Je kan er ook een sport van maken met minder dan 3 km autonomie toe te komen; breekt de monotonie van de reis, impressioneert reisgenoten met range anxiety, en is veel beter te beheren dan met een ICE
Serieuzer:
1. Vertrek thuis vol, of course (100% geladen);
2. Als navigatie aanstaat, is "Energy Consumption/Trip" zeer goed in het voorspellen van met hoeveel autonomie je zal aankomen. MAAR :
(a) je moet zelf wel eerst weten wààr je wil laden (kijk op
evtripplanner.com bijv., Route Energy Planner) want navigatie geeft je soms vreemde laadsuggesties (genre 20km terugrijden...),
(b) je moet je niets aantrekken van de "drive slower than x km/h" waarschuwingen die navigatie geeft want die lijken nergens op. Gewoon "Energy Consumption/Trip" in de gaten houden, maken dat je boven de 10% overblijvende 'autonomie op bestemming' blijft, en dan kan je de laatste 100 km daar telkens 1% van af laten gaan (als je per se op 0% wil aankomen om je reisgenoten te impressioneren!). Hoe lager je % autonomie als je begint te laden, hoe sneller je laden zal bij een SuC
3. Dus ook nooit te veel laden bij een SuC (tenzij je tijd over hebt natuurlijk): vuistregel (van mezelf en anderen hier op 't forum) is maken dat je 50% meer typical range hebt dan het aantal werkelijke kilometers naar je volgende bestemming.
Je hebt vandaag keuze te over: in functie van je reisweg, SuCs in Gent en/of Rijsel, of nog Nijvel en/of Senlis. Een ware luxe !