Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het Radisson hotel geboekt in Helsingborg en gevraagd of ik daar kan laden. Volgende Suc ligt op 149km maar al is vol kan vertrekken kan ik die overslaan en een stop minder maken. Kom ik toch gauw 30-45 min eerder aan op kerstavond :) Heb nog geen antwoord van het hotel maar meestal krijg ik uiteindelijk een mail dat t niet kan. Als ik eenmaal terplekke ben lukt t me meestal wel om ze noch wat bij te brengen:rolleyes:.

En voor wat betreft de navigatie ben ik de uitzondering op de regel. Ik heb nog nooit zo'n goeie navigatie gehad. (nee ook niet van de Franse, Italiaanse of betere Duitse merken). Of dat in de nieuwe ook zo is:confused:, dat hoop ik dan maar:smile:.
 
Ik heb het Radisson hotel geboekt in Helsingborg en gevraagd of ik daar kan laden. Volgende Suc ligt op 149km maar al is vol kan vertrekken kan ik die overslaan en een stop minder maken. Kom ik toch gauw 30-45 min eerder aan op kerstavond :) Heb nog geen antwoord van het hotel maar meestal krijg ik uiteindelijk een mail dat t niet kan. Als ik eenmaal terplekke ben lukt t me meestal wel om ze noch wat bij te brengen:rolleyes:.

En voor wat betreft de navigatie ben ik de uitzondering op de regel. Ik heb nog nooit zo'n goeie navigatie gehad. (nee ook niet van de Franse, Italiaanse of betere Duitse merken). Of dat in de nieuwe ook zo is:confused:, dat hoop ik dan maar:smile:.
Vergis je niet in Zweden Hendrik. Als wij geen TomTom hadden gehad tijdens onze roadtrip in Zweden, hadden er twee Tesla's stroomloos door Tesla moeten worden afgesleept.
In Zweden zitten de doorgaande routes wel redelijk in de Tesla navigatie maar ga je het binnenland in dan word je echt totaal gestoord van de navigatie.
Een TomTom of Waze heb je daar absoluut nodig. En bewust geen smiley of emoticon.
 
Dag Teslavakantiegangers!

We hebben het plan opgevat om tussen kerst en O+N naar Evian-les-Bains te gaan, de Franse kant van het meer van Genève. Met een optie om daar te gaan skiën of een uitstapje naar Zwitserland/Italië. De Supercharger Archamps (F) is op 64km, Martigny (CH) op 62.

Nu lees ik hier op het forum dat ik voor Frankrijk en Italië niet ver kom met mijn standaard Type 2 kabel.


Ik vraag me nu af op welke laadpunten ik me moet voorbereiden / welke verloopstekkers ik het beste kan meenemen. Op Chargemap zie ik in de buurt:


a) EU domestic plug (in Evian zit er 1 van dit type)
b) Caravan plug
c) Type 3C plug (verloopkabel 3C -> 2 kopen/huren/lenen?)


Ik zie totaal geen CHAdeMO laders in de buurt. En is "Industrial 3-phase plug" hetzelfde als "rode stekker"?

Bij voorbaat dank voor alle tips, ook voor Italie en Zwitserland!
 
Ik ben dit weekend naar de kerstmarkt in Essen geweest. Ik zei tegen mijn vrouw; ik kan lekker hard, want in Essen zijn heel veel laadpalen (te zien in mijn New Motion appje). Kom ik daar met 70km range aan en inderdaad; zat palen. Wel eerst een paar keer pech omdat iedereen op die plekken mag parkeren, maar het ging.

Wat ik niet wist was dat 't weer heel anders werkt in Nederland. Ik had geen zin om het daar uit te zoeken, maar ik zag later dat het met plugsurfing.com mogelijk moet zijn om die palen aan het werk te krijgen. Volgende keer nog maar eens proberen.

Gelukkig was SuC Moers maar 19km verderop. Voor ik mijn bitterballen op had zat mijn auto alweer vol en scheurde ik weer lekker naar Zevenaar (waar ik woon, niet op te superchargen) ;)
 
Tsja.. dat is een van de leuke dingen van het Tesla rijden anno nu in het buitenland... je moet het een beetje voorbereiden. Vroeger wisten we de dag voor vertrek nog niet eens naar welk land we zouden gaan -;)

Er is niet een eenduidig antwoord. Kan je op de vakantie-locatie laden (gewoon met de UMC op een stopcontact).? Als je niet veel gaat rijden kon je daar een heel eind mee - ook met 12 km per uur komt de accu op een keer vol.
Type 2 kan ook voldoende zijn. Zit er een Ikea of supermarkt in de buurt (hebben vaak laadpunten).? zie chargemap. Voordeel is dat je daar doorgaans geen eigen pas voor nodig hebt. zie chargemap
Wil je flexibel zijn dan zou ik ook een Type 3c kabel meenemen (is hier wel te leen). En je hebt dan waarschijnlijk ook wel een Khiwi pas nodig. die kan je zo via internet bestellen.

Het beste is om via chargemap te kijken naar de laadopties in de omgeving. Beeld te vormen welke types het zijn (eventueel chademo adapter mee), en welke kaart nodig is. Ook handig is verleng stroomkabel (kan je ook de stekker omdraaien gegeven Franse stopcontacten) - wel 2,5 mm2. (dikker dus)

Italie - gewoon Type 2. (geen 3C - is Frans). Mogelijk heb je een pas nodig van Due Energia. Ook hier weer is het het beste van te voren te kijken naar de laadmogelijkheden in het gebied.


Nu lees ik hier op het forum dat ik voor Frankrijk en Italië niet ver kom met mijn standaard Type 2 kabel.
 
In Zweden vind ik maar bar weinig laadpunten. Gelukkig kwam mijn broer met deze link op de proppen EV Charging Map
. Volgens hem kun er vaak gewoon met een cc betalen maar dat betwijfel ik. Ga t wel zien. Heb een overnachting in het Radisson in Helsingborg. Heb ze geprobeerd uit te leggen wat ik nodig heb. Ze zijn t aan het uitzoeken. Als het lukt scheelt me dat toch weer een 40 min de volgende dag:biggrin:
 
Thnx voor de link. (eerste duidelijke kaart voor Zweden)
Ik hoor graag hoe het verlopen is in Zweden. (juli '16 willen we noordelijk trekken via Zweden)


In Zweden vind ik maar bar weinig laadpunten. Gelukkig kwam mijn broer met deze link op de proppen EV Charging Map
. Volgens hem kun er vaak gewoon met een cc betalen maar dat betwijfel ik. Ga t wel zien. Heb een overnachting in het Radisson in Helsingborg. Heb ze geprobeerd uit te leggen wat ik nodig heb. Ze zijn t aan het uitzoeken. Als het lukt scheelt me dat toch weer een 40 min de volgende dag:biggrin:
 
Helaas niet zichtbaar voor veel mensen.
6VN0hhp.png
 
a) EU domestic plug (in Evian zit er 1 van dit type)
b) Caravan plug
c) Type 3C plug (verloopkabel 3C -> 2 kopen/huren/lenen?)


En is "Industrial 3-phase plug" hetzelfde als "rode stekker"?

b) is een blauwe 16A monofaze stopcontact. Let op : de blauwe Tesla-UMC stekker is 32A. Verloop dus nodig, ofwel van camping naar Schuko (13A), ofwel van 16A naar 32A - en dan wel limiteren in de auto op 16A !

"Industrial 3-phase plug" is inderdaad hetzelfde als "rode stekker" - maar let ook op de stroom. 32A is andere bouwvorm dan 16A.
 
Kan je op de vakantie-locatie laden (gewoon met de UMC op een stopcontact).? Als je niet veel gaat rijden kon je daar een heel eind mee - ook met 12 km per uur komt de accu op een keer vol.
Type 2 kan ook voldoende zijn. Zit er een Ikea of supermarkt in de buurt (hebben vaak laadpunten).? zie chargemap. Voordeel is dat je daar doorgaans geen eigen pas voor nodig hebt. zie chargemap
Wil je flexibel zijn dan zou ik ook een Type 3c kabel meenemen (is hier wel te leen). En je hebt dan waarschijnlijk ook wel een Khiwi pas nodig. die kan je zo via internet bestellen.

Het beste is om via chargemap te kijken naar de laadopties in de omgeving. Beeld te vormen welke types het zijn (eventueel chademo adapter mee), en welke kaart nodig is. Ook handig is verleng stroomkabel (kan je ook de stekker omdraaien gegeven Franse stopcontacten) - wel 2,5 mm2. (dikker dus)

Italie - gewoon Type 2. (geen 3C - is Frans). Mogelijk heb je een pas nodig van Due Energia. Ook hier weer is het het beste van te voren te kijken naar de laadmogelijkheden in het gebied.

Dank voor je info. Ik heb al chargemap geraadpleegd, helaas zit in Evian helemaal niets en in Thonon (5km weg) 2 type-3c laadpalen die met een lokale badge werken. In Zwitserland zijn veel meer laadpunten incl CHAdeMO's. Ik denk dat ik een type 3c en een Chademo verloop probeer te regelen...
 
ik ga deze zomer meedoen aan de drielandengiro (met de fiets dus) en we verblijven in Pfunds Oostenrijk. Ik zou wel graag naar daar rijden met de S, maar heb eigenlijk geen ervaring met de te nemen route. Vandaar graag jullie opmerkingen over volgende route (hou rekening dat ik met een 60 rij)
Elversele - Erfstadt - Waldlauberheim - Bad Rapppenau - Aichstetten - Pfunds. Ik zou Waldlauberheim kunnen overslaan, maar denk niet dat me dat tijdwinst oplevert aangezien ik dan veel langer moet laden in Erfstadt.
Als ik de route plan vanuit Aichstetten gaat die over St Anton, maar is het niet beter als ik terug naar Memmingen rij en dan de A7 neem richting Kempten?
Zijn er misschien betere superchargers dan diegene die ik opnoem?
Alvast bedankt.
 
Dank voor je info. Ik heb al chargemap geraadpleegd, helaas zit in Evian helemaal niets en in Thonon (5km weg) 2 type-3c laadpalen die met een lokale badge werken. In Zwitserland zijn veel meer laadpunten incl CHAdeMO's. Ik denk dat ik een type 3c en een Chademo verloop probeer te regelen...

Zwitserland heeft inmiddels 9 Superchargers (en mogelijk komt er nog eentje). Op de afstanden daar en gezien het feit dat de rijsnelheid aanzienlijk lager is dan in bijv. Duitsland zou ik me niet druk maken over andere laadvormen.

Ik zou bovendien geen zin hebben om 5 km te rijden en dan de auto een flink aantal uren achter te laten.

De Supercharger in Martigny is maar 66 km weg en die onder Genève iets van 60 km.

Voor mij een no-brainer. Daarnaast bestaat er geen Chademo verloop maar gaat het om een kostbare adapter. Ik zou dan adviseren om er eentje te lenen gezien de aankoopprijs en het feit dat je hem eigenlijk niet nodig hebt.

Onze ervaring is dat het halverwege de vakantie een "uitje" is om even naar een SuC te gaan.

Het enige dat ik zou gebruiken is een hotellaadpunt, als dat toevallig er is, omdat ik de auto daar toch moet staan, en daarbuiten alleen de SuC's. Na een tiental reizen in die gebieden, inclusief 6x Hongarije, is mij duidelijk dat je met alleen SuC best uitkomt.

- - - Updated - - -

ik ga deze zomer meedoen aan de drielandengiro (met de fiets dus) en we verblijven in Pfunds Oostenrijk. Ik zou wel graag naar daar rijden met de S, maar heb eigenlijk geen ervaring met de te nemen route. Vandaar graag jullie opmerkingen over volgende route (hou rekening dat ik met een 60 rij)
Elversele - Erfstadt - Waldlauberheim - Bad Rapppenau - Aichstetten - Pfunds. Ik zou Waldlauberheim kunnen overslaan, maar denk niet dat me dat tijdwinst oplevert aangezien ik dan veel langer moet laden in Erfstadt.
Als ik de route plan vanuit Aichstetten gaat die over St Anton, maar is het niet beter als ik terug naar Memmingen rij en dan de A7 neem richting Kempten?
Zijn er misschien betere superchargers dan diegene die ik opnoem?
Alvast bedankt.

Neen, de route via Aichstetten is het beste. Als je rekent vanaf Erftstadt is het langste traject 165 km. Dat is met een 60 toch ook geen probleem? Verder zou ik via St. Anton gaan, daar even doorladen en dan naar Pfunds, wat minder dan 60 km is. Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken want je komt met gemak heen en terug en wie weet mag je in het hotel wel aan de 220 Volt (of wellicht 11Kw) en dan is dat meegenomen maar nodig is het niet.

Je bereik is daar, zeker als het wat warmer is, veel groter dan hier.