Hier vind je nog een kort artikel in het FD over de Hackathon: Cookiewall | Het Financieele Dagblad We bereiden onze technologie al voor op de toekomst.
Wat betreft het energieverbruik door het pollen. Dit kan inderdaad leiden tot een heel klein beetje extra energieverbruik, afhankelijk natuurlijk van wat je normale setting is (bij always conntected zou dit minder zijn dan het voorbeeld hierboven).
Er is wel een ander bijkomend voordeel van het slim laden voor wat betreft het energieverbruik. De auto wordt ergens in de nacht/vroeg in de ochtend pas volgeladen ipv in de avond. Dit betekent dat de batterij iets warmer is in de ochtend door het regulier verlies van energie tijdens laden (de efficiency is een aantal procent minder dan 100 dus iets van 2-4 kWh op een totale lading). De batterij hoeft dan niet meer via pre-heating (of het rijden zelf) opgewarmd te worden. Dit bespaart dus energie en geeft wellicht zelfs additionele range (regen breaking doet het niet bij koude temperaturen). Uiteraard is dit enkel het geval op koude dagen, maar dat zijn iig de dagen dat de range het meest beperkt is.
Tesla heeft recentelijk een pre-heating functionaliteit voor batterijen toegevoegd, maar bij andere elektrische auto's (met minder geavanceerde software) zal het voordeel nog relevanter zijn.
Wat betreft het energieverbruik door het pollen. Dit kan inderdaad leiden tot een heel klein beetje extra energieverbruik, afhankelijk natuurlijk van wat je normale setting is (bij always conntected zou dit minder zijn dan het voorbeeld hierboven).
Er is wel een ander bijkomend voordeel van het slim laden voor wat betreft het energieverbruik. De auto wordt ergens in de nacht/vroeg in de ochtend pas volgeladen ipv in de avond. Dit betekent dat de batterij iets warmer is in de ochtend door het regulier verlies van energie tijdens laden (de efficiency is een aantal procent minder dan 100 dus iets van 2-4 kWh op een totale lading). De batterij hoeft dan niet meer via pre-heating (of het rijden zelf) opgewarmd te worden. Dit bespaart dus energie en geeft wellicht zelfs additionele range (regen breaking doet het niet bij koude temperaturen). Uiteraard is dit enkel het geval op koude dagen, maar dat zijn iig de dagen dat de range het meest beperkt is.
Tesla heeft recentelijk een pre-heating functionaliteit voor batterijen toegevoegd, maar bij andere elektrische auto's (met minder geavanceerde software) zal het voordeel nog relevanter zijn.