Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Alleen schrijft Tesla helemaal niet voor dat je dit onderhoud moet laten doen... Sterker nog je behoudt gewoon je garantie ook al doe je geen onderhoud, dus lijkt me dat deze clausule niet echt hard te maken is.


Ik heb vrijdag 5 offertes bij bedrijven opgevraagd en had op vrijdag 2 van de 5 binnen, op maandag nog 2, gisteren 1 en vandaag de laatste. Dat was denk ik nog voordat de meeste Tesla bezitters wakker werden dus er kan toch wel wat tijd overheen gaan.

Ow en de scherpste offerte was inderdaad via Raedthuys voor 750 ex. ass belasting (795 incl inzittenden), die er ook nog eens green miles bij doen. De rest zat er 100 tot 1500 euro boven in mijn geval...

Raedthuys gun ik het wel, doen toch meer voor Tesla rijders.
 
DL polis:

"U bent niet verzekerd als de schade is veroorzaakt:
1. doordat uw auto niet het onderhoud heeft gehad dat de fabrikant of
importeur voorschrijft;"

Dus moet je wel steeds dat onderhoud a 700,- laten doen (afhankelijk van je km. is dat jaarlijks.)

Zo wordt dat toch nog een dure polis...

2 dingen:
het ongeluk moet zijn veroorzaakt doordat het onderhoud niet heeft plaatsgevonden. dat zijn dus -denk ik- bijvoorbeeld versleten remmen of banden. dus niet in geval van een kettingbotsing, uitwijken voor de overstekende hond (om iets te noemen) tenzij de spekgladde bandjes hebben gezorgd voor mega schade ipv 20m remweg.

niet je onderhoud laten doen is niet verstandig. Het gaat ook om een stukje veiligheid voor jezelf en medeweggebruikers. Ik zeg € 580 ex BTW per jaar is niet heel veel geld voor een auto van zeg 90K. Besparen kun je nog op banden (remmen?) via een derde partij. Klein pluspuntje: een auto die volgens schema is onderhouden heeft ook een wat betere restwaarde.
 
DL polis:

"U bent niet verzekerd als de schade is veroorzaakt:
1. doordat uw auto niet het onderhoud heeft gehad dat de fabrikant of
importeur voorschrijft;"

Dus moet je wel steeds dat onderhoud a 700,- laten doen (afhankelijk van je km. is dat jaarlijks.)

Zo wordt dat toch nog een dure polis...

Gaat dit niet alleen om de 'eigen gebrek' clausule? Die gaat over specifieke schade aan aandrijflijn en elektronische aandrijving, veroorzaakt door dit onderdeel zelf. Niet over schades in het algemeen. Toch?
 
Gaat dit niet alleen om de 'eigen gebrek' clausule? Die gaat over specifieke schade aan aandrijflijn en elektronische aandrijving, veroorzaakt door dit onderdeel zelf. Niet over schades in het algemeen. Toch?
Volgens mij niet 'specifieke schade aan', er staat nl.: "U bent verzekerd voor schade die voortvloeit uit een eigen gebrek aan de volgende onderdelen van uw auto...". Er staat nergens 'schade aan ...'
Ik lees dit als (even een stom voorbeeld bedenken): er breekt een aandrijfas die wild om zich heen slaat en daarbij een lekke band, kapotte velg en butsen in de wielkuip veroorzaakt. Dan wordt wiel en band plus plaatwerk vergoed (maar als de band al bijna versleten was, dan alleen de waarde van die versleten band, en niet de waarde van een nieuwe band). Maar ik werk niet voor DL dus best kun je hen even om uitleg vragen...
 
Ik had de auto voor 95% geladen ( 367 km)

View attachment 65115

de batterij blijft toch een mysterie.

bij de start : 95% geladen, dat is pakweg 80,7 kWh
bij de stop : batterij quasi leeg. laat ons uitgaan van een rest-lading van 3.9kwh brick-protection en 5.1kwh zero-mile protection. maakt 9.0 kwh

66.2kwh op de tripmeter

-> waar zijn de andere 80.7-9.0-66.2 = 5.5 kwh naar toe ?
Vampire drain tijdens de 8uur in de kou ?



Tip : probeer volgende keer de P+R van ArenA, daar kan je momenteel gratis laden in het kader van een EU-project.
 
de batterij blijft toch een mysterie.

bij de start : 95% geladen, dat is pakweg 80,7 kWh
bij de stop : batterij quasi leeg. laat ons uitgaan van een rest-lading van 3.9kwh brick-protection en 5.1kwh zero-mile protection. maakt 9.0 kwh

66.2kwh op de tripmeter

-> waar zijn de andere 80.7-9.0-66.2 = 5.5 kwh naar toe ?
Vampire drain tijdens de 8uur in de kou ?



Tip : probeer volgende keer de P+R van ArenA, daar kan je momenteel gratis laden in het kader van een EU-project.
Wees maar zeker dat ze een misterie blijft. Daarjuist nog 371 km op een full charge. Nog niet zo lang geleden was dat 377km.
 
De GPS is toch wel een draak...
Wat ik al allemaal heb beleefd is niet neer te schrijven.
Vandaag nog stelt hij onnodig voor af te wijken van de hoofdbaan (naar links via kleinere wegen)
a.JPG

En als ik toch de hoofdbaan blijf volgen weigert hij zich aan te passen.
b.JPG

Hij stuurde mij bijna in de Pispot :) = totaal verkeerde richting
c.JPG

Ook de timing is dikwijls fout; hij zat er maandag 15 minuten naast op een afstand van amper 23km.
 
De GPS is toch wel een draak...
Wat ik al allemaal heb beleefd is niet neer te schrijven.
Vandaag nog stelt hij onnodig voor af te wijken van de hoofdbaan (naar links via kleinere wegen)
View attachment 65234
En als ik toch de hoofdbaan blijf volgen weigert hij zich aan te passen.
View attachment 65235
Hij stuurde mij bijna in de Pispot :) = totaal verkeerde richting
View attachment 65236
Ook de timing is dikwijls fout; hij zat er maandag 15 minuten naast op een afstand van amper 23km.
Misschien verstandig om al deze navigatiefouten door te sturen naar Tesla. Wellicht komen ze als de maan en zonnestand goed uitgelijnd staan ze zelfs nog een keertje bij de navigatie programmeurs terecht die er wat aan kunnen doen?
 
Gisteren een dagje Amsterdam. Ik had de auto voor 95% geladen ( 367 km) en dacht dat dat wel voldoende moest zijn om zonder problemen heen en terug te komen met een kleine omweg voor een bezoekje aan familie. 's Morgens vertrokken en met 115 km/h cc de afsluitdijk over en ben eigenlijk niet boven de 120 km/h geweest. Geparkeerd op P+R Zeeburg. De enige lader daar was bezet. Totaal heeft de auto zo'n 8 uur gestaan denk ik in de kou. Voor de terugweg had ik nog 178 km over. Moet makkelijk kunnen dacht ik want het familiebezoek hadden we al gehad. Maar dat werd toch hangen en wurgen voor die 110 km. Vertrokken met 110 km/h op de cc. Via de estimated range moest dit ook makkelijk kunnen maar op de afsluitdijk toch maar naar 100km/h gegaan omdat we het niet zouden halen. Daarna nog een stuk 90 km/h achter een vrachtwagen hangen en met een lege batterij thuis aangekomen. Totaal 250 km. Dat viel toch wel heel erg tegen. Had de terugweg wel wind tegen, maar zo erg hard waaide het nou ook weer niet. 2 maanden geleden nog met gemak over de 300 km met een hogere gemiddelde snelheid. Veroorzaakt de kou zo'n groot verschil?

En nee ik had de deur niet open tijdens het rijden. Foto is thuis in de garage gemaakt.

Ik zie dat je 66,2 kWh hebt gebruikt voordat je leeg was. Bij een range charge levert de accu 76 kWh (85 kWh minus de 5 kWh zero mile protection, die je in staat stellen om met de melding die je op je scherm zag toch nog zo'n 20 km door te rijden, en 4 kWh anti-bricking protection, die je nooit kunt gebruiken). Dus dat zou betekenen dat je maar 87% van de maximale range charge hebt geladen voordat je vertrok.

Voor een lange lange rit niet helemaal volgeladen vertrekken is toch wel een extra risico nemen (je weet nooit of de omstandigheden tegenzitten en je bijvoorbeeld moet omrijden). Ik zie dat je gemiddeld een verbruik van 255 wH/km hebt gehaald, dat is niet heel zuinig. Als ik bij deze temperaturen in twee richtingen rijd met wind mee en tegen (2 x 70 km, dus nog relatief veel opwarmtijd erin) en met de kachel op 24 graden, dan haal ik dat verbruik ook. Maar ik rijd wel voortdurend 120+ dan. Dus ik vind het erg merkwaardig dat je zelfs met langzaam rijden en achter een vrachtwagen hangen zo slecht hebt gescoord.

Waarom niet van Friesland via Zwolle naar Amsterdam trouwens, via de SC? Zoveel scheelt dat toch niet, tenzij je vlakbij de Afsluitdijk woont? Dan kun je harder rijden, met een korte pitstop van een kwartiertje bij de SC.

- - - Updated - - -

Al gedaan 2 Tesla's weg bij CB.

Kreeg gisteren het 'aanbod' - zonder aanhalingstekens kan ik het niet schrijven - van Centraal Beheer gehad: €3750. Meteen opgezegd en dat is ook de laatste keer voorlopig dat ik Apeldoorn bel. Prutsers.

Inmiddels een offerte liggen van €995 en er staan nog twee aanvragen uit bij Raedthuys en bij Teslapolis.nl (telefonisch al gehoord dat het daar €850 kan worden als ik vóór 10 december de verzekering afsluit en die nog op 31 december laat ingaan, wat geen probleem voor me is; daarna wordt het ook een kleine €1000).

Ben benieuwd of Raedthuys inderdaad €750 kan bieden. Weet iemand of de voorwaarden daarvan significant afwijken van bijvoorbeeld Teslapolis.nl?
 
Last edited: