Hans Noordsij
Well-Known Member
De temperatuur maakt erg veel uit. Ik zat vandaag met ritjes totaal 68 km op verbruik van 182Wh/km. En normaal gereden, wat bij mij wel altijd rustig is.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Deze dagen merk ik dat ook. In 24 uur tijd 280km gereden op één 100% lading en zit nu nog 124km "in".
Zit ook onder de 200Wh/km en ben vanaf Haarlem naar Middelburg gereden.
En dat geeft toch het gevoel dat je weinig aan range inlevert na 26 maanden, ondanks de accu degradatie.
Nee, ik rijd tegenwoordig via de N57. Die is helemaal vernieuwd en dat scheelt naar Amsterdam zo'n 30km. Is ook grotendeels 80 en 100. Kwa tijd kost het ook niets extra's.via de A58 ?
het verbruik op de A58 lag toch altijd hoog.
Nu is het wel al even geleden dat ik de A58 naar Middelburg heb genomen.
heeft men iets gedaan aan de weg ? nieuw wegdek ?
Zit nu op 111.000km en range charge was gisteren 370km in de ArenA.
Grapje? :smile:Haal je dat nu niet meer Wim? Zijn de Classics zuiniger dan de nieuwe?
Grapje? :smile:
Ik rij tijdelijk in een Ford Focus in afwachting van een nieuwe - gebruikte - Model S van 2-2015.
Bij precies gelijke omstandigheden zijn de nieuwe dubbelmotor aangedreven Tesla's tot 10% zuiniger dan de enkelmotor achterwiel aangedreven versies.
Dit komt omdat de effectievere kleine motor vóór bij deelbelasting het grootste deel van de voortstuwing levert. De sterkere achterste motor kan dan in slaap vallen (torque sleep).
Overigens is de rechtervoet het belangrijkst als het gaat om verbruik.
Hoe is het met jullie verbruik ?
Ik merk de laatste tijd een enorm verbruik op - en dit bij normaal/rustig rijden met veel gebruik van ACC.
View attachment 111716
Wagen was gisteren tot 90% geladen en opgewarmd met stroom van mijn laadpunt.
60% range verbruikt en maar 114 km gereden...
90% zou dus neerkomen op een 171km ...
Ik krijg ineens een enorme range anxiety aanval
Is dit met de laatste firmware of moet ik elders zoeken naar oorzaken ?
Er is een ander probleempje: namelijk dat het geen 60% van je batterij is. 60% zou volgens jou dan 31 kWh zijn en dat zou betekenen dat je maar 52 kWh tot je beschikking hebt. Als je rekent met 70 kWh en 275 Wh/km dan heb je zo'n 250 km bereik.
Als je met rustig rijden na 114 km een gemiddelde hebt van 275 Wh/km, dan is er iets mis. Misschien wieluitlijning? Flink de airco aan? Toch flink doorrijden?
En vergeet vooral de temperatuur niet ! Als je de gestreepte lijn heb ik het re-gen gedeelte, dan is je batterij koud en gebruikt de wagen ook veel stroom voor het opwarmen van het pack. Mijn gemiddelde na +30K is 205Wh/km en ik zie nu als ik veel korte stukjes rijd ook verbruik van 275~300Wh/km : geheel normaal.
Remenergie kan nergens naar toe? Ik meen toch wel 10 a 15 kW richting de accu.