Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ik wist niet dat de verwarming/airco zoveel energie scheelt.

This site may earn commission on affiliate links.
De achterruit verwarming telt ook zomaar 10 Wh/km erbij als je 80km/h rijdt. Het valt in ICE auto’s vaak niet zo op maar die gebruiken ‘s winters ook veel meer dan als het lekker warm en droog weer is. Elektrische rijders zijn kennelijk oplettender (vanwege “range anxiety” ?)
Een brandstofauto gooit altijd 75% van het rendement aan warmte weg. Of je dat buiten of binnen weggooit maakt geen verschil. Het rendement blijft beroerd. Een EV gebruikt EXTRA als het koud is. En dat merk je omdat de aandrijflijn extreem efficiënt is.
 
  • Like
Reactions: surrelmar
De achterruit verwarming telt ook zomaar 10 Wh/km erbij als je 80km/h rijdt. Het valt in ICE auto’s vaak niet zo op maar die gebruiken ‘s winters ook veel meer dan als het lekker warm en droog weer is. Elektrische rijders zijn kennelijk oplettender (vanwege “range anxiety” ?)
Een achterruitverwarming is 800 watt :eek:? Dat vraagt een 70 A 12 volt zekering (in een normale auto dan). Ik heb mijn twijfels.
 
Een achterruitverwarming is 800 watt :eek:? Dat vraagt een 70 A 12 volt zekering (in een normale auto dan). Ik heb mijn twijfels.

Ik ook... en dan te bedenken dat er waarschijnlijk 1,5 mm2 aansluitingen aan die ruit zitten.

Waarschijnlijk worden er nog wat andere zaken zoals 2 buitenspiegels en nog wat andere dingen gekoppeld met de achterruit verwarming als dat echt zo veel verbruik scheelt
 
Over die achterruit verwarming (van de M3) gesproken: het viel me vanochtend op dat, nadat ik de auto 5 minuten had voorverwarmd voor ik ermee weg ging, de achterruit wel ontwasemd leek te zijn in het patroon van de bedrading in de ruit. Blijkbaar wordt ook de achterruitverwarming aangezet als je je auto preventief opwarmt. (de achterruitverwarming staat eigenlijk nooit aan in onze auto omdat ik toch niks zie door die achterruit)
 
Vandaag even getest met de M3P. 45km zelfde stuk als ik altijd rij (binnendoor + N-wegen).
Normaal 211 Wh/km (gisteren getest), alles aan 21 graden, airco, en gewoon doorrijden als het kan.

Vandaag, verwarming (nu 20) aan en uit zodra het warm was, zodra het wat kouder voelde weer aan. Denk ongeveer 50% aan en 50% uit (gevoelsmatig) en op voetje gelet. Stoelverwarming en achteruitverwarming wel gebruikt maar dat doe ik maar 1-2 km dan gaat die al uit.
Met 170 Kw/km op de oprit gezet.

Dat is toch z'n 40 Kw/km verschil. En niet koud gehad. Eco stand voor de verwarming zou denk ik best veel schelen.
Veel EV's hebben een ECO stand (bij de i3 kon ik zelfs het niveau ECO verwarming instellen....bv op 70%).
 
Ik ook... en dan te bedenken dat er waarschijnlijk 1,5 mm2 aansluitingen aan die ruit zitten.

Waarschijnlijk worden er nog wat andere zaken zoals 2 buitenspiegels en nog wat andere dingen gekoppeld met de achterruit verwarming als dat echt zo veel verbruik scheelt

Met 1,5mm2 mag je tot 50 meter lengte 3600 watt aan vermogen hebben dus 800 watt is geen probleem.

De achterruitverwarming van een ICE heeft meestal een vermogen van zo rond de 200 watt en dan een zekering van zo 20A.
 
Over die achterruit verwarming (van de M3) gesproken: het viel me vanochtend op dat, nadat ik de auto 5 minuten had voorverwarmd voor ik ermee weg ging, de achterruit wel ontwasemd leek te zijn in het patroon van de bedrading in de ruit. Blijkbaar wordt ook de achterruitverwarming aangezet als je je auto preventief opwarmt. (de achterruitverwarming staat eigenlijk nooit aan in onze auto omdat ik toch niks zie door die achterruit)
Ja, soms tijdens voorverwarmen gaat ook de ruit verwarming aan. Dit is in de app te zien aan het raam icoontje rechtsboven als je voorverwarmen inschakelt. Ik ben benieuwd waar de beslissing om ook de ruit verwarming aan te zetten op is gebaseerd.
 
Maar het ging over achterruitverwarming, die werkt niet op 230V. In context lijkt het dus alsof je 800/12 = 76A door 50m 1,5mm^2 wel OK vindt ;)

Geen idee op hoeveel volt de achterruitverwarming van een Tesla werkt maar dat zal niet op 12 volt zijn.
Daarom kijk je beter gewoon alleen naar het vermogen door een draad.

In huisaansluitingen wordt vaak gerekend met amperages omdat je daar altijd uitgaat van een voltage van 230.
 
Geen idee op hoeveel volt de achterruitverwarming van een Tesla werkt maar dat zal niet op 12 volt zijn.
Ik denk toch echt niet dat er 300 of 400 volt op de achterruit zal staan :D

Daarom kijk je beter gewoon alleen naar het vermogen door een draad.

In huisaansluitingen wordt vaak gerekend met amperages omdat je daar altijd uitgaat van een voltage van 230.
Bekijk deze link eens ( Draadcalculator) en bereken de benodigde draaddikte bij 230 volt, 5 a en 1 m lengte (1150 watt) en dan bij 12 volt, 100 a en 1 m lengte (1200 watt).

Spoiler alert: 0.75mm2 tegenover 35mm2. En dat verschil zit hem niet in de 50 watt extra.

In huisinstallaties wordt gerekend met amperes omdat amperes er toe doen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Ik durf er (bijna) een Tesla om te verwedden dat het wel zo is ;-)

En ook dat het niet meer dan 20-25A is .... wat moet je nu met meer dan 250-300w op je achterruit (ruitje van niks). Of zouden ze bij tesla de meest inefficiënte achterruitverwarming bedacht hebben ?

Maar zou wel leuk zijn als je dat kon zien in de software (kona/niro kan dat......doe je dan 1x en dan weet je het, dus ook weer niet echt zinvol. Als ze dat nou gewoon in de manual zetten........ scheelt berg giswerk.
 
Ik denk toch echt niet dat er 300 of 400 volt op de achterruit zal staan :D

Bekijk deze link eens ( Draadcalculator) en bereken de benodigde draaddikte bij 230 volt, 5 a en 1 m lengte (1150 watt) en dan bij 12 volt, 100 a en 1 m lengte (1200 watt).

Spoiler alert: 0.75mm2 tegenover 35mm2. En dat verschil zit hem niet in de 50 watt extra.

In huisinstallaties wordt gerekend met amperes omdat amperes er toe doen.

Je hebt helemaal gelijk, het voltage doet er nauwelijks toe als je gaat spelen met die draadcalculator.
500.000 volt bij 5 ampere met een kabel van 10 meter kan gewoon met 0.75mm2. :eek::D
 
Dat zou kunnen maar dan zal het vermogen van de achterruitverwarming inderdaad geen 800 watt zijn. :)
Dat had ik natuurlijk ook niet zomaar moeten aannemen. :oops:

pic


Zekering F52 is 30A bij 12V dus maximaal 360W of anders klapt de zekering eruit.
Het zou daarbij zomaar kunnen dat het ontdooien van de spiegels, wat meeloopt met de achteruit, daar ook nog op zit dus lijkt de achteruit alleen meer richting de 180W te gaan ipv 800W.