Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Euh..
- Dus 11 kW gemiddeld per sessie deze maand? En per jaar gemiddeld 8 kW. Meer Tesla's nu?
- 73 kW gemiddeld per unieke gebruiker per maand

Zijn best aardige cijfers, maar 11kW per sessie met die vele PHEV zou betekenen dat er massaal door Tesla's geladen worden dus?

kan goed kloppen. in mijn buurt zijn er al minstens 4 die regelmatig laden. ik kom elke dag meerdere Tesla's tegen onderweg, los nog van de taxi's. En daar komt bij, laden+parkeren op eigen terrein is geen optie in de stad. Net als wassen met de hand =verboden & kansloos maar ander topic :)
 
Vraag: Hebben alle de stopcontacten in België een penaarde erin zitten?

Als het een 'wettelijk goedgekeurd' stopcontact is, wel.


Heel sporadisch zal je een Nederlands stopcontact vinden (enkel brandhaarden). Maar dat is dan een niet-goedgekeurd stopcontact.



edit :
brandhaarden ???? randaarding !!! Grappig :cursing: , die eigenzinnige spellingscorrector
 
Last edited:
Nog even voor de feestdagen een spurt van SuC's die online zijn gekomen.

Europa zit nu op 118 actieve SuC's. En waarschijnlijk nog wel enkele vóór de Kerst erbij.

Het is niet bij een belofte gebleven. Dit is een kunststukje.

Vooral de nieuwe (tot de vermelding bij Tesla zelf onopgemerkt gebleven SuC bij Bad Fallingbostel, de naam is even wennen) tussen Hamburg en Hannover is een strategische.

Wereldwijd nu 308!

edit: ergens gelezen dat er ook eentje in Sydney staat. daar zijn de eerste auto's ook uitgeleverd.
 
Last edited:
Nog even voor de feestdagen een spurt van SuC's die online zijn gekomen.

Europa zit nu op 118 actieve SuC's. En waarschijnlijk nog wel enkele vóór de Kerst erbij.

Het is niet bij een belofte gebleven. Dit is een kunststukje.

Vooral de nieuwe (tot de vermelding bij Tesla zelf onopgemerkt gebleven SuC bij Bad Fallingbostel, de naam is even wennen) tussen Hamburg en Hannover is een strategische.

Wereldwijd nu 308!

edit: ergens gelezen dat er ook eentje in Sydney staat. daar zijn de eerste auto's ook uitgeleverd.
Bedankt voor de update weer, jouw posts zijn voor mij altijd weer aanleiding om het SuC kaartje te gaan bekijken :)
 
Maar dan kun je de stekker niet omkeren als de fase en nul omgekeerd aangesloten blijken te zijn. Dus een verloopje is wel handig.
Verloopje = verlengsnoer(Hollands)

- - - Updated - - -

Nog even voor de feestdagen een spurt van SuC's die online zijn gekomen.

Europa zit nu op 118 actieve SuC's. En waarschijnlijk nog wel enkele vóór de Kerst erbij.

Het is niet bij een belofte gebleven. Dit is een kunststukje.

Vooral de nieuwe (tot de vermelding bij Tesla zelf onopgemerkt gebleven SuC bij Bad Fallingbostel, de naam is even wennen) tussen Hamburg en Hannover is een strategische.

Wereldwijd nu 308!

edit: ergens gelezen dat er ook eentje in Sydney staat. daar zijn de eerste auto's ook uitgeleverd.
Weer huiswerk voor Merijn. Zijn site vandaag weer veelvuldig gebruikt om een laadtabel voor onderweg op te stellen omdat er sinds gisteren ineens één bij Nancy bijgekomen was. Nu kan ik m'n oude route toch nog rijden van t weekend. Had net de tabel voor over Parijs klaar:crying:
 
OK, fundering voorkant ligt erin, voorbereiding tbv 11x 22kW smartgrid oplaadpunten. Achterkant volgt 3x22kW 1x CHAdeMO en 1x AC 43kW

Alleen te bizar voor woorden, op 15 meter hoogte tijdens betonstorten mijn logo slopen met die stortkoker :( echt.... Hoe krijgen ze het voor elkaar.



f488a123afdfbc43f1606a8416486856.jpg

Weet je echt zeker dat hier geen huwelijksaanzoek achter zit?
 
Verloopje = verlengsnoer(Hollands)

- - - Updated - - -

Weer huiswerk voor Merijn. Zijn site vandaag weer veelvuldig gebruikt om een laadtabel voor onderweg op te stellen omdat er sinds gisteren ineens één bij Nancy bijgekomen was. Nu kan ik m'n oude route toch nog rijden van t weekend. Had net de tabel voor over Parijs klaar:crying:

Nieuwe hoogte pagina met update voor gps-positie is zo goed als klaar. Ik zal deze morgen live zetten met de nieuwe SuCs erbij.
 
Met toestemming overgenomen van het Prius forum waarop een lid het volgende schreef:

Ongeveer 35 specialisten op het gebied van elektrisch vervoer (EV) & communicatie uit binnen- en buitenland kwamen afgelopen vrijdag bijeen. Het centrale thema: een nieuwe internationale EV-standaard die ervoor moet zorgen dat auto’s en oplaadpunten beter met elkaar kunnen “praten”. Carl, IT-architect Smart Grids, organiseerde de bijeenkomst. Hij vertelt.

Het “praten” tussen auto en laadpaal, wat versta je daaronder?
‘Voordat ik die vraag beantwoord, leg ik eerst twee andere communicatievormen uit: OCPP en OSCP. De eerste is de communicatie tussen een laadpaal en een partij die die laadpaal plaatst en onderhoudt. Bijvoorbeeld EVnetNL (komt voort uit e-laad) of Greenflux. De tweede communicatievorm is die tussen de netbeheerder en de partij die de laadpaal plaatst en onderhoudt. De derde vorm van communicatie is die tussen de elektrische auto en de laadpaal, daar ging het vrijdag over.

En wat is daar nu nieuw aan?
‘Een projectgroep bij de International Electrotechnical Commission (IEC) werkt momenteel hard aan een standaard, IEC 15118 genoemd. Een van de projectleden heeft vrijdag daar een masterclass over gegeven. Het doel was om de EV-gemeenschap op de hoogte te brengen van deze nieuwe standaard en samen te kijken op welke manier we hier in Europa/Nederland mee om willen gaan.’


Wie waren daar allemaal bij?
Netbeheerders uit Nederland, maar ook uit het buitenland. Partijen die laadpalen ontwikkelen, partijen die laadpalen plaatsen en onderhouden (o.a. EVnetNL) en IT-bedrijven die back-offices maken voor deze toepassingsgebieden. Daarnaast waren er mensen van universiteiten en andere onderwijsinstellingen aanwezig.’


De kans dat die standaard er zeer binnenkort komt, is groot. Heel concreet, wat merk ik daar als EV-rijder van?
‘De bestuurder bepaalt. In de auto zit software waardoor een laadpaal de auto en de laad-instellingen herkent, ongeacht welk merk auto het is of welke laadpaal-aanbieder het betreft. Dus heb jij ingesteld dat jij bij een laadpaal vlakbij jouw huis altijd volledig wilt opladen, dan herkent de paal die instelling. Of heb je ingesteld dat je altijd de goedkoopste stroomprijs wilt hebben of je auto wil opladen met duurzaam opgewekte elektriciteit, ongeacht of je dan langer moet wachten op een volle batterij, dan kan dat. Ook kan de auto via deze standaard “onderhandelen” met de laadpaal over het gewenste laadgedrag zodat bijvoorbeeld rekening gehouden kan worden met de lokale belasting van het elektriciteitsnet.’


Wat is het voordeel van IEC 15118 ?
‘We zetten weer een stap in smart charging, het slim laden. Als berijder, auto, laadpaal, netbeheerder en de partij die oplaadpunten realiseert samen met elkaar communiceren, kunnen we slim omgaan met de belasting van het energienet, rekening houdend met de wensen van de berijder. De berijder staat centraal – ook bij slim laden.’


Wanneer zal alles optimaal werken?
‘Dat duurt nog even. Voordat alle EV-auto’s voorzien zijn van de juiste software, ben je wel een tijd verder. Maar de toekomst ziet er gunstig uit. Een aantal EV-auto’s wordt nu al voorzien van deze software. De verwachting is dat de rest zal volgen. Zo ook de aanbieders van laadpalen.’
 
Met toestemming overgenomen van het Prius forum waarop een lid het volgende schreef:

Ongeveer 35 specialisten op het gebied van elektrisch vervoer (EV) & communicatie uit binnen- en buitenland kwamen afgelopen vrijdag bijeen. Het centrale thema: een nieuwe internationale EV-standaard die ervoor moet zorgen dat auto’s en oplaadpunten beter met elkaar kunnen “praten”. Carl, IT-architect Smart Grids, organiseerde de bijeenkomst. Hij vertelt.

Het “praten” tussen auto en laadpaal, wat versta je daaronder?
‘Voordat ik die vraag beantwoord, leg ik eerst twee andere communicatievormen uit: OCPP en OSCP. De eerste is de communicatie tussen een laadpaal en een partij die die laadpaal plaatst en onderhoudt. Bijvoorbeeld EVnetNL (komt voort uit e-laad) of Greenflux. De tweede communicatievorm is die tussen de netbeheerder en de partij die de laadpaal plaatst en onderhoudt. De derde vorm van communicatie is die tussen de elektrische auto en de laadpaal, daar ging het vrijdag over.

En wat is daar nu nieuw aan?
‘Een projectgroep bij de International Electrotechnical Commission (IEC) werkt momenteel hard aan een standaard, IEC 15118 genoemd. Een van de projectleden heeft vrijdag daar een masterclass over gegeven. Het doel was om de EV-gemeenschap op de hoogte te brengen van deze nieuwe standaard en samen te kijken op welke manier we hier in Europa/Nederland mee om willen gaan.’


Wie waren daar allemaal bij?
Netbeheerders uit Nederland, maar ook uit het buitenland. Partijen die laadpalen ontwikkelen, partijen die laadpalen plaatsen en onderhouden (o.a. EVnetNL) en IT-bedrijven die back-offices maken voor deze toepassingsgebieden. Daarnaast waren er mensen van universiteiten en andere onderwijsinstellingen aanwezig.’


De kans dat die standaard er zeer binnenkort komt, is groot. Heel concreet, wat merk ik daar als EV-rijder van?
‘De bestuurder bepaalt. In de auto zit software waardoor een laadpaal de auto en de laad-instellingen herkent, ongeacht welk merk auto het is of welke laadpaal-aanbieder het betreft. Dus heb jij ingesteld dat jij bij een laadpaal vlakbij jouw huis altijd volledig wilt opladen, dan herkent de paal die instelling. Of heb je ingesteld dat je altijd de goedkoopste stroomprijs wilt hebben of je auto wil opladen met duurzaam opgewekte elektriciteit, ongeacht of je dan langer moet wachten op een volle batterij, dan kan dat. Ook kan de auto via deze standaard “onderhandelen” met de laadpaal over het gewenste laadgedrag zodat bijvoorbeeld rekening gehouden kan worden met de lokale belasting van het elektriciteitsnet.’


Wat is het voordeel van IEC 15118 ?
‘We zetten weer een stap in smart charging, het slim laden. Als berijder, auto, laadpaal, netbeheerder en de partij die oplaadpunten realiseert samen met elkaar communiceren, kunnen we slim omgaan met de belasting van het energienet, rekening houdend met de wensen van de berijder. De berijder staat centraal – ook bij slim laden.’


Wanneer zal alles optimaal werken?
‘Dat duurt nog even. Voordat alle EV-auto’s voorzien zijn van de juiste software, ben je wel een tijd verder. Maar de toekomst ziet er gunstig uit. Een aantal EV-auto’s wordt nu al voorzien van deze software. De verwachting is dat de rest zal volgen. Zo ook de aanbieders van laadpalen.’
Amai, hiermee wordt het tarieven oerwoud helemaal compleet onoverzichtelijk en het laden complex (in plaats van slim). Ik mis in bovenstaande tekst eigenlijk compleet welk probleem er met deze standaard wordt gepoogd op te lossen...
Dat je kunt laden met duurzame elektriciteit? Dat betekent in werkelijkheid dat er ergens een gas of kolencentrale minder teruggeschroefd hoeft te worden want een dagelijks overschot aan duurzame elektriciteit hebben we nog lang niet.
Dat je met goedkoop tarief kunt laden? Het tarief bestaat voor 75% uit belastingen...
 
Ik vind een streven naar standaardisatie zeker niet slecht. De hoeveelheid chargers en protocollen helpen de adoptie van EV's niet. Er zijn al foto's hier op het forum te vinden waarbij een fOutlander probeert te laden aan een SuC. En dat kun je die mensen nauwelijks kwalijk nemen in dit oerwoud van laadpalen. Wij zijn nog echt heel erg Early Adopters, en er moet nog een hele 'Chasm' worden overbrugd ;)

Daarnaast vind ik dat soort initiatieven op de wat langere termijn moet bekijken maar vooral ook over heel Europa. Er zijn landen waar wel een overschot is aan duurzame elektriciteit, het zou een heel erg mooie feature zijn als ik zou kunnen aangeven alleen te willen laden als er een overschot is. Als dat eenmaal technisch geregeld kan worden, dan komen er vanzelf ondernemers die daar slimme modellen voor inrichten.

Ik ben ooit betrokken geweest in Geneve in het vastleggen van een standaard. Ik ben nu blij dat er mensen zijn die dat willen doen. Het is een totale nachtmerrie om alle partijen op een lijn te krijgen, op een manier dat iedereen er tevreden uitkomt. Het was niet mijn hobby in ieder geval.

Dus, leve de vooruitgang!
 
Ik vind een streven naar standaardisatie zeker niet slecht. De hoeveelheid chargers en protocollen helpen de adoptie van EV's niet. Er zijn al foto's hier op het forum te vinden waarbij een fOutlander probeert te laden aan een SuC. En dat kun je die mensen nauwelijks kwalijk nemen in dit oerwoud van laadpalen. Wij zijn nog echt heel erg Early Adopters, en er moet nog een hele 'Chasm' worden overbrugd ;)

Daarnaast vind ik dat soort initiatieven op de wat langere termijn moet bekijken maar vooral ook over heel Europa. Er zijn landen waar wel een overschot is aan duurzame elektriciteit, het zou een heel erg mooie feature zijn als ik zou kunnen aangeven alleen te willen laden als er een overschot is. Als dat eenmaal technisch geregeld kan worden, dan komen er vanzelf ondernemers die daar slimme modellen voor inrichten.

Ik ben ooit betrokken geweest in Geneve in het vastleggen van een standaard. Ik ben nu blij dat er mensen zijn die dat willen doen. Het is een totale nachtmerrie om alle partijen op een lijn te krijgen, op een manier dat iedereen er tevreden uitkomt. Het was niet mijn hobby in ieder geval.

Dus, leve de vooruitgang!

Er is een prima en simpel protocol tussen auto en laadpaal (SAE J1772) en zelfs daar hebben autofabrikanten en laadpaalproducenten het moeilijk mee (gehad). Bijv. dat de Tesla z'n stroomvraag niet opschroefde nadat de paal hem tijdelijk omlaag had geschroefd, of laadpalen waarbij je handmatig de stroom in de auto moest beperken tijdens het opstarten van de laadcyclus.
Ik ben bang dat een complexer protocol tussen auto en laadpaal heel wat implementatieproblemen met zich mee gaat brengen.

Ik vind dit dan ook een hele moeilijke oplossing voor een probleem wat waarschijnlijk op andere manieren makkelijker opgelost kan worden.
Bijv. door alleen de laadpalen slimmer te maken, en te zorgen dat de gebruiker met de laadpaal kan communiceren (via smartphone bijv.), dan hoef je het protocol tussen auto en laadpaal verder niet te veranderen. Jij vertelt via je smartphone wanneer je weg wilt en wat je wilt laden, en de paal regelt de rest. De auto krijgt gewoon de stroom die de paal 'm geeft.

Maar in het algemeen ben ik vrij sceptisch over het hele smart grid. Je hebt om dit te laten functioneren heel nauwkeurige data nodig over vraag en aanbod van elektriciteit op het net. Voordat je die gegevens eerlijk en compleet van je elektriciteitsleverancier ontvangt, zijn we denk ik wel zover dat we overal fusion generatoren in huis hebben...