Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij ook met veel plezier een MX Plaid en deel de ervaringen van Wooter. Laden gaat sneller (ook aan V2 door langer op top te blijven).
Net week terug uit Zuid Frankrijk en met 2 stops prima te doen. Hapje eten en terug bij de auto weer vol (90% of iets meer). Vaak nog geen 40 minuten.
Echt een zeer duidelijk verschil met mijn vorige auto (2018 model S 100D).
Ben ook benieuwd naar de wintersport (lagere temp). Maar zal ook zeker beter zijn.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Hbrink and NicoV
Mijn DC Charging Curve:

View attachment 969463
Dank voor het delen. Zo'n nieuwe S/X is wat dat betreft wel zeker veel beter dan een MS van 5 jaar oud. Tot 40% boven de 200kW en tot net voorbij de 65% boven de 100kW is toch wel heel erg prettig op een lange rit.

Ik was altijd best tevreden met de laadsnelheid van mijn MS75D (2018), maar het valt me tegenwoordig wel op dat er heel veel auto's om mij heen later aankomen en eerder weer weg zijn. Nu zal ik met een nieuwe auto minder bij de SuC komen (heb nu free superchargen), maar op vakantieritten is dit toch wel fijn. De range van de 75D is op vakanties best wel eens een dingetje als je niet bij je huisje kan laden. Met een grotere range is dat ook meteen opgelost.

Als ik dit vergelijk met de laadcurve van een 82kWh Model Y dan vind ik het verschil behoorlijk (bron):
1693390794194.png
 
Dank voor het delen. Zo'n nieuwe S/X is wat dat betreft wel zeker veel beter dan een MS van 5 jaar oud. Tot 40% boven de 200kW en tot net voorbij de 65% boven de 100kW is toch wel heel erg prettig op een lange rit.

Ik was altijd best tevreden met de laadsnelheid van mijn MS75D (2018), maar het valt me tegenwoordig wel op dat er heel veel auto's om mij heen later aankomen en eerder weer weg zijn. Nu zal ik met een nieuwe auto minder bij de SuC komen (heb nu free superchargen), maar op vakantieritten is dit toch wel fijn. De range van de 75D is op vakanties best wel eens een dingetje als je niet bij je huisje kan laden. Met een grotere range is dat ook meteen opgelost.

Als ik dit vergelijk met de laadcurve van een 82kWh Model Y dan vind ik het verschil behoorlijk (bron):
View attachment 969467

Ik ben al een tijdje aan het evalueren op mijn 2016 Model S te vervangen door een nieuwe Model S. Ik gebruik daarvoor ABRP om mijn favoriete vakantieroutes uit te rekenen. Wat me opvalt is dat ABRP ook voor een nieuwe LR 19 inch vaak maar ritten van begin 200km voorstelt. Dat terwijl ik tests gezien heb waarbij 600km autostrade op 1 lading gedaan wordt. Ik zou verwachten van toch eerder segmenten van 300km te zien. Onderschat ABRP de range van de huidige Model S? Er zijn geen aparte profielen meer voor 19 en 21 inch wielen in ABRP voor de 2021 Model S, misschien dat daar het verschil op zit?
300km is sowieso de max voor mij, dan ben ik wel helemaal groggy gereden.
Edit: dus,de vraag is,hier naar ervaringen met de nieuwe Model S 19” en de accuraatheid van de voorspellingen van ABRP op deze config.
 
Last edited:
Ik rij ook met veel plezier een MX Plaid en deel de ervaringen van Wooter. Laden gaat sneller (ook aan V2 door langer op top te blijven).
Net week terug uit Zuid Frankrijk en met 2 stops prima te doen. Hapje eten en terug bij de auto weer vol (90% of iets meer). Vaak nog geen 40 minuten.
Echt een zeer duidelijk verschil met mijn vorige auto (2018 model S 100D).
Ben ook benieuwd naar de wintersport (lagere temp). Maar zal ook zeker beter zijn.
Is er op lange afstanden een voordeel van een plaid tov standaard ?
 
Ik heb dit ook wel eens ingesteld en ABRP houdt nog steeds vast aan leegrijden tot 10-15% en bijladen tot zo'n 65%. Snelwegrijden in Duitsland gaat met een hogere snelheid (volgens mij pakt ABRP gewoon 130km/u) en dan heb je stints van 1,5 tot 2 uur. Dat is denk ik iets langer dan je nu zult halen, maar je staat voornamelijk veel korter te laden (15-25 minuten). Overigens zie ik bij een moderne M3 LR ongeveer dezelfde tijden. Die zal wel langzamer laden, maar compenseert dat met zuiniger rijden.
 
  • Like
Reactions: NicoV
Ik rij ook met veel plezier een MX Plaid en deel de ervaringen van Wooter. Laden gaat sneller (ook aan V2 door langer op top te blijven).
Net week terug uit Zuid Frankrijk en met 2 stops prima te doen. Hapje eten en terug bij de auto weer vol (90% of iets meer). Vaak nog geen 40 minuten.
Echt een zeer duidelijk verschil met mijn vorige auto (2018 model S 100D).
Ben ook benieuwd naar de wintersport (lagere temp). Maar zal ook zeker beter zijn.

Hier ook een MXPlaid, en deel ook de ervaringen van jou/Wooter.

Onlangs naar Parijs gereden vanuit midden Nederland. Voorheen (P90D) werd voorgesteld 3x te laden en was ik ~anderhalf uur langer onderweg op een rit van ~500km, op normale snelheden (120~). De laatste rit in de Plaid 1x geladen op de helft net over de grens van Belgie voor een minuut of 20, met een iets hogere snelheid qua rijden (140-150).

Daarnaast ben ik ook erg te spreken over de luchtvering die qua karakter ingesteld kan worden (geen idee of dit voorheen ook zo was, in de p90d iig niet). Ik vind het zelf fijn om wat meer "contact" te hebben met de weg (lees: stuggere vering). Het kunnen customisen van hoe hard de vering is is een grote toegevoegde waarde.
 
  • Informative
Reactions: NicoV
hoi,

iets later dan verwacht maar dan hier nog een korte recap van mijn zoektocht en ook proefrit met de Lotus.

Lotus: Ik kan niet anders zeggen dan onder de indruk van de auto. Design, bouwkwaliteit, rijden, het is echt een goede auto. Afwerkingsniveau op Duits niveau, echt heel goed. Ook de kleuren / lak zijn echt gaaf / mooi en van hoge kwaliteit. Design is behoorlijk uitgesproken dus daar moet je van houden. Voorkant vind ik persoonlijk heel mooi, achterkant wat extreem. Hoe lange termijn mooi het blijft zal de tijd moeten leren.

Daarnaast heb ik nog gereden in een Plaid Model S en een normale Model X. Een plaid is niet te vergelijken met welke auto ik tot nu toe heb gereden, niet normaal snel. Wel dat je je afvraagt: ga ik dit uberhaupt gebruiken ooit, maar dat het kan is wel leuk. En software technisch blijft Tesla toch zeker wel de beste / de standaard.

Daarbij heb ik (na 5 jaar MS en 5 jaar MX) een zwak voor Tesla en neem ik de mindere punten op de koop toe. Vind het een gaaf merk.

Twee dingen die met nog tegenhouden om een nieuwe MX Plaid te kopen:

1. De aanschafprijs. Ik koop voor het eerst privé en dan is het toch een drempel om 130K+ te besteden aan een auto. 2e hands met de kop eraf ook nog niet echt een optie, anders zou ik dat zeker doen.
2. we hebben een huisje in italie (ver in de dolomieten, 1.050 km) waar ik komende jaren vaak ook voor kortere perioden heen wil. Dan heb ik het idee dat met een hybride (X5 bijv) dit toch veel sneller gaat. Of dat écht zo is weet ik niet en als het een uur scheelt is dat natuurlijk te verwaarlozen. Maar het ouderwetse idee van 's ochtends om 3 uur wegrijden en dan de eerste 500 / 600 km goede snelheden door Duitsland halen blijft hangen. Als hier nog inzichten op zijn vanuit dit Forum hoor ik dat graag.

Tot zover!
Nice! Heb je in de R versie gereden van de Lotus, of gewoon de "trage"? Dealer zit bij mij om de hoek. Ik heb zelf niet heel veel met de voorkant - vind het een beetje een chinese versie van de Urus. De achterkant vind ik daarentegen juist weer tof, met alle aero elementen en lightbar. Interieur is niet mijn smaak.

De Trip-planner van Tesla (waar de in-car navigatie op gebaseerd is) is redelijk accuraat wanneer je start met 100% vol. Je rit ziet er ongeveer zo uit vanuit midden Nederland, op normale snelheden (120-150). Zou je aan raden hier wat mee te spelen, zodat je een beetje een gevoel krijg hoe de dekking in Europa is qua oplaadmogelijkheden.

1693395615940.png


Het antwoord op je 2e vraag ligt uiteraard aan je rijstijl. Mocht je het vergelijken met 200-250+ rijden in een hybride/ICE, wint de hybride/ICE altijd op tijd. Mocht je dus regelmatig heen en weer reizen en is een aantal uur tijdbesparing van levensbelang, zou ik je adviseren gewoon in een ICE te blijven rijden. Voor alle andere scenario's, EV.
 
Dan heb ik het idee dat met een hybride (X5 bijv) dit toch veel sneller gaat.
schrap de “veel” maar.
als het een uur scheelt is dat natuurlijk te verwaarlozen.
Als je ook op brandstof veilig en ontspannen wil rijden scheelt het zelfs geen uur.
Als je 10-12 uur onveilig en gestresst wil doorsjeezen om dan de volgende dag een vakantiedag te verliezen aan recupereren van het zombie zijn, dan zal het iets meer dan een uur zijn.
Onderweg aan de laadpaal kan je ook vakantie hebben.
 
Als ik dit vergelijk met de laadcurve van een 82kWh Model Y dan vind ik het verschil behoorlijk (bron):
Goeie opmerking. We hadden afgelopen zomer in Canada een Model YLR gehuurd (goedkoper dan een benzine SUV!) maar de laadsnelheid viel me toch wat tegen in vergelijking met mijn MX Plaid. Leuk aan 250kW maar zakte snel, en aan een V2 was er ook niet veel plezier.
 
Die 250kW lijkt meer een marketing-dingetje bij de Y, maar het accupakket kan het niet eens aan. Kortstondig zal het best wel lukken, want bij die SoC zal de accu amper warm zijn. Benieuwd of de nieuwe 3 nog nieuwe accutechnologie krijgt.

Mijn 75D (2018) laadcurve ziet er toch een stukje anders uit:

1693400587123.jpeg


Op lange ritten laden tussen de 10-60%, dus dat is met een beetje doorrijden na 1-1,5 uur stilstaan en dan sta ik ook wel even. Dat begint mij wel wat te ergeren, maar zo vaak ga ik niet met de Tesla op vakantie. Eigenlijk moet ik blij zijn. Als Nederlander geniet ik natuurlijk extra lang van gratis laden :) .
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Als ik dit vergelijk met de laadcurve van een 82kWh Model Y dan vind ik het verschil behoorlijk (bron):
View attachment 969467
Dit is niet de laadcurve van de 82 kWh accu. Die ligt in mijn M3P en die houdt het wel langer vol op 250 kWh. Misschien dat deze is van toen de accu nog niet zo lang verkrijgbaar was. Dan is het niet ongebruikelijk dat Tesla kiest voor wat terughoudendheid.

Maar van wat ik zie doen de nieuwe S/X het wel beter. Dat is maar goed ook, want er moet meer in. ;)
 
Maar van wat ik zie doen de nieuwe S/X het wel beter. Dat is maar goed ook, want er moet meer in.


Grotere accu maar ook de kleinere 18650 cellen. Makkelijker te koelen, packs zijn ook specifiek op performance ontworpen dus de koeling en verwarming heeft veel aandacht gekregen. Munro heeft een tear down van dit pack online staan.
 
  • Informative
Reactions: NicoV
Heb jij Teslamate, want ik ben wel eens benieuwd naar de charging-curve van een moderne M3/MY LR.

Teslamate zou eigenlijk deze twee in 1 grafiek moeten plaatsen:
View attachment 969483

View attachment 969484
In 16 minuten van 10% naar 60% vind ik dikke prima.
Ik heb TeslaFi. Maar ook net een nieuwe MYP... En daar zit dan weer de 79 kWh LG in. Ik ben wel benieuwd wat die uiteindelijk gaat doen.
 
Nice! Heb je in de R versie gereden van de Lotus, of gewoon de "trage"? Dealer zit bij mij om de hoek. Ik heb zelf niet heel veel met de voorkant - vind het een beetje een chinese versie van de Urus. De achterkant vind ik daarentegen juist weer tof, met alle aero elementen en lightbar. Interieur is niet mijn smaak.

De Trip-planner van Tesla (waar de in-car navigatie op gebaseerd is) is redelijk accuraat wanneer je start met 100% vol. Je rit ziet er ongeveer zo uit vanuit midden Nederland, op normale snelheden (120-150). Zou je aan raden hier wat mee te spelen, zodat je een beetje een gevoel krijg hoe de dekking in Europa is qua oplaadmogelijkheden.

View attachment 969472

Het antwoord op je 2e vraag ligt uiteraard aan je rijstijl. Mocht je het vergelijken met 200-250+ rijden in een hybride/ICE, wint de hybride/ICE altijd op tijd. Mocht je dus regelmatig heen en weer reizen en is een aantal uur tijdbesparing van levensbelang, zou ik je adviseren gewoon in een ICE te blijven rijden. Voor alle andere scenario's, EV.
@rmaz Ik heb met de S gereden. Die is qua performance voor mijn gevoel vergelijkbaar met een normale MS / MX.

schrap de “veel” maar.

Als je ook op brandstof veilig en ontspannen wil rijden scheelt het zelfs geen uur.
Als je 10-12 uur onveilig en gestresst wil doorsjeezen om dan de volgende dag een vakantiedag te verliezen aan recupereren van het zombie zijn, dan zal het iets meer dan een uur zijn.
Onderweg aan de laadpaal kan je ook vakantie hebben.
En helemaal eens hoor! ik rijd al 10 jaar zowel met de zomer als wintervakantie met een Tesla en ondanks dat het langer duurt, kom je veel uitgeruster aan. En is een lange dag rijden veel makkelijker te doen.

En gezien de laadcurves en snelheden die inderdaad echt significant hoger zijn ben ik wel overtuigd.

Dan nog 1 uitdaging; ik ben op zoek naar een specifieke combi: MX plaid, ultra red, wit en carbon interieur. Die kan ik bestellen maar liefst wacht ik tot deze op voorraad is met een discount. De Tesla verkoopadviseur kon me niet verder helpen met de vraag of deze binnenkort als voorraad model geleverd gaat worden of niet. Ik weet / zie dat sommigen in de gaten houden welke schepen / voorraad er deze kant op komt. Iemand een idee of het zinvol is hierop te wachten of toch gewoon list prijs te betalen? Overigens staat die combo wel in Portugal op de site: https://www.tesla.com/pt_PT/inventory/new/mx?TRIM=MXPLAID&PAINT=RED&arrangeby=plh&range=0 Iemand ervaring met die naar NL halen?
 
De Tesla verkoopadviseur kon me niet verder helpen met de vraag of deze binnenkort als voorraad model geleverd gaat worden of niet.
Ze worden pas als voorraadwagen beschikbaar als er geen bestelling binnen komt die voor het einde van het kwartaal geleverd kan worden. Ze wachten nog even af, misschien komen er nog bestellingen binnen of ze gokken er op dat je ongeduldig wordt en alsnog regulier gaat bestellen.
Kijk binnen 2-3 weken nog eens.
Lijkt mij een heel specifieke configuratie. Misschien is die zelfs dit kwartaal niet geproduceerd. Of misschien is die zo weinig in trek dat ze enkel de bestelde hoeveelheden produceren.
Of er is voldoende vraag in de US zodat ze voor de stockwagens geen overzee transport moeten betalen.
Ik denk dat je een naald in een hooiberg zoekt. Wat is de reden om voor een stockwagen te kiezen? De korting op nieuwe stockwagens is nu ook weer niet zo groot. Bij demowagens is die groter natuurlijk, maar die kans is nog kleiner en die hebben een paar duizend km. In 2016 kocht ik zo een MS. 3 maand oud en 4000km. 12000€ korting toen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink