Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb er mijn eerste 1000km op zitten na zeven dagen ;-)
7arubata.jpg

Gemiddeld 254 Wh/km, not bompa style maar eerder Gangnam Style ;-)

yep, ik zit ook aan 250wh/km. dan is de 500km-range ver weg.

maar wél leuk !

- - - Updated - - -

Interessant : hoeveel km/h rij je dan gemiddeld ? (vraag maar omdat je als "Belg" in de regel iets sneller kan rijden dan in NL)

gemiddelde snelheid moet ik nakijken; maar de 'normale' snelheid op de snelweg is 135km/u.




(in de praktijk betekent dit : net onder de flits-snelheid. en als je dan toch eens geflitst zou worden : 50€ )
 
yep, ik zit ook aan 250wh/km. dan is de 500km-range ver weg.

maar wél leuk !

- - - Updated - - -



gemiddelde snelheid moet ik nakijken; maar de 'normale' snelheid op de snelweg is 135km/u.




(in de praktijk betekent dit : net onder de flits-snelheid. en als je dan toch eens geflitst zou worden : 50€ )
Niet dus. De Tesla heeft niet de afwijking van ICE's. Ga maar eens na met bijvoorbeeld een app op je smartphone. Bijvoorbeeld Speedometer. Pas dus maar op...
 
Niet dus. De Tesla heeft niet de afwijking van ICE's. Ga maar eens na met bijvoorbeeld een app op je smartphone. Bijvoorbeeld Speedometer. Pas dus maar op...

dat klopt. de speedo van Tesla is correct, maar ik heb al altijd op GPS-snelheid gereden. ook bij ICE

de kans dat in B op de snelweg tussen 120 en 135km/h geflitst wordt is klein.
de politie 'heeft teveel werk', anders dan in NL.
en als je dan toch aan 135 ('echte') km/u geflitst wordt, krijg je een boete van 50€

let op : mijn advies is : hou je aan de wettelijke snelheid.:wink:

edit : in geval van trajectcontrole hou ik mij aan mijn eigen advies !
 
Ik ben wat aan het rommelen met de app die is gemaakt op basis van de Tesla REST API. Die is niet officieel bekend gemaakt, maar er is een heel groepje elders op het TMC Forum bezig om hier wat mee te experimenteren en reverse-engineering toe te passen. Erg leuk!

Vanmiddag heb ik de Trip Track functionaliteit even geprobeerd. Een applicatie op mijn notebook is constant verbonden met de Tesla, en vraagt continue een hele reeks data op en slaat deze op.
Iemand anders op dit forum had al laten zien dat je daar mooi mee kunt laten zien wanneer je waar rijdt, en hoe hard, maar ik kom nog een ander interessant staatje tegen. Naast je locatie, wordt ook constant je verbruik en je snelheid opgeslagen. En daar kun je dan uiteraard grafiekjes van maken :) In de bijlage een héél kort proefritje tijdens de lunch, maar wat je goed kunt zien is snelheid, verbuik en re-gen.
View attachment 36754
Het draait nu nog op mijn notebookje ('t is allemaal erg fragiel), maar ik ga het op een server zetten en op die manier bijhouden wat er allemaal gebeurt tijdens alle ritten. Zoals gezegd, datum tijd, route en snelheid zijn in andere overzichten te zien, je kunt je hele route ook nog eens afspelen. Als het wat leuks oplevert zal ik een filmpje online zetten ter lering ende vermaeck..
Lijkt me behoorlijk leerzaam, misschien gaat mijn (te) zware voet er nog wat van leren :)

René

Gaaf!!! Is er in dat groepje ook al een mobiele app die de chargeport kan openen? Zo niet dan hack ik binnenkort iets in elkaar denk ik, de API is er.
 
Gaaf!!! Is er in dat groepje ook al een mobiele app die de chargeport kan openen? Zo niet dan hack ik binnenkort iets in elkaar denk ik, de API is er.
Errr.. dat kan toch ook al met de officiële Tesla app.. De REST API is er vooral tbv van Tesla's eigen app, er zijn maar weinig "acties" die je kan uitvoeren met de API die je niet met de officiële app ook kunt doen. Wel kan je er, zoals uit deze thread ook blijkt, veel meer informatie over de auto mee ophalen dan dat je in die app kunt zien.

Maar het blijft natuurlijk heel leuk om zelf tegen die API aan te programmeren. Ik zat laatst training te geven en had mijn MS op de parkeerplaats onder het raam staan. Hilariteit alom toen ik in mijn demo's wat Java code liet zien die nu eens niet een stock quote op internet ophaalt oid, maar de auto liet toeteren en toen mensen uit het raam gingen kijken, het dak open en dicht schoof :biggrin:
 
Niet dus. De Tesla heeft niet de afwijking van ICE's. Ga maar eens na met bijvoorbeeld een app op je smartphone. Bijvoorbeeld Speedometer. Pas dus maar op...

Dan ben ik bang dat ik de afgelopen 3 dagen bij Utrecht een bon heb opgelopen. Voorheen reed ik bij de traject controle altijd 104 zonder een bon te krijgen en heb dus hetzelfde gedaan met de Tesla :(.Zal wel over een paar weken in de brievenbus liggen
 
Dan ben ik bang dat ik de afgelopen 3 dagen bij Utrecht een bon heb opgelopen. Voorheen reed ik bij de traject controle altijd 104 zonder een bon te krijgen en heb dus hetzelfde gedaan met de Tesla :(.Zal wel over een paar weken in de brievenbus liggen
Van de werkelijke snelheid gaat nog een correctie van 3% af, dan blijft er 101 km/h over, ik denk niet dat ze daar een boete voor geven.
 
Van de werkelijke snelheid gaat nog een correctie van 3% af, dan blijft er 101 km/h over, ik denk niet dat ze daar een boete voor geven.
Jawel, voor die 101 krijg je gewoon een boete.

Overigens nog geschrokken van Roadster vs Model S.

Collega moest Middelburg <> Utrecht gisteren (3 personen), dus pakte mijn S en ik zijn Roadster naar Den Haag.

Ik heb heenweg grotendeels 100 gereden en terugweg 125. Totale afstand van mij was 320km met een verbruik van 193Wh/km. Ik heb onderweg nog wel geladen, want heb iets van 62kW verbruikt.

Hij heeft 100 gereden naar Utrecht en ook terug en heeft uiteindelijk 40km vanaf Middelburg nog moeten laten want de S gaf aan nog 1km te kunnen toen hij bij de laadpaal kwam (22kW (forum member)).

Bizarre is dat hij in Max Range geladen was en hij slechts 68kWh verbruikt had toen de S 1km aan gaf. Er zit dus een flinke reserve, maar dat durfde hij niet aan.

Zijn gemiddelde was overigens 225Wh/km, maar de airco en verwarming stond niet in Range Mode.

Toen was het wel balen dat de S op 26A laad ipv 32A.
 
Jawel, voor die 101 krijg je gewoon een boete.
Niet helemaal. Pas vanaf 107km/h (GPS) - dus boven de 106 - wordt geflitst. Daarna correctie 3% dus boete voor +3 te hard. Maar je rijdt dan dus al 7 te hard. Als je strikt onder de Vmax+7 blijft is er weinig aan de hand. Nou is dat een heel dunne marge, maar Vmax+5 zit je redelijk veilig.
Correctie: bij lagere snelheiden ligt dat lager, volgens Google: 34, 54, 64, 74, 84, 94, 107, 127 bij flitsers.

Bizarre is dat hij in Max Range geladen was en hij slechts 68kWh verbruikt had toen de S 1km aan gaf. Er zit dus een flinke reserve, maar dat durfde hij niet aan.
Hmm weird. Analyse?
 
Ik heb de neiging om als een opa te beginnen rijden. Op alle mogelijke manieren wordt ik er attent op gemaakt dat als ik mijn pedaal de bodem indruk, ik veel energie verbruik. Al die grafiekjes, range meters, trip meters, ... ze hebben een invloed op mijn manier van rijden.
Vandaag 110km/u op de CruiseControl naar Brussel, en ik vond het nog leuk ook. Bij 110 haal je best nog wat mensen in.

Morgen eerste tripje : 325 km totaal.
Zal voor de zekerheid toch maar range chargen.
 
Hmm weird. Analyse?
Ja, ik ga het eens proberen in de buurt. Eens kijken hoe ver je over de 1km heen kan rijden (wel in de buurt van een laadpaal..)

Na het laden heeft hij voor de totale rit 80kWh verbruikt, dat was érg krap geweest. Ik weet dat ze in Nederland met die test van Athlon toen 79.5kWh hadden verbruikt toen hij er echt mee stopte.


Ik heb de neiging om als een opa te beginnen rijden. Op alle mogelijke manieren wordt ik er attent op gemaakt dat als ik mijn pedaal de bodem indruk, ik veel energie verbruik. Al die grafiekjes, range meters, trip meters, ... ze hebben een invloed op mijn manier van rijden.
Vandaag 110km/u op de CruiseControl naar Brussel, en ik vond het nog leuk ook. Bij 110 haal je best nog wat mensen in.

Morgen eerste tripje : 325 km totaal.
Zal voor de zekerheid toch maar range chargen.
Herkenbaar! Net nog even een stukje 190 gereden, ookal was er geen verkeer op de snelweg toch langzamer gaan rijden omdat die piek in de grafiek me niet lekker zat.
 
Ik heb de neiging om als een opa te beginnen rijden. Op alle mogelijke manieren wordt ik er attent op gemaakt dat als ik mijn pedaal de bodem indruk, ik veel energie verbruik. Al die grafiekjes, range meters, trip meters, ... ze hebben een invloed op mijn manier van rijden.
Vandaag 110km/u op de CruiseControl naar Brussel, en ik vond het nog leuk ook. Bij 110 haal je best nog wat mensen in.

Ik heb helaas niet zoveel karakter. Ik rij door berg en dal, too much fun.
 
Ja, ik ga het eens proberen in de buurt. Eens kijken hoe ver je over de 1km heen kan rijden (wel in de buurt van een laadpaal..)
Ben heel benieuwd
Na het laden heeft hij voor de totale rit 80kWh verbruikt, dat was érg krap geweest. Ik weet dat ze in Nederland met die test van Athlon toen 79.5kWh hadden verbruikt toen hij er echt mee stopte.
Dus die laatste 40 km heeft hij 12 kWh verbruikt = big fun;
 
Ik volg dit draadje nu al een tijdje met belangstelling... ik ga de 12e dec mijn Tesla ophalen en kan het dan in den lijve ondervinden, maar hier natuurlijk ook gewoon even vragen :).

Het volgende is het geval; ook al kom ik daar met 3 kleine kids niet heel veel meer aan toe, af en toe rijd ik naar de golfbaan... Dat is zo'n 40 km uit de buurt via 35 km snelweg... omdat dat ritje (te) vaak is gemaakt en mogelijke flitsplekken bekend zijn (en flitschmeister heplt) én omdat het vaak op een vroege zondagmorgen is dat ik dat stuk rijd, gaat het grote stukken plankgas en dik 200+.. Nu zal dat (voorlopig) met de Tesla niet lukken, maar wat ik me dus afvraag: ga ik dit dan halen heen en weer? :)

oftewel, wat is het verbruik bij vol gas / hele hoge snelheden? Heeft iemand ook zo'n soort ritje en wil zijn ervaring delen?
 
mijn verbruik momenteel is een beetje bizar.
ik rij smorgens 8km naar mijn bureel, verspeel daar momenteel 10 a 12 km door ganse dag op de parking te staan.

momenteel geeft de auto over 650km 154kwh verbruik of 236wh per km
mijn meterstand in de zekeringkast geeft echter 200kwh verbruik wat dan 307wh per km is.

ik moet dus meer gaan rondrijden!
 
Ik volg dit draadje nu al een tijdje met belangstelling... ik ga de 12e dec mijn Tesla ophalen en kan het dan in den lijve ondervinden, maar hier natuurlijk ook gewoon even vragen :).

Het volgende is het geval; ook al kom ik daar met 3 kleine kids niet heel veel meer aan toe, af en toe rijd ik naar de golfbaan... Dat is zo'n 40 km uit de buurt via 35 km snelweg... omdat dat ritje (te) vaak is gemaakt en mogelijke flitsplekken bekend zijn (en flitschmeister heplt) én omdat het vaak op een vroege zondagmorgen is dat ik dat stuk rijd, gaat het grote stukken plankgas en dik 200+.. Nu zal dat (voorlopig) met de Tesla niet lukken, maar wat ik me dus afvraag: ga ik dit dan halen heen en weer? :)

oftewel, wat is het verbruik bij vol gas / hele hoge snelheden? Heeft iemand ook zo'n soort ritje en wil zijn ervaring delen?

40km heen, 40 km terug = 80 km... HAVE FUN, GO !!
 
mijn verbruik momenteel is een beetje bizar.
ik rij smorgens 8km naar mijn bureel, verspeel daar momenteel 10 a 12 km door ganse dag op de parking te staan.

momenteel geeft de auto over 650km 154kwh verbruik of 236wh per km
mijn meterstand in de zekeringkast geeft echter 200kwh verbruik wat dan 307wh per km is.

ik moet dus meer gaan rondrijden!

Met een kWh meter meet ik ook het verbruik van mijn laadpunt. Na 2000 km is de afname ongeveer 20% meer dan wat de trip meter in de auto aangeeft als het verbruik over die periode. Waaruit blijkt dat er nogal wat verliezen optreden bij het laden, mogelijk ook voor verwarming van de accu. Voorverwarmen heb ik nog niet gedaan dus daar kan het niet aan liggen. Iemand anders ook dergelijke bevindingen?