Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Even een beginnersvraagje: De Tesla zal ons ook naar Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Noorwegen en tussenliggende landen moeten vervoeren in 2016 & 2017. In de uitvoerige uitleg van Simon noemt hij een aantal landen die "compatibel" zijn. Is de Fivari-lader ook "compatibel" in de landen die wij aan gaan doen?
 
Even een beginnersvraagje: De Tesla zal ons ook naar Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Noorwegen en tussenliggende landen moeten vervoeren in 2016 & 2017. In de uitvoerige uitleg van Simon noemt hij een aantal landen die "compatibel" zijn. Is de Fivari-lader ook "compatibel" in de landen die wij aan gaan doen?

Zeker.
Rode en blauwe CEE zijn gestandaardiseerd.
Schuko (huis-tuin-keuken stekker) niet, dus desgevallend heb je daar een adapter voor nodig.
In Noorwegen bvb zal de standaard TeslaUMC niet werken, die van Fivari wel.
Wel even opmerken dat er intussen vele SuC en openbare laadpalen zijn.
Maar die mobiele laadpaal is een handig plan B. Je kan bvb bij ieder gebouw laden in geval van nood.


Als men mij om raad vraagt ivm laden thuis, is mijn voorstel : installeer thuis een rode stekker en gebruik de Tesla UMC als vaste lader thuis. En koop een Juicebooster of aanverwante en gebruik die als mobiele lader. (Uitzondering daar gelaten, ben neuter probleem thuis)
 
Last edited:
Iedereen PMen heeft weinig zin.
De kostprijs hangt af van welke opties je neemt. Het basisstation met een stekker naar keuze, maar 3f 32A aanbevolen, heeft een richtprijs van 610€; Opties zijn dan: aardlek type B; koppelstukken; vaste kabel ipv socket.

Even een beginnersvraagje: De Tesla zal ons ook naar Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Noorwegen en tussenliggende landen moeten vervoeren in 2016 & 2017. In de uitvoerige uitleg van Simon noemt hij een aantal landen die "compatibel" zijn. Is de Fivari-lader ook "compatibel" in de landen die wij aan gaan doen?
Deze website geeft een mooi overzicht van de verschillende landen en hun stekkers. Ik heb de indruk dat jouw lijst met landen wel volledig afgedekt is. Enkel de "nachtlampje-stekkers" kunnen er nog verschillen, maar dan zou ik toch naar een ander stopcontact op zoek gaan. Ik gebruik de type F die in bijna heel Europa gebruikt kan worden. Voor de industriële stekkers ligt de harmonisering wat anders, maar die rode CEE's (3fazig 32A en 16A) en blauwe CEE's (enkelfazig 32A en 16A) zijn toch in de meeste landen gangbaar.
 
Voor wie er wil aan beginnen: Supercharger protocol for diy CHAdeMO adapter
Maar ik denk dat op de prijs van Tesla voor zo'n adapter niet veel rek meer zit. De beide stekkers kosten al ruim 200€.

Dit zit erin: CHAdeMO Adapter Tear Down

2016-01-20 22.44.27-1920.jpg
 
Als men mij om raad vraagt ivm laden thuis, is mijn voorstel : installeer thuis een rode stekker en gebruik de Tesla UMC als vaste lader thuis. En koop een Juicebooster of aanverwante en gebruik die als mobiele lader. (Uitzondering daar gelaten, ben neuter probleem thuis)

+1000, ik gebruik zowel de UMC als de Juice Booster als "vaste mobiele laders" op mijn 2 locaties en als ik ergens naartoe moet neem ik de Juice Booster mee omdat ik zeker ben dat ik daarmee altijd uit de voeten kan. :rolleyes:
 
De JB 2 zou ook een ingebouwde aardlek type B hebben, maar het op hun website afgebeelde toestel is zo compact dat het onmogelijk om een traditionele DIN-versie kan gaan.

Ik vermoed dat de JB2 geen gebruik maakt van standaard DIN-rail componenten. Zij gebruiken waarschijnlijk, net zoals de Tesla UMC, vermogen electronica componenten. De functionaliteit van een Type A of B aardlek-detector kan je integreren in de software. Daardoor kan je een veel compactere en meer geavanceerde lader ontwikkelen. Moest de JB2 nu ook nog een WiFi of Bluetooth module hebben met bijpassend smartphone app dan zou de concurrentie pas echt beginnen te zweten. Vermoedens alleen natuurlijk.

Ik ben tevens een tevreden JB1 gebruiker (Gekocht inclusief alle mogelijke Europese stekkers).
 
Aangezien de Tesla op de boot zit wordt het eens tijd om aan de voorbereidingen te beginnen.
Ik zou graag kunnen opladen op drie plaatsen:
- Thuis: niets speciaals beschikbaar, gewoon stopcontacten 230V. (zal misschien het minst gebruikt worden)
- Werk: Drijfkracht, 3fase, niet direct een idee van de #A (zal het meest gebruikt worden)
- Vakantiewoning in NL: blauwe stekker aanwezig (geen idee van details) (zal sporadisch gebruikt worden)

Ik ben echt een leek in elektriciteit... :frown:

Is dit 'Fivari' station dan een all-round oplossing in plaats van op elke plaats iets te moeten voorzien?
Of zijn deze 3 plaatsen gewoon standaard plug en play met bijgeleverde kabels bij aflevering.
 
Aangezien de Tesla op de boot zit wordt het eens tijd om aan de voorbereidingen te beginnen.
Ik zou graag kunnen opladen op drie plaatsen:
- Thuis: niets speciaals beschikbaar, gewoon stopcontacten 230V. (zal misschien het minst gebruikt worden)
- Werk: Drijfkracht, 3fase, niet direct een idee van de #A (zal het meest gebruikt worden)
- Vakantiewoning in NL: blauwe stekker aanwezig (geen idee van details) (zal sporadisch gebruikt worden)

Ik ben echt een leek in elektriciteit... :frown:

Is dit 'Fivari' station dan een all-round oplossing in plaats van op elke plaats iets te moeten voorzien?
Of zijn deze 3 plaatsen gewoon standaard plug en play met bijgeleverde kabels bij aflevering.

Als je een echte leek bent, kijk dan eens op het charging overzicht op teslaclub.be daar zie je in een tabel het complete gamma.
 
Aangezien de Tesla op de boot zit wordt het eens tijd om aan de voorbereidingen te beginnen.
Ik zou graag kunnen opladen op drie plaatsen:
- Thuis: niets speciaals beschikbaar, gewoon stopcontacten 230V. (zal misschien het minst gebruikt worden)
- Werk: Drijfkracht, 3fase, niet direct een idee van de #A (zal het meest gebruikt worden)
- Vakantiewoning in NL: blauwe stekker aanwezig (geen idee van details) (zal sporadisch gebruikt worden)

Ik ben echt een leek in elektriciteit... :frown:

Is dit 'Fivari' station dan een all-round oplossing in plaats van op elke plaats iets te moeten voorzien?
Of zijn deze 3 plaatsen gewoon standaard plug en play met bijgeleverde kabels bij aflevering.

De lader van Fivari met alle bijhorende stekkers is bruikbaar voor elk van de drie plaatsen.

Als je geluk hebt, kan de TeslaUMC ook voldoende zijn.
-thuis : indien je een neuter hebt (of een net in driehoek). Stuur eens een foto van je meterkast, in het bijzonder van de inkomende kabel. Schuko stekker op de UMC.

-werk : op 16A drijfkracht, 5pins. Rode stekker op de UMC.

-vakantie huis : als het een 32A stekker is, anders moet je een verloop kopen van 16A naar 32A. Blauwe stekker op de UMC, bij te bestellen.

Maar of het praktisch is om elke dag de stekker te wisselen, is een ander verhaal.....

Ik zou gaan voor de Fivari in de auto, eventueel gebruik thuis. En de TeslaUMC vast op het werk laten.
 
Maar of het praktisch is om elke dag de stekker te wisselen, is een ander verhaal.....

Ik zou gaan voor de Fivari in de auto, eventueel gebruik thuis. En de TeslaUMC vast op het werk laten.

Ik zou op de plaatsen waar je dagelijks gaat laden ook voor een "semi draagbare" oplossing gaan. Op 1 plaats dus de UMC aangekoppeld laten en op een andere plaats de Fivari lader. Wanneer je eens ergens naartoe moet neem je ofwel de UMC, ofwel de Fivari lader mee in functie of je weet dat je tegen het neuter probleem kan aanlopen of niet. Zo doe ik het in elk geval. :wink:
 
Ik zou op de plaatsen waar je dagelijks gaat laden ook voor een "semi draagbare" oplossing gaan. Op 1 plaats dus de UMC aangekoppeld laten en op een andere plaats de Fivari lader. Wanneer je eens ergens naartoe moet neem je ofwel de UMC, ofwel de Fivari lader mee in functie of je weet dat je tegen het neuter probleem kan aanlopen of niet. Zo doe ik het in elk geval. :wink:

we zijn het eens !

Ik had gelezen dat het thuis laden sporadisch zou zijn. Gezien de grotere flexibiliteit van de Fivari-lader zou ik deze meenemen in de auto, en de Tesla-UMC op een vaste plaats laten - in het geval van Monky op het werk.
Benieuwd of hij onze "goede raad" gaat opvolgen...:biggrin::biggrin::biggrin:
 
Ik zou op de plaatsen waar je dagelijks gaat laden ook voor een "semi draagbare" oplossing gaan. Op 1 plaats dus de UMC aangekoppeld laten en op een andere plaats de Fivari lader. Wanneer je eens ergens naartoe moet neem je ofwel de UMC, ofwel de Fivari lader mee in functie of je weet dat je tegen het neuter probleem kan aanlopen of niet. Zo doe ik het in elk geval. :wink:
Wat is het voordeel van zo'n lader t.o.v. standaard verloopstekkers ?
 
De fivari lader compenseert ook voor "slechte stroom" a la juice booster.

Dus waar de UMC met verlengkabel (liefst 2,5mm van een gerenomeerde aanbieder ;)) niet werkt dan kan het zinvol zijn om in plaats daarvan de fivari lader te gebruiken (of er tussen te zetten). Daarnaast met de optionele? aardlek type b dezelfde bescherming als de bekende kant en klaar kastjes... Daarnaast kan die ook als vast kastje thuis gebruikt worden..

Maar fivari kan dat een stuk beter uitleggen.
 
Veel staat op mij, website natuurlijk. www.fivari.be
De UMC weigert dienst als
  • er geen nulgeleider (neuter) is
  • als de fase en de nulgeleider omgewisseld zijn
  • als de spanning variabel is (lees: te veel terugvalt bij het starten van het laden of onderhevig is aan schommelingen op het net) .
  • als de aarding niet voldoet
In alle bovenstaande gevallen, zal het wel mogelijk zijn te laden met de fivari-charger. Je krijgt dus een bijna garantie dat je op elke aansluiting zal kunnen laden. Bovendien is de Fivari-charger met koppelstukken universeel: hij kan op elke Europese aansluiting ingeplugd worden en er aan maximaal beschikbaar vermogen laden tot 22 kW indien duo-charger.

Die aardlek type B, een bescherming tegen gelijkstroomlekken bij driefasig laden die niet geboden wordt door de meer courante aardlekschakelaars type AC of type A, zit lang niet in alle vaste thuislaadstations. Bijvoorbeeld voor de Keba, staat er vermeld: Installatieautomaat en aardlekschakelaar in voorgeschakelde huisinstallatie. Dat wil zeggen: de beveiligingen zitten er niet in maar worden verondersteld elders in de installatie (de zekeringenkast) aanwezig te zijn.

Ik kocht zelf ook een Keba toen ik mijn lader nog niet ontwikkeld had. Ik gebruik nu al bijna twee jaar uitsluitend mijn eigen lader omdat ik de stroom gemakkelijk kan wijzigen, de laadstroom kan aflezen en de geladen energie per sessie en in het totaal kan aflezen.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Refie and AnalysiZ