Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
In februari ga ik daarom ook de route Duitsland, Zwitserland, Italië naar Monaco nemen. Niet over Frankrijk. Je betaald er erg veel tol, als je met pech komt te staan in het weekend heb je ook echt "pech" en bijna alleen SuC met 2 stalls en onbetrouwbare laadsnelheden. Zoek alleen nog leuke plek om te overnachten, denk Zwitserland meest logische.
 
Voor de mensen die zich nu afvragen of hij Senlis inmiddels gehaald heeft.. jazeker - ik kwam Daniel begin van de avond hier tegen.. Leuk om een mede forumlid van het eerste uur tegen het lijf te lopen -;)
Jammer dat er hier nog maar twee SuC's staan, moest een half uur wachten. Er staat ook nog een Type 2 laadpunt (2 zelfs) maar kreeg deze met een van mijn pasjes niet aan de praat.

Ik heb zelfs nog ons huis gehaald! Leuk om een forumlid te spreken.

Toen wij aankwamen in Senlis was een van de twee plaatsen bezet door een Belgische tesla. Wij kregen toch direct 60 kW, ik neem dus aan dat die andere tesla al redelijk vol was. Het vervelende van de superchargers in Frankrijk langs de route Lille - Parijs - Biarritz is dat de onderlinge afstanden zodanig zijn dat je steeds met een praktisch volle accu moet vertrekken. Het laden duurt daardoor behoorlijk lang, zeker het stuk vanaf 300 km. Ik wil ook aankomen met tenminste 50 km resterend bereik, ik tegenvallers kunnen opvangen.

Tussen Senlis en thuis heb ik zowel in Gent als Oosterhout geladen. In Gent tot 200, in Oosterhout tot 160 km. Dit gaat een stuk sneller dan in een keer in Gent tot aan 320 km opladen.

In Senlis heb ik trouwens nog een pothole vol geraakt, met als gevolg een trillend stuur bij 130 km/u. Kwestie van opnieuw balanceren?
 
Ik heb op mijn trip ook veel te veel staan wachten (Senlis, Macon, Vienne). Er is véél te weinig capaciteit in Frankrijk om soepel lange afstanden af te leggen. Of, beter gezegd, ik had het me anders voorgesteld. Daar komt dan nog bij dat het geleverde vermogen enorm verschilt. Ik heb op een aantal plekken niet meer dan 30Kw gehad, en dan sta je dus ECHT lang te wachten. Op alle plekken hoor ik wel van de eigenaren dat ze 'binnenkort' worden uitgebreid, maar dat e.e.a. afhankelijk is van de diverse overheden, de EDF, etc. Met andere woorden - kan nog even duren.

Overigens sprak ik een Frans Tesla eigenaar die recent in Nijvel 5 Tesla's voor zich had, die was niet blij.... Mooi dat het daar nu wordt opgelost. Dat is ook een echt knooppunt in de route.

Ik heb nu 19 uur gedaan over een trip waar ik normaal 14 uur over doe (1350 km naar Zuid Frankrijk). We hebben onderweg zelfs een overnachting ingepland omdat het allemaal te lang duurde. Door het slechte weer, o.a. bergop in de Rhone vallei met wind tegen (Mistral) gebruik je veel meer dan normaal. Kost een extra stop, en je moet dus ook langer laden. In veel gevallen dan ook nog met een sukkelgangetje om de volgende stop te halen, in de hoop dat je er terecht kunt. Verder ben ik ook de eerste asociale Tesla eigenaren tegengekomen die rustig bleven zitten lunchen terwijl ze helemaal waren volgeladen. Die lieten mij dus gewoon een half uur wachten zonder hun auto te verzetten. Aandringen leverde zeer boze blikken op. Ik vrees dat dit in de toekomst alleen nog maar erger wordt.

Natuurlijk kun je zo'n trip niet één op één met een ICE vergelijken, maar dat is allemaal te veel van het goede. Ik ga niet meer in een vakantieperiode zo'n trip maken (met 6 stops) totdat overal voldoende capaciteit is. Ik denk ook dat er in de toekomst een stuk slimmer moet worden omgegaan met de info over Superchargers. In Parijs (Autolib) hebben ze een mooi systeem waarbij je kunt zien of er een charger vrij is en eventueel kun je die reserveren (tot een maximale tijd van te voren). Dat maakt het plannen een stuk eenvoudiger.

Blogpost met meer details volgt.

--- Update ---
In het kader van goed voornemen om op sociale media wat meer positiviteit te verspreiden: De mooiste locatie met supercharger die ik ben tegengekomen is die in Frejus. Prachtig Chateau, met een schitterend restaurant.
Was nu gesloten, maar is op zich al bijna een vakantie waard!

Daar hebben wij in juli een hapje gegeten. Kostte wat, maar waskwalitatief goed (wel een beetje chic public, terwijl wij in onze vakantiekleren zaten).
We verbleven niet ver van deze supercharger, dus hebben we daar een flink aantal keren geladen en ook ondertussen een kopje koffie gedronken in het restaurant.
Eén keer, terwijl we aan het wachten waren, hebben we toe kunnen kijken hoe de druiven er net op dat moment werden geoogst.
Bijzonder vriendelijke mensen, we liepen weg met een hele grote tros druiven waar we lang van hebben gesmuld!:smile:
 
Verder ben ik ook de eerste asociale Tesla eigenaren tegengekomen die rustig bleven zitten lunchen terwijl ze helemaal waren volgeladen. Die lieten mij dus gewoon een half uur wachten zonder hun auto te verzetten. Aandringen leverde zeer boze blikken op. Ik vrees dat dit in de toekomst alleen nog maar

Dat meen je niet! Hoe wist je dat ze vol zaten? In Senlis dacht Edi in eerste instantie dat onze auto ook al vol zat (hetgeen nog niet het geval was) omdat de groene laadlampjes niet brandden. Die staan echter sowieso uit als de auto op slot staat.

Misschien is het een idee om bij een auto die aan een suc staat de laadlampjes altijd te laten branden, zodat asociaal gedrag altijd zichtbaar is.
 
In februari ga ik daarom ook de route Duitsland, Zwitserland, Italië naar Monaco nemen. Niet over Frankrijk. Je betaald er erg veel tol, als je met pech komt te staan in het weekend heb je ook echt "pech" en bijna alleen SuC met 2 stalls en onbetrouwbare laadsnelheden. Zoek alleen nog leuke plek om te overnachten, denk Zwitserland meest logische.

Ik ga midden maar naar Nice - welke route neem je dan juist via DE/CH/IT ?
 
Dat meen je niet! Hoe wist je dat ze vol zaten? In Senlis dacht Edi in eerste instantie dat onze auto ook al vol zat (hetgeen nog niet het geval was) omdat de groene laadlampjes niet brandden. Die staan echter sowieso uit als de auto op slot staat.

Misschien is het een idee om bij een auto die aan een suc staat de laadlampjes altijd te laten branden, zodat asociaal gedrag altijd zichtbaar is.

Ik zag ze in het restaurant zitten en heb het ze gewoon gevraagd om te weten hoe lang ik nog zou moeten wachten. Ze melden zelf dat ze helemaal vol waren. En vervolgens gebeurde er niets...... Was heel vreemd volk.
Nu kom je nog overal sympathieke Tesla eigenaren tegen, en iedereen maakt een praatje. Tot deze uitzondering...

Vanuit de innovators en early adopters komen we langzaam maar zeker in de fase van de 'early majority'. Dat zal nog behoorlijk wat veranderingen met zich meebrengen....

- - - Updated - - -

Ik ga midden maar naar Nice - welke route neem je dan juist via DE/CH/IT ?

Ik zou voor de route naar Frankrijk even afwachten wanneer de uitbreiding naar 8 palen is geplanned. Verder is het van belang of het een vakantieweek is (en/of weekend) en wat de weersomstandigheden zijn.
Op dit moment zie ik de volgende knelpunten:
- Senlis - daar moet iedereen die naar Parijs gaat of naar Zuid-West frankrijk langs.
- Orange - lang stuk van/naar lyon. Bijna niet te vermijden.
- Macon - Doorgang naar Zwitserland, maar ook voor de sprong naar Auxerre en Nancy of Metz. Kwam daar veel Zwitsers tegen en Fransen op weg naar Zwiterland
 
Ik zag ze in het restaurant zitten en heb het ze gewoon gevraagd om te weten hoe lang ik nog zou moeten wachten. Ze melden zelf dat ze helemaal vol waren. En vervolgens gebeurde er niets...... Was heel vreemd volk.
Nu kom je nog overal sympathieke Tesla eigenaren tegen, en iedereen maakt een praatje. Tot deze uitzondering...

Vanuit de innovators en early adopters komen we langzaam maar zeker in de fase van de 'early majority'. Dat zal nog behoorlijk wat veranderingen met zich meebrengen....

- - - Updated - - -



Ik zou voor de route naar Frankrijk even afwachten wanneer de uitbreiding naar 8 palen is geplanned. Verder is het van belang of het een vakantieweek is (en/of weekend) en wat de weersomstandigheden zijn.
Op dit moment zie ik de volgende knelpunten:
- Senlis - daar moet iedereen die naar Parijs gaat of naar Zuid-West frankrijk langs.
- Orange - lang stuk van/naar lyon. Bijna niet te vermijden.
- Macon - Doorgang naar Zwitserland, maar ook voor de sprong naar Auxerre en Nancy of Metz. Kwam daar veel Zwitsers tegen en Fransen op weg naar Zwiterland

Wat een eikels... Voor dergelijke gevallen zou het handig zijn als er dan toch een soort van gebruiksaanwijzing komt bij een suc, waarin de verplichting wordt opgenomen om een stall te verlaten op het moment dat de auto klaar is met laden.

Bij Senlis zijn al wel voorbereidingen getroffen voor een uitbreiding, daar zijn al lege mantelbuizen aangelegd.

Het uitbreiden van Tours en Saintes lijkt daarentegen veel moeilijker op de huidige locaties.
 
In februari ga ik daarom ook de route Duitsland, Zwitserland, Italië naar Monaco nemen. Niet over Frankrijk. Je betaald er erg veel tol, als je met pech komt te staan in het weekend heb je ook echt "pech" en bijna alleen SuC met 2 stalls en onbetrouwbare laadsnelheden. Zoek alleen nog leuke plek om te overnachten, denk Zwitserland meest logische.

Misschien iets te vroeg op jouw route maar ik heb in mei voor een trip naar Italië een overnachting gepland in Hotel Restaurant Partyservice Fallerhof Bad Krozingen
Echt pal aan de A5, 20 km onder Freiburg afrit 64a.
Wij vertrekken pas in de middag, dus zullen niet veel verder komen.

Ik heb ze benaderd met de vraag om te kunnen laden 's nachts en ze hebben zowel 220v als 380v aansluiting (ik vermoed rode stekker).
Blijkbaar hadden ze dit al eerder meegemaakt, want het klonk allemaal makkelijk en (EV) gastvrij.

Nu hoef je vanwege de SuC dichtheid in Duitsland eigenlijk helemaal niet elders te laden, maar als je 's ochtends vol vertrekt hoef je toch weer korter bij de volgende SuC te staan (en dat geld dan dus ook voor de laatste stop voor de overnachting)
 
In het kader van EV-vriendelijke hotels hebben onze Duitse Tesla Forum vrienden al pionierswerk verricht. Zie hier een mooi overzicht van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en een paar in Italië

TFF Forum - Tesla Fahrer und Freunde Essentials - EV-freundliche Hotels

Vergeet niet op de links onderaan deze post te klikken, de onderliggende post bevatten vaak nog meer aanbevelingen.

Nu nog zo'n lijst voor Frankrijk :)
 
Ik zag ze in het restaurant zitten en heb het ze gewoon gevraagd om te weten hoe lang ik nog zou moeten wachten. Ze melden zelf dat ze helemaal vol waren. En vervolgens gebeurde er niets...... Was heel vreemd volk.
Nu kom je nog overal sympathieke Tesla eigenaren tegen, en iedereen maakt een praatje. Tot deze uitzondering...

Vanuit de innovators en early adopters komen we langzaam maar zeker in de fase van de 'early majority'. Dat zal nog behoorlijk wat veranderingen met zich meebrengen....

Ik heb hetzelfde meegemaakt vrijdag in Senlis...een of andere zenuwenlijer die per se he-le-maal tot het gaatje vol moest, want hij moest helemaal naar de volgende supercharger 200 kilometer verderop... *zucht*. En ook nog een taxi uit Parijs die lekker anderhalf uur stond te laden "want het was gratis he!". Dat Senlis is echt een bottleneck!

Gelukkig kwam Hans (Amsterdam) gezellig binnenlopen, die we daarna ook nog een keer in Gent tegenkwamen. Dan is je dag toch weer een stuk fleuriger! :biggrin:
 
Sorry Daniel - wist niet dat jij het was -;)
Was inderdaad op het verkeerde been gezet omdat de auto ernaast vrolijk groen knipperde. Zou inderdaad wel handig zijn als het zichtbaar is als de auto er alleen maar staat zonder nog te laden. Heb bij IKEA Haarlem al eens een T2 kabel uit een lader kunnen trekken - zat er alleen voor de sier in, "aangesloten" op een V60. Lekker dicht bij de ingang parkeren - eikel..

Auto staat inmiddels weer te glimmen - was wel nodige na 3.000 km met het weer van de afgelopen weken.

IMG_7190.jpg


Dat meen je niet! Hoe wist je dat ze vol zaten? In Senlis dacht Edi in eerste instantie dat onze auto ook al vol zat (hetgeen nog niet het geval was) omdat de groene laadlampjes niet brandden. Die staan echter sowieso uit als de auto op slot staat.

Misschien is het een idee om bij een auto die aan een suc staat de laadlampjes altijd te laten branden, zodat asociaal gedrag altijd zichtbaar is.
 
Ik heb hetzelfde meegemaakt vrijdag in Senlis...een of andere zenuwenlijer die per se he-le-maal tot het gaatje vol moest, want hij moest helemaal naar de volgende supercharger 200 kilometer verderop... *zucht*. En ook nog een taxi uit Parijs die lekker anderhalf uur stond te laden "want het was gratis he!". Dat Senlis is echt een bottleneck!

Gelukkig kwam Hans (Amsterdam) gezellig binnenlopen, die we daarna ook nog een keer in Gent tegenkwamen. Dan is je dag toch weer een stuk fleuriger! :biggrin:

Als je van Senlis naar Tours wilt (288 km) dan wil je echt een volle accu met de huidige weersomstandigheden, trust me. Met een praktisch volle accu (380 km) kwamen wij op de heenreis aan in Tours met 12 km resterend. Dat was nadat ik om het laatste stuk al de snelheid had verlaagd.

De mantelbuizen liggen al klaar voor een uitbreiding in Senlis:

100b2b6802498fb5ef872f242ac3215c.jpg
 
Sorry Daniel - wist niet dat jij het was -;)
Was inderdaad op het verkeerde been gezet omdat de auto ernaast vrolijk groen knipperde. Zou inderdaad wel handig zijn als het zichtbaar is als de auto er alleen maar staat zonder nog te laden. Heb bij IKEA Haarlem al eens een T2 kabel uit een lader kunnen trekken - zat er alleen voor de sier in, "aangesloten" op een V60. Lekker dicht bij de ingang parkeren - eikel..

Auto staat inmiddels weer te glimmen - was wel nodige na 3.000 km met het weer van de afgelopen weken.

View attachment 68002

Was die auto ernaast dan nog niet vol? Die stond er namelijk al toen wij aankwamen. Tenzij er natuurlijk een tweede bruine tesla met 19 inch banden en een spoilert met Belgisch kenteken aan is komen rijden in de tussentijd .

Ik let er wel op dat ik een stall vrij maak als de auto voldoende vol zit. Dit overigens tot ongenoegen van mijn vrouw, die het mij kwalijk neemt dat ik dan ook regelmatig naar de telefoon kijk
 
tsja... ik heb een pas van Essent (mn voor DE), Nuon, TNM (zat bij de auto), HERA (Italië) en ICU (voor kantoor)... en een Plugsurfing sleutelhanger..
Nog uit de begintijd toen het me allemaal nog niet zo duidelijk was - en just to make sure. En heb het ook al eens mee gemaakt dat ik een leenauto had en de pasjes in de auto bij Tesla Amsterdam had laten liggen - heb er nu ook twee bij mijn bankpasjes.
De laatste twee waren het lig zeker niet -;) volgens mij toch de TNM pas, maar zeker weet ik het niet.
In de praktijk gebruik ik ze zelden omdat ik altijd s'nachts thuis sta te laden en daar doorgaans voldoende aan heb. Nu ik dit bij Plugsurfing nog eens lees zou ik inmiddels drie passen weg kunnen doen. Iemand die zich daar recent nog eens in verdiept heeft ?


@ Edi99

Hoe activeer je die paal bij de Ikea Haarlem? Zowel de Essent als ook TNM pas lukte het niet om de paal te activeren.
 
Last edited:
Nu er weer wat trans-Europa reiservaringen bij zijn, inclusief die van mijzelf naar Z-Frankrijk, is mijn conclusie dat reizen met de Tesla toch wel gemaximeerd moet worden op 800km op een dag. Alleen wil je misschien nog wel doorhalen maar met t gezin is dat geen doen. Zolang er niet om de 100km een SuC is waar je niet hoeft te wachten moet je je stops en dus je vertrektijd zeer goed uitkienen. Ook van tevoren goed uitzoeken of er een beetje redelijk kunt eten of lunchen en of er überhaupt nog iets open is.