Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe duw je telkens die kabel weer door de goot heen als je de auto wilt aansluiten? Lijkt me nogal lastig? En dat is dus nog een flinke goot als er ook een stekker aan die kabel zit?
Nee hoor, valt reuze mee. Ik rol eerst de kabel helemaal van de TWC af, leg hem netjes recht neer zodat er geen bochten of knopen in kunnen komen tijdens het doorduwen. De PVC buis heeft een diameter van 110 mm. Zelfs langs de 45 graden hoek gaat de stekker en de kabel redelijk makkelijk er door heen al moet je als de stekker op dat punt is aangekomen wel de kabel even ietsje harder door drukken. Het enige waar je op moet letten is dat je de buizen zo aan elkaar vast maakt dat bij het heen duwen de stekker niet blijft hangen achter een randje. Bij het terug trekken is het geen probleem. Je moet alleen niet bevreesd zijn voor lichte krasjes op de stekker en kabel. Daarnaast moet je zorgen voor hemelwater afvoer gaatjes in de buis en dat deze open blijven. Anders blijft er regenwater in de buis staan. Eigenlijk ook geen probleem want de stekker bedek ik met een kapje als ik deze door de buis trek en de kabel zelf is waterdicht. Alleen als het echt hard heeft geregend haal ik het overtollige regenwater er eerst met een potje uit voordat ik de kabel er door duw. Je moet dus bij een van de twee uiteinden zorgen dat dat het laagste punt van de buis is. Echter voor de zekerheid is een droge buis uiteraard prettiger.
 
Last edited:
Nee hoor, valt reuze mee. Ik rol eerst de kabel helemaal van de TWC af, leg hem netjes recht neer zodat er geen bochten of knopen in kunnen komen tijdens het doorduwen. De PVC buis heeft een diameter van 110 mm. Zelfs langs de 45 graden hoek gaat de stekker en de kabel redelijk makkelijk er door heen al moet je als de stekker op dat punt is aangekomen wel de kabel even ietsje harder door drukken. Het enige waar je op moet letten is dat je de buizen zo aan elkaar vast maakt dat bij het heen duwen de stekker niet blijft hangen achter een randje. Bij het terug trekken is het geen probleem. Je moet alleen niet bevreesd zijn voor lichte krasjes op de stekker en kabel. Daarnaast moet je zorgen voor hemelwater afvoer gaatjes in de buis en dat deze open blijven. Anders blijft er regenwater in de buis staan. Eigenlijk ook geen probleem want de stekker bedek ik met een kapje als ik deze door de buis trek en de kabel zelf is waterdicht. Alleen als het echt hard heeft geregend haal ik het overtollige regenwater er eerst met een potje uit voordat ik de kabel er door duw. Je moet dus bij een van de twee uiteinden zorgen dat dat het laagste punt van de buis is. Echter voor de zekerheid is een droge buis uiteraard prettiger.
Je zou een dun nylon draadje aan de stekker kunnen maken. Als je de kabel met stekker terugtrekt neemt ie het nylon draadje mee en bijft dat een klein stukje uitsteken.
Moet ie weer door de buis heen, dan trek je stekker en kabel aan het nylon draadje door de buis.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Als je bedenkt dat het terugverdienen van simpele laadpaal plus installatie bij een verschil van €0,10/kWh en 0,2kWh/km makkelijk 50.000 km kost valt het allemaal wel mee

Volgens mij valt zo'n paal direct onder het grootverbruikerstarief dus 12 cent per kWh. Van 0.34 is dat dus 0.28 ex BTW dus een marge van 16 cent per kWh. De dichtstbijzijnde laadpaal levert er hier dagelijks 50-150kWh (5 bekende volwaarde EV's + nog een PHEV's). Even uitgaan van de minste is dat 50kWh per dag dus 50 * 0.24 cent. Dat is dus minstens 12 EUR per dag dus zeker 1.000 per kwartaal / 4.000 per jaar MINIMAAL. Althans, als mijn toegepaste marge correct is en als dat zo is vind ik het een gigantisch winstmarge en dan ben ik echt wel heel erg lage minimale kWh's gebruikt.

Trouwens, nog een voordeel van een eigen paal. Ipv 11kW door de 16A limiet kun je een stuk sneller laden of zodra een andere EV ingeplugd is met maar 8kW kunnen laden. Zometeen heb ik thuis waarschijnlijk 24A op m'n laadpaal dus 16.5kW lekker 50% sneller laden!
 
Volgens mij valt zo'n paal direct onder het grootverbruikerstarief dus 12 cent per kWh. Van 0.34 is dat dus 0.28 ex BTW dus een marge van 16 cent per kWh. De dichtstbijzijnde laadpaal levert er hier dagelijks 50-150kWh (5 bekende volwaarde EV's + nog een PHEV's). Even uitgaan van de minste is dat 50kWh per dag dus 50 * 0.24 cent. Dat is dus minstens 12 EUR per dag dus zeker 1.000 per kwartaal / 4.000 per jaar MINIMAAL. Althans, als mijn toegepaste marge correct is en als dat zo is vind ik het een gigantisch winstmarge en dan ben ik echt wel heel erg lage minimale kWh's gebruikt.

Trouwens, nog een voordeel van een eigen paal. Ipv 11kW door de 16A limiet kun je een stuk sneller laden of zodra een andere EV ingeplugd is met maar 8kW kunnen laden. Zometeen heb ik thuis waarschijnlijk 24A op m'n laadpaal dus 16.5kW lekker 50% sneller laden!
Geen idee wat het de provider kost. Ik heb het over de kosten van de paal aan de privé-kant. Zou er geen prijsverschil (of een omgekeerd prijsverschil) per kWh bestaan dan zou je helemáál niet blij worden van de drukte bij de laadpaal denk ik.

Overigens lijkt het mij een beter idee om de 'opslag' (boven residential tarief) volledig variable als functie van de aangesloten tijd te maken. Dus blijf je in het snelle oplaadregime en haal je je auto vlug weer weg, dan laad je (bijna) tegen thuistarief. Laad je 100% en laat je 'm dan nog een paar uur staan dan wordt het grof duurder. Maar ja, erg goed voor de transparantie is dat weer niet...
 
Je zou een dun nylon draadje aan de stekker kunnen maken. Als je de kabel met stekker terugtrekt neemt ie het nylon draadje mee en bijft dat een klein stukje uitsteken.
Moet ie weer door de buis heen, dan trek je stekker en kabel aan het nylon draadje door de buis.
Dat was hoe ik het van te voren ook had bedacht, maar toen ik het eenmaal uit ging proberen bleek het enkel door de buis duwen toch makkelijker. Want waaraan moet je het nylondraadje vast maken? Aan het gat in de stekker? Dat brengt met zich mee dat je de stekker stuk kan trekken. Aan de kabel kan ook niet want dan trek je de kabel en stekker dubbel waardoor de "glijruimte"minder wordt en tevens vast kan komen te zitten. Bovendien kreeg ik van derden commentaar over het oranje nylondraadje. Terwijl als ik enkel de deksel op de buis had, nooit commentaar heb gekregen. Ik heb nog een gleuf in de zijkant van de deksel gemaakt. Zo kan de pvc buis toch beter gedeeltelijk afgesloten worden als de kabel erin zit. Dat is voordelig als het regent en geeft ook een beter visueel resultaat, waardoor mensen het meer vertrouwen.
 
Last edited:
Dat was hoe ik het van te voren ook had bedacht, maar toen ik het eenmaal uit ging proberen bleek het enkel door de buis duwen toch makkelijker. Bovendien kreeg ik van derden commentaar over het oranje nylondraadje. Terwijl als ik enkel deksel er af en erop had nooit commentaar heb gekregen. Ik heb nog een gleuf in de zijkant van de deksel gemaakt. Zo kan de pvc buis toch gedeeltelijk dicht als de kabel erin zit.
Je oranje draadje had je ook moeten vastzetten aan de deksel. Zie je alleen een klein knoopje op de deksel.
 
Chargemap gaat iOnity klanten 0,86 euro per kWh berekenen. Toch maar even langs de Supercharger.

IONITY: the new rate applicable to Chargemap Pass customers explained - Chargemap blog
De bedrijven die in de conglomeratie van Ionity zitten willen gewoon geen elektrische auto's. Op deze manier ( meeveren met de populariteit van elektrisch rijden en gelijktijdig de prijzen enorm te laten worden) hopen ze de populariteit (tijdelijk) te kunnen stoppen. Dat dit een paar miljard kost vinden ze niet erg, want de winsten zijn aan de andere kant (ICE kant) wel meer. En oh ja, Ionity was de andere reden waarom ik niet wil snelladen. Je geeft snellaadeigenaren de kans om de tarieven flink te laten stijgen als iedereen afhankelijk wordt van snelladers.
 
Volgens mij valt zo'n paal direct onder het grootverbruikerstarief dus 12 cent per kWh. Van 0.34 is dat dus 0.28 ex BTW dus een marge van 16 cent per kWh. De dichtstbijzijnde laadpaal levert er hier dagelijks 50-150kWh (5 bekende volwaarde EV's + nog een PHEV's). Even uitgaan van de minste is dat 50kWh per dag dus 50 * 0.24 cent. Dat is dus minstens 12 EUR per dag dus zeker 1.000 per kwartaal / 4.000 per jaar MINIMAAL. Althans, als mijn toegepaste marge correct is en als dat zo is vind ik het een gigantisch winstmarge en dan ben ik echt wel heel erg lage minimale kWh's gebruikt.

Trouwens, nog een voordeel van een eigen paal. Ipv 11kW door de 16A limiet kun je een stuk sneller laden of zodra een andere EV ingeplugd is met maar 8kW kunnen laden. Zometeen heb ik thuis waarschijnlijk 24A op m'n laadpaal dus 16.5kW lekker 50% sneller laden!
Voor thuisgebruik is 3 x 16 A het meest gunstigste. Want daarbij kan je nog 3 x 25 A aan hoofdzekeringen houden.3 x 25 A is nog gratis. behalve dan de eenmalige installatiekosten (+/- ad Euro 200) van de netbeheerder ( omwisselen naar 3 25 A stoppen) en de verandering van de stoppenkast zelf (rond de € 800 tot 1200) naar 3 fase 16 A 400 V. Als je een hoger amperage wilt, moet je (geloof ik) overstappen naar 3 x 35 A stoppen. Daar moet je maandelijks voor gaan betalen aan de netbeheerder. Dat zijn toch behoorlijke kosten. Behalve als je het dan weer zakelijk kan afschrijven.
 
Vond dit wel interessant:

"Laadkabels over de stoep voor je auto: toestaan of niet?"

- Laadkabels over de stoep voor je auto: toestaan of niet?

Heel veel mensen hebben geen oprit. Ik heb nu al diverse keren meegemaakt dat ik niet op de 'straatpalen' kan laden omdat deze bezet zijn. Met 2 auto's gaat het laden ook al langzamer dus de kans dat er überhaupt dan een plekje vrij komt is zeer klein.

Daarnaast, de kosten! Een kWh bij de gemiddelde paal kost 34 cent in Nederland hier in Zuid-Holland. Thuis laad je sowieso voor circa 21 cent maar het kan nog goedkoper zo rond de 12 cent momenteel. Dergelijke verschillen zijn toch niet goed te praten?

Waarom zou je in de straat moeten laden en dan ook nog eens 61% (34/21) of zelfs wel 183% meer betalen!

Als de benzine prijs 5 cent omhoog gaat is dat 3.3% (1,83/1,77) en dan wordt iedereen gek!

Maar bizarre prijs verschillen voor straatpalen is allemaal maar goed?

Moeten we niet eens beginnen over de bizarre kWh prijzen voor snelladers maar och.. daar betaal je dan nog voor een zeker premium.

Dan ook nog het eerder aangehaalde artikel:

"Vermogen elektrische laadpalen omlaag, anders stad ‘op zwart’"

- Privacy settings

Op mijn nieuwe woning leg ik straks 20 zonnepanelen en ik laad overdag de auto. Als ik een straatpaal gebruik kan ik niet eens m'n eigen opbrengst verrekenen terwijl beide op dezelfde straatkabels zitten. Daar zit je dan met je goede gedrag.
Bij wie moet ik een contract afsluiten als ik stroom wil voor €0,12?
 
De bedrijven die in de conglomeratie van Ionity zitten willen gewoon geen elektrische auto's. Op deze manier ( meeveren met de populariteit van elektrisch rijden en gelijktijdig de prijzen enorm te laten worden) hopen ze de populariteit (tijdelijk) te kunnen stoppen. Dat dit een paar miljard kost vinden ze niet erg, want de winsten zijn aan de andere kant (ICE kant) wel meer. En oh ja, Ionity was de andere reden waarom ik niet wil snelladen. Je geeft snellaadeigenaren de kans om de tarieven flink te laten stijgen als iedereen afhankelijk wordt van snelladers.
Als ik How IONITY's price bump for charging EVs in Europe is a slap in the face | AndroidPIT zo lees, dan zit de vork anders in de steel. Ze geven namelijk korting aan de automerken die onderdeel zijn van de conglomeratie. Tesla en Japanse auto's zitten daar dus niet bij.
Mercedes Charge, BMW ChargeNow, Volkswagen WeCharge, Porsche Charging Service or Audi e-tron Charging Service users have taken out a specific subscription. This subscription will allow you to benefit from a much lower cost per kWh, ranging from €0.30 to €0.35 per kWh.
 
Als ik How IONITY's price bump for charging EVs in Europe is a slap in the face | AndroidPIT zo lees, dan zit de vork anders in de steel. Ze geven namelijk korting aan de automerken die onderdeel zijn van de conglomeratie. Tesla en Japanse auto's zitten daar dus niet bij.

Maar dan wel met een abonnement wat je 200 EUR per jaar kost. Dat zijn flink wat kWh's die je moet rijden want dus niet interessant is als je gewoon in de straat, op kantoor of thuis laad en snelladen enkel doet op b.v. vakantie.
 
Leuk, maar zoals ik eens eerder heb geschreven. Deze wet geldt alleen voor grootgrutters als Lubbers, gemeenten en andere ((semi-)overheids) organen. Er staat ook dat ALS het doorberekent wordt aan de eindafnemer de kosten 1 a 2 cnt per kWh minder kunnen worden. Zo zijn er nog wel een aantal andere zinnen te lezen. Zoals openbare laadpalen met zelfstandige aansluiting (op het distributienet) en
Normaliter vindt thuisladen niet plaats via een laadpaal met een zelfstandige aansluiting, zodat hierbij geen gebruik kan worden gemaakt van het verlaagde tarief.
Maar er zijn nog meer zinnen die uitsluiten dat je als particulier of kleine ondernemer ergens een contract kan aangaan voor € 0,12. Bovendien gaan de aandeelhouders van de energieleveranciers (allemaal overheid) tegenstribbelen.
 
Last edited:
Leuk, maar zoals ik eens eerder heb geschreven. Deze wet geldt alleen voor grootgrutters als Lubbers, gemeenten en andere ((semi-)overheids) organen. Er staat ook dat ALS het doorberekent wordt aan de eindafnemer de kosten 1 a 2 cnt per kWh minder kunnen worden. Zo zijn er nog wel een aantal andere zinnen te lezen. Zoals openbare laadpalen met zelfstandige aansluiting (op het distributienet) en
Normaliter vindt thuisladen niet plaats via een laadpaal met een zelfstandige aansluiting, zodat hierbij geen gebruik kan worden gemaakt van het verlaagde tarief.
Maar er zijn nog meer zinnen die uitsluiten dat je als particulier of kleine ondernemer ergens een contract kan aangaan voor € 0,12. Bovendien gaan de aandeelhouders van de energieleveranciers (allemaal overheid) tegenstribbelen.

Serieus, wat een onzin antwoord. Had even gewoon gezocht en je verdiept in de materie. Diverse mensen hier op het forum hebben gewoon een energiecontract op een separate meter en betalen dit lage tarief zonder enige moeite. Je hebt dus geen aparte aansluiting nodig maar enkel een aparte meter voor een apart contract.

Het grote voordeel juist van deze wet is dat je METEEN het grootverbruikstarief gaat betalen vandaar ook de ontzettend lage prijs.