Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Met de kerst had ik mijn vuurdoop. Wij hebben al >50jaar een familiehuis in de Cevennes. SuC Nîmes is de laatste die we aandeden. 1x een Tesla gezien. Viel met de drukte dus erg mee. Wel vermijd ik de zaterdag zoveel mogelijk. De afstand tussen Metz en Urmond of Nijvel is kritiek met ca. 140km/u. Met een fossiel weiger ik nog zo'n stuk te rijden. Dan ga ik wel vliegen maar met de Tesla is het zoveel leuker, nog een beetje avontuur en ik geniet elke kilometer. Al is het maar het in de gaten houden van verbruik, range, berekenen hoeveel je zult gaan laden om de volgende SuC te bereiken. Harder rijden om leger aan te komen, of juist niet:redface:. Aaaargh heb nu al zin om te gaan, helaas sociale verplichtingen vandaag.


Misschien toch maar eens proberen dan, onze bestemming is ook cevennes bij st Jean du gard id buurt
 
Ben zelf vanuit Praag na Nossen via Hohenwarsleben naar NL gereden (route slechts 4 km langer). Maar het is inderdaad fijn dat er nu ook een alternatieve route makkelijk te berijden is via SuC's.

Voor een goed hotel in Praag met laadmogelijkheid zie mijn eerdere post: Met de Tesla op vakantie in Europa - Page 252

Nu met Sangerhausen bijna klaar, is denk ik de route Praag nu vanuit Amsterdam ook beter te doen aangezien je niet meer "om" hoeft via de net geopende SuC Bad Dürrenberg. En deze route kan je dan ook korter laden bij de SuC want je hebt er één extra tussen en allen op de (bijna) perfecte afstand om maar kort te hoeven te laden. De "oude" route heeft na SuC Hohenwarsleben toch een 200km+ stuk. Maar het zal; om het even zijn misschien. Vol vertrekken en dan naar Emsbüren is ook wel fijn. Nu over Zevenaar en dan kom je toch met best wat lading aan...

- - - Updated - - -

Aanpassen gaat niet, maar ik heb wel een commentaar geplaatst.

Die AAA Auto heb ik gevonden en aangepast, welke parkeergarage was het waar je ook niet kon laden?
 
Heeft er iemand ervaring met Rotterdam - Kopenhagen. Ik wil het weekend van goede vrijdag/pasen die kant op rijden. Met de EV-tripplanner komt de volgende route naar voren (Emsburen - Hamburg - Rodekro - Koge), maar twijfel zelf of het echt haalbaar is om van Emsburen naar Hamburg te komen. Zo wie zo een full charge, maar 362 km is volgens mij echt te veel in Duitsland. Een ander alternatief is Emsburen - Lauenau - Hamburg - Rodekro - Koge. Graag advies voor de beste route. Het scheelt alleen aan reistijd al 45 minuten en 1x laden extra.
 
Ik zou zelf 362 km niet doen. Als er een omleiding is door een ongeval, je een keer verkeerd rijdt, of het verbruik op andere manier erg tegen gaat zitten (bijv. veel tegenwind) is dat geen doen. Of je moet even een paar gewone laadpalen (bij voorkeur 22 kW) op die route opzoeken, waar je terecht kunt als je het niet lijkt te gaan halen. Uiteindelijk komt het dan misschien op enkele tientallen kilometers aan, dus met de duo charger is dat maar een kwartiertje of half uurtje aan de 22 kW.
 
Bij temp >10 graden, goed weer, weinig stijging en met name beheersing is 362 toch echt wel te doen op een volle lading ? Althans, in de begintijd bijna nog zonder SuC's is het mij prima geluk- boven de 400 zelfs. Uiteraard - 100 km per uur op de CC. Natuurijk is het een ouwe lullen snelheid - zeker in DE.. en je moet ook niet te veel mensen in de auto hebben die zich qua commentaar niet kunnen inhouden -;)

edit - zo zou ik dat ook doen.. met plan B in e achterzak voor het onverwachte..
 
Bij temp >10 graden, goed weer, weinig stijging en met name beheersing is 362 toch echt wel te doen op een volle lading ? Althans, in de begintijd bijna nog zonder SuC's is het mij prima geluk- boven de 400 zelfs. Uiteraard - 100 km per uur op de CC. Natuurijk is het een ouwe lullen snelheid - zeker in DE.. en je moet ook niet te veel mensen in de auto hebben die zich qua commentaar niet kunnen inhouden -;)

edit - zo zou ik dat ook doen.. met plan B in e achterzak voor het onverwachte..

Dit is dus nu juist de reden waarom je dus NIET 362 km moet gaan proberen te overbruggen door langzaam te gaan rijden. 90-100 km in Duitsland? Kom op zeg, levensgevaarlijk en geloof me maar dat je met je dikke auto die eruit ziet als een sportwagen hoongelach zal ontvangen en weer een vooroordeel van elektrisch rijden bij velen bevestigd zult zien.

Maar ik begrijp alleen de redenering van Ray niet... het is toch echt "maar" 295 km van Emsburen - Hamburg en niet 362. Ik weet niet waar je hebt gekeken, maar vanuit Rotterdam is het 400+ dus die vergissing heb je niet gemaakt. Maar tegen die tijd zal Hotel Lindtner dan toch wel open zal zijn mag ik hopen, dan is het nog maar 267 km....

En als Hamburg niet haalbaar zou zijn, kan je gewoon langs de snelweg even aan 22kW bijladen bij Rastanlage - Wildeshausen Süd. Is een RWE paal, dus met de App te activeren van RWE met Credit Card. Kop koffie nemen en 30 minuten verder er weer 11kW bij hebben.
 
Last edited:
kom, kom.. ik heb het overleefd hoor.. overigens, het idee dat je overal in DE maar door kan racen is al lang achterhaald..waar het kan doe ik het graag en met veel plezier..maar anders kan ook hoor.. heb alleen een hekel aan gezeik IN de auto.. wat anderen om me heen op de weg er van denken zal me echt worst zijn... Waarom maken zo veel mensen zich daar toch zo druk over ?? Tot nu toe zie ik in DE alleen maar duimen omhoog, ongeacht de snelheid waarmee ik rij.
 
kom, kom.. ik heb het overleefd hoor.. overigens, het idee dat je overal in DE maar door kan racen is al lang achterhaald..waar het kan doe ik het graag en met veel plezier..maar anders kan ook hoor.. heb alleen een hekel aan gezeik IN de auto.. wat anderen om me heen op de weg er van denken zal me echt worst zijn... Waarom maken zo veel mensen zich daar toch zo druk over ?? Tot nu toe zie ik in DE alleen maar duimen omhoog, ongeacht de snelheid waarmee ik rij.

Dat het jouw niet boeit kan ik me voorstellen, mij ook niet wat ze van me denken echter ik draag het EV rijden een warm hart toe en geloof me maar dat dit niet helpt. Ik heb vaak genoeg in mijn (zakelijke) omgeving gehoord van Audi/BMW/Mercedes rijders dat ze weer een Tesla hebben zien stumperen door achter een vrachtauto te hangen op wintersport, of in Duitsland 100 km moeten rijden.... Dat zijn toch echt de potentiële nieuwe Tesla rijders (Zakelijk, voldoende geld) die ik graag wil overtuigen van het tegendeel... Maar ik respecteer ieder zijn overwegingen, maar deel gewoon mijn mening en geef daarbij uitleg over de feiten wat het mogelijk voor gevolgen kan hebben.. meer niet.

Ps, maar nogmaals. Route Emsburen - Hamburg is maar 267 als de SuC bij Hotel Lindtner open is (zal dan echt wel met Pasen) en anders 295 tot aan het SuC bij de SeC Hamburg.. géén 366km. Ray, mogelijk in de war met Rated KM wat de planner aangeeft wat je kwijt bent op die route ipv de echte KM?
 
KiWhi pas en een CHAdeMO adapter is volgens mij de ideale aanvulling op de nog beperkte SuC's. Ik ga in mei naar Bretagne en kan dan eigenlijk niet zonder.

Ik heb ook de Kiwhi pas ontvangen, maar aangezien Frans niet mijn beste talmud, is het mij niet helemaal duideijk of je de pas moet actieveren / op moet waarderen. Ik lees iets dat het minimum tegoed €20 moet zijn?
Weet iemand hoe dit zit?
 
Maar ik begrijp alleen de redenering van Ray niet... het is toch echt "maar" 295 km van Emsburen - Hamburg en niet 362. Ik weet niet waar je hebt gekeken, maar vanuit Rotterdam is het 400+ dus die vergissing heb je niet gemaakt. Maar tegen die tijd zal Hotel Lindtner dan toch wel open zal zijn mag ik hopen, dan is het nog maar 267 km....


Ik zie ook geen probleem. Alle kans dat inderdaad Lindtner open is en bij Emsbüren flink doorladen en een lekker hapje eten en dan is het moeiteloos te doen. En bij twijfel de eerste honderd kilometer wat rustig aan doen, goed op de waarzegger letten, en dan kun je ongetwijfeld op het eind wat sneller gaan.
Naar ik begreep zit Bremen er ook aan te komen dus je moet snel zijn om nog wat te kunnen pionieren :)
 
kom, kom.. ik heb het overleefd hoor.. overigens, het idee dat je overal in DE maar door kan racen is al lang achterhaald..waar het kan doe ik het graag en met veel plezier..maar anders kan ook hoor.. heb alleen een hekel aan gezeik IN de auto.. wat anderen om me heen op de weg er van denken zal me echt worst zijn... Waarom maken zo veel mensen zich daar toch zo druk over ?? Tot nu toe zie ik in DE alleen maar duimen omhoog, ongeacht de snelheid waarmee ik rij.

Ik heb jaren met veel plezier met de ICE 110km/u door Dld gereden. Heerlijk ontspannen, rustig genoeg om niet steeds opgesloten te worden, snel genoeg om met een beetje versnellen de LKWs in te halen.
De ervaring met bijrijders ken ik maar al te goed: met 110 km /u door D met een auto die 1 op 7 reed dus ik wilde echt niet harder (zelf betalen voor brandstof maakt je toch wel heel bewust van verbruik...) maar heb nog jaren moeten horen dat de koeien ons over rechts inhaalden:crying:.... geeft wel het nivo van deze bijrijders aan. Was overigens wel heel gezellig.

- - - Updated - - -

Dat het jouw niet boeit kan ik me voorstellen, mij ook niet wat ze van me denken echter ik draag het EV rijden een warm hart toe en geloof me maar dat dit niet helpt. Ik heb vaak genoeg in mijn (zakelijke) omgeving gehoord van Audi/BMW/Mercedes rijders dat ze weer een Tesla hebben zien stumperen door achter een vrachtauto te hangen op wintersport, of in Duitsland 100 km moeten rijden.... Dat zijn toch echt de potentiële nieuwe Tesla rijders (Zakelijk, voldoende geld) die ik graag wil overtuigen van het tegendeel... Maar ik respecteer ieder zijn overwegingen, maar deel gewoon mijn mening en geef daarbij uitleg over de feiten wat het mogelijk voor gevolgen kan hebben.. meer niet.

Ps, maar nogmaals. Route Emsburen - Hamburg is maar 267 als de SuC bij Hotel Lindtner open is (zal dan echt wel met Pasen) en anders 295 tot aan het SuC bij de SeC Hamburg.. géén 366km. Ray, mogelijk in de war met Rated KM wat de planner aangeeft wat je kwijt bent op die route ipv de echte KM?

Wellicht dat het helpt om ze de volgende redenatie voor te leggen:

Indien je 180 km / u rijdt, en er rijden 10 Tesla ook 180 en 10 met 100 op het zelfde stuk... Hoeveel kom je er dan tegen met welke snelheid? Waarschijnlijk die 10 die 100 rijden....

En als je zelf 100 gaat rijden? Waarschijnlijk die 10 die 180 rijden

Het is dus de keuze van je eigen snelheid die bepaald of je er veel ziet die "voortsukkelen" of die "onverantwoord" hard rijden....
 
Ik heb ook de Kiwhi pas ontvangen, maar aangezien Frans niet mijn beste talmud, is het mij niet helemaal duideijk of je de pas moet actieveren / op moet waarderen. Ik lees iets dat het minimum tegoed €20 moet zijn?
Weet iemand hoe dit zit?

Yep, je moet je op de site aanmelden, en een minimum bedrag storten. Dan pas wordt hij geactiveerd. Let, dit is info van vorig jaar, ik heb destijds een zeer vriendelijk meisje gebeld, omdat je destijds nog geen Nl adres kon opgeven. Ze gaf toen aan dat er een nieuwe site aankwam. Maar het zou me verbazen als je niet in ieder geval dat tegoed moet storten.
 
tsja het is zeker 1 uur langer en zeker niet korter... Als je mij vraagt krijg je d'r veel meer dan 1 uur in lol en rust voor terug + het is gratis. Maar als je daar allemaal niet veel om geeft dan hebben ze gelijk
Ben het helemaal met jullie eens. Maar hun redenatie is: we gaan 4 dagen skiën en elk uur is kostbaar. Eigenlijk onzin, want op de heenweg overnachten we nog in Bregenz en of we daar nu een uurtje later aan de schnitzel zitten... Ik denk dat ik ze wel over de streep had kunnen trekken als we flink door konden rijden, maar mijn ervaring met de voorjaarsvakantie is dat je je bij die etappes van 230 km tussen de supercharters in toch een beetje moet beheersen. Nou ja, so be it, dan maar in een rammelende en krakende Citroen. Ben al blij dat het in de voorjaarsvakantie met mijn gezin een succes was met de tesla.
 
Ben het helemaal met jullie eens. Maar hun redenatie is: we gaan 4 dagen skiën en elk uur is kostbaar. Eigenlijk onzin, want op de heenweg overnachten we nog in Bregenz en of we daar nu een uurtje later aan de schnitzel zitten... Ik denk dat ik ze wel over de streep had kunnen trekken als we flink door konden rijden, maar mijn ervaring met de voorjaarsvakantie is dat je je bij die etappes van 230 km tussen de supercharters in toch een beetje moet beheersen. Nou ja, so be it, dan maar in een rammelende en krakende Citroen. Ben al blij dat het in de voorjaarsvakantie met mijn gezin een succes was met de tesla.

Tja wat moet je dan? Ik kan alleen maar zeggen, Sterkte! (Overigens, er hoeft maar één traject te zijn dat boven de 200 km is, (Urmond -Waldlaubersheim, 233 km) daarna is het resp. 145, 79, 178 en 149 km naar St. Anton. Mooie stukjes om van bestuurder te wisselen en volop van de auto te genieten. Maar ja, is gelopen race, begrijp ik. Jammer ook van de goodybag van de Tesla waarin een besparing zit waarmee je de overnachting kunt betalen. Of strooi ik nu zout in de wonden?)
 
Ben het helemaal met jullie eens. Maar hun redenatie is: we gaan 4 dagen skiën en elk uur is kostbaar. Eigenlijk onzin, want op de heenweg overnachten we nog in Bregenz en of we daar nu een uurtje later aan de schnitzel zitten... Ik denk dat ik ze wel over de streep had kunnen trekken als we flink door konden rijden, maar mijn ervaring met de voorjaarsvakantie is dat je je bij die etappes van 230 km tussen de supercharters in toch een beetje moet beheersen. Nou ja, so be it, dan maar in een rammelende en krakende Citroen. Ben al blij dat het in de voorjaarsvakantie met mijn gezin een succes was met de tesla.
Ik zou alsnog met m'n Tesla gaan. Die rijdt toch voor niks, tevens wat extra ruimte. En ik ben benieuwd of er toch niet een paar overlopers als passagier op de terugweg instappen. Zijn ze meteen genezen voor de volgende keer:biggrin:. Maar sommigen vinden mij eigenwijs heb ik wel eens horen zeggen:rolleyes:.
 
Je zegt het Hendrik, maar ik zat daar wel aan te denken, om alleen te gaan rijden. Maar vooral op de terugweg vind ik het te link. Na een dag fanatiek skiën stap ik in de auto. Je bent dan erg rozig en ik ken mezelf, ik kan dan te slaperig worden. Maar ik doe dit weekend skiën al 15 jaar, altijd op dezelfde manier (ICE dus), en ik baal nu gewoon van de gemiste kans om met mijn auto te gaan.
Aan de andere kant...laatste keer dat we naar Ischgl gingen met mijn auto reed ik de achterbumper van mijn 5 serie er af in Ischgl. Ken je dat, zo'n hellend straatje, onderaan een scherp bochtje, laag muurtje...rats! Eikel!
Nee, het is goed zo, misschien is er voor mij wel iets met Ischgl, karma, en dat soort onzin. Je moet het niet met de Tesla gaan toch goed praten, nietwaar
 
Belangrijkste is een tof weekend met je maten. Kun jij tenminste ook een keer trollen. Jesus wat maakt dat ding een herrie, kost die brandstof zoveel:scared:. Daar hadden we mooi een avond van in de lampen kunnen hangen. Gaat wel een stuk sneller zo hè in de file:tongue:. Niet stoppen voor een hapje of een drankje want dan had je net zo goed met de S kunnen gaan. Wel jammer dat onze kleinkinderen niet meer kunnen skiën omdat er dan geen sneeuw meer is vanwege die hardnekkige fossiele rijders....
 
Belangrijkste is een tof weekend met je maten. Kun jij tenminste ook een keer trollen. Jesus wat maakt dat ding een herrie, kost die brandstof zoveel:scared:. Daar hadden we mooi een avond van in de lampen kunnen hangen. Gaat wel een stuk sneller zo hè in de file:tongue:. Niet stoppen voor een hapje of een drankje want dan had je net zo goed met de S kunnen gaan. Wel jammer dat onze kleinkinderen niet meer kunnen skiën omdat er dan geen sneeuw meer is vanwege die hardnekkige fossiele rijders....

Haha, grappig geschreven. Maar serieus: je hebt gewoon gelijk ook.