Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden tot 70, 80, 90, of 100%?

This site may earn commission on affiliate links.
Ze moeten toch een keer de accu opladen... anders kun je bij aflevering niet naar huis :)

Nergens kun je zien met welke C waarde er geladen is enkel dat er DC is geladen wat uiteindelijk ook gebeurd via AC want alle cellen worden DC geladen.
Wat ik hierop kan zeggen is, dat de Scanmytesla app een verschil maakt tussen DC Charge total en AC Charge total. Regen total is trouwens 654. Ook grappig.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DutchTM3
Nog even iets.....Gisteren de Scan my Tesla hardware in de auto geïnstalleerd. Vanochtend softwarematig aan de praat gekregen.
De app geeft nu om 13:04 uur aan dat mijn SoC 71,9 kWh is en na opladen in de nacht 73.6.Elke nacht laad ik op tot 73,6 blijkbar. Grappig is ook dat mijn totaal aan AC charging 2983 kWh is en dat er 42,6 kWh aan vermoedelijk een Supercharger aan DC snelladen is geweest. Betekent dus dat voordat ik mijn auto op 30 maart 2019 in ontvangst heb gekregen Tesla wat mij betreft stout is geweest om 'm aan de SC te hangen, hahahaha.

SoC 71,9 kWh?
SoC is een percentage.
Bij Usable remaining staat het aantal kWh dat in het pack zit...

Waarom is Tesla stout geweest als ze jouw auto voor aflevering even aan een SuC hangen? Ik noem dat 'service' :)
 
SoC 71,9 kWh?
SoC is een percentage.
Bij Usable remaining staat het aantal kWh dat in het pack zit...

Waarom is Tesla stout geweest als ze jouw auto voor aflevering even aan een SuC hangen? Ik noem dat 'service' :)
Je hebt gelijk. Het is percentage.
Is useble remaining hetzelfde als nominal full pack?
Mbt stout. Ik maakte ook maar een grapje, want zie je het al voor je........alle geproduceerde auto's worden met Tesla Wall Connectors geladen voordat ze worden afgeleverd???????????????
 
Last edited:
Ja, volgens het Zweedse onderzoek ontstaat degradatie-schade bij snel ontladen voor meerdere secondes bij 3C of sneller. 3C = 3x je pack-capaciteit. Dus schade ontstaat bij ruim 200 kW ontlaadsneldheid als je een 75 kWh pack hebt.

Snel accelereren is schadelijker dan superchargen bij de juiste temperatuur.

Hou je dan ook wel rekening met het feit dat snel accelereren toch vaak beperkt blijft tot enkele keren enkele seconden en superchargen naar aard meer iets is wat je 20-30 minuten doet?

(zeg) 10 keer meer schade in 10 seconden is dan 1 min. 40 seconden superchargen.
 
Hou je dan ook wel rekening met het feit dat snel accelereren toch vaak beperkt blijft tot enkele keren enkele seconden en superchargen naar aard meer iets is wat je 20-30 minuten doet?

(zeg) 10 keer meer schade in 10 seconden is dan 1 min. 40 seconden superchargen.
Ik weet niet wat meer degradatie oplevert, maar mbt wat je schrijft. Kan je dat op zo'n manier converteren?
 
Je hebt gelijk. Het is percentage.
Is useble remaining hetzelfde als nominal full pack?
Mbt stout. Ik maakte ook maar een grapje, want zie je het al voor je........alle geproduceerde auto's worden met Tesla Wall Connectors geladen voordat ze worden afgeleverd???????????????

Is useble remaining hetzelfde als nominal full pack?

Nee, Usable remaining is het aantal kWh dat in het pack zit bij een bepaalde SoC.
Nominal full pack is volgens mij een vaste waarde van de totale capaciteit van het pack toen het nieuw was. Het verschil tussen Nominal full pack -/- Usable remaining@100% SoC zal waarschijnlijk je degradatie zijn, zonder rekening te houden met de energy buffer van ongeveer 3,5 kWh. Ik heb de auto ook pas 1 jaar en I am still learning/reverse engineering ;-)

Wat ik begrijp is dat alle nieuwe packs in de Gigafactory Nevada zorgvuldig worde opgeladen en daarna een tijd opgeslagen om te 'curen'. Daarna worden ze pas (deels geladen) gemonteerd in nieuwe chassis.
 
Is useble remaining hetzelfde als nominal full pack?

Nee, Usable remaining is het aantal kWh dat in het pack zit bij een bepaalde SoC.
Nominal full pack is volgens mij een vaste waarde van de totale capaciteit van het pack toen het nieuw was. Het verschil tussen Nominal full pack -/- Usable remaining@100% SoC zal waarschijnlijk je degradatie zijn, zonder rekening te houden met de energy buffer van ongeveer 3,5 kWh. Ik heb de auto ook pas 1 jaar en I am still learning/reverse engineering ;-)

Wat ik begrijp is dat alle nieuwe packs in de Gigafactory Nevada zorgvuldig worde opgeladen en daarna een tijd opgeslagen om te 'curen'. Daarna worden ze pas (deels geladen) gemonteerd in nieuwe chassis.
Mijn nominal full pack is 75.4 kWh.
nominal remaining is 54.5 kWh.
Energy buffer 3.40 kWh
Wat betekent dat dan?
 
Hou je dan ook wel rekening met het feit dat snel accelereren toch vaak beperkt blijft tot enkele keren enkele seconden en superchargen naar aard meer iets is wat je 20-30 minuten doet?

(zeg) 10 keer meer schade in 10 seconden is dan 1 min. 40 seconden superchargen.
Nee, het Zweedse onderzoek doet daar geen uitspraak over. Ik weet ook niet of je zo'n periodevergelijking kunt maken tussen 3C-ontladen en 1,5C-opladen.
 
Wat ik hierop kan zeggen is, dat de Scanmytesla app een verschil maakt tussen DC Charge total en AC Charge total. Regen total is trouwens 654. Ook grappig.

I know, en het is niet ScanMyTesla maar gewoon de ODB2 CAN bus.

DC charging op 50kW (C=0.5 bij mijn S) is absoluut niet schadelijk voor de batterij maar zorgt wel voor een toename van DC Charge total.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Mijn nominal full pack is 75.4 kWh.
nominal remaining is 54.5 kWh.
Energy buffer 3.40 kWh
Wat betekent dat dan?

Dat je een heleboel cijfertjes hebt gevonden met je OBD scantool :p

Maar even serieus: nominal remaining@100% SoC is wat ik bedoelde in mijn post.
Aangezien je niet vermeldt wat de SoC is bij deze cijfers, gok ik ongeveer 54.5/(75.4-3,4)= 75%

Probeer 's een keer tot 100% te laden en dan te kijken wat er bij nominal remaining staat...
 
  • Funny
Reactions: Unit106
Dat je een heleboel cijfertjes hebt gevonden met je OBD scantool :p

Maar even serieus: nominal remaining@100% SoC is wat ik bedoelde in mijn post.
Aangezien je niet vermeldt wat de SoC is bij deze cijfers, gok ik ongeveer 54.5/(75.4-3,4)= 75%

Probeer 's een keer tot 100% te laden en dan te kijken wat er bij nominal remaining staat...
Kan je het volgende van vanmiddag dan vertalen:
Mijn nominal full pack is 75.4 kWh.
nominal remaining is 54.4 kWh.
SoC 70.8 %
Energy buffer 3.40 kWh
Wat betekent dat dan en kunnen we de uitkomst met de door jou gehanteerde formule naar de factor 100 % berekenen?
 
Update voor mijn lage laadsnelheid. Recap: al maanden kom ik niet boven exact 80kW uit tijdens het superchargen. Ik ken de riedel met stall pairing, lage temperatuur accu, volle accu, etc. Daar ligt het niet aan.

Tesla zou een ranger langs sturen, die afspraak werd eenzijdig gecanceld met een bericht dat de laadsnelheid afhankelijk is van temperatuur, etc. etc. Ik heb ze opgebeld om te zeggen dat ik dat wel weet maar dat dit probleem daar niet door veroorzaakt werd. Toen afgesproken dat ik een lange supercharge sessie moest uitvoeren (10-100%) en binnen een week aan tesla moest laten weten waar en hoe laat die had plaatsgevonden, ze zouden de gegevens dan kunnen downloaden en op afstand analyseren door Technische Analyse. Dit is de mail hierover:

"Bedankt voor uw bericht. Naar aanleiding van de verstrekte informatie is er een afspraak op afstand gemaakt voor Technische analyse. De benodigde data halen we uit uw auto.
Er kan enige tijd overheen gaan voor we dit in behandeling genomen hebben en onze bevindingen kunnen delen. Mocht het te lang duren (meerdere weken) informeer gerust naar te status"

Niet
zo netjes om te zeggen dat het weken kan gaan duren en als je niets hoort trek dan aan de bel, maar dat is Tesla. Ik ben benieuwd of ze wat gaan vinden. Ook op skivakantie niet boven de 80kW gekomen, ook wanneer we alleen stonden te laden met warme accu.
 
  • Informative
Reactions: Remog and ramonneke
Niet boven de 80 is natuurlijk vreemd maar ik moet toegeven, ik kan er bij mij ook geen staat op maken.
M3 5 maanden oud, zelfde ritten, tijdstippen, temperatuur, bezettingsgraden. Laden kan variëren tussen 101 & 146 ....
meer 101 dan 146
 
Niet boven de 80 is natuurlijk vreemd maar ik moet toegeven, ik kan er bij mij ook geen staat op maken.
M3 5 maanden oud, zelfde ritten, tijdstippen, temperatuur, bezettingsgraden. Laden kan variëren tussen 101 & 146 ....
meer 101 dan 146
Hier een beetje hetzelfde met de M3P ik laad altijd tussen de 8 en 14% SoC en meestal pas na een lange rit aangezien ik thuis vertrek met 90% SoC. Maar de laadsnelheid is enorm variabel in het buitenland is dit veel beter. In Belgie, Frankrijk en Engeland zit ik na enkele minuten altijd tussen 131 en 142kw. Maar in NL lijkt de totale bezetting van de dag en het tijdstip vaak ook iets uit te maken.
 
U Toen afgesproken dat ik een lange supercharge sessie moest uitvoeren (10-100%) en binnen een week aan tesla moest laten weten waar en hoe laat die had plaatsgevonden, ze zouden de gegevens dan kunnen downloaden en op afstand analyseren door Technische Analyse. .

Moet je hiervoor betalen? Dit hebben ze bij mij ook gedaan, en ik moest er 160 euro voor betalen. Na analyse van diverse supercharge sessies van 0 tot 100% en thuis laden van 0 tot 100% en hem vele uren aan de lader laten staan terwijl hij op 100% stond kreeg ik de uitslag. Gefeliciteerd! Alles in orde met uw auto, niks aan de hand. Traag laden kan veroorzaakt worden door diverse factoren blah blah blah weer hetzelfde.
Of ze er ook echt naar gekeken hebben betwijfel ik. Dat traag laden is een leuke inkomsten bron, iemand heeft een klacht, betaalt 160 euro, je wacht even een paar dagen terwijl je niks doet en stuurt dan gewoon je standaard mailtje weer.
 
Update voor mijn lage laadsnelheid.

Wederom een update, Tesla heeft nu al mijn gegevens uitgelezen. Erg snel!
De uitslag is zoals iemand hier al voorspelde:

"We hebben de data geanalyseerd, bijgaand onze bevindingen.
Allereerst de capaciteit van de accu en reikwijdte van uw auto. We zien dat uw voertuig met 100% state of charge, een reikwijdte van 274 miles (438 km) heeft. Een nieuwe batterij van dit type heeft een maximale rated range van 482 km onder ideale condities. Op het moment van vergelijken is de huidige range 8% minder, wat verklaarbaar is gezien de leeftijd en gebruik. De capaciteit van dit accupakket is dan ook nog volgens fabrieskspecificatie.


Met betrekking tot het superchargen; uw Tesla heeft op het moment van analyse een xxxkWh ge-supercharged. Dit is voor het gebruik van de auto aan de hoge kant, met als gevolg dat de auto anders om gaat met piekvermogens en superchargen in het algemeen. Sinds 10250kWh is dit gestabiliseerd en is normaal gedrag voor een Tesla en is afhankelijk van gebruik.
Resumerend, er zijn geen abnormaliteiten met uw Tesla."

Het is goed te horen dat er geen problemen met mijn accu. Maar de eennalaatste zin gaat het twistpunt: "en is normaal gedrag voor een Tesla en is afhankelijk van gebruik". Dat had ik dan graag vooraf willen weten namelijk. Ik ben hier door Tesla nooit op gewezen dat dit zou gebeuren, waardoor ik eigenlijk niet correct vind.

Bij het bestellen van mijn S heb ik meermaals aangegeven dat ik met gratis lifetime superchargen de dure aanschafprijs deels compenseer en daar waren de verkopers het roerend mee eens, waarbij zij wezen op hoe snel het superchargen gaat. Geen woord over het beperken van de laadsnelheid wanneer je te veel supercharged. Wel waarschuwden ze dat je de accu niet te vol moest laden (onder de 90%) en niet te leeg moest rijden (hoe hem boven de 20%). Aan die zaken heb ik, enkele uitzonderingen daargelaten, mij wel goed gehouden.

Ik klim
nog wel even in de pen, dit vind ik iets te gemakkelijk zo.
 
  • Informative
Reactions: Eriksc and Tuhhje
Sinds 10250kWh is dit gestabiliseerd en is normaal gedrag voor een Tesla en is afhankelijk van gebruik.

Dit is wel interessant al begrijp ik het niet goed wat men exact will zeggen :D Kappen ze wanneer je veel sessies hebt en als men ziet dat op een bepaald moment het aantal (dagelijkse/wekelijkse,maandelijkse) sessies omlaag gaat, men het piek vermogen eventueel weer wat opschroeft?

Blijf het ook wel vervelend vinden dat advies van 20%-80% met 499 rated kilometers en een 280-350 estiamed kilometers afhankelijk van de rit,(de mijne zijn altijd 400km) heb ik dus een wagen waarmee ik 112-240km zou geadviseerd mogen rijden feitelijk. Ok, dit klopt misschien niet 100% maar ik ben echt wel benieuwd hoe mijn wagen binnen een jaar eraan toe is en hoe dit gaat evolueren, binnen 4 jaar doe ik (hopelijk en waarschijnlijk) nog steeds diezelfde rit alleen zal die altijd maar langer en langer gaan duren.....

Ik kan er voorlopig weinig overzeggen maar ik zou me toch ook een heeeel klein beetje bekocht voelen.