Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadverbruik declareren

This site may earn commission on affiliate links.
Hi Allen,

Ik krijg binnenkort mijn eerst tesla met laadpaal thuis. Ben nog niet helemaal uit welke laadpaal en hoe. Heb al flink wat draadjes doorgespit en ik informatie verzameld en, voor zover ik nu weet moet ik mijn meterkast uitbreiden naar 3x25.
Maar daar houd het eigenlijk een beetje op .

Ik krijg hem in de lease en verwacht grootste deel van het laden thuis te doen. dit zijn echter kosten die ik van mijn baas krijg (heb nu ook tankpas). Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat de kosten van het laden van de tesla eerst door mij betaald moeten worden en ik deze daarna kan declareren bij mijn baas. Voor mij betekent dit echter wel ik ongeveer 2x zoveel elektra ga afnemen als nu. Wat zouden jullie adviseren als laadsysteem?
Ik lees vanalles over de lolo, de twc met maxem of kwh metertje, de ev box etc.

Het liefst heb ik natuurlijk dat ik er niets van merk. Ik laad en de baas betaald . Eigenlijk net als nu met de tankpas, ik tank en de baas betaald.

De paal komt op de eigen oprit aan het huis (schuur).

Alvast bedankt!
 
@JayPoppa
Als je een lader met tussenmeter neemt en elke maand een foto maakt van de meterstand, dan heb je het geld van je werkgever eerder dan dat jij die gaat betalen aan je stroomleverancier. Dus nog mooier dan je had met je benzine-bak.

Maar nu mijn advies, voor wat die waard is.
Zorg in ieder geval dat je installatie omgezet wordt naar 3x25A. In de toekomst gaan we meer stroom opwekken met zonnepanelen en stappen we allemaal meer over naar elektra ten koste van gas, dus een infrastruktuur die up-to-date is, is altijd meegenomen.

Koop een laadpunt met vast snoer. Zodat je, als je thuiskomt, met één hand de boel kan aansluiten. Zelf heb ik gekozen voor de Tesla Wall Connector. Mooi, niet te duur en op zijn taak berekend.

Omdat ik mijn huis verwarm met een warmtepomp, elektrisch kook etc en dus veel stroom verbruik, heb ik naast een tussenteller de Maxem in de meterkast geplaatst. Die regelt de laadstroom voor de Tesla terug zodat het maximum amperage niet overschreden wordt. Goede keuze. Temeer daar ik nu elke maand een strakke nota kan uitdraaien.
Een gehoord nadeel van de Maxem is dat je een kleine maandelijkse fee moet betalen. Je werkgever doet er vast niet moeilijk over als je je kw/uurprijs met 0,6 cent verhoogt. Daarbij, als je veel thuis gaat laden en nogal wat kilometers maakt, kan het maar zo zijn dat je kw/uurtarief naar beneden gaat.

Kies een goede installateur die vaker dit soort palen heeft aangesloten. Voor de Tesla-laadpaal kan ik je TIB te Haren aanraden. Eelke heeft verstand van zaken, denkt met je mee en is snel als het snel moet. Weet wel dat installateurs momenteel niet bij de telefoon wachten tot jij belt.
Als je wilt zien hoe het er in de meterkast uitziet: even een PM. Ik woon in je buurt. Succes! Roel
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: sweep
Ben zelf erg tevreden over NewMotion. Laden met de laadpas uit de lease en verrekening gaat helemaal vanzelf. Je krijgt netjes maandelijks een creditnota van je laadsessies en terugbetaald op je rekening.

Vast snoer is fijn inderdaad, veel sneller dan iedere keer kabel moeten pakken.
De laadpaal is op de p1 poort van de slimme meter gekoppeld waardoor hij automatisch minder stroom levert als je thuis veel verbruikt. Dan kun je toe met 3x25
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Dank voor de reacties!

De New motion oplossing klinkt wel goed. Heb een tijdje een prius gereden dus ben bekend met laden. Ik heb dit alleen nooit thuis geïnstalleerd. Was voor die prius ook niet echt zinnig. Ik reed ongeveer 2% elektrisch . Maar nu is het anders en hé. Ik de paal wel nodig.

Ik zal sowieso mijn maandbedrag drastisch gaan verhogen zodat ik een beetje in sync blijf lopen. Even voor mijn beeld: als ik dus, ongeveer 4000 rij in een maand (en ik zou dit allemaal thuis laden) dan kost dat ongeveer 800kwh =~ € 160 (20kwh/100km en 0,2 per kwh). Ik krijg dan de volgende maand €160 op mijn rekening en mij baas krijgt een factuur voor €160?

Ik zou dan mijn maand bedrag met € 160 moeten verhogen.

Het p1 verhaal gaat me wat ver .

Wat zit er dan voor abonnement aan vast?
 
Ik zal sowieso mijn maandbedrag drastisch gaan verhogen zodat ik een beetje in sync blijf lopen. Even voor mijn beeld: als ik dus, ongeveer 4000 rij in een maand (en ik zou dit allemaal thuis laden) dan kost dat ongeveer 800kwh =~ € 160 (20kwh/100km en 0,2 per kwh). Ik krijg dan de volgende maand €160 op mijn rekening en mij baas krijgt een factuur voor €160?

Ik zou dan mijn maand bedrag met € 160 moeten verhogen.

Het p1 verhaal gaat me wat ver .

Wat zit er dan voor abonnement aan vast?

Je kunt het inderdaad verhogen met zo’n rekensom. Je kunt ook gewoon een hogere jaarrekening afwachten en dan corrigeert het nieuwe voorschotbedrag automatisch.

P1 is een simpel stekkertje op de slimme elektriciteitsmeter. Bij aanpassing naar 3x25 krijg je meestal een slimme meter als je hem nog niet hebt. Voor p1 zit verder geen abonnement aan vast.
 
Ben zelf erg tevreden over NewMotion. Laden met de laadpas uit de lease en verrekening gaat helemaal vanzelf. Je krijgt netjes maandelijks een creditnota van je laadsessies en terugbetaald op je rekening.

Vast snoer is fijn inderdaad, veel sneller dan iedere keer kabel moeten pakken.
De laadpaal is op de p1 poort van de slimme meter gekoppeld waardoor hij automatisch minder stroom levert als je thuis veel verbruikt. Dan kun je toe met 3x25

Hebben ongeveer hetzelfde systeem via EV-box, tevens hardware meegeleased met de auto. EV-box kan je rustig even bellen voor info. Zeker indien het meerdere autos voor bedrijven betreft weten ze hoe eea efficient op te zetten. Zou je ook door je HR/lease afd kunnen laten doen indien er meedere electri#che autos in je bedrijf rijden. Werkt voor mij als berijder in elk geval top. Edit: zie dat glitch me net voor is...
 
Meest simpele oplossing is een Tesla lader (fijn want met vaste kabel), met een tussenmeter.
Bereken vooraf ongeveer hoeveel je thuis verwacht te laden en spreek met jouw werkgever af dat je een maandelijks voorschot krijgt. Einde van t jaar meterstand fotograferen met je jaarrekening van de energieleverancier en klaar.

Ik vind de andere oplossingen (ev box en tnm) erg kostbaar en pretenderen gemak te bieden, maar in de praktijk moet je voor het laden altijd je pasje gebruiken. Die heb ik dan met altijd in huis/ in mijn tas / in mijn auto etc zitten, dus wat mij betreft minder praktisch.

Thuiskomen inpluggen (zonder dat je de kabel uit de auto hoeft te halen) en laden... Dat is praktisch.
En dan eens per jaar 10 minuten werk.
 
Ik ben zelf zeer tevreden over de Tesla Wall Connector in combinatie met de Maxem Energy manager. Op die manier hoef je je aansluiting niet te verzwaren (gewoon standaard 3 x 25A) en hoef je je geen geen zorgen te maken dat de hoofdzekering eruit knalt als er wat apparaten in huis staan terwijl je auto staat te laden. De energy manager meet het gebruik in huis en stelt wat over is beschikbaar aan de Tesla Wall Connector. Daarnaast houdt de Maxem automatsch al je laadsessies bij en deze kun je met een druk op de knop een
PDF gegeneren voor declaratie aan werkgever. Maxem vergt wel een abonnement voor deze Web service.
 
Het hangt er ook wel vanaf wat jouw laadbehoefte is. Mijn laadpaal was 20,-. Gewoon krachtstroom op een paaltje. Ik neem de kabel niet mee, dus die hangt er gewoon aan als ik thuis kom.

Ik heb 3x25a. Als ik mijn auto inplug en hem laat laden op 3x12a vanaf 0.00 is hij alsnog ruim op tijd klaar. Doet ie vanzelf, hoef je niet over na te denken.

Als jij hem vaak leeg rijdt en bij moet laden overdag is het een ander verhaal natuurlijk.
 
Hallo. Krijg ook via de leasemij. een New Motion laadpaal met pasje. Ik krijg dus een maandelijkse creditnota. Maar waarvan kennen ze de kosten per kWh?

Daarnaast kun je tegenwoordig een tweede leverancier kiezen voor je tweede installatie. Zou het niet veel handiger zijn als daarvoor gekozen werd? Hoeft er helemaal niks verrekend te worden.
 
Meest simpele oplossing is een Tesla lader (fijn want met vaste kabel), met een tussenmeter.
Bereken vooraf ongeveer hoeveel je thuis verwacht te laden en spreek met jouw werkgever af dat je een maandelijks voorschot krijgt. Einde van t jaar meterstand fotograferen met je jaarrekening van de energieleverancier en klaar.

Ik vind de andere oplossingen (ev box en tnm) erg kostbaar en pretenderen gemak te bieden, maar in de praktijk moet je voor het laden altijd je pasje gebruiken. Die heb ik dan met altijd in huis/ in mijn tas / in mijn auto etc zitten, dus wat mij betreft minder praktisch.

Thuiskomen inpluggen (zonder dat je de kabel uit de auto hoeft te halen) en laden... Dat is praktisch.
En dan eens per jaar 10 minuten werk.
Hoe verrekend de zaak de BTW?
 
Het hangt er ook wel vanaf wat jouw laadbehoefte is. Mijn laadpaal was 20,-. Gewoon krachtstroom op een paaltje. Ik neem de kabel niet mee, dus die hangt er gewoon aan als ik thuis kom.

Ik heb 3x25a. Als ik mijn auto inplug en hem laat laden op 3x12a vanaf 0.00 is hij alsnog ruim op tijd klaar. Doet ie vanzelf, hoef je niet over na te denken.

Als jij hem vaak leeg rijdt en bij moet laden overdag is het een ander verhaal natuurlijk.

Is ook een simpele oplossing die met tussenmeter prima werkt. Voor mij is Newmotion de standaard bij de werkgever. Ben je ook meteen klaar voor evt privé gebruik voor een tweede EV: gewoon een met een ander pasje laden want terugbetalen is gekoppeld aan de zakelijke pas.