Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Het feit dat de nieuwe A4 tussen Delft en Schiedam ontbreekt is misschien jammer, maar zoals gezegd bij een Britse of Duitse premium auto moet je 150 tot 250 euro voor betalen voor een nieuwe DVD ieder jaar. Maar bij Tesla verwacht ik om de een of andere reden dat dit wel up to date is.

Dat verwacht ik niet, het systeem suggereert het zelf. Op de console zie je de nieuwe A4 staan, maar eroverheen navigeren wil hij niet. En dan wel zo nu en dan melden: "Congratulations! Your navigation system is now using the latest maps."
 
Dat verwacht ik niet, het systeem suggereert het zelf. Op de console zie je de nieuwe A4 staan, maar eroverheen navigeren wil hij niet. En dan wel zo nu en dan melden: "Congratulations! Your navigation system is now using the latest maps."

Op Google, en dat zie je op het grote scherm, staat hij wel. Maar de navigatie gebruikt andere kaarten, van Navigon en is daarmee afhankelijk van de actualiteit van die kaarten. Als daar de A4 niet op staat dan kan ook het beste navigatiesysteem het niet goed doen.

Wij hebben dan in ieder geval de luxe van de backup van de grote kaart en ons eigen inzicht en tegelijkertijd, als er geen internetverbinding is, de backup van het Navigon systeem dat dan gewoon doorgaat met navigeren als de grote kaart is bevroren door wegvallen van de verbinding.
Min of meer twee systemen die elkaar ook aanvullen want de navigatie gebruikt wel de file-info van Google.
 
Dat weet ik wel Hans, maar als je dan suggereert dat je de "latest maps" hebt, terwijl die A4 er al een maand of negen ligt, dan wek je toch de suggestie dat die kaarten redelijk actueel zijn (en dan bedoel ik niet tot de dag van vandaag bijgewerkt). Geef dan gewoon aan dat de kaarten bijgewerkt zijn tot januari 2015 of zoiets.

En die A4 ken ik zelf wel omdat ik er regelmatig over heen rij. Maar dan rij ik door Noorwegen, waar ik niet dagelijks kom en blijkt een pontje vervangen door een brug. De brug is echter een kilometer of 40 terug op dezelfde weg. Bij de brug staat het bord nog dat deze in november 2013 is geopend, maar de "actuele kaarten" van Tesla weten nog van niks.
 
Ik heb nog wel een leuke. Op de foto sta ik met de auto in Oldenzaal in de Doctor Poelstraat en geef als bestemming dat nogmaals in. Volgens de navigator moet ik dan 2km gaan rijden:(

Ik snapte er bij de reis vanaf huis al niets van dat de vlag niet juist stond, gelukkig weet ik de weg en kwam op tijd aan.

Na wat puzzelen gevonden wat er aan de hand is. Op dit adres zit een firma GGzon dat volgens Google twee adressen zou hebben. Kennelijk wordt onder water bij elke ingevoerde bestemming in Google gezocht of er een bedrijf op die locatie is en wordt het adres 'verbeterd' door daar de vlag op te planten. Zeer verwarrend.

Voer je in de adresbalk GGzon in dan geeft de auto twee opties. Kies je dan de Dr Poelstraat dan wordt de vlag toch op het andere adres gezet. Lekker eigenwijs ...:eek:
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    825.7 KB · Views: 49
De ervaringen lopen vooral uit elkaar als je systemen naast elkaar gaat leggen. De navigatie op zich werkt, behalve een aantal wegen die onbekend zijn. Maar als je de aanwijzingen volgt kom je er altijd. Files wordt je ook prima omheen geleid. En als je niet verder kijkt, dan lijkt het prima. Zet je er echter een ander systeem naast, vooral bij druk verkeer, dan zie je TOTAAL andere routes verschijnen, die zomaar een half uur tijdwinst opleveren. In Nederland herken je de rare situaties nog wel, maar in het buitenland is dat minder vaak het geval en daar is het dubbel opletten. Ik heb aan de Côte d'Azur (waar ik toevallig de weg ook goed ken) routes voorbij zien komen die toeristisch waarschijnlijk wel interessant zijn, maar die verder nooit iemand zou nemen.
 
  • Informative
Reactions: Steven
ik heb het laatste jaar tot anderhalf jaar meerdere updates van de kaarten gekregen. een drietal denk ik zo.
maar : ik heb ook Navigon op mijn smartphone (welke dus ook de navigatie is op de Tesla); en daar komen merkelijk meer updates van.
Ik begrijp dus ook niet waarom er niet meer kaart-updates van Tesla zijn.

Misschien toch om het 3G-dataverbruik te drukken ? Het gaat toch snel over een paar gigabytes denk ik, per auto en per update.
Maar dat zou men kunnen oplossen door enkel via Wifi kaartupdates te pushen.


En ... op mijn vorige auto's had ik ook een vaste, ingebouwde gps. Deze zijn nooit geupdated.

Lokaal opslaan van de kaart scheelt een hoop 3G verkeer en dat kan met Google maps tegenwoording prima. En dan nog bij voorkeur updaten op wifi. Ik herinner mij nog ergens een post dat de roaming bill van Tesla een van hun grootste kostenposten is... tel uit je winst.

Het grote scherm is heerlijk om (samen) kaart te lezen en alternatieve routes uit te stippelen (op vakantie). Ben je buiten 3G bereik of valt het netwerk uit dan heb je in elk geval nog de kaarten. Of om de Navigon te controleren (waarom hier de snelweg af en 2km verder er weer op?).
 
@JoeNe Je hebt helemaal gelijk. Deze instelling heeft alleen betrekking op woon-werk verkeer. Toch is er nog een andere instelling: traffic-based routing. Zou het zo kunnen zijn dat de navigatie een tikkeltje te gevoelig staat afgesteld en bij het minste of geringste een alternatieve 'vreemde' route berekend? Aankomend weekend een trip voor de boeg en zal eens navigeren met 'traffic-based routing' op 'off'.
Dan gaat hij helemaal geen rekening meer houden met verkeer en je dwars door de file sturen. Volgens mij heeft hij meer last van oude of slechte kaarten.

Ik ben eens benieuwd wat dat gaat geven als ze gebruik gaan maken van High Precision maps voor de autopilot. Zouden die allemaal lokaal komen te staan? Of toch maar via 3G? En zouden die ook elke 3 maanden worden vernieuwd?
 
Dan gaat hij helemaal geen rekening meer houden met verkeer en je dwars door de file sturen. Volgens mij heeft hij meer last van oude of slechte kaarten.

Ik ben eens benieuwd wat dat gaat geven als ze gebruik gaan maken van High Precision maps voor de autopilot. Zouden die allemaal lokaal komen te staan? Of toch maar via 3G? En zouden die ook elke 3 maanden worden vernieuwd?
Dat is precies wat ik bedoel. Als het werkelijk zo is dat de navigatie om het minste of geringste een alternatieve 'vreemde' route kiest, dan zal ik daar met 'traffic-based routing' op 'off' geen last van hebben. Het enige wat ik moet doen, is de kaart tijdens de rit goed in de gaten houden op grote/langere files. En mocht ik tijdens plezierritjes toch in een file terechtkomen, dan is dat niet zo'n groot probleem.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JoeNe
Weer een bijzondere ervaring. De stem van de navigatie was gecrashed. Er kwam een contant geluid als een motorbootje uit.. Het motorbootje geluid bleef maar door gaan ook toen ik de auto in park had staan en was uitgestapt. Pas na een reset was dit opgelost.

Heb dat ook één keer voorgehad, gelukkig niet al te ver van huis. Had het onmiddellijk kunnen patchen door de nav stem te muten.
Toen ik thuis kwam en de mute af zette begon hij weer te hakkelen ( precies een CD die blijft hangen ), enkel een reset van het centrale scherm hielp.
 
Ik moet zeggen dat ik bij 'onbekende' routes of lange routes meestal waze oid ernaast hou. Mijn telefoon bevestig ik dan aan zo'n cliphouder in het ventilatieroostertje direct naast het scherm.

Wat betreft A4 perikelen. Er was een tijd dat de A5 uitbreiding maanden volledig genegeerd werd. Dit was trouwens niet Tesla eigen. In mijn X5 met zgn. 'meest recente' kaartupdate van 150,- was de A5 ook heel lang afwezig.
In de model S zag je em in ieder geval wel via de Google mapdata:rolleyes:...
 
Heb dat ook één keer voorgehad, gelukkig niet al te ver van huis. Had het onmiddellijk kunnen patchen door de nav stem te muten.
Toen ik thuis kwam en de mute af zette begon hij weer te hakkelen ( precies een CD die blijft hangen ), enkel een reset van het centrale scherm hielp.

klinkt bekend. Het gebeurde net na dat ik bij de Suc in Gent (B) had geladen.....
 
Vandaag naar Brussel ( Jette ) gemoeten. Moest er deze morgen om 08u30 zijn, in theorie anderhalf uur rijden, maar vertrokken om 06u30 om een "beetje marge" te hebben. Nog geen kwartier aan het rijden en ik hoor al dat een ongeval bij Groot-Bijgaarden voor tot 2u vertraging zorgt… :eek:
Ik dacht, tjah, het is wat het is. Maar voordat ik Gent passeerde op de E40 had de Nav al een nieuwe route berekend en stelde voor om er in Aalst af te gaan. Aangezien de E40 verder rijden toch voor een gigantische vertraging zou zorgen heb ik blindelings de aanwijzingen gevolgd en via heel lokale wegen langs Ninove, Wambeek, Sint-Ulriks-Kapelle, Groot-Bijgaarden centrum en tenslotte de snelweg opgereden in stapvoets verkeer om 1800m verder aan UZ Jette af te rijden. Ik was om 8u10 al geparkeerd op hun parking.
Collega's kwamen gemiddeld een uur tot anderhalf uur te laat aan… .

TOP, TOP, TOP !! :):):)