Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Op 1 van mijn YouTube comments zei er iemand dat er ook 18" velgen waren voor de Model Y, zelfs compatibel met de Performance. Hopelijk komt mijn Performance deze maand en kan ik me wat uitleven. Ik zou echter wel interesse hebben om 18" aan te schaffen.

Voor de Model Y rijders. Je moet naar het schijnt de velgen instellen in het menu, of wordt dat gecommuniceerd via die sensors? Als je het moet instellen, is 18" een optie bij de Model Y?

Dit is het setje velgen:

Ik zou ook nog eens moeten zoeken naar een filmpje van Bjorn Nyland. Die had op zijn Model 3 aftermarket velgen en zou wat problemen gehad hebben met de remmen. Althans, dat was de uitleg van Tesla. Ik moet het nog eens opzoeken.
 
Waardeloos die brede velgen... Ik kamp met het zelfde stoeprand probleem. Daarom heb ik andere velgen besteld die 8.5 inch breed zijn ipv 9.5 inch (induction).

Dus mijn beschadigde induction velgen zijn binnenkort te koop...

Ga je dan je spoorbreedte ook aanpassen? Anders maakt het niets of nauwelijks uit.
Wat wel aan schade scheelt is het nemen van 18-19" ipv de 20".





Het beste werkt om gewoon geen stoeprandjes te pakken.😉
 
Ga je dan je spoorbreedte ook aanpassen? Anders maakt het niets of nauwelijks uit.
Wat wel aan schade scheelt is het nemen van 18-19" ipv de 20".





Het beste werkt om gewoon geen stoeprandjes te pakken.😉
Voordeel is wel dat nu mijn band buiten de velg steekt in plaats van de velg buiten de band 😉.
20220401_152727.jpg
 
Maar dat is in principe toch niet afhankelijk van je velg maar de verhoudingen van je band?
De breedte van de velg speelt ook mee. De induction velgen zijn 9.5 inch breed. Daardoor steekt de velg een stukje buiten de band

Nu heb in een velg die 8.5 inch breed is, en met dezelfde band valt die velgrand nu binnen de band.
De band staat nu bij de velg dus wat verder naar binnen, maar verder is er niets aan spoorbreedte oid gewijzigd.
 
Dit weekend naar Parijs en terug gereden met de Model Y. Eerste langere rit met deze wagen voor mij. TACC en AP vielen met toch (weeral) tegen eigenlijk. Het zijn kleine dingen maar wel irritant.

- In de heenrit was er lichte sneeuw. Na een 30-40km kreeg ik de melding dat er beperkt zicht was (radar geblokkeerd) en dus cruise control niet mogelijk was. Waarom dan geen klassieke/domme CC? In de iX3 die ik hiervoor had, was dit wel gewoon mogelijk. 100+km zelf snelheid stabiel moeten houden dus. Dat viel tegen. Na stoppen werkte het weer even maar uiteindelijk opnieuw dezelfde melding. Vooraan de auto niks van sneew/ijs te zien. Ruitenwissers en sneeuw was ook geen goede combo. Die moest ik manueel opzetten.

- In de terugrit dacht de auto plots dat er regen viel. Dus snelheid werd op 110 gezet ipv. 130. Duidelijk met een apart bordje met een druppeltje bij. Al die tijd waren de ruitenwissers niet aan geweest en dat bleef ook zo (en ja, die stonden op auto :) ).

- Snelheid corrigeren werkt ook niet echt intuïtief. Sneller gaat altijd wel makkelijk, gewoon optrekken en dan terug de hendel 1x naar beneden. Bij trager rijden wil de auto altijd naar de snelheid die hij denkt dat correct is. Bijvoorbeeld bij wegenwerken staat plots 90km/u ipv. 130. Dan rem je zelf af maar bij het terug aanzetten van TACC trekt de auto onmiddellijk terug op naar 130. Dan moet je als een halve zot aan het wieltje draaien om dit te corrigeren. Waarom dan ook niet gewoon nogmaals eenmaal naar beneden om de huidige snelheid over te nemen? Het viel me ook wel op dat tijdelijke borden langs of boven de weg zo goed als nooit werden gezien of rekening mee werd gehouden. Precies of het was alleen de data van de kaart die werd gebruikt.

- Toch wel veel momenten waarop het te traag of net te snel gaat. Bij filerijden, zelfs met afstand 3-4 (wat rond Parijs al een challenge is), remt de auto toch dikwijls oncomfortabel en trekt hij ook bruusk terug op. Ook weer iets wat veel meer "smooth" ging bij de iX3. In andere situaties, bijvoorbeeld auto die van rijstrook wisselt of afslaat, wacht de auto tot die auto volledig weg is, en zelfs dan nog is het heel traag. Gezien de richting en snelheid van die andere wagen gekend is, zou je verwachten dat hier op geanticipeerd wordt. In Parijs gegarandeerd niet in dank afgenomen door je achterligger :) Zelfde bij wisselen van rijstrook. Als de wagen naast je bezig is met naar een andere strook te gaan maar nog minimaal op jouw strook zit bij het inzetten van de beweging krijg je een plotse remactie.

- Zelfs met rustig verkeer is AP irritant in gebruik. Bij elke wisseling van rijstrook weer opnieuw opzetten. Inclusief enorm irritant geluidje elke keer. Op dat vlak deed de iX3 het een heel stuk beter, bij rijstrookwissel, die ook gewoon manueel was, werd lane-assist gewoon terug automatisch opgezet van zodra de lijnen gezien werden. Ook geen geluiden bij aan/uitzetten hiervan. Ik merk dat ik regelmatig gewoon op TACC blijf rijden omwille van dat aan/uitzetten en stom geluidje. Dit zijn beide toch hele gemakkelijke software-aanpassingen?

Er waren natuurlijk ook positieve dingen:

- Rijcomfort was boven verwachting op deze rit. Ofwel wen ik er aan, ofwel hebben de banden wat tijd nodig om soepeler te worden maar ik stoorde me geen enkele keer aan de wegligging of lawaai.

- Superchargen en de grotere range, één van de redenen waarom ik nu wel voor Tesla heb gekozen, is een zegen.
Omdat de kinderen eerder dan gepland even wilden stoppen, aan een snelwegparking gestopt met snellader (in het algemeen dunbezaaid in FR). Ik dacht, waarom hier niet laden als er plaats is dan maar. Slechts één aansluitpunt en bezet ondanks de status als beschikbaar stond op chargemap. Op de terugweg, overkant heeft 4 aansluitingen: twee van de vier buiten gebruik en 2-3 wachtenden... Op een gewone zondag. Ik merk dat het laden nu ook gewoon eerder klaar is dan dat wij zelf iets hebben gehaald om te eten/drinken in plaats van andersom met de iX3/alternatieve laders. Dit is ook gewoon voor een stuk omdat Frankrijk nog een lange weg te gaan heeft.

- Ruimte in de wagen, zowel binnenin als voor bagage, is heel aangenaam.
 
- geen domme cc is idd dwaas
- 110 ipv 130, lame, maar ook snel op te lossen (wieltje omhoog draaien?), nee? iemand een idee waarom de ap snelheid soms begrensd is en soms niet?
- Bij trager rijden wil de auto altijd naar de snelheid die hij denkt dat correct is. eerst hendel nr boven (cc cancellen), dan terug omlaag op juiste snelheid?
- Veel momenten waarop het te traag of net te snel gaat. idd, AP niet echt handig bij matig verkeer.
- Inclusief enorm irritant geluidje elke keer. :D so true. Die lane assist werkt ook maar half, vind ik heel raar. Vooral het geluidje daar stoor ik mij mateloos aan

- rijcomfort en grootte van de auto idd mooie punten.

denk dat het ook wel uitmaakt dat je van bmw komt (ik ook overigens), toch het sportievere merk. tesla ~ amerika = taffelen en rustig doen?

bij mij volgende 'frustraties':
- AP moet aangeven da hij gaat vertragen owv ne auto voor u (AP aan), en dus eigl ook een signaal van 'verander van rijvak als ge ni wilt vertragen'. Nu vertraagt hij op '100' (moeilijk in te schatten) meter van uw voorligger, waardoor ge praktisch altijd vertraagt voor ge gaat inhalen. lame. 'anticipeer op tijd' is dan het argument, ik vind dat de AP te snel vertraagt, of mag aangeven wanneer je moet anticiperen.
- sneller optrekken als er iemand aan de kant gaat en ge verder kunt
- ni zo 'wild' naar het midden van de weg gaan als ge autopilot opzet. da kan geleidelijker
- gekleurde wegen op GPS ipv greyscale. nu is het onduidelijk welke de autostrades zijn, want alle wegen zijn 'grijs'. rivier zou bvb ook gewoon blauw moeten zijn. suckt bigtime, daar kunt ge toch ni aan uit op plekken waar ge nog nooit geweest zijt ..
 
Waarom dan geen klassieke/domme CC? In de iX3 die ik hiervoor had, was dit wel gewoon mogelijk.
Dat zou gevaarlijk zijn als je Tacc gewend bent. Voor je het weet, zit je op je voorligger.
Ik dacht, waarom hier niet laden als er plaats is dan maar. Slechts één aansluitpunt en bezet ondanks de status als beschikbaar stond op chargemap. Op de terugweg, overkant heeft 4 aansluitingen: twee van de vier buiten gebruik en 2-3 wachtenden... Op een gewone zondag.
Daarom heeft Tesla het SuC netwerk gebouwd. Je hebt er al gedeeltelijk voor betaald met de aankoop van jouw wagen.
 
  • Like
Reactions: job-lek and RobsEV
Ook geen geluiden bij aan/uitzetten hiervan. Ik merk dat ik regelmatig gewoon op TACC blijf rijden omwille van dat aan/uitzetten en stom geluidje. Dit zijn beide toch hele gemakkelijke software-aanpassingen?

Tja, welkom in de wereld van Tesla.
Geen auto fabrikant in de wereld heeft een geluidje bij het aanzetten van de TACC maar ja als je Tesla heet vinden de wetgevers dat een gevaarlijk iets en moet Tesla een Recall plegen om een geluidje te installeren..... (updaten)

Gelukkig heb je nog wel zoiets als Joe mode. De waarschuwingen worden dan een stuk minder luid.
 
  • Like
Reactions: job-lek
"Bij trager rijden wil de auto altijd naar de snelheid die hij denkt dat correct is"

Je kunt instellen of hij naar Vmax gaat of naar huidige snelheid. Zou dat laatste doen. Ff zoeken in de menu's.

Grijze wegen/rivieren: Als je premium connectivity hebt kun je satelliet weergave aanzetten. Zie je alles inclusief allerlei kleurtjes voor de wegen.

#RTFM.