Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Na enkele maanden rondgeneusd te hebben op deze site en na enkele telefonische contacten met eigenaars waaronder een bezitter van het eerste uur, hebben we na een proefrit dan toch half oktober van vorig jaar onze model S besteld. Enkele maanden wachten met dagelijks inloggen om de vooruitgang te volgen en eind februari dit jaar stond hij te blinken in Aartselaar.
Tot nu toe niets dan leute en plezier beleefd maar begin Juli zouden we dan vertrekken op ons jaarlijks verlof naar Italië met de gekende voorafgaandelijke vragen: waar staan de superchargers, welke moeten we aandoen, zal er een plaats vrij zijn als we daar aankomen, hoe lang gaan we onderweg zijn, gaan we ter plaatse wel kunnen opladen in ons hotel zowel in Zwitserland als in Italië?
Wel kort samengevat: het was fantastisch: nog nooit hebben we zo ontspannen gereisd: vooraf even geoefend met lege valiezen voor een zo efficiënt mogelijke opstelling (met op aanraden van mijn dochter een foto om de kofferschikking vast te leggen) en zaterdag om 6 uur ’s morgens vertrokken (dochter, de 2 kinderen van de zoon, mijn vrouw en ik) richting Metz kwestie daar om 8 u 30 aan te komen voor een bezoekje aan de Leclerc (belofte aan de kleinkinderen) en zie bij aankomst 8 lege stallen. Na ½ uurtje Leclerc en koffietje zijn alle stallen minus een bezet door Franse Tesla’s die een promotierit hielden. Wij op weg naar Achern waar we weer als enige stonden te laden terwijl we een bezoekje brachten aan de McDonalds (dat heb je met kleinkinderen) om van daaruit door te reizen naar Eggerkingen. Opnieuw 4 vrije plaatsen en een prachtig uitzicht vanuit de tuin van het Mövenpickhotel. Vervolgens ging ons laatste stukje voor de dag naar het Vierwoudstedenmeer waar we een nachtje zouden verblijven bij Zwitserse vrienden die een Gartenbau runnen en we bijgevolg aan een rode 3-fasenstekker konden bijladen. De volgende dag onze intrek genomen voor 3 dagen in hotel Seeblick waar ik de baas meenam voor een proefritje met als gevolg dat onze S ’s nachts in zijn garagebox mocht verblijven aangesloten aan een gewoon stopcontact (11km/u via een Goobay Adapter geaarde koppeling op Zwitserse stekker). Op een avond toch eenmaal via Beckenreid gereden om met het oog op de terugreis de omgeving te verkennen en dit was onze eerste en enige ontgoocheling: drie van de vier stallen waren ge-ICE-ed (vermoedelijk aan het dineren in het nabije restaurant).
IMG_0134.JPG


Donderdagmorgen zijn we dan volledig opgeladen verder gereden naar onze eindbestemming tussen Venetië en Triëste en ook hier verliep alles heel vlotjes: niet het minste oponthoud aan de Gothardtunnel, alle stallen vrij in Monte Ceneri alsook in Verona waar we genoten van een heerlijke lunch in het Crowne Plaza. Aangekomen in ons hotel vroeg ik of het eventueel mogelijk was om te laden en ook hier een rode 3-fasenstekker en zowaar een privéstaanplaats.
Kortom daar waar het vroeger zo ver mogelijk rijden was, even stoppen om te tanken, vlug iets eten of drinken hebben wij nu nog nooit zo relaxed gereisd.
Ook de terugreis verliep volgens het hogervermelde stramien waarbij Mulhouse juist geopend was en ook daar waren we de enige om te laden (hopelijk worden de lijnen op de grond nog aangepast want ze komen niet juist overeen met de stallen).
 
Mooi verwoord Jfran. Wij zijn nu in de Franse Alpen in La Chapelle D'Abondance en het gemak van het andere reizen hebben wij ook al diverse keren ervaren. Dit gebied tussen Geneve en Montreux is nog maagdelijk qua oplaadpunten. Echter de beheerder van ons appartement gaat type 2 laadpunt aanleggen in garage. Nu op 230 geladen wat prima ging. Veel bekijks hier met tessie !
 
Leuk om te lezen dat het laden naast de SUC's ook goed kan verlopen. Wij zelf hebben wat minder geluk. De SUC's via D - CH - IT gaan uitstekend maar daarnaast ook bij hotel lugano, centrum lugano, ikea nabij lugano en hier op locatie bij gardameer geprobeerd maar allen helaas niet gelukt. Vooraf nog wel geïnformeerd maar niet voldoende. In Lugano zitten de laders achter een slot die je vooraf had moeten aanvragen. De hotels/ikea etc hebben geen sleutel. Hier op locatie is er een rood 380 contactpunt met 4 polig. Die kende ik nog niet. Achteraf had ik even nog meer door moeten vragen dan was het vast gelukt. Nu mbv SUC's lukt het wel (even naar verona) maar lokaal had makkelijker geweest. Misschien vind ik nog een adapter van 4 naar 5 polig.
Verder uitstekende reis gehad. 1e dag 1050km in 11 uur, met meerdere korte stops.
Oh die tripplanner van de navi is vreselijk. Direct uitgezet, stuurt je continu ergens anders heen[emoji23]. Verder lekker weer hier in Italie[emoji295]️
 
Hier op locatie is er een rood 380 contactpunt met 4 polig. Die kende ik nog niet. Achteraf had ik even nog meer door moeten vragen dan was het vast gelukt. Nu mbv SUC's lukt het wel (even naar verona) maar lokaal had makkelijker geweest. Misschien vind ik nog een adapter van 4 naar 5 polig.

4 polig; dat is zonder neuter.
daar zal je dus niet kunnen mee laden.

het koppelen van de neuter aan de aarde is -zacht uitgedrukt- niet aangewezen, de UMC en ook iedere andere lader die ik ken heeft 220V nodig;
er zal dus altijd stroom vloeien naar de aarde.
Verliesstroomschakelaars gaan dat niet leuk vinden.

In industriële toepassingen zal men dan ook steeds een transfo 380V->220V installeren als men eenfazige toestellen wil aansluiten.
 
4 polig; dat is zonder neuter.
daar zal je dus niet kunnen mee laden.

Een adapter van 4 naar 5 polig heeft dan ook geen zin begrijp ik?
Mijn andere optie is een italiaanse connector halen voor mijn schuko 220 aansluiting via de UMC.

Sta nu even bij de SUC in verona. Fraai hotel in een wat mindere buurt. Wel zeer fraaie en gezellige bar in ieder geval[emoji106].

Edit: met Italiaanse 220 adapter werkt het laden op 8A in ieder geval wel. Niet snel maar tesla staat toch vaak een dagje stil.
 
Last edited:
Thx. Heb met en zonder verlengkabel getest, maakte qua laadsnelheid geen verschil. Laadstroom was door de auto op 13A ingesteld en spanning 233V. Verlengkabel is overigens 15m en was volledig afgerold en in rechte lijn neergelegd.
vandaag nog even bij tesla Amsterdam geweest en ook daar getest zonder verlengkabel en met mijn eigen aansluitkabel. Gaf 13A op 214V en kwam op 8 km/uur. Men gaf aan dat er allerlei factoren van invloed kunnen zijn, waaronder accu temperatuur.
ik test dit weekend nog een paar keer met verschillende omstandigheden. Op vakantie zal het wel goed komen en anders moet ik gewoon een paar keer naar girona om aan de suc te laden.
Ik ga ook proberen om bij de Nissan dealer in Figueres te laden maar die schijnt alleen Nissan te willen laden.
bij terugkeer zal ik de Spanje ervaringen hier delen.
 
Op 13A zou je normaal gesproken met pakweg 12 km/u meten kunnen laden. Hij begint inderdaad lager en bouwt het daarna op. Auto gewoon dicht en na een kwartier op je app kijken of het nog steeds niet sneller gaat. Overigens kan je - althans ik lig - normaal gesproken ook wel met 8 km/u uit de voeten op vakantie - is toch 200 km in een etmaal. Heb je al eens een andere UMC getest ?
 
eens, maar je moet bij 13A laden toch al heel snel 11 of 12 km per uur gaan zien...

Bedankt voor jullie input! Op vakantie zullen wij idd geen honderden km's per dag rijden dus komen wij er wel mee weg en ik zal zoals gezegd wel een aantal keer langs de SuC van Girona gaan.

Ik ben benieuwd naar de reiservaring langs de SuC's van de route du soleil (en of de Franse boeren ons met rust laten) en de uiteindelijke reistijd. Wij hebben ons ingesteld op 14-14,5 uur voor het traject waalwijk-nimes wat iets meer dan 1.100 km is.

en natuurlijk enorm trots op de teslarati:

image.jpg
 
Een adapter van 4 naar 5 polig heeft dan ook geen zin begrijp ik?
Mijn andere optie is een italiaanse connector halen voor mijn schuko 220 aansluiting via de UMC.

Sta nu even bij de SUC in verona. Fraai hotel in een wat mindere buurt. Wel zeer fraaie en gezellige bar in ieder geval[emoji106].

Edit: met Italiaanse 220 adapter werkt het laden op 8A in ieder geval wel. Niet snel maar tesla staat toch vaak een dagje stil.

Je kan zien dat italianen van mooie auto's houden. Ze doen alles om je te helpen. Nu speciaal voor mij alsnog een 3 fase 16A met polig contactpunt in een garage gemaakt. Kan ik sneller laden en staat de tesla netjes in de garage[emoji122]