Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Even voorstellen...

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo iedereen,
Ik ben Winston (44 j) uit Keerbergen en sinds 2 weken in afwachting van een MS.
Heb zelf nog lang gewacht om te bestellen en dit hopende dat de X leverbaar zou zijn in het najaar 2016 maar niet haalbaar en kan daar niet op wachten.
Dus met veel plezier een S besteld.
Persoonlijk vind ik hem mooier dan de X.
Enkel voor onze 3 grote kids zou de X praktischer zijn.
Mijn keuze is geweest: 70D - Black - Grijs Next Generation stoelen - Zwart Piano lak - Zwarte, Alcantara headliner - (uiteraard) Autopilot - Premium interieur
Nu nog geduldig zijn tot april en in tussentijd hier nog veel bijleren op dit forum :rolleyes:
 
Ik kan mij niet herinneren dat ik mijzelf heb voorgesteld op dit forum. Mijn naam is Olivier Willemsen en ik studeer de MSc. Management, economics and consumer studies aan de universiteit van Wageningen. Ik ben groot fan van Tesla en elektrisch rijden, heb het voorrecht gehad een keer te mogen rijden in een 70D bij SeC Duiven, maar ben helaas (nog) geen eigenaar van een Tesla.

Ik heb sinds kort een blog/artikel over de CO2-uitstoot van elektrische auto's en een vergelijking met benzine en diesel auto's. Mijn blog/artikel is te vinden via de volgende link: Olivier Willemsen
 
Olivier, helder verhaal, thanks. Opgeslagen in mijn favorieten, zodat ik met een simpel linkje de "domme" discussies niet hoef te voeren.

Zelf ook nog niet voorgesteld, ondanks dat ik al een tijdje post en nog veel langer mee lees.
Kenmerken: Rick, al 8 lentes lang ben ik 29 jaar. Voorzien van bierbuik, trouwring en koningskoppel (7 en 4 jaar). Tot aan de geboorte van mijn zoon altijd mezelf als petrolhead beschouwd. Veel te veel geld aan te dure auto's en upgrades uitgegeven. Met de bestelling van de Tesla voel ik dat oude bloed weer stromen. Het grappige is, milieu/groen/carbon footprint/etc. hebben totaal geen factor gespeeld bij de keuze voor een Tesla. Echter, nu ik er eentje in bestelling heb staan, ben ik aan het kijken naar zonnepanelen, écht groene energieleveranciers, warmtepompen, etc. Mijn omgeving kijkt me soms vreemd aan als we het over dergelijke onderwerpen hebben.

Tesla volg ik al een tijdje. Nog voordat Elon zich ermee ging bemoeien vond ik het een interessant onderwerp. Een collega was toentertijd bezig met een EV-conversie van een Ducati Monster (motor en/of versnelling was kaduuk) en vroeg om hulp, waardoor ik veel online gelezen heb over diverse technieken en best practices.

Echter, een early adopter ben ik niet, ik reken mezelf meer tot de early majority (dus beste aandeelhouders: ga "long", de meerderheid warmt nu op ;)). Ik heb veel gelezen over de gebreken bij de eerste modellen en zag een trend ontstaan dat dit steeds minder voorkwam. Inmiddels voel ik mij comfortabel bij het productieniveau van dit moment.

Omdat ik de Tesla niet wil financieren (lang verhaal), heb ik op 12-11-2015 besteld en bevestigd vóór de prijsverhoging met levering in juli 2016 en tevens iemand blij kunnen maken met 1.000 referral (die hij vervolgens niet kan spenderen..?).

Het is geworden (kopie uit de bevestigingsmail):
Model S 90D
All-Wheel Drive
Bereik Upgrade
Midnight Silver Metallic Paint
Glazen panorama dak
21" Zilveren Turbine velgen
Crème Next Generation stoelen
Glanzend Obeche hout
Bijpassende jachtvloer
Zwarte, Alcantara headliner
Supercharger ingeschakeld
Autopilot comfortfuncties
Premium interieur en verlichting
Intelligente luchtvering
Ultra High Fidelity geluidspakket
Subzero weerpakket
Beveiligingspakket

Kortom, alles behalve de stoeltjes die verkeerd gemonteerd worden.
Nog een tijdje getwijfeld over de P90DL in verband met inruilwaarde (kuch kuch), maar vond de extra investering niet opwegen tegen die paar paardjes.
 
Welkom Winston! Wij rijden vanaf april in een gelijkaardige wagen (alleen is de mijne blauw). Het wachten - in mijn geval van in december tot april wegens aflopen lease - valt wel dik tegen ;)
Ik was zelf ook aan het twijfelen tussen zwart of blauw maar uiteindelijk toch zwart gekozen (op aanraden van m'n vrouw).
Ik vind beide kleuren wel prachtig!
Voor mij ook afwachten tot april....
 
Hey Olivier, superduidelijk en overzichtelijke blog, hier hebben we wat aan!
Je hebt geen idee hoe vaak je nog om je oren krijgt dat de elektrische auto toch heel vervuilend is....


Ik kan mij niet herinneren dat ik mijzelf heb voorgesteld op dit forum. Mijn naam is Olivier Willemsen en ik studeer de MSc. Management, economics and consumer studies aan de universiteit van Wageningen. Ik ben groot fan van Tesla en elektrisch rijden, heb het voorrecht gehad een keer te mogen rijden in een 70D bij SeC Duiven, maar ben helaas (nog) geen eigenaar van een Tesla.

Ik heb sinds kort een blog/artikel over de CO2-uitstoot van elektrische auto's en een vergelijking met benzine en diesel auto's. Mijn blog/artikel is te vinden via de volgende link: Olivier Willemsen
 
Ik kan mij niet herinneren dat ik mijzelf heb voorgesteld op dit forum. Mijn naam is Olivier Willemsen en ik studeer de MSc. Management, economics and consumer studies aan de universiteit van Wageningen. Ik ben groot fan van Tesla en elektrisch rijden, heb het voorrecht gehad een keer te mogen rijden in een 70D bij SeC Duiven, maar ben helaas (nog) geen eigenaar van een Tesla.

Ik heb sinds kort een blog/artikel over de CO2-uitstoot van elektrische auto's en een vergelijking met benzine en diesel auto's. Mijn blog/artikel is te vinden via de volgende link: Olivier Willemsen
Hi Olivier, Ik heb je blog opgenomen in mijn bloglijst op http://wimschermer.blogspot.nl over velomobielen. Krijg je veel extra lezers erbij die ook geen CO2 uitstoten :smile:

2016-02-06 10.28.51.jpg
 
Tesla heeft me gisteren laten weten dat mijn 90D de eerste week van maart geleverd wordt, dus het wordt tijd dat ik me hier even voorstel.


Ik ben Nico, 46 jaar en freelance software developer. Sedert de aankoop van een Commodore 64 op 15-jarige leeftijd ben ik geinterresseerd in alles wat met technologie te maken heeft. De C64 ervaring heeft me gemotiveerd om ingenieursstudies te doen. Electronica, het idee dat men beroepsmatig softwareontwikkeling kon doen leek toen nog vreemd. Nadat ik afgestudeerd was heb ik niets anders meer gedaan dan software ontwikkeld. Ondertussen ben ik pakweg 20 jaar actief als freelancer.


Mijn Tesla verhaal begint ruim 2,5 jaar geleden, maar de kiem van het verhaal begint ruim 6 jaar geleden. Toen heb ik een Prius gekocht (het topmodel, met zonnepanelen op het dak die voldoende vermogen levert om een ventilatortje aan te drijven om de binnentemperatuur niet te hoog te laten oplopen als ie in de zon geparkeerd staat!). Mijn motivatie voor die aankoop was toen vooral van fiscale aard (de Prius was toen de enige 'normale' auto die in de hoogste aftrekbaarheidsschijf viel), maar ik was ook niet ongevoelig voor het ecologische aspect. In de loop van de jaren ben ik steeds meer gevoelig geworden voor het ecologische aspect, toen mijn gasketel aan vervanging toe was heb ik na lang beraad gekozen om een geothermische warmtepomp in de plaats te installeren). De eerste week dat we met de Prius reden hadden we al beslist om als volgende auto weer een Prius te kopen. De stilte en comfort van electrisch rijden was onweerstaanbaar (sounds familiar?). Alleen jammer dat de Prius maar tot praktisch 50km/h kon electrisch rijden. De combinatie van cutting edge technologie (niet lachen, welke auto had in 2010 adaptive cruise control of radar gecontroleerde emergency braking?) en de ecologische aspecten waren onweerstaanbaar. Tot ik op een bepaald moment de volgende quote las: 'A world full of Priuses is still 100% dependent on oil'). Het werd me duidelijk dat een nieuwe Prius kopen ecologisch (moreel?) gezien niet goed genoeg meer was.


2,5 jaar geleden begon mijn zoektocht naar een meer ecologische auto dan mijn Prius. Plug-in hybrides waren er nauwelijks. Gezien de sector waarin ik werk geconcentreerd zit in Antwerpen en Brussel moest de nieuwe auto een groot deel van de 150 a 200 km roundtrip electrisch kunnen rijden. De Nissan Leaf voldeed bijna, maar zou vereisen dat ik in Antwerpen of Brussel zou kunnen bijladen. Het leek me onwaarschijnlijk dat dat haalbaar was, dus de Leaf werd van de lijst geschrapt. Plug-in hybrides zouden maar een klein gedeelte van de afstand elektrisch kunnen rijden, en waren alleen maar aanvaardbaar in de veronderstelling dat ik de komende 20 jaar alleen maar opdrachten binnen pakweg 20 km van mijn woonst zou vinden. Dus de plug-in hybrides werden ook van mijn lijst geschrapt. Nu was mijn shortlist leeg. Na wat googlen op Tesla gestoten. Dat was toch een obsceen dure sportwagen, totaal buiten mijn categorie van autos? Dan toch eens de getallen in een spreadsheet gegoten. Doordat ik typisch lang met dezelfde wagen rijd en vanwege de fiscale voordelen kwam ik tot de hallucinante conclusie dat een nieuwe Tesla mij niet materieel meer zou kosten dan een nieuwe Prius. In mijn worst case scenario (op persoonlijk gebied dan) dat ik voor de komende 8 jaar elke dag op en neer naar Antwerpen of Brussel zou moeten rijden kwam ik zelfs goedkoper uit dan een Prius.


Die dag (een zaterdag) realiseerde ik me dat een Tesla voor mij een haalbare keuze was. Ik begon de Tesla forums en TMC forums te lezen. Zeg maar 'obsessief' te lezen. Tegen de zondagavond was ik er van overtuigd dat Tesla de volgende Apple was, de maandag was mijn aankoop van TSLA een feit. Voorzichtig, want TSLA kon even goed een bubble zijn (ik wou nog goedkoper bij kopen, maar dat is tot nog toe niet gelukt. Misschien wel in de komende weken). Dat was nog voor de eerste Model S in de Benelux geleverd was. Nu nog het juiste moment vinden om een Model S te kopen (en mijn vrouw ervan te overtuigen).


Tesla werd een frequent gespreksonderwerp, zowel met mijn vrouw als op het werk. Ik ga hier niet over uitweiden, anders wordt dit nog veel langer dan het al is. Langzamerhand kwamen we tot het inzicht dat in afwezigheid van redenen om het niet te doen, de enige conclusie was om het wel te doen. Toen ik voorzichtig aan mijn vrouw suggereerde van een Tesla te kopen was ze direct akkoord. Het was geen kwestie van 'if' meer, maar van 'when'. Samen een testrit gedaan in Gent toen de supercharger daar opende. Toen de Tesla vertegenwoordiger daar vroeg welke andere auto's ik overwoog was het antwoord 'niets'.


Toen Draghi zijn bazooka bovenhaalde was het duidelijk dat de aankoop zou moeten gebeuren vooraleer de koers van de dollar te veel steeg. Maar er waren nog een paar problemen. Ik was gewend geworden aan de adaptive cruise van mijn Prius. Een nieuwe auto kopen zonder adaptive cruise was uitgesloten. Dat probleem werd opgelost toen de D gelanceerd werd. Maar Model X leek veel interessanter, en zou next gen autopilot hebben! Een reservatie voor een X gedaan met het idee van de X te hebben om er deze zomer met vakantie mee te gaan. Maar bij de launch van de X bleek het toch niet te zijn wat er allemaal al beloofd en gespeculeerd werd en die tegen deze zomer hebben begon zeer twijfelachtig te worden. Rond dezelfde tijd werd ook de nieuwe generatie Prius voorgesteld. Het waterkansje dat het toch een nieuwe Prius ging worden verdween ogenblikkelijk. Uiteindelijk de X reservatie geannuleerd en een Model S besteld. Hadden we het op voorhand geweten dan hadden we goedkoper af geweest van een half jaar of een jaar vroeger te bestellen. We zullen het wel overleven.


Heden ten dage rij ik met de Prius, en mijn vrouw met een 15 jaar oude Corolla. Onze kinderen beginnen op rijbewijs leeftijd te komen. De Corolla moet het nog een paar jaar uithouden zodat de kinderen kunnen leren rijden met een handgeschakelde auto. De hamvraag is of ze die skill ooit nog gaan nodig hebben. Voor de moment zitten we wat dat betreft in een 'better safe than sorry' mode. Over enkele weken rij ik met de S, mijn vrouw met de Prius en is de Corolla beschikbaar voor de kinderen. Het is duidelijk dat de Corolla aan vervanging toe is. Het idee is dat ik eind maart binnen de 24 uur van aankondiging een reservatie voor een model III doe (tenzij de ervaring van de eerst paar weken Model S extreem negatief uitvalt, maar dat zou me ten sterkste verwonderen), hopelijk houdt de Corolla het uit tot de model III geleverd is.


Als het allemaal zo blijkt uit te komen, dan zal mijn gezin op 5 jaar tijd zijn CO2 uitstoot dramatisch gereduceerd hebben. Op 5 jaar tijd gaan we van 2 ICE's en gasverwarming naar 2 electrische auto's, een elektrische warmtepomp, en nog een Prius waar een minimaal aantal kilometer mee gereden wordt. Als we nog meer willen doen gaan we vegetarier moeten worden. Dat zie ik niet gebeuren, althans toch niet full-time.


Dank aan iedereen op dit forum. De discussies hier zijn essentieel geweest in mijn beslissingsprocess. Misschien zien we elkaar binnenkort eens in levende lijve aan een supercharger.