Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
I've been tracking this thread for a while with interest. A week or so ago I drove to Schruns, Austria and back, which gave me a good opportunity to explore the subject of long range driving more thoroughly. I have a pilot's background, so beforehand I developed a trip calculation spreadsheet that would let me forecast not only leg time and energy consumption but also (supercharger) charge time and thus total leg & trip time. I took the approach that it's not really possible to predict the rate of consumption (Whr/km) with speed, so instead I just worked out a rate budget per leg. In other words my driving plan was to calculate an average power consumption per leg and then drive at whatever speed would give that rate.

For charging I assumed the given figure of 80% charge in 40 mins, 100% in 75 mins and built that 'curve' into the charge calculation. Obviously there are various estimates involved, so when we did the trip I viewed the estimates as being in need of practical confirmation and was conservative. During the trip I logged the various parameters for each leg in the spreadsheet or, when I forgot, I used VisibleTesla to recover the data later.

The result is in a spreadsheet that you can find here: https://dl.dropboxusercontent.com/u/56093827/Tesla Trip Calc & Log.xlsx

There are some interesting results of this 'experiment':

1) On this basis it's perfectly possible to fairly accurately predict energy use, range and charge time. Given that one can't forecast actual energy consumption due to the effects of weather, speed, terrain, etc, a "rate of consumption" budget works well. Simply put, if your rate is higher than the spreadsheet figure then you either need to slow down or think about an intermediate charge. To me this is a great relief - I now have absolutely no concerns about long range driving using the superchargers.

2) By playing with the spreadsheet I discovered that it's way better to travel faster and charge longer: sprint from supercharger to supercharger and charge for a few minutes more.

3) It's a little better to arrive with as little range remaining as sensible, as charging an empty battery goes faster than charging a full(er) one. But the difference is not huge.

Further, I found that by focussing on average energy consumption during a leg, as shown on the "Trip" display, on this route I could pretty much drive along at 130-140 kph, where that's allowed. Note that the effect of traffic and speed restricted zones means that my outbound average speed was 99 kph (30 mins delay due to traffic) outbound and 106 kph return. On the other hand there were plenty of sections where we were driving at 150+.

Note that it's possible to plug an sensitivity analysis into the figures and see how travel time varies with average speed and average rate of consumption. I've left that out to keep the sheet 'cleaner' for now.

Overall I booked an average consumption of 231 Whr/km outbound and 238 Whr/km on the return trip without having to modify my driving style at all. This included a couple of 190+ sprints! Outbound times: 8:36 driving plus 2:16 charging for 837 km. Return times: 7:51 driving and 2:36 charging. The difference in charge time is probably because when I left home I had 384 km range typical. When I left Schruns had only 284 km range.

All in all a very interesting and reassuring exercise.
 
Bij een range charge kreeg ik altijd een typical range van 400km
Dat is de laatste paar keer gezakt tot ruim onder de 390. 389/387 ongeveer.
13km minder range in ca. drie maanden, dat gaat hard achteruit.
De kou kan het niet zijn de laatste weken en ik doe het ook niet vaak.
Eens in de twee weken een range charge haal ik niet.
En als ik het doe ga ik daarna ook vrijwel direct rijden.

Wat is jullie typical range bij een range charge en zien jullie dat ook afnemen??
 
Bij een range charge kreeg ik altijd een typical range van 400km
Dat is de laatste paar keer gezakt tot ruim onder de 390. 389/387 ongeveer.
13km minder range in ca. drie maanden, dat gaat hard achteruit.
De kou kan het niet zijn de laatste weken en ik doe het ook niet vaak.
Eens in de twee weken een range charge haal ik niet.
En als ik het doe ga ik daarna ook vrijwel direct rijden.

Wat is jullie typical range bij een range charge en zien jullie dat ook afnemen??
Niet te veel zorgen om maken. Tesla gebruikt allerlei data om die range te berekenen. Ik kom ook op ~390km bij een range charge, maar ben echt niet bang voor degradatie van de accu.
 
Bij een range charge kreeg ik altijd een typical range van 400km
Dat is de laatste paar keer gezakt tot ruim onder de 390. 389/387 ongeveer.
13km minder range in ca. drie maanden, dat gaat hard achteruit.
De kou kan het niet zijn de laatste weken en ik doe het ook niet vaak.
Eens in de twee weken een range charge haal ik niet.
En als ik het doe ga ik daarna ook vrijwel direct rijden.

Wat is jullie typical range bij een range charge en zien jullie dat ook afnemen??

Grappige is, als je hem dan even helemaal lekker leeg rijdt, dan kom je wel weer op die 390...
 
Bij een range charge kreeg ik altijd een typical range van 400km
Dat is de laatste paar keer gezakt tot ruim onder de 390. 389/387 ongeveer.
13km minder range in ca. drie maanden, dat gaat hard achteruit.
De kou kan het niet zijn de laatste weken en ik doe het ook niet vaak.
Eens in de twee weken een range charge haal ik niet.
En als ik het doe ga ik daarna ook vrijwel direct rijden.

Wat is jullie typical range bij een range charge en zien jullie dat ook afnemen??

Het schijnt zo te zijn dat als je bij een range charge wacht tot het laden helemaal stopt, dus ook de laatste km range er bij, dat dan alle cellen weer echt vol zijn en je weer tegen de 400 km krijgt. Die laatste km kan meer dan een uur duren. Ik zoek het draadje er nog bij war dit stond.
Update:
het heet battery balancing:
linkje
Dit is wel een oud linkje van de roadster, maar zoek op het forum naar "battery balancing" en je krijgt een hoop hits
 
Last edited:
Deze thread is wat recenter en heeft betrekking op de Model S:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26501-Battery-Care-Maintenance

Vorige week zat ik op 384 met een voltooide range charge, maar ik doe zo'n range charge haast nooit dus ik vermoed dat mijn pack niet helemaal balanced is.
Waarschijnlijk kan door een paar keer deze range charge te herhalen om zo het accupakket te balancen de typical range wel weer richting de 390/395 klimmen.
Heb nu 12k km's er op zitten overigens.
 
Ik merk dat het iets warmere weer echt een fors verschil uitmaakt. Ik rij vaak dezelfde trajecten, dat zijn bijna uitsluitend snelwegkms in de flow op de linkerbaan. In de koudere weken gemiddeld verbruik altijd iets boven de 250Wh/km en afgelopen weken altijd <240! Als ik rustig rij (zeg middenbaan) gaat dat richting de 200-210 met alles aan, dat lijkt promising voor de lente!
Ik heb in de winter trouwens doorgereden met de all weather banden (op 19" velgen), helpt vast ook een beetje mee.
 
Doe met enige regelmaat een range charge en rijdt dan vrijwel meteen weg, zit gewoon op 400...

Ja hier idem.
Gemiddelde verbruik over bijna 5000 km is 259.
Ik rij voornamelijk 60/80 km/u wegen maar heb veel rotondes dus veel "noodzaak" om vaak te accelereren.... gaat alleen ten koste van zuinig rijden. Heb gelukkig de range niet nodig op normale dagen.
En momenteel nog voorzien van de 21inch winterbanden. Vrijdag wisselen, eens kijken of dat erg veel verschil maakt.

- - - Updated - - -

Doe met enige regelmaat een range charge en rijdt dan vrijwel meteen weg, zit gewoon op 400...

Ja hier idem.
Gemiddelde verbruik over bijna 5000 km is 259.
Ik rij voornamelijk 60/80 km/u wegen maar heb veel rotondes dus veel "noodzaak" om vaak te accelereren.... gaat alleen ten koste van zuinig rijden. Heb gelukkig de range niet nodig op normale dagen.
En momenteel nog voorzien van de 21inch winterbanden. Vrijdag wisselen, eens kijken of dat erg veel verschil maakt.
 
Ik zit op 19.000km, doe twee keer per week een range charge, probeer altijd wel zo snel mogelijk nadat hij vol is weg te rijden. Ik laadde verder altijd tot 90% (maximale "daily charge"), probeer tegenwoordig tot 80%. Mijn "max range" was in het begin 400 en max daily was 350. Al heel snel werd dat 394/343, en dat heb ik maandenlang volgehouden. Maar nu zit ik op 386/338. Ik begin me voorzichtig zorgen te maken..

Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik ben nog nooit met minder dan 40km range thuisgekomen. Ik doe range charges voor als er onderweg iets onverwachts gebeurt (fikse omleiding oid), en omdat ik niet leeg thuis wil komen en dan een paar uur niet weg kan als dat nodig zou zijn. Misschien moet ik hem eens onder nul rijden, zoals een eerdere post suggereerde.

Gemiddeld verbruik is trouwens 239Wh/km
 
Last edited:
Ik zit op 19.000km, doe twee keer per week een range charge, probeer altijd wel zo snel mogelijk nadat hij vol is weg te rijden. Ik laadde verder altijd tot 90% (maximale "daily charge"), probeer tegenwoordig tot 80%. Mijn "max range" was in het begin 400 en max daily was 350. Al heel snel werd dat 394/343, en dat heb ik maandenlang volgehouden. Maar nu zit ik op 386/338. Ik begin me voorzichtig zorgen te maken..

Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik ben nog nooit met minder dan 40km range thuisgekomen. Ik doe range charges voor als er onderweg iets onverwachts gebeurt (fikse omleiding oid), en omdat ik niet leeg thuis wil komen en dan een paar uur niet weg kan als dat nodig zou zijn. Misschien moet ik hem eens onder nul rijden, zoals een eerdere post suggereerde.

Gemiddeld verbruik is trouwens 239Wh/km

Van 400 naar 386 (en 350 naar 338) is een afname van 3,5%. Ervan uitgaande dat een batterij in het begin harder degradeert en de degradatie daarna steeds meer afvlakt, is dit niet heel schrikbarend na 19k km, toch? Als de afname van range nu even hard zou blijven doorgaan, zou ik me wel zorgen gaan maken.
Zelf haalde ik circa 393 bij de laatste range charge (11k km).
 
Van 400 naar 386 (en 350 naar 338) is een afname van 3,5%. Ervan uitgaande dat een batterij in het begin harder degradeert en de degradatie daarna steeds meer afvlakt, is dit niet heel schrikbarend na 19k km, toch? Als de afname van range nu even hard zou blijven doorgaan, zou ik me wel zorgen gaan maken.
Zelf haalde ik circa 393 bij de laatste range charge (11k km).
Het is niet direct degradatie. De S leert ook een beetje en ze passen de berekening continue aan.

Wel is het zo dat je in het begin snel 1 of 2% verliest op een Lithium accu en daarna vlakt het snel af.

Maar allemaal niet zo veel zorgen maken om de range die de auto aan geeft, je hebt met 19.000km nog echt geen range verlies.

Op de Roadster van mijn collega staat inmiddels 53.000km in 3 jaar en die heeft slechts 3% verlies in capaciteit.
 
Ik zit op 19.000km, doe twee keer per week een range charge, probeer altijd wel zo snel mogelijk nadat hij vol is weg te rijden. Ik laadde verder altijd tot 90% (maximale "daily charge"), probeer tegenwoordig tot 80%. Mijn "max range" was in het begin 400 en max daily was 350. Al heel snel werd dat 394/343, en dat heb ik maandenlang volgehouden. Maar nu zit ik op 386/338. Ik begin me voorzichtig zorgen te maken..

Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik ben nog nooit met minder dan 40km range thuisgekomen. Ik doe range charges voor als er onderweg iets onverwachts gebeurt (fikse omleiding oid), en omdat ik niet leeg thuis wil komen en dan een paar uur niet weg kan als dat nodig zou zijn. Misschien moet ik hem eens onder nul rijden, zoals een eerdere post suggereerde.

Gemiddeld verbruik is trouwens 239Wh/km

I've never seen 400km typical after a range charge. According to the published information a range charge = 76.9 kWh. At the typical rate of 200Wh/km, this gives a range of 384km, which is exactly what I have seen the last months - I now have 11000 km on my MS. I also get around 340km on a 90% charge.

Rumour has it that Tesla has changed the range calculations (in 5.6, if I remember correctly) to make them more conservative. So maybe your 400km range figure predates these changes. In any case I wouldn't start to worry about decreasing battery capacity just yet. If it were a significant factor people on the other side of the water, with a year's more miles on the clock than us, would be making be a fuss about it by now.
 
I've never seen 400km typical after a range charge. According to the published information a range charge = 76.9 kWh. At the typical rate of 200Wh/km, this gives a range of 384km, which is exactly what I have seen the last months - I now have 11000 km on my MS. I also get around 340km on a 90% charge.

Rumour has it that Tesla has changed the range calculations (in 5.6, if I remember correctly) to make them more conservative. So maybe your 400km range figure predates these changes. In any case I wouldn't start to worry about decreasing battery capacity just yet. If it were a significant factor people on the other side of the water, with a year's more miles on the clock than us, would be making be a fuss about it by now.
Indeed, the 400 and 350 I have only seen the first few weeks. After the 5.6 update I got 394/343 pretty consistently for months thereafter, and this I felt was totally acceptable. Only the last few weeks did it, rather suddenly, drop to 386/338. I found this curious, but I am not worried much, and certainly not alarmed. :)