Afgezien van het smogalarm kunnen snelwegen met minimaal drie rijstroken en een snelheidslimiet in verband met fijnstof rond de grote steden (randstad) makkelijk verschillende snelwegen hanteren. Neem de A2. Daar is de snelheid een pure milieumaatregel en er zijn zo veel rijstroken, dat ik vaak nauwelijks verkeer tref op de linkerbaan. Ook de A16 vanaf Dordrecht ri. Rotterdam is vierbaans (na de tunnel) en ook daar zie je nauwelijks verkeer op de linkerbaan. Ik vind het daarom een interessant vraagstuk dat ik Rijkswaterstaat zonet heb gemaild:
Geachte heer/mevrouw,
Er bevinden zich steeds meer elektrische auto's in Nederland, hetgeen een schonere lucht en minder geluidsoverlast op de snelweg met zich meebrengt. De overheid probeert dit te stimuleren door het geven van subsidie op de aanschaf van elektrische auto's (MIA, KIA, VAMIL), echter in mijn optiek kan dit ook door 'voordelen' te geven die niet per sé financieel zijn.
Een voordeel (maatregel) die perfect in kan spelen op de vraag naar elektrische auto's is de maximum snelheid: in de randstad en rondwegen van veel (grote) steden geldt veelal een maximumsnelheid van 80 of 100kmh i.v.m. geluidsoverlast of fijnstof. Aangezien een elektrische auto geen fijnstof produceert tijdens het rijden zal de lucht in dat gebied door deze voertuigen niet vervuild worden. Logischerwijs is daarom de 80- en 100kmh snelheidslimit niet gericht op FEV's (Full Electric Vehicles), echter dienen zij zich wel aan de snelheid te houden.
Mijn vraag c.q. voorstel is daarom ook of FEVs een andere snelheid mogen hanteren, namelijk 100 waar 80 op de autosnelweg en 120 waar 100 op de autosnelweg, aangegeven met speciale borden. Dit zou dan mogelijk zijn op snelwegen met drie rijstroken of meer. Aangezien we in Nederland de regel 'zo veel mogelijk rechts houden' kennen, zou dit voor de verkeersveiligheid geen problemen moeten opleveren: ten eerste om het rechts rijden principe, maar ook omdat er op de snelweg toch al snelheidsverschillen zitten tussen vrachtwagens, auto's met aanhangwagens en normale auto's. Daarnaast is de minimumsnelheid op de autosnelweg 60kmh, wat m.i. gevaarlijker is dan 20kmh harder. Ook is de snelheid in de praktijk al hoger dan aangegeven, dus het verschil zal veelal 10kmh betreffen. Om nog een vergelijking te trekken: in Duitsland is het verschil in snelheden tussen voertuigen nog groter, echter het aantal ongelukken per 1mrd km is gelijk aan dat van Nederland.
Een uitvoering van deze maatregel is ook vrij simpel. Een onderbord met 'Elektrische Auto: 100' (120) zou al volstaan. Ook de flitsapparatuur is tegenwoordig zo gevorderd dat een simpele kentekencheck al voldoende is om te bepalen of een auto bekeurd wordt of niet (er kan immers ook worden gecontroleerd op snelheid bij auto's met aanhangers).
Ik zou graag zien dat dit in ons verkeer wordt doorgevoerd, temeer om de luchtkwaliteit rond steden en de verkoop van elektrische auto's te bevorderen. Uiteraard zou deze maatregel ideaal zijn waar het veilig kan, zoals onder andere de A2.
Graag verneem ik wat u van mijn voorstel vind.
Met vriendelijke groet,
Ik ben benieuwd naar het antwoord, zal het hier posten. M.i. is het argument 'verkeersveiligheid' niet echt van toepassing, de VVD heeft immers ook al 130 ingevoerd waar het veilig kan, maar lang niet iedereen rijdt 130: ik passeer regelmatig langzamere auto's.
Ach, niet geschoten is altijd mis met zo'n e-mail, toch?