ik denk dat daar de winnende combinatie zitIk zorg ervoor dat de auto de batterij vol heeft (80%) een kwartiertje voordat ik weg rij. Daarnaast is de cabine warm als ik wegrij.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ik denk dat daar de winnende combinatie zitIk zorg ervoor dat de auto de batterij vol heeft (80%) een kwartiertje voordat ik weg rij. Daarnaast is de cabine warm als ik wegrij.
Batterij was zeker weten warm. ScanMyTesla geeft aan 46.x kWh nominal capacity deze schommelt een beetjeIk kan de temperatuur niet zien, maar het BMS geeft als het kouder is (volgens mij onder de 7 graden Celcius) minder capaciteit vrij.
261 km is prima, maar met een verbruik van 158 Wh/km zou je veel verder moeten komen en meer batterij ter beschikking hebben.
94% * 49,7 = 46,7 kWh. Je hebt dus waarschijnlijk een extra (koude)buffer gekregen van zo'n 5,5 kWh lijkt....
Je zou eigenlijk 314 km moeten kunnen rijden. Met die 6% kun je nog 19 km rijden. (280 km) en dan kom je nog 34 km te kort.... Die zit in die buffer.
Ik zorg ervoor dat de auto de batterij vol heeft (80%) een kwartiertje voordat ik weg rij. Daarnaast is de cabine warm als ik wegrij.
Ik zorg ervoor dat de auto de batterij vol heeft (80%) een kwartiertje voordat ik weg rij. Daarnaast is de cabine warm als ik wegrij.
Wilde hier nog wel even op terugkomen. Heb destijds de discussie gestart en nu flink wat meer ervaring met elektrisch rijden.
Zelfs met 100 km/uur rijden blijf ik vinden, dat er een flinke afwijking is van de 409km actieradius op papier. Maar ook blijf ik het erg jammer vinden, dat ik zelfs niet met gemak 3/4 van de actieradius die beloofd werd kan halen. Ik had echt gewoon niet verwacht dat ik nog geen 300km zou kunnen rijden als ik me gewoon aan de regels hou.
Op de één of andere manier merk ik ook een enorm verschil tussen alleen in de auto zitten of met mijn gezin. Ik denk dat een groot deel van dat verschil zit in de verwarming die naar achteren blaast en bijna onprettig heet wordt. Die zet ik dan ook meestal uit.
Het rijden an sich vind ik nog altijd geweldig!
Verder heb ik ook een jaar langer ervaring op onder andere de Model 3 Facebook groep en ik heb daar geleerd dat nagenoeg ieder puntje van kritiek op Tesla of elektrisch rijden verwelkomd wordt met:"Misschien had je je beter in moeten lezen", "Misschien was een LR een betere optie voor je geweest", "Misschien had je beter voor een Kia kunnen gaan"
Het inlezen....ja ach... in december 2019 waren er nog niet zo heel veel Model 3's op de weg.
En een LR.... ja duh.... tuurlijk was dat een betere optie geweest. Maar misschien was dat niet mogelijk.
Dat is niet bepaald wat ik van de Tesla community verwacht had!
Tenslotte heb ik ook gemerkt dat veel niet-EV rijders een grondige hekel aan EV rijders hebben. En vooral als het ook nog eens een lease auto betreft! En zelfs uit de groep van EV rijders merk ik best wat irritatie als het gaat om een lease auto.
Mensen mogen het er niet mee eens zijn, maar dit is wat het is.
202Wh/km
Is dat ook ergens online te zien? Mijn vrouw heeft de auto mee en komt vanavond pas weer terug@Plantje, hoe is je gemiddelde gebruik nu?
Voor jouw referentie, ik zit na 60.000 km op een gemiddeld verbruik van 170 Wh/km.
Heb je ook wel gelijk in. En als veel mensen ook bij hun favoriete merk kunnen blijven en toch elektrisch kunnen of soms zelfs moeten rijden, dan gaat het ook wel meevallenIk ga er meestal niet meer op in. Wel zeg ik; "het doet er niet meer toe wat jij, of ik, ervan vindt, de verandering is al ingezet en daar kun je niets meer aan doen.."
Wilde hier nog wel even op terugkomen. Heb destijds de discussie gestart en nu flink wat meer ervaring met elektrisch rijden.
Zelfs met 100 km/uur rijden blijf ik vinden, dat er een flinke afwijking is van de 409km actieradius op papier. Maar ook blijf ik het erg jammer vinden, dat ik zelfs niet met gemak 3/4 van de actieradius die beloofd werd kan halen. Ik had echt gewoon niet verwacht dat ik nog geen 300km zou kunnen rijden als ik me gewoon aan de regels hou.
Op de één of andere manier merk ik ook een enorm verschil tussen alleen in de auto zitten of met mijn gezin. Ik denk dat een groot deel van dat verschil zit in de verwarming die naar achteren blaast en bijna onprettig heet wordt. Die zet ik dan ook meestal uit.
Het rijden an sich vind ik nog altijd geweldig!
Verder heb ik ook een jaar langer ervaring op onder andere de Model 3 Facebook groep en ik heb daar geleerd dat nagenoeg ieder puntje van kritiek op Tesla of elektrisch rijden verwelkomd wordt met:"Misschien had je je beter in moeten lezen", "Misschien was een LR een betere optie voor je geweest", "Misschien had je beter voor een Kia kunnen gaan"
Het inlezen....ja ach... in december 2019 waren er nog niet zo heel veel Model 3's op de weg.
En een LR.... ja duh.... tuurlijk was dat een betere optie geweest. Maar misschien was dat niet mogelijk.
Dat is niet bepaald wat ik van de Tesla community verwacht had!
Tenslotte heb ik ook gemerkt dat veel niet-EV rijders een grondige hekel aan EV rijders hebben. En vooral als het ook nog eens een lease auto betreft! En zelfs uit de groep van EV rijders merk ik best wat irritatie als het gaat om een lease auto.
Mensen mogen het er niet mee eens zijn, maar dit is wat het is.
De reden waarom dat er zoveel irritatie is dat iedereen zich maar aan die WLTP range vastklampt. Even zo vaak word er gezegd dat je die WLTP meteen uit je hoofd kunt zetten omdat die toch niet realistisch is, wat overigens overal zo is en niet alleen bij Tesla.
Ik heb altijd een beetje aangehouden dat als ik maar in ieder geval normaal naar mijn ouders en schoonouders heen en weer kan er niets aan de hand is. Dan mag ie bij terugkomst ook gewoon helemaal leeg zijn, want ik heb toch een laadpaal thuis. Met een auto die een WLTP waarde van 409km heeft zou ik dan wel goed zitten had ik zo het idee. Ik ging er van uit, dat ik dan met 25% minder rekenen wel aan de veilige kant zou zitten. Dan kom je op 306,75 km wat ik altijd heb afgerond naar 300km. In de praktijk is naar mijn ouders de grootste afstand en dat is zo'n 140km. Dus aan 280km zou ik al genoeg hebben. Dan mag ik 32% minder bereik hebben dan WLTP.... vind ik redelijk ruim.
Helaas bleek bij een eerste tripje naar mijn ouders het daadwerkelijk bereik eerder in de buurt van de 200km te zitten! Dat heb ik als volgt berekend:
Ik ben toen vertrokken met 383km aan ingeschat bereik. Ik heb 140km gereden en was toen op plaats van bestemming. Toen was het ingeschatte bereik nog 100km. Dat zijn de feiten.
Waar ik dus idealiter (en niet realistisch) verwacht had na 140km nog 243km aan bereik over te hebben had ik nog 100km over. In plaats van 140km aan bereik te verbruiken heb ik dus 283km aan bereik "verbruikt". Dat is 2,021429 keer zoveel. Duuuuus... lang verhaal kort: dat ik van die 100km aan ingeschat verbruik verwacht nog 60km effectief over te houden is nog redelijk gunstig gerekend.
Realistisch gezien kom ik dan dus op 189,47km aan bereik.
Beetje een vreemde vraag, maar laat ik er van uitgaan, dat je het als stelling bedoelt. Hoe kan het probleem niet duidelijk zijn? Natuurlijk snap ik, dat "had een LR genomen" als oplossing bedoeld was. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven: dat mocht niet van mijn bedrijf. Tja, dan ben je snel uitgeluld... Maar zie ook daarvoor de openingspost: ik wilde dat best, financieel zou ik nog steeds veel gunstiger zitten dan met de Audi A3 die ik ervoor reed, dus ik zag het probleem niet. Zat 'm puur in leasebedrag.De argumenten als van, had een LR genomen zijn meer als oplossing bedoeld.... Het probleem is namelijk niet duidelijk?
Natuurlijk niet. En dat heb ik ook altijd aangegeven.Denk je dat er iets mis is met je accu? Denk je dat de WLTP een realistische weergave is van de te verwachtte range?
Ik klamp niet aan WLTP range vast.Ik was prima tevreden geweest met 2/3 van WLTP range. Ik snap best dat geen enkele auto (ook een benzine auto niet) presteert volgens fabrieksopgave....zou naïef zijn om daar op te vertrouwen. Echter, ik vind 2/3 van fabrieksopgave dan wel best redelijk. Ik heb vandaag mijn openingspost nog even bekeken.... dan is het probleem je wel duidelijk. Er van uitgaande dat je dat niet doet hier een kort deel daaruit:
Beetje een vreemde vraag, maar laat ik er van uitgaan, dat je het als stelling bedoelt. Hoe kan het probleem niet duidelijk zijn? Natuurlijk snap ik, dat "had een LR genomen" als oplossing bedoeld was. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven: dat mocht niet van mijn bedrijf. Tja, dan ben je snel uitgeluld... Maar zie ook daarvoor de openingspost: ik wilde dat best, financieel zou ik nog steeds veel gunstiger zitten dan met de Audi A3 die ik ervoor reed, dus ik zag het probleem niet. Zat 'm puur in leasebedrag.
Bovendien wordt dat echt super belerend gebracht.
Natuurlijk niet. En dat heb ik ook altijd aangegeven.
DankInderdaad, zoals al die 1000 andere topics komt het toch overal op hetzelfde neer. Om er toch iets dieper op in te gaan.... 2 ritten van 100km kosten meer energie als 1 van 200km aan 1 stuk.... Je auto (accu vooral) koelt af en moet weer opgewarmd worden... Maar vind je dat je daadwerkelijk te weinig range hebt? Gelukkig is het deze week alweer 20 graden warmer als vorige week.... Dus je zal een stuk verder moeten komen. Ik in ieder geval wel
Ook dat is geheel in lijn der verwachting. Daarom piep ik ook niet over 1 ritje van 20 kmIk merk ook dat bij mijn X de eerste 5 tot 10 km het verbruik het dubbele is van wat ik na 100km gemiddeld verbruikt heb.