Dit weekend naar Parijs en terug gereden met de Model Y. Eerste langere rit met deze wagen voor mij. TACC en AP vielen met toch (weeral) tegen eigenlijk. Het zijn kleine dingen maar wel irritant.
- In de heenrit was er lichte sneeuw. Na een 30-40km kreeg ik de melding dat er beperkt zicht was (radar geblokkeerd) en dus cruise control niet mogelijk was. Waarom dan geen klassieke/domme CC? In de iX3 die ik hiervoor had, was dit wel gewoon mogelijk. 100+km zelf snelheid stabiel moeten houden dus. Dat viel tegen. Na stoppen werkte het weer even maar uiteindelijk opnieuw dezelfde melding. Vooraan de auto niks van sneew/ijs te zien. Ruitenwissers en sneeuw was ook geen goede combo. Die moest ik manueel opzetten.
- In de terugrit dacht de auto plots dat er regen viel. Dus snelheid werd op 110 gezet ipv. 130. Duidelijk met een apart bordje met een druppeltje bij. Al die tijd waren de ruitenwissers niet aan geweest en dat bleef ook zo (en ja, die stonden op auto
).
- Snelheid corrigeren werkt ook niet echt intuïtief. Sneller gaat altijd wel makkelijk, gewoon optrekken en dan terug de hendel 1x naar beneden. Bij trager rijden wil de auto altijd naar de snelheid die hij denkt dat correct is. Bijvoorbeeld bij wegenwerken staat plots 90km/u ipv. 130. Dan rem je zelf af maar bij het terug aanzetten van TACC trekt de auto onmiddellijk terug op naar 130. Dan moet je als een halve zot aan het wieltje draaien om dit te corrigeren. Waarom dan ook niet gewoon nogmaals eenmaal naar beneden om de huidige snelheid over te nemen? Het viel me ook wel op dat tijdelijke borden langs of boven de weg zo goed als nooit werden gezien of rekening mee werd gehouden. Precies of het was alleen de data van de kaart die werd gebruikt.
- Toch wel veel momenten waarop het te traag of net te snel gaat. Bij filerijden, zelfs met afstand 3-4 (wat rond Parijs al een challenge is), remt de auto toch dikwijls oncomfortabel en trekt hij ook bruusk terug op. Ook weer iets wat veel meer "smooth" ging bij de iX3. In andere situaties, bijvoorbeeld auto die van rijstrook wisselt of afslaat, wacht de auto tot die auto volledig weg is, en zelfs dan nog is het heel traag. Gezien de richting en snelheid van die andere wagen gekend is, zou je verwachten dat hier op geanticipeerd wordt. In Parijs gegarandeerd niet in dank afgenomen door je achterligger
Zelfde bij wisselen van rijstrook. Als de wagen naast je bezig is met naar een andere strook te gaan maar nog minimaal op jouw strook zit bij het inzetten van de beweging krijg je een plotse remactie.
- Zelfs met rustig verkeer is AP irritant in gebruik. Bij elke wisseling van rijstrook weer opnieuw opzetten. Inclusief enorm irritant geluidje elke keer. Op dat vlak deed de iX3 het een heel stuk beter, bij rijstrookwissel, die ook gewoon manueel was, werd lane-assist gewoon terug automatisch opgezet van zodra de lijnen gezien werden. Ook geen geluiden bij aan/uitzetten hiervan. Ik merk dat ik regelmatig gewoon op TACC blijf rijden omwille van dat aan/uitzetten en stom geluidje. Dit zijn beide toch hele gemakkelijke software-aanpassingen?
Er waren natuurlijk ook positieve dingen:
- Rijcomfort was boven verwachting op deze rit. Ofwel wen ik er aan, ofwel hebben de banden wat tijd nodig om soepeler te worden maar ik stoorde me geen enkele keer aan de wegligging of lawaai.
- Superchargen en de grotere range, één van de redenen waarom ik nu wel voor Tesla heb gekozen, is een zegen.
Omdat de kinderen eerder dan gepland even wilden stoppen, aan een snelwegparking gestopt met snellader (in het algemeen dunbezaaid in FR). Ik dacht, waarom hier niet laden als er plaats is dan maar. Slechts één aansluitpunt en bezet ondanks de status als beschikbaar stond op chargemap. Op de terugweg, overkant heeft 4 aansluitingen: twee van de vier buiten gebruik en 2-3 wachtenden... Op een gewone zondag. Ik merk dat het laden nu ook gewoon eerder klaar is dan dat wij zelf iets hebben gehaald om te eten/drinken in plaats van andersom met de iX3/alternatieve laders. Dit is ook gewoon voor een stuk omdat Frankrijk nog een lange weg te gaan heeft.
- Ruimte in de wagen, zowel binnenin als voor bagage, is heel aangenaam.