan het schrijven om AC laadstations bij bedrijven te bevorderen, denk je dat ze een DC lader gaan installeren welke met gemak €35.000 kan kosten voor de goedkoopste variant? Laat staan willen betalen voor de hoge installatiekosten en het vergroten van de aansluiting. Ze doen nu al moeilijk om €1000 uit te geven voor een AC laadstation.

Ik zeg dat 43kW uit zal sterven. Renault stopt er mee, gaat terug naar 22kW.

43kW lader in de auto is duur en zwaar.

Boven de 22kW kom je dan bij DC laden, CCS of CHAdeMO.

CCS tot 170A en CHAdeMO tot 200A.

Nissan, zoals elke Aziaat zal denk ik CHAdeMO blijven leveren waar de Duitsers met CCS komen.

Ontopic: De CHAdeMO adapter kan je ook in de toekomst gebruiken.
 
Ik zeg dat 43kW uit zal sterven. Renault stopt er mee, gaat terug naar 22kW.

43kW lader in de auto is duur en zwaar.

Boven de 22kW kom je dan bij DC laden, CCS of CHAdeMO.

CCS tot 170A en CHAdeMO tot 200A.

Nissan, zoals elke Aziaat zal denk ik CHAdeMO blijven leveren waar de Duitsers met CCS komen.

Ontopic: De CHAdeMO adapter kan je ook in de toekomst gebruiken.

Ok, snap het.

Maar dat Renault gaat stoppen met de 43kW lader in de auto's heeft te maken met de accu. een 22kW accu laden aan 43kW blijkt niet zo goed te zijn voor de accu, en laat ze nu net ook dat lease verhaal willen loslaten met de introductie van de 22kW ladende Zoë.... Qua laadstation zit er niet veel prijsverschil tussen een 22 en een 43kW. Wat het duur maakt is de vaste kabel op een 43kW. boven de 30kW vermogen moet je een vaste kabel op je station hebben, en die is dan ook nog best prijzig ivm de ader dikte.

Maar idd on-topic, CHAdeMO adapters in NL, en ze werken ook nog. Wie gaat bijhouden waar "we" succesvol (en minder succesvol) hebben kunnen laden mat de CHAdeMO adapter?
 
Valt wel mee hoor, als je bij de SuC staat, dan heb je een dikkere kabel en komt er ook aardig wat kracht erop.
Ik had mn auto gister wel in een parkeervak te ver staan eigenlijk, omdat t juiste vak ge iced was. ( meneer heeft naderhand uitgebreid excuses aangeboden..;-)

Kortom de hoek vd kabel was idd niet optimaal
Tis wel een deugdelijke constructie dus echte zorgen niet gemaakt. Niks werd warm
 
Ik heb m meteen bij de bestelling van mn auto besteld!
41KW is zeker niet slecht..al ben je gauw verwend als je eenmaal gebruik maakt van SUC's
Maar zeker bruikbaar op plekken waar wel CHADEMO is en (nog) geen SUC is

Heb je hem ook gelijk bij bestelling betaald? Of heb je nu afgerekend?
En hoeveel heb je betaald?

Het ding stond in de VS lang voor $1000 in de shop. Sinds een tijdje is dat $450.

Wellicht heb je een 'Signature' Chademo adapter. Je betaalt meer voor hetzelfde, maar je krijgt hem wel als eerste :redface:
 
Sorry, in English again :)
Finally got the chance to test the adapter at a lower battery. Started with 90km estimated range and charged at a CHAdeMO point in Amsterdam. The best I got was 366V and 109A (approx. 40kW) though the system was setup for 500V and 120A. These are the pics:

IMAG1094.jpg

IMAG1095.jpg
IMAG1096.jpg

IMAG1093.jpg


AppScreenshot.png
 
Sorry, in English again :)
Finally got the chance to test the adapter at a lower battery. Started with 90km estimated range and charged at a CHAdeMO point in Amsterdam. The best I got was 366V and 109A (approx. 40kW) though the system was setup for 500V and 120A. These are the pics:
Your battery pack has a voltage of 366V DC. So you can't benefit of the 500V DC. So at a CHAdeMO charger of 125A you can only get 45kW max.
 
Your battery pack has a voltage of 366V DC. So you can't benefit of the 500V DC. So at a CHAdeMO charger of 125A you can only get 45kW max.

Kind of thought so, but thought I will mention anyway to cover the charging environment. Thanks for confirming.

BTW I thought the S pack was 400V. Does that mean I have an issue with my battery pack? Or is it because of existing charge in the battery? :confused:
 
Last edited:
Rustig aan, net van de veerboot en al weer 500km door Noorwegen gereden. Bij de SuC in Lillehammer (druk!) typ ik dit bericht.

De 41kW is wel wat ik verwacht had. Ik kan niet wachten! FastNed zal mij vaak zien. 50.000km/j, dan is dit ideaal.
Ik wil hem puur om niet te hoeven lopen bij enkele bestemmingen waar ik korte afspraak prive of zakelijk heb en 11kw publiek of te ver lopen is of niet voldoende is om relax terug te rijden (met mijn onzuinige rijstijl)