Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Een goede electricien met enige kennis omtrent het laden van een Model S ?

This site may earn commission on affiliate links.
Thx,
In de toekomst zit er een mogelijkheid in dat ik verhuis naar Belgie. Zodoende al voorwerk aan het doen wat betreft de kosten etc etc

Het probleem ontstaat wanneer er in de straat geen bekabeling met neuter aanwezig is. Dan rekenen ze je de volledige installatie van een nieuwe kabel aan en dat loopt op tot onzinnige bedragen. Wanneer er 400V+N aanwezig is betaal je een eenmalige kost voor de aansluiting and that's it (dus geen vast recht meer).
 
Het probleem ontstaat wanneer er in de straat geen bekabeling met neuter aanwezig is. Dan rekenen ze je de volledige installatie van een nieuwe kabel aan en dat loopt op tot onzinnige bedragen. Wanneer er 400V+N aanwezig is betaal je een eenmalige kost voor de aansluiting and that's it (dus geen vast recht meer).

als ze het willen doen. Het is niet omdat je het wil betalen, a la limite, dat ze het effectief willen doen. Ik heb bv een vriendelijke F*ck *ff gekregen op mijn vraag, en de hoofdverdeelkast staat dus op 40m van mijn eigendom. Neen, ze begrepen echt niet goed waarom ik toch al die stroom zou nodig hebben. ("Meneer, u heeft toch geen cannabisplantage of zo he?"
 
als ze het willen doen. Het is niet omdat je het wil betalen, a la limite, dat ze het effectief willen doen. Ik heb bv een vriendelijke F*ck *ff gekregen op mijn vraag, en de hoofdverdeelkast staat dus op 40m van mijn eigendom. Neen, ze begrepen echt niet goed waarom ik toch al die stroom zou nodig hebben. ("Meneer, u heeft toch geen cannabisplantage of zo he?"

Daar hebben ze geen zaken mee, hoeveel vermogen je wil. Het enige instrument dat ze in handen hebben is de tarifering.
Als jij wil betalen is er geen probleem.

Wat nu als je bakkerij of zonnebankcentrum wil beginnen?
 
als ze het willen doen. Het is niet omdat je het wil betalen, a la limite, dat ze het effectief willen doen. Ik heb bv een vriendelijke F*ck *ff gekregen op mijn vraag, en de hoofdverdeelkast staat dus op 40m van mijn eigendom. Neen, ze begrepen echt niet goed waarom ik toch al die stroom zou nodig hebben. ("Meneer, u heeft toch geen cannabisplantage of zo he?"
Ah, nu snap ik het! Doel is het buitensporige verbruik van je cannabisplantage weg te moffelen door er een Tesla op na te houden, dus?
 
Daar hebben ze geen zaken mee, hoeveel vermogen je wil. Het enige instrument dat ze in handen hebben is de tarifering.
Als jij wil betalen is er geen probleem.

Wat nu als je bakkerij of zonnebankcentrum wil beginnen?

"ons probleem niet" en "de studiedienst heeft aangegeven dat het niet opportuun is om...". Hun standpunt is uiteraard dat ze het vermogen leveren dat je wenst, dat het dan op een verkeerde voltage zit is jouw probleem. In elk geval lijkt mij de kost van een scheidingstransfo lager dan heel de straat open te smijten, afgaande op wat ze reeds tariferen voor de simpele dinges

Als straks world+dog met een EV rijdt vraag ik me af wat ze dan gaan doen.
 
"ons probleem niet" en "de studiedienst heeft aangegeven dat het niet opportuun is om...". Hun standpunt is uiteraard dat ze het vermogen leveren dat je wenst, dat het dan op een verkeerde voltage zit is jouw probleem. In elk geval lijkt mij de kost van een scheidingstransfo lager dan heel de straat open te smijten, afgaande op wat ze reeds tariferen voor de simpele dinges

Als straks world+dog met een EV rijdt vraag ik me af wat ze dan gaan doen.

Ik denk dat het onmogelijk is om alle huizen in een straat te voorzien van, bvb, 3x50A. Als je 3x50A vraagt moet de studiedienst kunnen garanderen dat die stroom continu beschikbaar is voor jou. Ze weten immers niet waarvoor en wanneer je die wil gebruiken. Je kan dus maar beter bij de eerste(n) zijn om een extraatje te vragen. Oplossing op termijn is volgens mij gedeelde oplaadpunten, eigen opslagcapaciteit (bvb in oude Tesla battery packs) en off-grid oplossingen waar je in je eigen stroomvoorziening en opslag voorziet.
 
... Oplossing op termijn is volgens mij gedeelde oplaadpunten, eigen opslagcapaciteit (bvb in oude Tesla battery packs) en off-grid oplossingen waar je in je eigen stroomvoorziening en opslag voorziet.

Ik kijk er al naar uit dat de Tesla afgeschreven is :biggrin: Dat zal een leuk projectje worden:cool:

Ikzelf heb hier thuis ook het 3x230V probleem zonder 3N400V in de straat. De manier waarop Eandis dit behandelde was ook beneden alle peil. Ik heb dan ook nog het "probleem" dat er een papier lood kabel in huis komt, die met maximum 40A afgezekerd mag worden, deze komen ze wel gratis vervangen (inclusief graafwerken op eigen grond) als ik verzwaar naar 3x230V 40A, enige wat ik dan zelf zou moeten betalen is de studiekost en de werken in de meterkast, maar dan kan ik nog altijd maar mono-fasig laden aan 32A.

Een verzwaring boven de 40A heeft als gevolg dat ik zelf in mijn voorhof mag graven en alles zelf mag betalen: werken in de put, de dikkere aansluitkabel, studiekosten en werken in de meterkast.

Dat is de Eandis logica...
 
Ik kijk er al naar uit dat de Tesla afgeschreven is :biggrin: Dat zal een leuk projectje worden:cool:

Ikzelf heb hier thuis ook het 3x230V probleem zonder 3N400V in de straat. De manier waarop Eandis dit behandelde was ook beneden alle peil. Ik heb dan ook nog het "probleem" dat er een papier lood kabel in huis komt, die met maximum 40A afgezekerd mag worden, deze komen ze wel gratis vervangen (inclusief graafwerken op eigen grond) als ik verzwaar naar 3x230V 40A, enige wat ik dan zelf zou moeten betalen is de studiekost en de werken in de meterkast, maar dan kan ik nog altijd maar mono-fasig laden aan 32A.

Een verzwaring boven de 40A heeft als gevolg dat ik zelf in mijn voorhof mag graven en alles zelf mag betalen: werken in de put, de dikkere aansluitkabel, studiekosten en werken in de meterkast.

Dat is de Eandis logica...

Ik heb - denk ik want al wat geleden - rond de EUR 1300 in totaal betaald voor de hele verzwaring naar 80A. da's inclusief studiedienst etc, maar heb ook in dezelfde beweging een dag/nacht-teller laten plaatsen.

Ik heb de theplugincompany gisteren gecontacteerd om een offerte te krijgen voor de 25kVA transfo en Keba laadstation incl installatie. Ik zal de details hier posten als ik ze heb.
 
Ik heb een soortgelijke offerte gekregen voor een 80A aansluiting, heb ze enkel nog niet aanvaard. Ik vertik het eigenlijk om gedeeltelijk zelf zaken te moeten aankopen/doen omdat zij mij niet kunnen aanbieden wat iemand achter de hoek wel kan krijgen.

I.v.m. de scheidingstransfo weet ik niet hoe het laden verloopt bij een Tesla; zacht opbouwen of ineens vol vermogen laden. Bij het 2de bestaat de kans dat uw 80A automaat eruit vliegt, door de kortstondige piek-stroom die nodig is om de transfo "in gang te krijgen". Zet er zeker een contactor voor om de scheidingstransfo af te schakelen wanneer je niet laad, zo'n 25kVA transfo verbruikt gemakkelijk 150-200watt onbelast.
 
Ik heb een soortgelijke offerte gekregen voor een 80A aansluiting, heb ze enkel nog niet aanvaard. Ik vertik het eigenlijk om gedeeltelijk zelf zaken te moeten aankopen/doen omdat zij mij niet kunnen aanbieden wat iemand achter de hoek wel kan krijgen.

I.v.m. de scheidingstransfo weet ik niet hoe het laden verloopt bij een Tesla; zacht opbouwen of ineens vol vermogen laden. Bij het 2de bestaat de kans dat uw 80A automaat eruit vliegt, door de kortstondige piek-stroom die nodig is om de transfo "in gang te krijgen". Zet er zeker een contactor voor om de scheidingstransfo af te schakelen wanneer je niet laad, zo'n 25kVA transfo verbruikt gemakkelijk 150-200watt onbelast.

Yep - Ik denk dat ik ga testen en zien wat het geeft. Ik denk dat piekstromen tot 100A ok zijn (van wat ik vermoed is bij hogere amperage wat meer marge toegelaten mbt piekstromen), maar er zijn hulp-automaten om de pieken af te vlakken, dus da's makkelijk te doen mocht het echt nasty zijn. Ben effectief van plan om een schakelaar er voor te zetten die ik dan aanstuur via de REST/json API van Tesla. Klepje van auto open, auto in geofence van het huis, dan transfo "up".

Ik denk dat het in 95% van de gevallen niet nodig is om op 400V 16A te laden omdat dat de nacht lang genoeg is, maar in die 5% van de gevallen waar je leeg thuis komt en dan onverwachts een uur later of zo toch moet ergens heen rijden kan je niet anders dan toch full charge te laden.

Bref, Belgie is wat dat allemaal betreft toch een echt apenland.
 
Het is inderdaad voor die 5% van de gevallen dat je die 32A@400V zou nodig hebben.

Ik ga beginnen met monofase 32A laden en zal wel zien of de nood voor de extra verzwaring nodig is met alle bijkomende "ongemakken". Ik heb 1 voordeel, ik woon en werk maar 10min van de SuC in Aartselaar.
 
I.v.m. de scheidingstransfo weet ik niet hoe het laden verloopt bij een Tesla; zacht opbouwen of ineens vol vermogen laden. Bij het 2de bestaat de kans dat uw 80A automaat eruit vliegt, door de kortstondige piek-stroom die nodig is om de transfo "in gang te krijgen".


Tesla bouwt langzaam op; maar de in-rush stroom van de transfo blijft even hoog..
Zeker een automaat type-D steken, die kan een piek opvangen. (en dus geen huis-tuin-keuken type-B)

Installatieautomaat - Wikipedia
 
Ik kijk er al naar uit dat de Tesla afgeschreven is :biggrin: Dat zal een leuk projectje worden:cool:

Ikzelf heb hier thuis ook het 3x230V probleem zonder 3N400V in de straat. De manier waarop Eandis dit behandelde was ook beneden alle peil. Ik heb dan ook nog het "probleem" dat er een papier lood kabel in huis komt, die met maximum 40A afgezekerd mag worden, deze komen ze wel gratis vervangen (inclusief graafwerken op eigen grond) als ik verzwaar naar 3x230V 40A, enige wat ik dan zelf zou moeten betalen is de studiekost en de werken in de meterkast, maar dan kan ik nog altijd maar mono-fasig laden aan 32A.

Een verzwaring boven de 40A heeft als gevolg dat ik zelf in mijn voorhof mag graven en alles zelf mag betalen: werken in de put, de dikkere aansluitkabel, studiekosten en werken in de meterkast.

Dat is de Eandis logica...

Zit met een gelijkaardig probleem. We hebben een monofase aansluiting (230V, 40A, 9,2kW) én een driefase aansluiting (230V, 40A, 15,9kW). De vriendelijke dame van Eandis vetelde aan de telefoon dat de N in de straat loopt. Ze zouden wel nog eens ter plaatse komen kijken welk vermogen de dikte van de kabel toeliet. Eandis is dus ter plaatse komen zien. Moraal van het verhaal, de N loopt in sommige delen van onze straat, maar niet bij ons. Hoeveel het zou kosten om de N door te trekken wou Eandis geen duidelijk antwoord geven. :confused:
Wel een (mondeling) voorstel om beide tellers te vervangen door één aansluiting van 3x230V op 63A (25,1kW) maar daar zie ik weinig graten in. Dus jah, zelfs al zou je de kosten willen betalen voor de aanpassing van de straat, dan nog hebben ze er precies niet veel oren naar. :cursing: Ook Eandis logica?
 
Zit met een gelijkaardig probleem. We hebben een monofase aansluiting (230V, 40A, 9,2kW) én een driefase aansluiting (230V, 40A, 15,9kW). De vriendelijke dame van Eandis vetelde aan de telefoon dat de N in de straat loopt. Ze zouden wel nog eens ter plaatse komen kijken welk vermogen de dikte van de kabel toeliet. Eandis is dus ter plaatse komen zien. Moraal van het verhaal, de N loopt in sommige delen van onze straat, maar niet bij ons. Hoeveel het zou kosten om de N door te trekken wou Eandis geen duidelijk antwoord geven. :confused:
Wel een (mondeling) voorstel om beide tellers te vervangen door één aansluiting van 3x230V op 63A (25,1kW) maar daar zie ik weinig graten in. Dus jah, zelfs al zou je de kosten willen betalen voor de aanpassing van de straat, dan nog hebben ze er precies niet veel oren naar. :cursing: Ook Eandis logica?

Waarschijnlijk is er wel een N, maar blijft het netwerk 3 x 230V in driehoek. Zo is het in elk geval in mijn wijk. Daar kan je dus niets mee, want voor driefasig laden is een 3 x 400 in ster nodig. Ik ben (bijna) zeker dat ook voor jou driefasig laden enkel kan mits de installatie van een scheidingstransformator.