Met toestemming overgenomen van het Prius forum waarop een lid het volgende schreef:
Ongeveer 35 specialisten op het gebied van elektrisch vervoer (EV) & communicatie uit binnen- en buitenland kwamen afgelopen vrijdag bijeen. Het centrale thema: een nieuwe internationale EV-standaard die ervoor moet zorgen dat auto’s en oplaadpunten beter met elkaar kunnen “praten”. Carl, IT-architect Smart Grids, organiseerde de bijeenkomst. Hij vertelt.
Het “praten” tussen auto en laadpaal, wat versta je daaronder?
‘Voordat ik die vraag beantwoord, leg ik eerst twee andere communicatievormen uit: OCPP en OSCP. De eerste is de communicatie tussen een laadpaal en een partij die die laadpaal plaatst en onderhoudt. Bijvoorbeeld EVnetNL (komt voort uit e-laad) of Greenflux. De tweede communicatievorm is die tussen de netbeheerder en de partij die de laadpaal plaatst en onderhoudt. De derde vorm van communicatie is die tussen de elektrische auto en de laadpaal, daar ging het vrijdag over.
’
En wat is daar nu nieuw aan?
‘Een projectgroep bij de International Electrotechnical Commission (IEC) werkt momenteel hard aan een standaard, IEC 15118 genoemd. Een van de projectleden heeft vrijdag daar een masterclass over gegeven. Het doel was om de EV-gemeenschap op de hoogte te brengen van deze nieuwe standaard en samen te kijken op welke manier we hier in Europa/Nederland mee om willen gaan.’
Wie waren daar allemaal bij?
Netbeheerders uit Nederland, maar ook uit het buitenland. Partijen die laadpalen ontwikkelen, partijen die laadpalen plaatsen en onderhouden (o.a. EVnetNL) en IT-bedrijven die back-offices maken voor deze toepassingsgebieden. Daarnaast waren er mensen van universiteiten en andere onderwijsinstellingen aanwezig.’
De kans dat die standaard er zeer binnenkort komt, is groot. Heel concreet, wat merk ik daar als EV-rijder van?
‘De bestuurder bepaalt. In de auto zit software waardoor een laadpaal de auto en de laad-instellingen herkent, ongeacht welk merk auto het is of welke laadpaal-aanbieder het betreft. Dus heb jij ingesteld dat jij bij een laadpaal vlakbij jouw huis altijd volledig wilt opladen, dan herkent de paal die instelling. Of heb je ingesteld dat je altijd de goedkoopste stroomprijs wilt hebben of je auto wil opladen met duurzaam opgewekte elektriciteit, ongeacht of je dan langer moet wachten op een volle batterij, dan kan dat. Ook kan de auto via deze standaard “onderhandelen” met de laadpaal over het gewenste laadgedrag zodat bijvoorbeeld rekening gehouden kan worden met de lokale belasting van het elektriciteitsnet.’
Wat is het voordeel van IEC 15118 ?
‘We zetten weer een stap in smart charging, het slim laden. Als berijder, auto, laadpaal, netbeheerder en de partij die oplaadpunten realiseert samen met elkaar communiceren, kunnen we slim omgaan met de belasting van het energienet, rekening houdend met de wensen van de berijder. De berijder staat centraal – ook bij slim laden.’
Wanneer zal alles optimaal werken?
‘Dat duurt nog even. Voordat alle EV-auto’s voorzien zijn van de juiste software, ben je wel een tijd verder. Maar de toekomst ziet er gunstig uit. Een aantal EV-auto’s wordt nu al voorzien van deze software. De verwachting is dat de rest zal volgen. Zo ook de aanbieders van laadpalen.’