Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wist niet dat 100% mag laden, maar zoals ik het nu begrijp wel tenzijn je daarna meteen gaat rijden?


Ik woon in Aalsmeer/Amsterdam heel dichtbij een SuC. Dus vanuit huis vertrek ik maximal vol : is dat dan 80% of 90%?

In 1x door naar Senlis gaat niet lukken, misschien wel naar Nijvel in Belgie? En daarna pas naar Senlis? En terug ook natuurlijk.

Ik rij overigens een S70.

:)
Als je een lange afstand gaat rijden kun je het beste wel tot 100% laden. Dan haal je Gent of Lesquin. Voor dagelijks gebruik moet je niet boven de 80% laden.
 
Ja hoor, geen enkel punt zolang je de auto niet langer dan een paar uur met 100% geladen laat staan. Gewoon met 100% vertrekken, range mode aan als je niet helemaal zeker bent (levert een paar % extra range op), bestemming ingeven en de Tesla vertelt je precies waar, wanneer en hoeveel te laden. Als je bang bent Lille niet te halen zou je even bij kunnen laden in Oosterhout, Antwerpen of Gent maar ook hier geldt weer; geen zorgen want de Tesla denkt voor/met je (mee). Snap precies hoe je je voelt want ik had een jaar geleden precies hetzelfde. Na flinke roadtrips naar Duitsland, Frankrijk (Parijs...), Oostenrijk en Kroatie weet ik dat alle zorgen voor niks waren. Glimlach op en rijden maar!
 
Je kan er ook een sport van maken met minder dan 3 km autonomie toe te komen; breekt de monotonie van de reis, impressioneert reisgenoten met range anxiety, en is veel beter te beheren dan met een ICE :)

Serieuzer:

1. Vertrek thuis vol, of course (100% geladen);

2. Als navigatie aanstaat, is "Energy Consumption/Trip" zeer goed in het voorspellen van met hoeveel autonomie je zal aankomen. MAAR :

(a) je moet zelf wel eerst weten wààr je wil laden (kijk op evtripplanner.com bijv., Route Energy Planner) want navigatie geeft je soms vreemde laadsuggesties (genre 20km terugrijden...),

(b) je moet je niets aantrekken van de "drive slower than x km/h" waarschuwingen die navigatie geeft want die lijken nergens op. Gewoon "Energy Consumption/Trip" in de gaten houden, maken dat je boven de 10% overblijvende 'autonomie op bestemming' blijft, en dan kan je de laatste 100 km daar telkens 1% van af laten gaan (als je per se op 0% wil aankomen om je reisgenoten te impressioneren!). Hoe lager je % autonomie als je begint te laden, hoe sneller je laden zal bij een SuC

3. Dus ook nooit te veel laden bij een SuC (tenzij je tijd over hebt natuurlijk): vuistregel (van mezelf en anderen hier op 't forum) is maken dat je 50% meer typical range hebt dan het aantal werkelijke kilometers naar je volgende bestemming.

Je hebt vandaag keuze te over: in functie van je reisweg, SuCs in Gent en/of Rijsel, of nog Nijvel en/of Senlis. Een ware luxe !
 
  • Like
Reactions: Steven
Ik kan volmondig bevestigen wat @Keezje zegt. Beaune is een heel leuke stad. Ik kom er 5-6 keer per jaar. De hallen zijn nog geen tien minuten lopen van de SuC. Het barst van de goede restaurants (ik heb de meeste intussen wel getest), bars en uitstekende wijnhuizen.
Voor sommige van de beste wijnen van de Bourgogne kan je terecht bij Denis Perret op de Place Carnot. Paar doosjes afrekenen en vervolgens met de Tesla ze even later oppikken.


Goeie tip, thanks!
Half juli een wijn-weekendje gepland in Beaune! Ik ga dan zeker even bij Denis langs!
 
Goeie tip, thanks!
Half juli een wijn-weekendje gepland in Beaune! Ik ga dan zeker even bij Denis langs!
Leuk om te doen. Als je goede witte wijnen zoekt van de betere wijnboeren kan ik je ook nog Rateau Google Maps in Chassagne-Montrachet aanraden. Onder het restaurant Ed. Em op de Place de l'Europe.
Voor goede Meursaults kun je o.a. terecht bij Javillier Google Maps.
Dit zijn wel allemaal wijnen in de prijsklasse 30-200 euro en soms ver daarboven. Van goedkopere adressen heb ik niet zo veel verstand.

Ik rij zelf waarschijnlijk zondag de 17e weer die kant op.
 
@pvkeep: kun je ons een goed restaurant aanbevelen in Beaune? De laatste keer dat we daar waren viel het tegen. (vraag me niet hoe die toko heet)
12 augustus gaan we daar wederom overnachten.
'tuurlijk.

- Ma Cuisine
- Le P'tit Paradis
- Le Relais de Saulx
- Le Bistro de L'Hotel (wel aan de prijs)
- Le Grand Bleu (voor liefhebbers van fruits de mer en kreeft)
- Aupres du Clocher (in Pommard, 10 minuten rijden)

Zeker in augustus is het verstandig om vooraf te reserveren. Het stikt er dan van de toeristen.
 
  • Informative
Reactions: Rick A.
Je kan er ook een sport van maken met minder dan 3 km autonomie toe te komen; breekt de monotonie van de reis, impressioneert reisgenoten met range anxiety, en is veel beter te beheren dan met een ICE :)

Serieuzer:

1. Vertrek thuis vol, of course (100% geladen);

2. Als navigatie aanstaat, is "Energy Consumption/Trip" zeer goed in het voorspellen van met hoeveel autonomie je zal aankomen. MAAR :

(a) je moet zelf wel eerst weten wààr je wil laden (kijk op evtripplanner.com bijv., Route Energy Planner) want navigatie geeft je soms vreemde laadsuggesties (genre 20km terugrijden...),

(b) je moet je niets aantrekken van de "drive slower than x km/h" waarschuwingen die navigatie geeft want die lijken nergens op. Gewoon "Energy Consumption/Trip" in de gaten houden, maken dat je boven de 10% overblijvende 'autonomie op bestemming' blijft, en dan kan je de laatste 100 km daar telkens 1% van af laten gaan (als je per se op 0% wil aankomen om je reisgenoten te impressioneren!). Hoe lager je % autonomie als je begint te laden, hoe sneller je laden zal bij een SuC

3. Dus ook nooit te veel laden bij een SuC (tenzij je tijd over hebt natuurlijk): vuistregel (van mezelf en anderen hier op 't forum) is maken dat je 50% meer typical range hebt dan het aantal werkelijke kilometers naar je volgende bestemming.

Je hebt vandaag keuze te over: in functie van je reisweg, SuCs in Gent en/of Rijsel, of nog Nijvel en/of Senlis. Een ware luxe !
 
Zoals ik het nu begrijp :

1 - Alleen 100% laden wanneer je 20% meteen gaat verbruiken, anders tot 80% laden.

2 - Minimaal 10% overhouden tot volgende laad moment.("Energy Consumption/Trip")

3 - Hoe lager de % , hoe sneller je laad.

4 - 50% range extra laden dan je nodig heb naar je volgende laad moment.

Punt 4 klinkt vreemd/onlogisch? Of niet?



Bedankt voor de deze tips .
 
Zoals ik het nu begrijp :

1 - Alleen 100% laden wanneer je 20% meteen gaat verbruiken, anders tot 80% laden.

2 - Minimaal 10% overhouden tot volgende laad moment.("Energy Consumption/Trip")

3 - Hoe lager de % , hoe sneller je laad.

4 - 50% range extra laden dan je nodig heb naar je volgende laad moment.

Punt 4 klinkt vreemd/onlogisch? Of niet?



Bedankt voor de deze tips .

1 - Alleen 100% laden als je direct daarna een trip gaat maken. Als het alleen om 20% gaat hoef je niet tot 100% tenzij je natuurlijk toch een trip gaat maken.
2 - Dat is niet waar, voor efficient reizen kun je gerust tot 5% of zelfs minder leegrijden als je dan ook direct gaat laden. De voorspeller is wat dat betreft wat conservatief en speelt op safe. Dat is natuurlijk altijd goed maar de geoefende weet dat hij zich daar, op het eind, niet veel van hoeft aan te trekken. Net als die max snelheid aanduidingen. Die pas opvolgen als de indicatie iets van 3% aangeeft. Het is een leerproces.
3 - Dat is juist
4 - Dat hoeft niet altijd. Is weer een kwestie van op safe spelen en geeft de kans wat harder te gaan rijden. Maar de tijdwinst die harder rijden oplevert compenseert bij lange na niet het langere laden. Je kunt de aanwijzingen van de auto opvolgen, hij geeft aan wanneer je genoeg hebt en dat wisselt als je kijkt naar de verhouding met typical. Is je volgende traject met wind mee en is het 25% dan geeft hij het signaal veel eerder dan bij tegenwind en koud weer.
 
De voorspeller is wat dat betreft wat conservatief en speelt op safe. Dat is natuurlijk altijd goed maar de geoefende weet dat hij zich daar, op het eind, niet veel van hoeft aan te trekken.

Zal 't gaan, ja :) Ik strijd lustig mee in een BeNe-kampienschap "tot op 0 rijden bij aankomst bij de volgende SuC"! Mijn stelling was: blijf boven de 10%, tot 100 km voor volgende laadbeurt, "en dan kan je de laatste 100 km daar telkens 1% van af laten gaan (als je per se op 0% wil aankomen om je reisgenoten te impressioneren)". Ik bedoelde met 'telkens' dus ongeveer elke 10 km 1% autonomie minder, zodat je uiteindelijk met 0% aankomt. Vind ik overigens leuk om doen want perfect beheersbaar, wat je niet van een ICE kan zeggen!

Over tijdswinst (harder rijden vs. minder laden etc.): mijn religie is het Merijnisme! (http://www.daglievemensen.nl/tesla/).

Inzake punt 4: "Typical" is volgens Tesla rond 200 Wh/km, bij mij is gemiddeld reëel gebruik 230 Wh/km, dus dat is al plus 15%. De andere 35% zijn inderdaad een buffer, want je gemiddeld gebruik in België of Nederland reflecteert niet noodzakelijk wat je op een autosnelweg naar 't zuiden zal (willen) verbruiken. Vandaar die 35% marge. Komen doorgaans van pas naar mijn smaak, want op die reizen ben je ook zwaarder geladen etc. Ik blijf bij mijn "laad 150% Typical voor 100% reëel", over lange afstanden.
 
Last edited:
Best leuk, de Mt Ventoux op en af. Beginnen met 28% in Bedoin en uiteindelijk met 26% aan de andere kant beneden komen (boven 11% over hebben, was dan wel weer even spannend).
 

Attachments

  • Ventoux.jpg
    Ventoux.jpg
    120.2 KB · Views: 52