Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels een reactie van e-flux in de chat. Zij zien in hun systeem de melding "Charging session paused due to power management constraints.". Ze geven aan hier zelf verder niets aan te kunnen doen en dat dit bij de beheerder van de laadpaal ligt (vakantiepark Landal).
Inmiddels bij de receptie begrepen dat ze inderdaad loadbalancing hebben omdat het park als geheel een bepaalde piekcapaciteit heeft. Ze gaven aan deze melding nog niet eerder gehad te hebben, maar ze hebben ook nog maar sinds kort 6 laadpalen. (overigens waren de auto's bij de twee bezette palen beiden al vol, dus die gebruikten niet (significant) stroom). Vanavond nog maar eens proberen. Heb ook eerder deze week opgeladen en toen was het ook goed gegaan terwijl toen meer palen bezet waren.

Al eens geprobeerd om op een lager vermogen te laden?
Dat is natuurlijk altijd een optie, al zag ik gisteren dat de paal zelf ook eerst met een lager vermogen aan het laden was voordat hij helemaal stopte. Plus ga ik hem met een lager vermogen natuurlijk helemaal niet in 4u vol krijgen.

Anyway, nog genoeg uitstapjes deze week met waarschijnlijk een laadpaal in de buurt en desnoods zondag op de terugweg even de supercharger gebruiken.
 
Al eens geprobeerd om op een lager vermogen te laden?
Zojuist weer proberen te laden. Ik zie dat hij wil starten en zelf het vermogen naar beneden aanpast totdat hij helemaal stopt. In de app staat hij nu op 5A (en kan ik verder niet aanpassen). Ik keek bij de andere bezette laadpalen. 1 was met 6kw aan het laden, 4 anderen stonden op de pauze stand met die melding in het scherm. Vrijdag gaan we naar Maastricht, ga daar wel laden...
 
  • Like
Reactions: Phil V
Met andere DC laadstations heb ik geen ervaring, voor mij zijn die van Tesla de normale ;) In tijd gaat dat misschien 1 à 2 minuten verschil maken.
Onderstaand een laadsessie die ik deze zomer heb gedaan. Lage soc en geconditioneerd toegekomen aan suc.
Op 12% batterij lading gaan we al onder de 200kW, dat is na 3 minuten.


View attachment 1001656
View attachment 1001657
View attachment 1001658
Hoe maakte je deze grafiekjes?
Indien het zonder een betalende app is ben ik ook wel geinteresseerd.
 
Zojuist weer proberen te laden. Ik zie dat hij wil starten en zelf het vermogen naar beneden aanpast totdat hij helemaal stopt. In de app staat hij nu op 5A (en kan ik verder niet aanpassen). Ik keek bij de andere bezette laadpalen. 1 was met 6kw aan het laden, 4 anderen stonden op de pauze stand met die melding in het scherm. Vrijdag gaan we naar Maastricht, ga daar wel laden...
Uiteindelijk is hij 's nachts helemaal volgeladen. Maar blijft een beetje krom dat je door deze loadbalancing noodgedwongen langer moet laden en daardoor noodgedwongen deze boete krijgt. Had hem om ongeveer 20:30 aan de laadpaal gezet en toen ik om 23:00 ging slapen, had hij nog niet geladen. Nu dus ongeveer 38kwh geladen voor €0,62/kwh +€12 'kleefboete'. Dat maakt €35,56 voor 38kwh...
 
Last edited:
Hoe maakte je deze grafiekjes?
Indien het zonder een betalende app is ben ik ook wel geinteresseerd.
Is via de app Tessie. En heeft wel een kost.


ook al enInge tijd via home assistant geconecteerd. Op die manier kan je ook data capteren en zelf aan de slag. Dat is wel gratis.
 
Is via de app Tessie. En heeft wel een kost.


ook al enInge tijd via home assistant geconecteerd. Op die manier kan je ook data capteren en zelf aan de slag. Dat is wel gratis.
HA in combinatie met GitHub - teslamate-org/teslamate: A self-hosted data logger for your Tesla 🚘 werkt perfect.
 
Apps komen ook met een verbruikskost. Auto gaat minder snel in slaap wat voor extra phantom drain zorgt.
En je moet natuurlijk je Tesla paswoord aan derden geven.
Bij Tessie werk je met een unieke key. Ben je het beu, dan kan je deze deautoriseren en daarmee is de kous af. Er worden geen logins en paswoorden gedeeld. Verder wekt de app de auto niet, tenzij je er zelf om vraagt. Daarom dat ik voor deze app heb gekozen.

Naast de mooie grafiekjes :)
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Ik snap de vraag niet, als ie rijdt dan is ie toch awake ?
Ja, als hij rijdt gaat hij gegevens verzamelen, maar de app weet niet of hij rijdt of stilstaat, dus die moet om de x seconden pollen om dat te weten.
Vroeger werd de auto, die stilstond on deep sleep bij dat pollen wakker (MCU startte op) en antwoordde met de status. Vb: ik sta stil. X seconden later, opnieuw. Zo ging de MCU nooit in slaap en was er phantom drain.
@SpaceWagon liet mij nu al voir de 2e keer weten dat er nu een 2traps-poll mogelijk is (ik had het de eerste keer niet goed begrepen). Eerst wordt een ‘hoofdstatus’ gecheckt zonder de auto wakker te moeten maken. Die geeft aan of de wagen actief is of niet. Als hij actief is word verder gepold naar data (hij verbruikt dan niets extra omdat de MCU dan toch al actief is).
Je stelde die vraag al eens eerder: Vampire drain :cool:
Vroeger was phantom drain wel een topic. Dat is nu met mijn MY niet meer. Tesla heeft ook aanpassingen gedaan.

Ik heb weinig vertrouwen in apps. Los van her feit dat ze een access key krijgen, blijven er nig steeds bugs een en andercom zeep te helpen. Gisteren nog iemand geholpen die problemen had omdat het laden costant stopte. Bleek de Engie app te zijn hoewel hij de app al verwijderd had. Zelfde probleem dat ik in 2019 had met Jedlix. Zelfs na het verwijderen van de app blijven third party oplossingen dan nog steeds verder werken vanaf hun servers.

Tesla Supercharger netwerk
 
Ja, als hij rijdt gaat hij gegevens verzamelen, maar de app weet niet of hij rijdt of stilstaat, dus die moet om de x seconden pollen om dat te weten.
Vroeger werd de auto, die stilstond on deep sleep bij dat pollen wakker (MCU startte op) en antwoordde met de status. Vb: ik sta stil. X seconden later, opnieuw. Zo ging de MCU nooit in slaap en was er phantom drain.
@SpaceWagon liet mij nu al voir de 2e keer weten dat er nu een 2traps-poll mogelijk is (ik had het de eerste keer niet goed begrepen). Eerst wordt een ‘hoofdstatus’ gecheckt zonder de auto wakker te moeten maken. Die geeft aan of de wagen actief is of niet. Als hij actief is word verder gepold naar data (hij verbruikt dan niets extra omdat de MCU dan toch al actief is).

Vroeger was phantom drain wel een topic. Dat is nu met mijn MY niet meer. Tesla heeft ook aanpassingen gedaan.

Ik heb weinig vertrouwen in apps. Los van her feit dat ze een access key krijgen, blijven er nig steeds bugs een en andercom zeep te helpen. Gisteren nog iemand geholpen die problemen had omdat het laden costant stopte. Bleek de Engie app te zijn hoewel hij de app al verwijderd had. Zelfde probleem dat ik in 2019 had met Jedlix. Zelfs na het verwijderen van de app blijven third party oplossingen dan nog steeds verder werken vanaf hun servers.

Tesla Supercharger netwerk
Beste is eerst afmelden dan app verwijderen dan paswoord wijzigen bij Tesla en andere api-token genereren. (heb dit ook ondervonden met Stats app)
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Beste is eerst afmelden dan app verwijderen dan paswoord wijzigen bij Tesla en andere api-token genereren. (heb dit ook ondervonden met Stats app)
Klopt. Als je je Tesla account wachtwoord wijzigt (mag gewoon naar hetzelfde wachtwoord), dan worden alle access tokens inactief gemaakt. En voorkom je dat er nog vanaf servers van allang verwijderde apps steeds connectie wordt gemaakt.
 
Landelijke pers heeft er ook 'lucht' van het ongedierte op deze 'favo' laadstek (not) Leiderdorp. Gaat McD en KFC NL niet grappig vinden. Die ex Franchisenemer van het jaar(!) mag/moet binnenkort maar eens bij z'n MD Dito op de koffie. En die Dito bij RWS. Want het is een systeem probleem. Geen incident


Zijn meer daders. KFC is overigens niet heel veel beter. Dat gevreet aan de straat en to go is natuurlijk een grote oorzaak. Wat je niet kunt kopen kun je ook niet weggooien. Maar gedrag is belangrijkste factor en zal i.c.m. met meer laadplekkken per vestiging en meer vestigingen alleen maar verder toenemen.

RWS mag zich dat overigens ook aanrekenen. Met hun ini mini en dus in no time propvolle vuilnisbakken. Over de grens zie ik vakere grote afvalbakken. Bij iedere concessie veiling wel ettelijk miljoenen toucheren maar daar niet genoeg tegenover stellen. Misschien bij aanbesteding ook ander concept concessie houders kiezen. En niet alleen rotzooi makers / verkopers. Ben nog nooit (als in nog nooit) Van der Valk of La Palace afval tegengekomen, om maar een voorbeeld te noemen.

RWS mag zichzelf de afval kant aantrekken omdat ze s' avonds en in het weekend (wellicht ongewild) wel trucker campings uitbaten zonder stromend water en WC icm met op straat of achter in een lege trailer potje (moeten want budget) koken aan de snelweg. Dat gaat niet samen. Chauffeurs hebben deels geen keuze omdat hun tachograaf en rijtijden zeggen ho stop niet verder. Maar het is de werkgever die het verrekt om voor de truck op speciale parkings met voorzieningen te betalen. En van hun uurloon om zo goedkoop mogelijk onze meuk te kunnen rondrijden kunnen ze die kosten niet voldoen of in restaurant eten.

Op die schaarse parkeer ruimte zullen EV snellaad clubs ook wel een oogje hebben. Benieuwd hoe dat samen zal gaan met een steeds vol stroomnetwerk en meer EV's op de weg.


Schermafbeelding 2024-01-29 om 08.49.42.png
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Landelijke pers heeft er ook 'lucht' van het ongedierte op deze 'favo' laadstek (not) Leiderdorp. Gaat McD en KFC NL niet grappig vinden. Die ex Franchisenemer van het jaar(!) mag/moet binnenkort maar eens bij z'n MD Dito op de koffie. En die Dito bij RWS. Want het is een systeem probleem. Geen incident


Zijn meer daders. KFC is overigens niet heel veel beter. Dat gevreet aan de straat en to go is natuurlijk een grote oorzaak. Wat je niet kunt kopen kun je ook niet weggooien. Maar gedrag is belangrijkste factor en zal i.c.m. met meer laadplekkken per vestiging en meer vestigingen alleen maar verder toenemen.

RWS mag zich dat overigens ook aanrekenen. Met hun ini mini en dus in no time propvolle vuilnisbakken. Over de grens zie ik vakere grote afvalbakken. Bij iedere concessie veiling wel ettelijk miljoenen toucheren maar daar niet genoeg tegenover stellen. Misschien bij aanbesteding ook ander concept concessie houders kiezen. En niet alleen rotzooi makers / verkopers. Ben nog nooit (als in nog nooit) Van der Valk of La Palace afval tegengekomen, om maar een voorbeeld te noemen.

RWS mag zichzelf de afval kant aantrekken omdat ze s' avonds en in het weekend (wellicht ongewild) wel trucker campings uitbaten zonder stromend water en WC icm met op straat of achter in een lege trailer potje (moeten want budget) koken aan de snelweg. Dat gaat niet samen. Chauffeurs hebben deels geen keuze omdat hun tachograaf en rijtijden zeggen ho stop niet verder. Maar het is de werkgever die het verrekt om voor de truck op speciale parkings met voorzieningen te betalen. En van hun uurloon om zo goedkoop mogelijk onze meuk te kunnen rondrijden kunnen ze die kosten niet voldoen of in restaurant eten.

Op die schaarse parkeer ruimte zullen EV snellaad clubs ook wel een oogje hebben. Benieuwd hoe dat samen zal gaan met een steeds vol stroomnetwerk en meer EV's op de weg.


View attachment 1013170
De ratten zitten overigens niet alleen o de parkeerplaats bij dit soort fastfood organisaties ;)