Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Serieus, wat een onzin antwoord. Had even gewoon gezocht en je verdiept in de materie. Diverse mensen hier op het forum hebben gewoon een energiecontract op een separate meter en betalen dit lage tarief zonder enige moeite. Je hebt dus geen aparte aansluiting nodig maar enkel een aparte meter voor een apart contract.

Het grote voordeel juist van deze wet is dat je METEEN het grootverbruikstarief gaat betalen vandaar ook de ontzettend lage prijs.
Ok, ik kan mij vergissen, maar bij wie moet ik dan als particulier zijn voor zo'n contract? Want ik heb wel een aparte kWh meter voor de Tesla.
 
Last edited:
Niet meer dan een jaar of 10-20. Dus je verhaal klopt echt van geen kanten.

Liberalisering van de energiemarkt - NieuweStroom
De grote spelers waren eerst eigendom van de overheid, Sinds een jaar of 20 a 15 is de overheid geen eigenaar meer, maar zijn ze om de publieke zaak (zekerheid van levering) te garanderen aandeelhouders geworden.

Ik heb het nog even opgezocht. Een aantal heeft nog direct danwel indirect de Nederlandse en buitenlandse overheden als aandeelhouder. Anderen hebben grootgrutters als RWE, Engie. United Consumers is de enige aandeelhouder waarvan ik kon achterhalen dat het helemaal in particuliere/ collectieve handen is. Andere energieleveranciers hadden helemaal niets opgegeven.
 
Last edited:
Ok, ik kan mij vergissen, maar bij wie moet ik dan als particulier zijn voor zo'n contract? Want ik heb wel een aparte kWh meter voor de Tesla.

Daarom benoemde ik ook 2 tarieven.

Die aparte kWh meter moet wel echt een extra meter zijn met een eigen contract en niet een simpel kWh metertje op een groep.

Zo uit het hoofd is dit een apart zakelijk contract waar je bij opstellen van het contract melding maakt van deze wet. Destijds had ik contact met Greenchoice en deze had ervaring met dergelijke aanvragen. Maar als particulier lijkt het mij een kwestie van een bedrijf aanmaken om deze laadpaal te exploiteren aan jezelf. Je zult dan natuurlijk BTW moeten afdragen gezien dit particuliere kosten zijn. Ook zul je maandelijkse kosten voor de 2e meter moeten aftikken (20 EUR ex BTW bij Stedin). Maar met een marge van minstens 10 cent per kWh ben je na 200kWh al breakeven (~6.5kWh/dag).

Heb je 2 EV's per adres dan ben je natuurlijk spekkoper.

Er is enkel maar 1 addertje... dit feest stopt per 2021 :). Dan is het natuurlijk zaak zelfvoorzienend te zijn middels zonnepalen om uiteindelijk de kosten te reduceren.

Ik realiseer me dat we echt off-topic gaan. Excuses moderators. Wat mij betreft gaan deze posts naar het juiste draadje.
 
De grote spelers waren eerst eigendom van de overheid, Sinds een jaar of 20 a 15 is de overheid geen eigenaar meer, maar zijn ze om de publieke zaak (zekerheid van levering) te garanderen aandeelhouders geworden.

Ik heb het nog even opgezocht. Een aantal heeft nog direct danwel indirect de Nederlandse en buitenlandse overheden als aandeelhouder. Anderen hebben grootgrutters als RWE, Engie. United Consumers is de enige aandeelhouder waarvan ik kon achterhalen dat het helemaal in particuliere/ collectieve handen is. Andere energieleveranciers hadden helemaal niets opgegeven.

Vertel, welke energiebedrijven hebben nog Nederlandse overheden als aandeelhouder? Ik zal het je verklappen, dat is er 1. Eneco, maar daar heb ik al aangegeven dat die ook wordt/is verkocht.

Jij vindt dat RWE, Engie c.s. ook Nederlandse overheid zijn? Goh, dan weet je toch echt niet wat liberalisering betekent. Er is geen Nederlandse overheid aandeelhouder meer afgezien van de door mij genoemde uitzondering.
 
  • Disagree
Reactions: Andre
Vertel, welke energiebedrijven hebben nog Nederlandse overheden als aandeelhouder? Ik zal het je verklappen, dat is er 1. Eneco, maar daar heb ik al aangegeven dat die ook wordt/is verkocht.

Jij vindt dat RWE, Engie c.s. ook Nederlandse overheid zijn? Goh, dan weet je toch echt niet wat liberalisering betekent. Er is geen Nederlandse overheid aandeelhouder meer afgezien van de door mij genoemde uitzondering.
Nee, dan heb jij mijn zin verkeerd geïnterpreteerd. Met grootgrutter bedoel ik een particulier, zoals AH of Lubbers met zijn Fastned. Echter als je bij Wiki kijkt naar RWE is de volgende zin te lezen: " De belangrijkste aandeelhouders van RWE zijn diverse Duitse gemeenten. Dortmund heeft via KEB Holding 6% van de aandelen en Essen heeft een belang van 3% per eind 2018.". Over Engie spreekt Wiki : "ENGIE S.A., voorheen GDF SUEZ S.A., is een Frans multinationaal energiebedrijf dat opereert in de productie, onderhoud en distributie van elektriciteit en aardgas. Het is het grootste nutsbedrijf ter wereld na overname van het Britse International Power. Initieel is de firma ontstaan door de fusie van Gaz de France en SUEZ op 22 juli 2008. Het hoofdkantoor van ENGIE is gevestigd in het Parijse 8e arrondissement."
Het overige had ik gisteren al nagezocht op wiki. Er is op wiki een lijst te vinden van aandeelhouders van Energieleveranciers. Energiebedrijf - Wikipedia . Daar heb ik mijn info vandaan.

Maar ik wil ook een opmerking maken over de toon van jouw betoog. ......... Iemand kan er naast zitten, maar dan kan er nog wel fijn gereageerd worden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Andre
Daarom benoemde ik ook 2 tarieven.

Die aparte kWh meter moet wel echt een extra meter zijn met een eigen contract en niet een simpel kWh metertje op een groep.

Zo uit het hoofd is dit een apart zakelijk contract waar je bij opstellen van het contract melding maakt van deze wet. Destijds had ik contact met Greenchoice en deze had ervaring met dergelijke aanvragen. Maar als particulier lijkt het mij een kwestie van een bedrijf aanmaken om deze laadpaal te exploiteren aan jezelf. Je zult dan natuurlijk BTW moeten afdragen gezien dit particuliere kosten zijn. Ook zul je maandelijkse kosten voor de 2e meter moeten aftikken (20 EUR ex BTW bij Stedin). Maar met een marge van minstens 10 cent per kWh ben je na 200kWh al breakeven (~6.5kWh/dag).

Heb je 2 EV's per adres dan ben je natuurlijk spekkoper.

Er is enkel maar 1 addertje... dit feest stopt per 2021 :). Dan is het natuurlijk zaak zelfvoorzienend te zijn middels zonnepalen om uiteindelijk de kosten te reduceren.

Ik realiseer me dat we echt off-topic gaan. Excuses moderators. Wat mij betreft gaan deze posts naar het juiste draadje.
Dank je wel voor de info. Interessant.
 
Nee, dan heb jij mijn zin verkeerd geïnterpreteerd. Met grootgrutter bedoel ik een particulier, zoals AH of Lubbers met zijn Fastned. Echter als je bij Wiki kijkt naar RWE is de volgende zin te lezen: " De belangrijkste aandeelhouders van RWE zijn diverse Duitse gemeenten. Dortmund heeft via KEB Holding 6% van de aandelen en Essen heeft een belang van 3% per eind 2018.". Over Engie spreekt Wiki : "ENGIE S.A., voorheen GDF SUEZ S.A., is een Frans multinationaal energiebedrijf dat opereert in de productie, onderhoud en distributie van elektriciteit en aardgas. Het is het grootste nutsbedrijf ter wereld na overname van het Britse International Power. Initieel is de firma ontstaan door de fusie van Gaz de France en SUEZ op 22 juli 2008. Het hoofdkantoor van ENGIE is gevestigd in het Parijse 8e arrondissement."
Het overige had ik gisteren al nagezocht op wiki. Er is op wiki een lijst te vinden van aandeelhouders van Energieleveranciers. Energiebedrijf - Wikipedia . Daar heb ik mijn info vandaan.

Maar ik wil ook een opmerking maken over de toon van jouw betoog. .........

Liberalisering van de energie markt gaat per land. Dat Duitse gemeentes aandelen hebben in Duitse energie bedrijven die in Nederland actief zijn is niet relevant voor de Nederlandse energie markt. Het gaat om Nederlandse overheid die geen belangen meer heeft en dus geen invloed, wat jij wel claimde. Dat Nederland weer het beste jongetje van de klas wil zijn staat er buiten. Het is dan hoogst irritant dat je roept dat je kennis iets verouderd is, die is 20 jaar verouderd oftewel je had geen idee waar je het over had. Dat wekt irritaties.
 
  • Disagree
Reactions: Andre
Liberalisering van de energie markt gaat per land. Dat Duitse gemeentes aandelen hebben in Duitse energie bedrijven die in Nederland actief zijn is niet relevant voor de Nederlandse energie markt. Het gaat om Nederlandse overheid die geen belangen meer heeft en dus geen invloed, wat jij wel claimde. Dat Nederland weer het beste jongetje van de klas wil zijn staat er buiten. Het is dan hoogst irritant dat je roept dat je kennis iets verouderd is, die is 20 jaar verouderd oftewel je had geen idee waar je het over had. Dat wekt irritaties.
20 jaar is wel wat van het goede. De Provincie Zuid-Holland had nog in 2013 aandelen in een Energieleverancier, maar vraag mij niet welke. Ik heb vanaf 2002 tot 2014 gewerkt bij de Provincie Zuid-Holland.
Ik gaf je toch ook gelijk dat mijn kennis wat verouderd was. Dat heb ik toch ook rechtgezet in mijn post van gisteren om de verschillende andeelhouders te benoemen????
Maar goed, discussie gesloten.
 
  • Like
Reactions: Andre and robertvg
Laten we het weer over Public Charging hebben. Gisteren de Scan my Tesla hardware geinstalleerd; vandaag de software aan de praat gekregen. Hieruit blijkt dat voordat ik de auto in ontvangst mocht nemen op 30 maart 2019 de auto aan waarschijnlijk een Supercharger heeft gehangen. Want hij heeft 42,6 kWh aan DC gechargd. Ik heb nooit gesupercharged of aan een andere snellader gelaad.
Ik hoop maar niet dat ik hierdoor 20 % aan range heb verloren. Mocht dat zo blijken dan span ik een rechtzaak aan tegen Tesla, hahahahahaha.
 
Wat ik begrijp uit de site van de Rijksoverheid is dat het belastingtarief gelijk is aan het tarief boven 10.000kWh. Daar heb je een voordeel van bijna €0,05 en een iets hogere opslag duurzame energie. Dus die 12 cent zie ik nog niet lukken. En wat zijn de aanleg en vaste kosten van deze laadpaal? Per saldo geen voordeel omdat ik toch al op 20.000+ kWh per jaar zit.
 
Daarom benoemde ik ook 2 tarieven.

Die aparte kWh meter moet wel echt een extra meter zijn met een eigen contract en niet een simpel kWh metertje op een groep.

Zo uit het hoofd is dit een apart zakelijk contract waar je bij opstellen van het contract melding maakt van deze wet. Destijds had ik contact met Greenchoice en deze had ervaring met dergelijke aanvragen. Maar als particulier lijkt het mij een kwestie van een bedrijf aanmaken om deze laadpaal te exploiteren aan jezelf. Je zult dan natuurlijk BTW moeten afdragen gezien dit particuliere kosten zijn. Ook zul je maandelijkse kosten voor de 2e meter moeten aftikken (20 EUR ex BTW bij Stedin). Maar met een marge van minstens 10 cent per kWh ben je na 200kWh al breakeven (~6.5kWh/dag).

Heb je 2 EV's per adres dan ben je natuurlijk spekkoper.

Er is enkel maar 1 addertje... dit feest stopt per 2021 :). Dan is het natuurlijk zaak zelfvoorzienend te zijn middels zonnepalen om uiteindelijk de kosten te reduceren.

Ik realiseer me dat we echt off-topic gaan. Excuses moderators. Wat mij betreft gaan deze posts naar het juiste draadje.
Die 10 cent marge is maar 5 cent.
 
wat zijn de aanleg en vaste kosten van deze laadpaal

Dat had ik al neergezet. 20 EUR/m ex BTW voor de extra meter. Aanlegkosten zijn er niet want het is enkel een wijziging in je meterkast.

Per saldo geen voordeel omdat ik toch al op 20.000+ kWh per jaar zit.

Over jouw eerste 10.000kWh betaal je standaard tarief en per saldo is er dus voordeel te halen waar je dat nu dus enkel van 10.000-20.000 haalt.


Die 10 cent marge is maar 5 cent.

Jups, je hebt in de basis gelijk maar met een beetje mazzel kun je er een goed contract uit slepen.

Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting
 
Dat had ik al neergezet. 20 EUR/m ex BTW voor de extra meter. Aanlegkosten zijn er niet want het is enkel een wijziging in je meterkast.



Over jouw eerste 10.000kWh betaal je standaard tarief en per saldo is er dus voordeel te halen waar je dat nu dus enkel van 10.000-20.000 haalt.




Jups, je hebt in de basis gelijk maar met een beetje mazzel kun je er een goed contract uit slepen.

Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting
In mijn geval levert het me niets op. Die eerste 10k gaan al naar mijn woning, winkel en kantoor. Boven de 10k naar de auto. In 2018 was de belasting boven 10k veel lager.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Kent iemand een goed overzicht van de diverse EVs (met kWh en range) die er zijn, en een goed overzichtsartikel over zaken als:

- grootte/sterkte van de batterij (kWh) en de duur om op te laden, laadstroom afhankelijk natuurlijk maar toch;
bijv. Volkswagen e-Golf Mk7: 24–36 kWh vs Tesla Model S: 60–100 kWh;

- beroep dat EVs doen op het elektriciteitsnet... want daar verwachten beheerders problemen mee.
 
Kent iemand een goed overzicht van de diverse EVs (met kWh en range) die er zijn, en een goed overzichtsartikel over zaken als:

- grootte/sterkte van de batterij (kWh) en de duur om op te laden, laadstroom afhankelijk natuurlijk maar toch;
bijv. Volkswagen e-Golf Mk7: 24–36 kWh vs Tesla Model S: 60–100 kWh;

- beroep dat EVs doen op het elektriciteitsnet... want daar verwachten beheerders problemen mee.
Voor wat betreft het risico dat het elektriciteitsnet problemen gaat krijgen met veel EV's, dat is onzin. Lokaal zou er mogelijk wel wat verzwaard moeten worden. Ik heb het uitgerekend.
Waterstofgate.nl - Businesscase Elektriciteitsnet
 
  • Informative
  • Like
Reactions: erijder and voyager